Kdo jsou - Albi

Hry zajímavosti

Pokračujeme v seriálu rozhovorů s českými herními vydavatelstvími. Tentokrát jsme pro vás vyzpovídali Albi a vy se tak můžete dozvědět něco nového (nejen) o jejich deskoherní činnosti. A vězte, že nejen rozhovor, ale i nové hry rozhodně stojí za pozornost, no koukejte sami!

Nejste zrovna malá společnost, ale můžete nám krátce představit váš tým a hlavní osobnosti, které za vámi stojí?

I když v Albi máme přes tři sta zaměstnanců, samotné herní oddělení tvoří 13 lidí, z čehož třeba strategickým hrám se věnují lidé dva. Vzhledem k tomu, že nás není tolik se dá říct, že každý ze členů našeho týmu má výraznou možnost ovlivňovat, jak bude našeho portfolio i konkrétní produkty vypadat. Matadorem je určitě Michal Šmíd, kterého mohou čtenáři znát za ta léta z různých deskoherních akcí.

Na českém trhu nejste žádní nováčci, kdy vaše firma vznikla a jak k tomu došlo?

Na to by asi nejlépe odpověděl pan Kokeš, náš majitel, který firmu zakládal a který o jejích prvních krůčcích s oblibou vypráví. Firma začala de facto v roce 1991 když on a Jaromír Kovařík, který dnes vlastní Mindok, začali prodávat pohlednice na Staroměstském náměstí.

Na rozdíl od většiny českých herních vydavatelství se nezaměřujete jen na hry, ale váš sortiment zahrnuje i všemožné dárky, takže otázka zní – jak jste se dostali zrovna ke stolním hrám?

To už je dávná historie, ale velkou zásluhu na tom měl i právě pan Kovařík. Deskové hry byly tehdy u nás v plenkách, začalo to hlavně Catanem, ten se chytl a najednou jsme tam, kde dnes.

Na chvíli odbočíme od her, hodně se věnujete různé charitativní činnosti, můžete nám jí nějak přiblížit?

Albi se věnuje různým charitativním projektům už dlouhá léta, přičemž sami zaměstnanci mohou navrhovat, komu bychom mohli v Albi pomoci. Není to ale jenom o tom, někam poslat peníze, snažíme se také, tam, kde to jde, přiložit ruku k dílu – ať už jde o brigády na ochranu přírody nebo třeba pomoci handicapovaným lidem.

Obligátní otázka - jak vybíráte hry pro českou lokalizaci?

Otázka je to sice obligátní, ale velmi složitá. Ročně nám rukama projde určitě hodně přes sto her, takže se často musíme rozhodovat velice rychle. Rozhodující faktory jsou v první řadě to, jestli a jak moc nás hra baví, jak se nám hodí do portfolia a samozřejmě také, jaké podmínky nám nastaví vydavatel originálu.

Český trh je dost specifický nebo se to aspoň obecně tvrdí, je to tedy náročné něco vybrat a vsadit na to?

Český trh je specifický spíš v pozitivním slova smyslu – přestože kupní síla není ve srovnání se západní Evropou bůhví jaká, vychází tu ohromné množství titulů a mezi nimi jen málo opravdových propadáků. Takže jsme specifičtí asi v tom, že tu lidé mají hry vážně rádi.

Dříve platilo, že vydáváte spíše méně náročné nebo rodinné hry, ale v poslední době jste přišli s několika skutečnými peckami jako Robinson nebo Scythe, co se změnilo?

Mění se hlavně trh. Dříve bylo velmi těžké najít pro hry velikosti Scythe nebo Robinson odbyt, který by vyvážil nemalou investici do lokalizovaného vydání. Hráčů ale přibylo, zájem o tento typ her vzrostl a protože jsme sami nadšení hráči, neváhali jsme moc dlouho, jestli se do těchto her pustit. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že i když se o hrách, jako je Scythe nebo Robinson v komunitě hodně mluví, pořád jde o záležitosti pro omezenou skupinu fanoušků. Ale rozhodně je zábava takové hry dělat a hrát, takže od toho rozhodně upouštět nehodláme.

Jsou u nás obecně oblíbenější hry pro rodiny nebo pro náročnější hráče, kteří u deskovky vydrží taktizovat i celý večer?

Jednoznačně rodinné hry. Náklady (myšleno počet vyrobených kusů) i těch nejúspěšnějších náročných strategických titulů se s trvalkami na poli rodinných her vůbec nedají srovnávat.

Určitě je to tajemství, ale prozradíte našim čtenářům něco málo, co plánujete do budoucna? Chystáte nějakou zásadní novinku nebo rozšíření?

Pro letošek už jsme všechny zásadní novinky, jako je This War of Mine Desková hra, Pustina (v originále Outlive) nebo originální česká hra Karak (zde si dovolíme odkaz na FB stránku hry), oznámili a na to, oznámit něco na 2018 je ještě brzy. Pár věcí se nicméně rýsuje a najdou se mezi nimi velmi zajímavé tituly. Víc ale zatím bohužel prozradit nemohu.

 

P.S. O nových (i starých) hrách zmíněných v článku se můžete více dozvědět, kromě samotných stránek Albi, ze serveru boargamegeek.com nebo zatrolene-hry.cz.

 

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři