Pokračujeme v novém seriálu Geek Cave, zaměřujících se na česká herní vydavatelství. Tentokrát se nám pro vás podařilo vyzpovídat prostřednictvím zástupce firmy Michala Ekrta jednoho z největších hráčů na poli deskovek - ADC Blackfire. Udělejte si tedy chvíli čas a pojďte si přečíst o problémech, radostech, strastech ale i novinkách z kuchyně a zjistit co jste možná nevěděli.
Můžete se nám na začátek krátce představit a říct nám, kdo vlastně stojí za firmou Blackfire?
Já se jmenuji Michal Ekrt, v Blackfiru mám na starosti deskové hry. Jinak je majitelem firmy Američan Douglas Wong a jednatel je Martin Polák.
Na českém trhu nejste žádní nováčci, kdy vaše firma vznikla a jak k tomu došlo?
Blackfire v současné podobě byl založený právě Douglasem Wongem v roce 1999. Prostě viděl mezeru na trhu. ADC v názvu znamená Advanced, první pokus o založení firmy se stejným zaměřením se úplně nepovedl a „původní“ Blackfire skončil v propadlišti dějin.
Váš sortiment zahrnuje i hračky a dárky, jak jste se dostali zrovna k moderním deskovým hrám?
Na hrách firma vyrostla, konkrétně tedy na Magicu. Hračky a další zboží se přibíralo až později kvůli diverzifikaci portfolia.
Klasická otázka - jak vybíráte hry pro český trh?
60-70% je na základě doporučení a občas, řekněme až po tlaku od stávajících dodavatelů. Zbytek je výsledek „skautingu“ na veletrzích.
Většinu her přinášíte v české lokalizaci, což je skvělé a jistě i náročné, nestačily by tak pouze anglické originály dovezené od výrobce? Proč lokalizovat hry pro tak malý trh jako je ten náš? A jak těžký je celý proces lokalizace (přeci jen hry od FFG nebo CMON toho textu nemají málo)?
Nestačily, originální hry se prodávají v řádech desítek, maximálně stovek kusů, lokalizované bez problémů v tisících. Lokalizované hry se dostanou k širšímu publiku. Nelokalizované hry by se nikdy nedostaly na mass market. Na lokalizaci třeba od FFG je zpravidla 6 týdnů od obdržení podkladů, nezávisle na náročnosti překladu a velikosti hry. Je tedy naprostou utopií využívat jen dobrovolníky, kteří hry překládají s láskou někdy po práci nebo při studiu.
Často je možné přečíst si kritiku vůči vaší společnosti na téma chyby v překladu, je sice jasné že se jim asi nelze úplně ubránit v tom množství textu, ale jak se stavíte k opravám?
Každá chyba zamrzí, v objemech a časových dispozicích, které máme, se jim však nejde 100% vyvarovat. K několika hrám byla vydána errata (viz stránky hraj.cz nebo zatrolene-hry.cz). U Quadropolis se povedlo celý chybný náklad udat do Polska, protože to byla dvojjazyčná verze a znovu se vydala až opravená verze. Bohužel dovýroba opravených komponentů je dost problematická a často až neřešitelná. (Což sice zamrzí, ale buďme rádi za snahu a lokalizaci – poznámka redaktora)
Škála vašich her je široká, od rodinných a párty her jako Dobble až po skutečné herní skvosty jako Zombicide – Černý mor nebo Star Wars Rebelie, který typ je u nás obecně oblíbenější?
To se nedá paušalizovat. Dobble je o parník (spíš o 5 parníků a 3 tankery) nejprodávanější hrou, ale cílová skupina je u něj extrémně široká. Obecně jsou u hráčů oblíbenější fantasy hry než sci-fi, prodejům však vládnou rodinné hry.
Stejně tak je široké i množství světů, ve kterých se jednotlivé hry odehrávají – Hra o trůny, Star Wars, Arkham, je některý oblíbenější než jiný?
Hra o trůny se prodává v jakékoliv podobě (viz desková hra, karetní hra a další), Arkham už trochu narazil na svůj strop, Star Wars je pro nás jedna z marketingově nejslabších značek na českém trhu (pro mě naprosto nepochopitelné, asi nějaké narušení celosvětové síly nebo co? – poznámka autora), ale pokud někde boduje, tak právě u hráčů deskových her. Když se sečtou všechny možné Hry o trůny a proti nim Arkhamy, Eldritche a Temná znamení, tak to bude dost vyrovnaný souboj čísel.
Určitě je to tajemství, ale prozradíte našim čtenářům něco málo, co plánujete do budoucna? Chystáte nějakou zásadní novinku nebo rozšíření?
Máme na stole 2 zatím tajné projekty od Fantasy FlightGames a jen čekáme až budou oficiálně oznámené, abychom nemuseli držet jazyk za zuby :) (což vyžaduje přímo FFG – poznámka autora), a i když tu máme Kmotra, který klepe na dveře (plánované vydání je 3. kvartál 2017) a Rising Sun, který vyjde příští rok, tak obě tyto hry budou mít několikanásobně větší efekt „spadlé brady“, a to jak tématem, tak cenou!
My děkujeme za příjemný rozhovor a těšíme se na ohlášené i neohlášené herní novinky :-)
P.S. Pokud by někdo neznal a chtěl se dozvědět něco o hře Kmotr nebo Rising Sun, mrkněte na populární server boardgamegeek.com, kde najdete veškeré dostupné info.
Autor: Adam Vondra Vondris