Pro poctu bohů je třeba vyzdobit nový chrám v centru bájného aztéckého města. Jen tomu nejlepšímu může připadnout čest chopit se nástrojů a vytvořit úchvatné Coatly!
Už uplynula nějaké doba od chvíle, kdy se na našem trhu z čista jasna objevila hra Coatl od Sypases Games, která byla prvotinou studia, ale která překvapila povedenou hratelností, zpracováním a zábavou. Rozhodně to bylo jedno z nejpříjemnějších překvapení na trhu od ADC Blackfire a hra, která se nám stále dostává na stůl a rádi jí hrajeme s celou rodinou. Po skládání plastových hadů z barevných dílků se teď na stoly dostává takové volné pokračování, nástupce, pokračovatel v podobě menší karetní hry, která nese stejný název, jen doplněný o tradiční „karetní hra“.
Za hrou stojící na principu set collectingu a plnění úkolů stojí Pascale Brassard a Etienne Dubois-Roy a je určena pro 1-4 hráče od 10 let s herní dobou okolo 25-35 min na partii. Hráči spolu soupeří o titul mistra malíře a tvůrce bájných opeřených hadů zvaných coátl a pomocí karet vytvářejí ty nejkrásnější a nejbarevnější hady a plní úkoly, za které zaskórují body na konci hry.
Podobně jako „velká“ hra Coatl, i její karetní verze hýří barvami. Už od poměrně malé krabičky je jasné, o co půjde, a také to, že vše ve hře bude barevné jako duha. A nejinak je tomu po rozbalení. Krátká ilustrované pravidla vás během chvilky uvedou do celé hry bez nejmenších pochybností. Následují karty proroctví a chrámů pro plnění úkolů a zisk bodů. Pro každého hráče je připravena sada barevných hlav a ocasů (po jedné v každé z pěti barev). Následují karty úrovní – vysvětlíme dále. No a hlavně 50 karet opeření rozdělených vždy na dvě barevné poloviny, ze kterých budete při hře tvořit své haďáky. Zajímavostí je počítadlo kol, které je vytvořeno z plastových zlatých dílků, které lze následně využít jako minirozšíření do větší hry.
Proti zpracování hry nelze nic namítat. Snad jen možná až přílišnou barevnost, které ovšem není na vrub přehlednosti a není ve hře nijak rušivá. Jen je třeba si na provedení zvyknout. Ikonografie i celkové vyznění je velmi jednoduché a přehledné, stejně jako pravidla.
Celá hra je v podstatě velmi jednoduchá. Zkrátka celým principem je během pěti kol (4 + jedno na zakončení) vytvořit co nejlepšího opeřeného hada a umně ho zakončit hlavou a ocasem. Na začátku partie dostane každý hráč jednu sadu hlav a ocasů, pár karet opeření, kartu proroctví (tyto karty ukazují, které kombinace chcete vytvářet pro zisk bodů) a jednu kartu úrovní. Doprostřed stolu se vytvoří dobírací balíček karet opeření, karet proroctví a jedna z karet chrámů. Začínající hráč navíc dostane části zlatého hada pro počítání kol.
Vždy když je hráč na tahu (jede se klasicky od první po směru hodinových ručiček) musí hráč přiložit dvě karty opeření ke svému hadovi. Může si vybrat libovolnou stranu a buď přidat kartu úplně konec nebo překrýt jednu polovinu již umístěné karty z předchozího kola.
Mezi tím se hráči snaží plnit karty proroctví. A ne že je splní jen jednou, ale můžou hned několikrát! Právě z toho důvodu mají kartu úrovní, kdy podle počtu splnění kartu proroctví postupně přemisťují od nuly až po trojku. Karty proroctví lze plnit z těch svých počátečních, těch z veřejné nabídky, a nebo je dokonce krást soupeřům.
V posledním kole se místo karet opeření přidávají již jen hlavy a ocasy. Jakmile hráč dokončí hada, okamžitě ho vyhodnotí, než hraje další hráč. Důvod je prostý – i v posledním tahu lze vyloupit úkoly soupeřů a bodovat tak může klidně víc hráčů to samé. Kromě karet proroctví si každý hráč může také započítat body za kartu chrámů, která je pro všechny společná. No a kdo má nejvíc bodů, může příště zdobit celý chrám boha slunce v centru říše Aztéků!
Dar nebo zmar bohů?
Při čekání na karetního Coatla jsem byl dost opatrný. Přeci jen u první hry byla laťka nasazena docela vysoko a tak očekávání nebyla malá. Zároveň je ale vždy třeba opatrnost, zda tvůrci neusnuli na vavřínech a nechtějí se jen svést na oblíbenosti konceptu a tématu. Naštěstí se tohle nepotvrdilo a tahle hra je dalším milým malým překvapením.
Hra se nese v duchu velmi hezkého zpracování. Barevné výrazné provedené ke hře hezky sedí, a to do karet opeření, až po proroctví nebo zlaté počítadlo kol.
Hra má jednoduchá a velmi přístupná pravidla, která si jednou přečtete a víte přesně jak hra funguje, o co tady jde a hru hravě vysvětlíte všem ostatním, od úplných nováčků, až po zkušené hráče.
Hra funguje v jakémkoliv věku – možná i od nižšího, než je doporučený – a všechny u stolu baví. Nebo aspoň v naší testovací skupině, od školáků až po ostřílené matadory a prarodiče.
Díky systému „kradení“ úkolů je hra až nečekaně interaktivní a škodící mezi hráči a neustále sledujete všechny u stolu a jejich skládání a výběr.
Samozřejmě je nutné počítat s jistou mírou náhody – nikdy nevíte, jaké karty si doberete do ruky.
Na druhou stranu hře je nutné přiznat opravdu velkou variabilitu. Karet proroctví je dostatek, karet opeření také a žádná partie nikdy nebude stejná.
Co se mě osobně hodně líbí, to je systém úrovní plnění karet proroctví, kdy dostáváte body podle počtu splnění podmínky.
Hra běží poměrně plynule a hezky, ale jakmile partie pokračuje, je stále složitější sledovat všechny úkoly/proroctví a počet jejich splnění a partie se díky tomu prodlužuje a protahuje a tahy najednou mohou trpět na mírnou přemýšlecí paralýzu.
Třešničkou na dortu je pak spojení obou her díky zmíněnému zlatému mini rozšíření obsaženého v krabičce.
Coatl: Karetní hra je zkrátka velmi povedená malá karetka pro každého bez ohledu na věk nebo zkušenosti, kterou si sbalíte kamkoliv sebou a zahrajete jí během pár minut. Tak vzhůru k uctívání bájných bohů a opeřených hadů!
Hru můžete koupit třeba v našem partnerském obchodě Cech Hráčů zde!
Coatl: Karetní hra
Autoři: Pascale Brassard a Etienne Dubois-Roy
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 25-35 min
Autor: Adam Vondra Vondris