Rising Sun: Bitva o feudální Japonsko

Za námi je první polovina roku a všichni herní vydavatele už vytáhli s deskovýma peckama, které se bez nadsázky můžou ucházet o "Lokalizovanou hru roku". U Blackfireu je onou hrou Rising Sun. Hra, která se dočkala přijetí super kladného i chladnějšího. Na kterou stranu se přikloníme my?

Při rozbalení hry vás jako první ohromí hned dvě věci. Jednak nádherný herní plán, který je naprosto úžasně zpracovaný, jak výtvarně, tak co se týká přehlednosti. Druhou věcí jsou pak samozřejmě figurky. Může se stát, že někdo bude trochu nespokojený, protože figurky jsou plastové a díky velkému množství detailů jsou některé jejich části (například dlouhé zbraně) náchylné na poškození a může se vám stát, že vám pošta díky své ohleduplnosti a skvělému zacházení s křehkými věcmi doručí některé figurky již trochu ohnuté, což je velká škoda. Ovšem jak jsem zmínil, figurky jsou jinak krásné a detailně propracované, ostatně jak jsme u her pod hlavičkou CMON zvyklí. Nejlepší ovšem nejsou běžné figurky vojáku, ale legendární bytosti a démoni. Obrovské figurky propracované do nejmenších detailů mě okamžitě okouzlily, a to nenabarvené! Mým favoritem je překrásná figurka draka, která není nejsilnější ve hře, ale její zpracování je překrásné.

Když je řeč o figurkách, tak je potřeba zmínit i jejich barvení, protože věřím, že na tom se musí všichni neuvěřitelně vyřádit. Tedy alespoň lidé, které tato aktivita baví budou nadšeni, nešikovní jako já budou tiše velmi spokojeni s nenabarvenými verzemi. Inspirace pro barvy figurek je nekonečná, stačí si trochu pogooglit feudální klany Japonska, prohlédnout pravidla nebo se dokonce podívat do samurajských legend a nebo čerpat inspiraci ve své vlastní nekonečné fantazii. Ale aby se nezdálo, že jediné komponenty v obrovské krabici jsou figurky, tak je potřeba zmínit v rychlosti, že zde je i hromada mincí, kartiček i žetonů, které je potřeba vydolovat z kartonových držáků. Rád bych zmínil, že při pohledu na desítky a desítky komponent jsme měl strach, že je všechny do krabice zpět nedostanu, ale pokud využijete plastové doky na figurky, vše se dovnitř (bez budoucích rozšíření) pohodlně vejde.

Pravidla hry Rising Sun jsou velmi jednoduchá. Získáte jeden z pěti klanů usilujících o nadvládu v Japonsku a následně odehrajete tři kola, kdy každé prezentuje jedno roční období počínaje jarem, po kterých se určí vítěz. V každém kole jsou fáze mandátů, kdy hráč určije akci, kterou postupně všichni u stolu provedou, fáze modlení, kdy je možné získat přízeň některého z prastarých bohů a nakonec samozřejmě fáze války, která kolo ukončí. Na začátku každého kola je ovšem nejdůležitější fáze ze všech, a tou je čajový obřad. Fáze kdy si všichni hráči v roli lorda svého klanu sednou a (pokud možno) v poklidu budou jednat o spojenectvích pro následující roční období. Můžete uplácet, můžete lhát, můžete slibovat. Zkrátka je potřebná trocha té diplomacie.

Vyjednávání a výřečnost ovšem není potřeba jen při čajovém obřadu. Během všech mandátů můžete pletichařit, dohadovat se, slibovat uplácet a měnit strategie. A právě diplomatické kličky jsou věci, které podle některých mých kolegů hru protahují, ba až zdržují a můžete se dostat až k něčemu, co můj kamarád z Pardubického herního klubu Lukáš Vaníček nazval „analytickou paralýzou“. Ovšem diplomacie a úklady jsou gró a koření hry Rising Sun. Dobré je také pomoci si berličkou, a tou je časové omezení na rozhodnutí. Například tři minuty na odehrání agendy, pět minut na rozmyšlení válečné strategie v bitvě a 10 minut na čajový rituál hru znatelně zkrátí a přidá i veselou stresovou linku pro vaše nepřátele, když vy máte vše dohodnuto. Ale pozor platí to i obráceně! Každopádně tento prvek hry rozhodně není nevýhodou, ba naopak ho velmi kvituji. Lidský faktor je nevyzpitatelný a nevyplácí se hřešit na to, že se stejným hráčem hrajete již třetí partii a myslíte si, že víte jak uvažuje. To si totiž říká o příslovečnou kudlu do zad!

Diplomacie a různé klany, které mají předem danou startovní pozici, jsou skvělou variabilitou která různě funguje při hraní ve třech, čtyřech či pěti hráčích. V lichém počtu sice vždy někdo zůstane na ocet, ale i to se dá obrátit ve výhodu, protože zrada přijde dříve nebo později a vyhrát může jen jeden. Nemyslete si ovšem, že když budete hrát celou dobu sólo máte to jednodušší. Naopak vždy se snažte mít věrného spojence, v pozadí kout plány a na poslední chvíli i bez zrady zaúřadovat na stupnici vítězných bodů a vyhrát jako pravý šlechtic nebo ničte své nepřátele v bitvách, aby se každý chtěl vaším spojencem stát a zastavil tak příval vašich nekonečných armád. Variabilita je opravdu vysoká a pomáhá jí také i to s KÝM tuto hru hrajete.  Každý má jiný přístup, jinou strategii a jinou cestu k vítězství.

Verdikt

Zpracování komponentů, pravidla i gameplay jsou výborné. Strategie, promýšlení dopředu a diplomacie jsou skvělým kořením, ale pravda je, že znalost hry a karet, které v tom jakém ročním obdoí vstupí do hry jsou velkou výhodou. Jde určitě o hru pro středně až velmi pokročilé hráče a opovídá tomu i časová náročnost, která snadno dosáhne více než čtyř hodin, takže se na to připravte. Za mě ale jasný adept, ze kterého se bude vybírat hra roku 2018.

Více info přímo u Blackfire!

Počet hráčů: 3 - 5

Doporučený věk: od 12 let