Válka o prsten: Karetní hra – Ohněm a mečem

Hry recenze

Na sever do města trpaslíků Ereboru pod Osamělou horou, napříč Šedými přístavy až do východních výsep Haradu a nejtemnějších zákoutí pirátů v Umbaru. Středozem chřestí Ohněm a mečem.

O tom, že máme rádi Válku o prsten: Karetní hru od REXher nemůže být pochyb. Ostatně naší pochvalnou recenzi najdete zde. Skvěle vystavěná karetní hra dávající dohromady zážitek z boje o záchranu a podmanění Středozemě spolu s prvky klasických karetních her ať už typu LCG nebo TCG bez nutnosti nějaké stavby balíčků nebo dokupování karet nám zkrátka učarovala svým moderním herním designem a přístupem. A nejinak na to je i sólo/koop varianta, která nese název Proti stínu.

Ne, nemyslím si, že by tahle hra potřebovala nějakou další expanzi či karty, ale zároveň proč ne, že? Přeci jen deskovka nebo karetka bez rozšíření, to už je dneska spíše výjimečný a takřka ohrožený druh. Jen ty expanze musí být dobré! Středozem J. R. R. Tolkiena i jeho ústřední dílo Pán prstenů jsou protkány osudy a příběhy desítek postav velkých či malých, ikonických i epizodních a mnoha národů okolo. Základní hra se (logicky) soustředí na to hlavní, tedy střety mezi silami zla na jihu, ať už jde o Rohan či Gondor, a Frodovo putování k Hoře osudu. Jenže každý správný fanoušek ví, že tím zdaleka Pán prstenů nekončí a události se v době války rozběhly po celé Středozemi, včetně severních oblastí, které jsou mnohem známější z Hobita.

Ano, mluvím o Ereboru, osamělé hoře s městem trpaslíků, městě Dol na jezeře, elfí říši v Temném hvozdu, ale i Hobitíně a přilehlých krajích nebo korzárských útočištích, Šedých přístavech, království zlých lidí na východě a v Haradu, ale i darebácích z kopců. To všichni hrají v příběhu své role a nelze na ně zapomínat. A právě ti všichni se stali námětem nového rozšíření pro hru s podtitulem Ohněm a mečem, které nedávno vydali Rexíci.

Asi nepřekvapí, že i s Ohněm a mečem se stále jedná o karetní hru atmosfericky přinášející ikonické momenty, střety a putování díla Pána prstenů, které si ovšem nyní můžete v epickém střetu užít až v šesti hráčích od 14 let v časovém rozmezí kolem řekněme dvou (a více) hod. Každý z hráčů se ujímá specifického balíčku frakcí a karet reprezentujících jednak jednotlivé strany konfliktu od rohanských jezdců, přes hrdé seveřany, dlouhověké elfy až po temné stínové přízraky a stvůry a snaží se vítězit v bitvách a střetech a na stezkách pro dosažení vítězství. Vyhrají Svobodné národy nebo země padne do rukou Stínů?

 

Zpracování aneb co rozšíření přináší?

Musím se přiznat, že i kdyby Válka o prsten nebyla dobrá hra (což naštěstí je), pořídil bych si jí domu už jen kvůli ilustracím. Tohle je totiž absolutní nádhera dovedená k dokonalosti. John Howe, který má na ilustracích podíl je zkrátka mistrem svého řemesla a jeho ztvárnění Středozemě je doslova ikonické a každou kartou, ať už frakční či lokací bojiště nebo stezkou, vás přenáší do magického světa mimo realitu.

Dobrá zpráva na začátek – obsah rozšíření se i obalený vejde do krabice se základní hrou, a to včetně předchozí expanze.

Po otevření krabice, která je z měkkého papíru a většinou jí rychle vyhodíte, se asi jako první začtete do pravidel. Ta přinášejí nejen přehled komponent a nových prvků jakými jsou např. Střetnutí, ale hlavně scénáře, které určují jak hrát. Na výběr je rozšířená trilogie pro 6 hráčů, Válka na severu pro 2-4 a epický duel. Nutno podotknout, že všechny lze hrát sólo i kooperativně, protože rozšíření obsahuje nové kopie karet i pro doplnění „Proti stínů“ a tedy všech herních režimů. To je podle mě velmi dobré rozhodnutí a mnohem lepší, než takové karty dávkovat ještě navíc samostatně.

Kromě základních žetonů a přehledovek pro další hráče a karet pro sólo/koop, najdete v krabici hlavně 60 nových karet frakcí a 31 lokací. Frakce jsou tradičně rozděleny na Stín a Svobodné národy, ale nefungují „samostatně“ jako v případě základní hry a před jednotlivými scénáři musíte dle počtu hráčů a balíčků karty rozdělit, tak aby stejné národy ze základu a expanze hrály společně. Tedy třeba Dáin ke Gimlimu, Radegast ke Gandalfovi nebo ostatní elfové k Legolasovi. Obráceně to samozřejmě platí i pro Stín. Osobně se mi tenhle systém hodně líbí a pěkně a tematicky funguje, ať už v epické plné hře, tak i ve Válce na severu nebo v epickém duelu. Novinkou z pohledu hraní jsou mezi kartami lokací, respektive bojišť, Střetnutí. Ta fungují podobně jako základní bojiště, ale vyhodnocují se trochu jinak a hlavně sebou do hry přinášejí další doprovodná bojiště. Navíc se neumisťují mezi „vítězné body“, ale po vyhodnocení odhazují.

Celkově je krabička poměrně obsáhlá – 60 frakčních karet, 22 lokací bojišť a střetnutí, 9 stezek, žetony a přehledové karty a k tomu dalších 30 karet pro koop/sólo a k nim 2 speciální lokace. Málo toho není. A vše je prostě nádherně zpracované a ilustrované. Co možná někoho zamrzí, je diskutovaný lehce jiný odstín zadních stran karet ve srovnání s první edicí základní hry, ale asi mám špatný barvocit, protože jsem si víceméně ničeho nevšimnul a hru mi to nijak nekazí.

 

Hraní?

Jak už jsem zmiňoval, hlavní novinky z pohledu herní stránky jsou možnost zapojení až šesti hráčů, nové scénáře a samozřejmě i nové prvky na kartách a jejich dopad na hru.

Musím říct, že hra v šesti je skutečně epická a skvěle navržená. Jen si vyhraďte dostatek času. Mám trochu problém v tom, že hru v šesti hráčích u nás za poslední dobu ovládla Duna Impérium: Povstání, a tak přemluvit dost hráčů na epickou Trilogii není jen tak. I tím, že hra je poměrně dlouhá. Zkoušeli jsme hrát i ve dvou se třemi balíčky, ale to už je skutečně raketové inženýrství vyšší školy. Ale jde to. Zkrátka hra škáluje slušně a ani při plné hře vás nemusí nutně být šest, jen někdo ovládá více balíčků. Co se nám hodně líbilo, to byla možnost hrát kooperativní variantu ve třech hráčích. 

Velmi příjemně svěží je scénář Válka na severu, který přináší neokoukané herní prostředí, karty, bojiště i stezky. Kombinací starých a nových karet vzniká povedená hratelnost.

A to nejlepší na závěr? Inu ano, Epický duel. Hra, kterou jsme hráli klidně 3 hodiny nepočítaje přípravu, ale kterou jsme si pokaždé maximálně užili. Karty zde na začátku dělíte do tří oddílů, které do hry přicházejí postupně, procházíte v podstatě kompletní sérii stezek a většinu bojišť a hra má doslova epický rámec a přesah. Chce to si zvyknout na pár nových pravidel a systém vyhodnocování, respektive postup stezkami, ale jakmile ho pochopíte, vyrovná se epický duel deskové variantě Války o prsten!

 

Dojmy

Nemá cenu to dále prodlužovat, protože Ohněm a mečem je skvělé, epické rozšíření pro už tak skvělou hru, které přináší na všech frontách samá pozitiva absolutně bez negativních stránek. Nádherné ilustrace a zpracování, krásně vymyšlené scénáře, epický zážitek bez narušení původní hratelnosti.

S Ohněm a mečem je Válka o prsten větší, mohutnější, impozantnější, ale přitom ne o nic víc komplikovaná.

Hra v šesti hráčích i v nové epickém duelu poskytuje komplexní strategický karetní zážitek z celého dění Pána prstenů v podobě karet na stole. Jakmile se do hry propadnete, čas začne utíkat jinak a vy jste najednou ve skutečné Středozemi a spolu se spoluhráči (nebo sami) se snažíte dovést k vítězství svou stranu konfliktu. Samozřejmě zvyšujícím se počtem hráčů se mění dynamika a průběh hry, partie jsou delší, ale o to epičtější.

Další dobrou zprávou je, že tvůrce hry rozhodně nespí a vymýšlí další scénáře za využití nových i stávajících karet, těšíte se?

Pro mě osobně, po zkušenostech s karetními LCG i TCG, je úžasné, jakým způsobem dokáže autor tvořit s relativně omezenou zásobou karet a jak vyváženou hru přináší nejen napříč kartami, ale i jednotlivými scénáři. Jakmile znáte karty a celou hru, zážitek se umocňuje a ve hře se střídají epické střety a až šachoidní přemýšlení obou stran.

Rozšíření se vyplatí mít ať už hrajete ve dvou, sami, ve čtyřech, pěti či šesti. Všem má co nabídnout!

Ano, byl jsem nadšený z karetní Války o prsten a úplně stejně jsem nadšený z rozšíření Ohněm a mečem, které hře ještě více přidává na rozsahu, epičnosti a možnostech, ale přitom zachovává to nejlepší z ní. A i když si myslím, že základ ve své podstatě nic navíc nepotřebuje, tak zároveň – a vím, že je to paradox – je tohle rozšíření absolutní must have pro všechny příznivce původní hry. Ares zkrátka ví, jak dělat rozšíření, což opakovaně dokazuje pro obě své Války o prsten a Rexíkům patří velký dík, že nám umožnili se opět vydat do Středozemě a prožít další části jednoho z nejznámějších fantasy příběhů o střetu dobra a zla. A teď mě omluvte, jdu se s Hobity a Společenstvem vydat na pomoc Ereboru a králi Dáinovi a pak směr Hora osudu a zničit prsten. Střeste se mordorští skřeti!

 

Rozšíření můžete koupit včetně promo karet na Planetě her zde!

 

Válka o prsten: Karetní hra – Ohněm a mečem

Autor: Ian Brody

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-6

Věk: 14+

Herní doba: 60+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři