Nejnovějším českým deskoherním vydavatelem se stala společnost Tabletop Games. O koho se jedná a jaké mají plány do budoucna se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Postupně jsme udělali rozhovory se všemi českými vydavateli, a tak ani ten zatím nejnovější nemůže chybět. Kdo tedy jsou Tabletop Games? Kdo za nimi stojí a na co se od nich můžeme těšit? Inu příjemné počtení!
Na českém trhu deskoherním jste úplní nováčci. Můžete se nám tedy krátce představit? Kdo jsou Tabletop Games? A kdo za nimi stojí?
Hlavně parta 4 přátel, deskoherních hráčů a nadšenců. Já David Pokorný a Zdeněk Marášek jsme původní zakladatelé obchodu Tabletop.cz a za vydavatelstvím ještě krom nás stojí Martin Lutonský a Svatoslav Dlapa. Všichni máme ve vydavatelství své role a každý na starosti něco jiného. A všichni se zde snažíme uplatnit své dosavadní zkušenosti.
Takže jste začali jako obchod a chtěli jste si zkusit vydat nějaké hry?
Ano, myšlenka vydávat hry zde byla od prvopočátku. Tedy cca pět let zpátky. Napřed jsem si řekl, že až se rozjede eshop, potom nebyla vhodná doba a dneska si říkám, že nejlepší doba byla právě před pěti lety.
Co vás vůbec přivedlo k nápadu založit vydavatelství deskových her?
Hlavně množství kvalitních her, které na českém trhu nejsou. Když jsem začal přemýšlet o titulech, tak první co mě napadlo, bylo Viticulture (dneska Vinohrad od Albi). Stále jsem odkládal oslovit takového vydavatele jako je SM Games s tím, že se s náma nebudou vůbec bavit, ale opak je pravdou. Jamie odpověděl témeř obratem. K mé smůle jsem přišel cca o měsíc později. To už Viticulture bylo domluveno u Albi. Přitom nad touto hrou jsem přemýšlel opravdu 2 roky.
Jedna tradiční otázka - jak vybíráte hry pro českou lokalizaci?
V první řadě nás musí bavit. Aktuálně jdeme do her, které máme rádi a známe je. U kterých si myslíme, že si zaslouží vyjít i u nás. Sice již pokukujeme i po hrách, které jsou v přípravě, ale primárně jsou to hry, které máme nahrány.
Začínáte hrou Abyss, což není zrovna novinka. Proč jste se rozhodli pro tuto hru? Přeci jen každý měsíc vychází hromada nových her.
Abyss byl druhá volba po Viti. Je to jedna z mých srdcovek. Artwork je skvělý, herně je jednoduchý. Nováčky nadchne, hráče baví. Abyss mi pomohl do světa deskových her zatáhnout spoustu nových duší a budu doufat, že to bude fungovat i jinde.
Jak náročný je pro vás proces lokalizace?
Kupodivu poměrně jednoduchý. Ale zatím nemáme moc zkušeností a zatím se dělaly jednoduché projekty, až jednoho dne budeme dělat nějakou příběhovku, tak si asi projdeme křestem.
Nemáte pocit, že je na malém českém trhu hodně vydavatelů? Nebojíte se velké konkurence?
Je to o úhlu pohledu. Na českém a slovenském trhu je cca 16mil potencionálních hráčů. Jen ve skupince Tři bratři je cca 30 tisíc lidí. Ano her vychází hodně, v podstatě několik každý týden. Ale hry si vždy najdou své hráče. Konkurence se nebojíme. Pro nás je to zatím hobby, každý z nás má stále původní práci a ve volných chvílích se věnují TTG. Tudíž pokud se hry budou prodávat 3 roky nebo rok není pro nás až tak stěžejní. Nicméně všichni si přejeme, aby naše hry šly na dračku a třeba jednoho dne to bude pro nás full time job. Mým snem je to určitě.
Už jste oznámily druhou připravovanou novinku – představíte nám jí?
Ano, Zahradní říše. Hra je z podobného ranku jako Abyss, krásná jednoduchá a také pro nováčky a neurazí ani hráče. Ve zkratce, vaším úkolem je stavět budovy pro svůj národ. Za postavené budovy dle nabídky dostanete vítězné body, nicméně budovy mají své podmínky. Počet pater, okolní budovy či podloží na kterém musí stát. Národ je limitován počtem osadníků, tudíž se snažíte osadníky i získat. Což lze třeba opuštěním budovy nebo pokud máte v dané lokaci převahu pater budov. Tedy je zde Area kontrol. Nejvíce se mi ale líbí mechanika kdy hráč, který končí svůj tah, určuje kdo bude hrát po něm. Navíc když provede stavbu, tak jeřáb se automaticky přemístí do předem dané lokace. Musím tak dopředu plánovat, kdo bude pak stavět a kde potencionálně bude stavět.
Tak teď trochu osobní otázky – jaké hry máte vy osobně rád/rádi?
Jsem univerzální hráč, mám rád heavy eura a zároveň si chci někdy odpočinout u skvělé kostkové AM hry ala Zombicide.
Určitě je to tajemství, ale prozradíte našim čtenářům něco málo, co plánujete do budoucna?
Moc toho neprozradím. Máme rozjednáno spoustu her, některé jsou těsně před podpisem u jiných ještě nenastal čas kdy si tu hru můžeme dovolit vydat. Aktuálně nic konkrétního nemůžu říct.
Autor: Adam Vondra Vondris