Válka o prsten: Karetní hra

Hry recenze

Vydejte se do magického světa Středozemě a utkejte se v nadčasovém souboji sil dobra a zla o osud světa. Ujmete se velení sil Stínů nebo Svobodných národů?

Válka o prsten patří mezi deskovými hrami k absolutním legendám a dlouhodobě se drží v top 10 ranku serveru Boardgamegeek. Obrovská, hutná hra kombinující v sobě válčení v zemích Středozemě J. R. R. Tolkiena a zároveň vyprávějící nadčasový, legendární a oblíbený příběh odhodlaných svobodných národů a malých hobitů v epickém střetu se silami zla v podobě Saurona a Sarumana, kteří si chtějí svět okolo podmanit. Masivní, velká, komplexní a dlouhá. A nádherně jedinečná. Přesně to je Válka o prsten, kterou nám přineslo vydavatelství REXhry.

Jenže s velikostí jde ruku v ruce i časová a herní náročnost. A také fakt, že tuhle hru si zahrajete primárně ve dvou, protože o velení nad svými silami či samotným Společenstvem se nikdo dělit nechci, že? A právě proto tu je i Válka o prsten v karetní variantě. Ne snad, že by hra byla vyloženě jednoduchá nebo krátká, ale víte co? Pro mě je neméně skvělá! A na následujících řádcích vám rád povím proč a co od téhle nádherně ilustrované karetky čekat.

Na východě se zvedají nezměrné síly skřetů, obrů, zlých lidí z východu, ale i přízraků a korzárů. Temný pán Sauron shromažďuje své síly, aby je vrhnul proti královstvím elfů, lidí a trpaslíků. Bílé město Minas Tirith očekává první paprsků stínů blížící se k jeho branám. Na západě zase rohirové ve spěchu opouští sídelní Edoras a vydávají se vstříc pevnosti v Helmově žlebu, aby se pokusili odolat armádám proradného čaroděje Sarumana. Středozemí zmítají plameny války a zkázy. Mezitím Frodo a Sam pod rouškou událostí putují mrtvými močály k ohnivé Hoře osudu…

Válka o prsten: Karetní hra je karetka, ve které 2 až 4 hráči od 12 let soupeří o osud Středozemě během 90-120 min. Hráči se ujímají Svobodných národů v jejich náročné cestě za zničením prstenu a zachování svobody zemí a Stínů pod velením Saurona a Sarumana, kteří naopak chtějí přinést stíny a uzmout moc nad osudem Středozemě. Zkrátka snažte se zničit legendární Jeden prsten nebo si naopak podmaňte svobodný svět a přiveďte ho do zkázy v kulisách světa J. R. R. Tolkiena.

 

Zpracování

Atmosféra Pána prstenů dýchá ze hry už od prvního pohledu na krabici, kterou zdobí brána do Morie v měsíčním svitu.

Po otevření krabice dostanete do ruky jako první pravidla. Ta možná leckoho překvapí. Nejsou totiž ani krátká a na první pohled ani lehce uchopitelná. Je to tím, že hru lze hrát v řadě různých variant a módů, kdy ale primární je verze pro 4 hráče a je jí věnována největší část sešitu. Ostatně většina věcí je stále stejná. Kromě toho najdete v pravidlech dále i mód pro 3, epický duel pro 2, ale i zvláštní kratší scénář pro 2 hráče přivádějící do hry příběh knihy Společenstvo prstenů. A že vám chybí pokračování? Tady si dovolím odkázat vás na stránky REXher, kde najdete ke stažení jako Dvě věže, tak i Návrat krále. A rovnou musím oba doporučit, ale o tom dále.

Herní obsah se skládá hlavně z karet. Ty jsou rozděleny do několika balíčků a typů. Prim hraje 60 karet Svobodných národů a 60 karet stínů. Karty zobrazují postavy, armády, předměty, ale i události odkazující na knižní příběh, od Froda se Samem, přes armády Gondoru, Sarumanovu hůl či Skřety bílé ruky, a rozdělených do několika frakcí jako Dúnadani, Elfové, Rohan, Železný pas nebo Mordor. Zkrátka každá karta vás katapultuje do příběhu. Kromě herních karet frakcí najdete v krabici ještě 41 velkých lokací, rozdělených mezi 14 bojišť a 27 stezek. A k tomu hromádka žetonů k vyloupání. 

Ano, pokud vás napadlo, že hra tak trochu připomíná třeba karetní LCG či Magicy, nejste úplně daleko od pravdy. I když zde platí, že herní karetní materiál je pevně daný a neměnný, žádné dokupování a rozšiřování. Tedy ano, existuje už dvě expanze, ale fungují spíš jako u klasické deskovky, než u LCG.

Musím rozhodně zmínit, že hra je naprosto nádherně ilustrovaná, kdy prim hraje skvělý John Howe stejně jako třeba u velké Války o prsten. Ilustrace na kartách, ať už postav či lokací, jsou nádherná umělecká díla přinášející pocit Středozemě na stole ve všech ohledech. Každá z lokací by mohla fungovat jako nástěnný obraz. A ani ostatní karty nezůstávají pozadu. Už jen hru rozbalovat pro mě byl zážitek, i když je pravdou, že jsem velkým milovníkem Středozemě.

 

Jak na to?

Válka o prsten ve své karetní verze není v podstatě složitá hra. Jen si nemůžete myslet, že si nastudujete pravidla a budete v ní mistry. Jedná se o typ hry, která chce čas a správně pochopení a uchopení. Odměna je ale sladká.

Jako první vás před partií čeká výběr scénáře. Ať už hrajete 2 proti 2, ve dvou, třech nebo nějaký z kraších scénářů, je třeba připravit herní balíčky. Respektive pro hru ve 4 jsou rovnou v krabici připravené, ale jinak je musíte různě upravovat, třeba předem jasně určenými kartami v podobě Společenstva, taky aby karty tematicky seděly nejen k první knize, ale hlavně fungovaly v rámci hry.

Jakmile jsou karty připraveny, hráči se rozesadí kolem stolu, vezmou si herní balíčky, vytvoří se zásoby žetonů a balíčky stezek a bojišť a vzhůru do dobrodružství.

Každá hra je hrána na předem určený maximální počet kol (třeba ve standardní hře ve 4 se jedná max. o 9 kol) v závislosti na použitých stezkách, respektive jejich počtu a hlavně i snaze hráčů, protože hra může skončit i dříve.

Každá kolo se skládá z pětice fází, během kterých se odhalují nová bojiště a stezky, o které hráči během hry soupeří pro zisk bodů směřujících k výhře, hrají různé akce, bojují o bojiště a stezky a zkrátka snaží se zvítězit na soupeřem či soupeři. Jádro hry tkví v hraní karet, pomocí nich se hráči snaží dobýt a získat bojiště, ikonická to místa příběhu jako Minas Tirith, ale i stezky. Zatímco o jedny se doslova bojuje pomocí útoků a obrany, o stezky se soupeří pomocí vlivu a odkazují na putování Froda s prstenem k Hoře osudu. Více si ale můžete přečíst v pravidlech přímo na stránkách REXher.

A jak vyhrát? Způsoby jsou dva. Jednak bodovou převahou po odehrání určitého počtu stezek scénáře, ale i ve chvíli, pokud je rozdíl mezi stranami 10 a více bodů.

A jak už jsem psal několikrát, primárně hra cílí, aspoň to tak vypadá, na 4 hráče, kdy každý ovládá jeden herní balík. Zároveň ale obsahuje upravená pravidla pro 2 i 3. A třeba za mě je hra ve dvou naprosto vynikající, ideálně v případě hraní kratších scénářů odkazujících na události knih.

A že vám chybí sólo? Inu ke hře existuje rozšíření Proti stínu, které přináší nejen sólo, ale i kooperativní variantu proti silám Saurona a Sarumana.

 

Dojmy

Nebudu to prodlužovat - Válka o prsten: Karetní hra je pro mě osobně naprostá karetně deskoherní bomba, která mi sedla tématem, herně, zpracováním i možnostmi. Ale tradičně postupně.

Zpracování hry je jedna velká nádhera, kterou korunují nádherné ilustrace všech karet, které si budete už při rozbalování nadšeně prohlížet.

Hra nabízí jeden aspekt, který může leckdo brát jako negativum (a pozitivum zároveň). Tohle totiž absolutně není hra na jedno zahrání. Válka o prsten vyžaduje časovou investici, protože hodně leží na znalosti jednotlivých balíčků a karet. Jak do hry postupně pronikáte, stále více se prohlubuje hratelnost, dopad jednotlivých kombinací, machinací, taktizování a odhalování a odhadování ostatních.

Hra nabízí strašně hezký, herně i tematicky, systém bojů. Každé bojiště nebo stezka jsou vytvořeny tak, že na ně nelze vysílat jen tak někoho, ale jen určité postavy/armády. Logicky z příběhového hlediska nebude Galadriel bojovat v Rohanu a Frodo bránit Minas Tirith, ale zároveň Balroga neuvidíte na prahu Hory osudu. Právě nutnost plánovat a přemýšlet na každým tahem a vyslání je hlubokou strategickou částí hry.

Hra je naprosto fantastická ve 4, ale nás úplně stejně baví i ve dvou, ať už při hraní kratších tematických scénářů nebo „obouruč“ s rozdělenými balíky Svobodný národů a Stínů. Jen se připravte na to, že i když karetní hra, tak se časový rozsah pohybuje mezi hodinou až dvěma, z počátku klidně o pár desítek minut navíc.

Každý tah, každé rozhodnutí je třeba pečlivě promyslet. Karty nefungují jen „herně“, ale i jako platidlo jejich odhazováním. Je tak třeba zvažovat, kterou kartu zahrát, kterou odhodit, kterou si ponechat do další části hry. Jak hra postupuje, mění se (opět tematicky) jaké karty potřebujete.

Ano, téma je velmi silná stránka hry a karetní Válka o prsten je pro mě druhou nejlepší deskovou hrou s tematickou Pána prstenů, kdy nepřekonatelná zůstává jen její větší sestra. Jenže ta má trochu nevýhodu v mnohem větší časové investici. Každopádně tematicky nefungují jen karty a bojiště/stezky, ale i rozdílnost jednotlivých frakcí a herních balíčků. Co nám jediné trochu nepřišlo tematicky úplně nejlépe zvolené, to je tak trochu obrácený start hry, kdy z počátku mají větší sílu Svobodné národy a Stín sbírá síly, ale ve výsledku je to vlastně zvolené skvěle. Svobodné národy chtějí pospíchat k vítězství, než si zlo zkonsoliduje síly a upevní moc a přetlačí silou vítězství na svou stranu. Většina her, pokud se náhodou jedna ze stran neutrhne v průběhu, končí až neskutečně vyrovnaně pár bodovým rozdílem. Rozhodně se nedá říct, že by hra nebyla vybalancovaná. Naopak je napínavá až do posledních kol.

Osobně doporučuji pořídit rozšíření Proti stínu, díky kterému jsem si osobně hru hodně „zažil“ a lépe skočil do mechanik a provázanosti herních aspektů.

Hra nabízí velkou variabilitu a znovuhratelnost. Žádné dvě hry nejsou stejné, ale všechny vyprávějí jedinečné vpravdě epické momenty a zážitky.

Jakmile pochopíte základní mechaniky, v podstatě nemůžete říct, že by hra byla extrémně složitá. Ba naopak. Základní koncept složitý není, vše se točí kolem hraní a zahazování karet a pár akcí se dá naučit rychle. Největší komplexita přichází ve správném časování hraní a využívání dostupného materiálu.

Válka o prsten: Karetní hra je pro mě jedním z nádherných příkladů skvělé zvládnutého deskoherního designu a famózně převedené předlohy do hry. Ano, nejedná se o krátkou hru, vyžaduje investici času do hraní i nastudování, ale na stole při každé partii otevírá úžasné příběhy ze světa Středozemě a J. R. R. Tolkiena při střetech sil dobra a zla v cestě za svobodou i podmaněním. A zároveň hra, která ukazuje, s jakým málem se dá vytvořit epická strategicko-taktická hra plná rozhodování.

 

Hru můžete koupit na Planetě her i s promo kartami zde!

 

Válka o prsten: Karetní hra

Autor: Ian Brody

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: 2022

Počet hráčů: 2-4

Věk: 12+

Herní doba: 90+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři