Být středověkým šlechticem není snadné, ale vybudovat své vlastní panství oplývající bohatstvím a krásou je dostatečná odměna.
Být hradním pánem ve středověku, to je pořádná řehole. Poddaní by nejraději hospodařili svých malých polích a vesnicích, bojechtivá šlechta vás tlačí do stavby hradeb a klér zase kostelů. A vy byste přitom chtěli jen složit nohy a znavené tělo u krbu honosného paláce. Hlava panství přece má být laskavým pánem, ale svého bohatství a vlivu si musí také umět řádně užít a využít ho ve svůj prospěch, no ne? Život ve Středověku zkrátka není úplně snadný, ať už jste obyčejný nevolník či farmář, řeholník spravující kostel nebo samotný hradní pán, protože cesta za titulem nejlepšího a nejbohatšího šlechtice království je lemována neustálým přetahováním s ostatními.
Nejmladší české deskoherní vydavatelství rozhodně nezačalo svou cestu k utvoření stálice v podobě značky Bohemian Games jednoduše. Respektive první Cafe možná byla malá hra, ale následující Údolí tulipánů, to už je o poznání jiná váhová kategorie, která pod taktovkou Dani Garcii rozhodně ukázala, že se toho ve vydavatelství nebojí a svůj výběr her mají dobře promyšlený, ale i vyzkoušený a rozhodně nevydají jen tak něco. Ano, asi hádáte správně, že Údolí tulipánů je pro nás stále velmi povedenou, respektive spíše skvělou hrou. A novinka Středověk u nás rezonovala už před ohlášením českého vydání díky ohlasům na BGG, ale i vyzkoušení na BGA. Jenže desková hra, to je pro mě stále hlavní doména fyzické podoby a možnosti „osahat si komponenty“ a sejít se s ostatními u společných chvil kolem stolu, stolu, či jen deky a zemi, a proto jsem prostě nemohl Středověk vynechat v klasické podobě a ve vyšperkované české verzi, protože navíc kdo by chtěl hrát Middle Ages, když má v ruce Středověk.
Středověk je hrou založenou na postupném výběru (draftu) dílků a jejich vykládání (tile placement) do vlastního panství každého z hráčů a také sbírání sad (set collectingu). Za titulem stojí známý Marc André, kterého můžete znát třeba díky legendárnímu Splendoru či Majesty. Jeho poslední novinka je určena pro 2-5 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo nějakých 30-45 min herního času. Každý z hráčů se stává jedním ze šlechticů a v průběhu 16 kol se snaží z dostupných dílků vytvořit to nejlepší a hlavně nejhodnotnější a nejbohatší panství, protože právě peníze jsou zde jedinou cestou k vítězství.
Zpracování
Rukama, stolem a kallaxem (nebo spíš několika policemi, knihovnou a skříní) mi prošly za roky strávené u deskových her stovky her, rozšíření a prom. A přesto mě i po letech stále překvapí krásné zpracování některých titulů, a Středověk mezi takové nesporně patří. Středně velkou obdélníkovou krabici zdobí nejen krásná zlatoražba, ale i ilustrace odkazující na umně vyvedená a dokonalá vitrážová okna zobrazující prosluněné středověké panství.
Po otevření krabice mě docela, a příjemně, překvapilo, že je sice box naplněný až po okraj, ale příprava hned první partie je velmi rychlá, protože destičky držav, kterých je 84 a tvoří páteř hry, nemusíte loupat a jsou rovnou připraveny v jednoduchém, ale příjemném papírovém insertu. Co však vyloupat musíte, to jsou speciální žetony držav a extra mincí, jakož i všechny žetony peněz 4 hodnot (ano, i rubíny a diamanty jsou peníze, byť s vyšší hodnotou). Kromě žetonů a žetonků najdete v boxu 5 rozkládacích desek panství, pro každého hráče jednu, stejně jako takřka dokonalé potištěné figurky pánů/šlechticů v pětici barev, tvarů a různého grafického zpracování a ke každé speciální figurku průzkumníka. Vše pak doplňují karty událostí, které do hry přinášejí trochu té náhody, ale i variability.
Celkově je zpracování hry krásné a výborně vystihující středověkou atmosféru hry, od ilustrací na kartách a dílcích držav, které jasně odkazují na typicky středověkou grafiku, až po kvalitu žetonu a kartonových dílků, ale i opravdu povedených dřevěných figurek pánů, které mají v podstatě blízko k dokonalosti. Opravdu se mi hra svým zpracováním, ale při zachování maximální přehlednosti a herní funkčnosti líbí.
Jak na to?
Hry Marca Andrého se dle mého dají vystihnout herní pravidlovou jednoduchostí, ale zároveň příjemnou strategickou hloubkou. Ten typ titulů, který naučíte i málo zkušené hráče, ale ke kterým se i ti ostřílení neustále rádi vrací. A přesně takovou hrou je i Středověk.
Na začátku hry si každý hráč vezme jednu desku, figurku pána a průzkumníka a doprostřed stolu se připraví nabídka dílků dle počtu hráčů plus jedna, a to ve čtyřech řadách. Ty se uspořádají podle čísel na rubové straně a následně otočí. Bokem se připraví karty událostí a náhodně se určí první hráč.
Cílem hry je získat co nejvíce peněz, tedy vytvořit nejbohatší panství, a to ziskem mincí v průběhu hry.
Celá hra se hraje na přesně 16. kol, rozdělených do jednoduchých kroků. Na začátku prvního kola hráči svými figurkami dle pořadí obsadí vybrané destičky držav dle své volby, v dalších kolech je ale výběr určen pořadím z kola předchozího, kdy platí čím nižší „číslo“ vybrané državy, tím dříve je hráč v dalším kole na tahu. Dle pořadí hráčů, respektive jejich pánů na destičkách, vždy aktivní hráč vezme vybraný dílek a umístí ho do svého panství na příslušné místo. Každá država, tedy typ destičky, má speciální efekt a příjem. Nejprve se vykonává zvláštní akce – např. bonusové mince za každý symbol farmáře na dílcích, vyslání figurky průzkumníka, zisk bonusového žetonu mince či državy nebo pomyslná krádež od soupeřů. Následně dostane hráč příjem v závislosti na podmínce daného sloupce, kdy se nejčastěji jedná o dvě mince za určitý typ destiček, kdy takový zbrojnice vám dá dvě mince za každou vesnici a za každou zbrojnici, kostel tři mince za kostely, tržiště po dvou za mlýny a tržiště atd. Nemusíte se bát, že by efektů a pravidel bylo nějak moc, protože vše je jasné a jednoduché i díky využité ikonografii a po prvních pár tazích máte ve všem zcela jasno.
Takto svůj tah vyhodnotí všichni, následně se vytvoří nová právě vyprázdněná řada a hraje se další kolo. K čemuž tedy od 13. kola nedochází.
V podstatě jediným pravidlem navíc, nezmíněným výše, jsou kartičky událostí, které se vyhodnocují vždy na konci čtvrtého odehraného kola v pořadí (tedy na konci 4., 8., 12. a 16.), a které přinášejí různé efekty dopadající na všechny hráče, pokud splní jejich podmínky.
Po šestnáctém kole ztratí každý hráč 10 mincí za každý typ držav, kde nemá ani jednu destičku, následně si každý spočítá své mince a ocení nejbohatší šlechtic jako vítěz.
Dojmy
Středověk je super. Jedná se o kombinaci krásně vypadající, jednoduché, rychlé a přístupné hry, která si však zachovává svůj dostatečný herní a strategický přesah, a kde není nouze o docela složitá rozhodnutí a hráčskou interakci, a to někdy pěkně škodící, což jsem možná u podobné hry ani sám nečekal.
Předně zpracování. To je jedním slovem paráda a krása na pohled i na hraní – nádherná „dobová“ grafika v každém ohledu odkazující na vrcholný středověk plný rytířů, ale i těžkostí a obyčejného života sedláků. Moc se mi líbí zámkový puzzloidní systém skládání dílků, které do sebe přesně pasují, a tak se nikam neposunují a vytvářejí rozrůstající se mozaiku na stole. To se zkrátka povedlo, stejně jako velmi povedené velké dřevěné figurky šlechticů na koních s originálním potiskem.
Co může být vnímáno jako negativum a problém hry, to je na podobný titul možná až nezvyklá míra interakce mezi hráči, a to rozhodně ne v pozitivním smyslu. Nejedná se jen o výběr dílků jako takový, ale zejména třeba zbrojnice, které zapříčiní přímo „loupení“ mincí mezi šlechtici a ničení dílků. Na druhou stranu je to i pozitivem, protože hra není typicky „suchým“ eurem s vykládáním dílků a nabízí něco navíc, proti jiným obdobným hrám a i s tímhle se dá pracovat, byť jsou pak hráči motivováni do stavby hradeb.
Co musím ocenit, to jsou strašně jednoduchá a přístupná pravidla, kdy snad největší část zabírá detailní vysvětlení všech efektů dílků a karet, ale základní pravidlový rámec má všehovšudy cca 1 stranu textu. Díky tomu hru vysvětlíte i absolutním nováčkům či nehráčům zcela bez problému. Na druhou stranu si úplně nemyslím, že je nejvhodnější Středověk brát jako nějaký potencionálně vstupní titul, protože nabízí poměrně širokou možnost kombení, interakce i strategického rozhodování, které začíná už výběrem dílku v kombinaci s pořadím tahů mezi hráči.
Hodně se mi líbí karty událostí, které do hry přinášejí zvláštní situace a modifikují strategie napříč partiemi. Na druhou stranu jsme zkoušeli s mladšími hráči hrát i bez nich, a také to šlo, byť hře pocitově „něco“ chybělo.
Hra velmi pěkně funguje v jakékoliv počtu hráčů, ale pocit ze hry se vždy liší. Ve dvou jde o strategické „šachy“, kdy je mnohem jednodušší uhlídat soupeře, a hráči mezi sebou manévrují. Ideální hraní bylo ve třech a čtyřech, kdy se rovnoměrně rozloží poměr náhody, strategie a interakce. V pěti také hra není špatná, ale už je přeci jen o poznání „chaotičtější“ a uhlídat si strategii čtyř dalších hráčů je výzva.
Partie jsou svižné, mají příjemný spád a každé kolo je krásně bohaté na možnosti a menší či větší kombinace. Každý tah je odměňující, ze všeho se dá něco získat a hra tím motivuje i nováčky.
Středověk je rychlá, příjemná, krásně fungující hra, která i když je přístupná pro celou rodinu a širokou škálu hráčů, trochu mate tělem a zároveň nabízí velký herní prostor, rozhodování a interakci. Za nás skvělý titul!
Hru můžete koupit přímo u Bohemian Games zde!
Středověk
Autor:
Vydavatelství: Bohemian Games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-5
Věk: 10+
Herní doba: 30-45 min
Autor: Adam Vondra Vondris