DOOM

Hry ostatní

Není od věci poohlédnout se i v jiných oblastech po něčem, co lze označit jako LEGENDARY. A ke komiksům neodmyslitelně patří virtuální realita. A je jedno jestli se jedná o PC, Xbox nebo Playstation. Dnes zabrousíme do herního středověku, kdy si davy nadšenců kazily oči a nervy u zvěstovatele nového typu her. V roce 1993 se totiž objevl DOOM!

Mariňák má jednoduchý život: musí poslouchat rozkazy a na nic se neptat. Pokud se ale vzepřete nadřízenému kvůl rozkazu zabít pár civilistů, můžete stejně jako náš bezejmenný hrdina skončit na Marsu. Přesněji řečeno na výzkumné stanici patřící UAC (Union Aerospace Corporation), která dělá pokusy s teleportací. Bohužel testovací zařízení na marsovském měsíci má poruchu a začne chrlit na Mars kvanta příšer, jejichž jediným cílem je zničit Zemi. A hádejte, kdo se jim postaví do cesty?

 

V DOOMu procházíte skrze zdánlivě nekonečné množství levelů, kde na vás číhají posedlí vojáci společnosti, impové metající oheň, chrochtající kentauři, létající lebky nebo shnilá rajčata. Ti všichni se vás snaží zabít nebo sežrat (což ve výsledku vyjde nastejno). Sbíráním klíčů a běháním po lokacích se dostáváte dál a dál až k vytouženému cíli. To vše v na svou dobu přelomovém grafickém kabátu. Kdo by si taky nepamatoval např. ohnivé nebe nebo účinek BFG? :)

 

DOOM je pionýrem na poli first person stříleček. Před ním jste mohl pobíhat pouze v hranatém Wolfensteinovi 3D, který mi způsobil nemálo bolehlavů. V DOOMovi byl použit nový engine vyvinutý Johnem Carmackem, který stejně jako John Romero (hlavní designér DOOMu) pracoval také na zmiňovaném Wolfensteinovi 3D nebo Quakeovi. Hra je svižná a nutno podotknout, že rozprsknutí se nepřátel po zásahu raketometem vyvolá úsměv na tváři i dnes. Byť čistě nostalgický. DOOM měl i zajímavý multiplayer, kdy kromě klasckého deathmatche jste si mohl dát cooperative. Každé vaše úmrtí ale znamenalo reborn s holou řití, v našem případě pouze s pistolí. Prokousávat se hordou bossů k lepším zbraním si tak vyžádalo nespočet reinkarnací. Samotný arsenál byl bohatý: řetězová pila, pistole, pumpovací brokovnice, rotační kulomet, raketomet, elektrická puška a konečně BFG 9000 (Big Fucking Gun), která zabíjela zlořády ve velkém. V druhém díle se k tomu všemu přidala ještě dvouhlavňová brokovnice.

 

Za touhle akční peckou stála firma Id software, která má na svém kontě mj. i vtipnou věcičku Commander Keen. Id software přinesla světu možnost sledovat hru očima hlavního hrdiny a to je její největší odkaz. 3D engine! Úspěch DOOMu byl neskutečný, prodalo se před deset milionu kopií! Je jasné, že druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat. O rok později (1994) tak davy natěšených fanoušků mohli třískat do klávesnice u hry DOOM II: Hell on Earth. Již v té době ale DOOM vyvolával i silné kontroverze, k nimž druhý díl přispěl množstvím satanistických symbolů či efektní proměnou nepřátel na maso do hamburgerů. Přesto nemohl DOOMu nikdo upřít prvenství ve světě PC her první poloviny devadesátých let. K čemuž dopomohl i hlavní vývojář. John Carmack je totiž příznivcem otevřeného přístupu k hráčům, který vedl v roce 1999 k možnosti koupě licence celého zdrojového kódu DOOM enginu. Díky tomu vznikla řada amatérských her, stejně jako opravdový DOOM 3D.

 

Vraťme se ale ke hrám DOOM jako takovým. Pokud si myslíte, že Id software vydali dvě hry a pak se jen hřáli na výsluní nerdovské přízně, jste na omylu. Id software má na svém kontě i pecku jakou je Quake. A co se DOOMa týče, díky přístupnému enginu vznikla celá řada DOOMovek:

DOOM (1993) a pokračování The ultimate DOOM (1995)

DOOM II: Hell on Earth (1994) a rozšíření Master levels of DOOM II (1995)

Dále do dnešní doby vzniklo šest spin-offů: Final DOOM (1996), DOOM 64 (1997), DOOM RPG (2005), DOOM Resurrection (2009), DOOM II RPG (2009) A jako poslední DoomRL (2013)

V roce 2004 přišel Id software navíc s dlouho očekávaným pokračováním s názvem DOOM 3, který běžel na novém enginu s označením id Tech 4 (jen pro informaci, starý DOOM jede na id Tech 1). Ten byl opět přelomový v detalní zobrazení impů a posedlých dělníků. Hra se trochu posunula a stavěla hlavně na lekačkách a hrách světla a stínu. V roce 2005 navíc vyšlo rozšíření s podtitulem Resurrection of Evil. A DOOM 4? Na internetu je již několik měsíců k vidění asi patnáctiminutový gameplay, který vypadá famózně. Tak snad se dočkáme během roku 2016. Příště si povíme něco o frenčíze, která se ze značky DOOM stala. Do té doby můžete zapátrat ve své šedé kůře mozkové jestli si vzpomenete, k čemu slouží zaklínadlo IDDQD :)

 

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie:

Partneři