Znáte Rexhry? Že ne? My jsme je pro vás v krátkém rozhovou vyzpovídali a vy tak máte možnost dozvědět se o téhle partě z Brna mnoho nového a nahlédnout pod pokličku jednoho českého herního vydavatelství!
V této nové sérii článků vám chceme přiblížit různá vydavatelství, nakladatelství a ukázat vám super lidi, kteří u nás nadšeně stojí za vydáváním ať už her, tak i knížek, komiksů a všeho s tím spojeným. Takže zpátky otázce na začátku, kdo jsou Rexhry?
Můžete nám na začátek krátce představit hlavní postavy stojící za Rexhrami?
Jsem vlastně parta kamarádů, které svedly dohromady deskovky a postupně se na nás „pracovně“ nabalovali další kamarádi. V současné době je nás v pevném jádru, které se podílí na vydávání našich her, asi 10. V čele stojí zakladatel a hlava pomazaná, kterého můžete znát pod přezdívkou Aneken. Pak jsem tu já, Eyron a kolega Kamil. My řešíme praktickou a obchodní stránku věci. Dále jsou tu Kandelabr, který vede překlady, Ladík a Tommy, kteří společnými silami prodávají v našem obchodě, Morthe, který nám dělá veškerou grafiku, Elyssa na korektury a pak početná skupina dalších lidí: příležitostní překladatelé, promotéři a podporovatelé :)
Vaše vydavatelství vzniklo v roce 2010, jak k tomu došlo?
Jednoduše: Prostě jsme viděli příležitost. Tehdy vycházelo česky jen pár her ročně a nám přišlo škoda, že se na spoustu z nich nedostane, tak jsem to zkusili. A ono to vyšlo!
Vaše začátky jsou spojené s prodejnou Planeta Her, ale nakonec jste se rozšířili i o vydávání, proč?
Protože obchodů, hlavně e-shopů byla spousta, ale zahraniční hry do češtiny tady vydávalo jen pár firem. Jak už jsem psal výše, tehdy se lokalizovalo jen pár deskovek ročně, ne desítky jako v posledních letech.
Jak vybíráte hry pro lokalizaci?
Primárně se hra musí líbit nám. Respektive většině z nás. A snažíme se taky odhadnout, jak se bude líbit českým (a moravským, slezským a slovenským) hráčům. A to se často povede, ale někdy ne. Taky si dáváme pozor na vizuál. Párkrát se nám stalo, že skvělou hru zabil nedotažený design. A ohledně vizuálu jsou hráči čím dál tím víc náročnější.
Je náročné vybrat hry pro český trh?
Asi je, protože náš trh je prostě ve srovnání s těmi ostatními malý. Když v Německu, USA nebo třeba i Polsku vydáš průměrnou nebo i podprůměrnou hru, pořád se najdou možná tisíce lidí, kteří si ji koupí a bude se jim líbit. U nás musíme být prostě opatrnější. Další důležitý faktor je cena. U nás ještě pořád není tak silná skupina lidí, která si bez problémů koupí hru, která v Americe stojí 100 dolarů. Už jsme se mnohokrát rozhodli, že nějakou hru nevydáme, protože přestože se nám moc líbila. Nevěřili jsme, že její cenu český trh skousne. A třeba i u Blood Rage jsme měli obavy. V době, kdy jsme jej ohlásili, to měla být nejdražší lokalizovaná hra na trhu, ale fanoušci nás podrželi a hra všem ukázala, jak je super a že se i za ty peníze vyplatí.
Jsou u nás oblíbenější hry pro rodiny nebo pro náročné hráče?
To je stejné, jako se zeptat, jestli víc lidí chodí na blockbustery nebo na artové filmy :) Jako každá jiná zábava, i tady je daleko větší publikum pro to méně náročné a přístupnější. Ale díky tomu, že vydáváme některé jednodušší nebo dětské hry, můžeme si pak dovolit vydat něco vyloženě hráčského. Ale je pravda, že čeští hráči docela rychle „zrají“ a řekl bych, že poptávka po náročnějších hrách roste.
Co plánujete do budoucna?
Určitě dál plánujeme vybírat to nejzajímavější ze světa deskovek a dělat tím radost našim hráčům. Taky si hodně zakládáme na kvalitě našich lokalizací a to plánujeme udržet. Třeba já osobně bych si přál jednou vydat nějakou válečnou hru, ale to je hudba vzdálené budoucnosti. Každopádně všichni hrajte, šiřte slávu snad nejlepší zábavy, jakou moderní deskovky jsou. A mějte se báječně!
Děkujeme moc za krátký rozhovor! Za REXhry odpovídal Eyron.
Autor: Adam Vondra Vondris
Zeměplocha: Ankh-Morpork