6 bere! Desková hra

Hry recenze

Krávy jsou zpátky. Jen vyměnily malou krabičku a hromádku karet za skutečnou deskovou verzi. Jsou ale pořád zábavné?

Pojďme nejprve trochu zpátky. Nebo spíš o více než 25 let, kdy společnost Amigo vydala malou žlutou krabičku s vysmátou krávou na obalu a prostým názvem 6 Nimmt!, kterou o pár let později vydalo české vydavatelství Albi pod názvem 6 bere!. Principem hry je vykládání číslovaných karet do vzestupných řad, přičemž pokud jich už v řadě je pět karet a vy musíte přiložit další, všechny dříve vyložené si musíte vzít. Vtip je v tom, že každá karta obsahuje určitý počet kravských hlav, které fungují jako záporné body a kdo jich má na konci ve své hromádce nejméně, vyhrává. Na stejném principu s různými menšími či většími obměnami a bonusy vznikla řada samostatně hratelných pokračování, která vyšla i v češtině jako třeba X bere! nebo 6 bere! - 25 let k výročí prvního vydání hry. A protože krav není nikdy dost, tak nedávno pod hlavičkou Albi vyšla i zbrusu nová verze stojící opět na zajetém principu s jednoduchým názvem 6 bere! Desková hra. Tak pojďme na ní.

V modré a poměrně velké krabici hrdě nesoucí název svého otce Wolfganga Kramera naleznete hru pro 2-6 hráčů s věkovým doporučením 8+ a rychlou herní dobou pohybující se v závislosti na počtu hráčů okolo 25-30 min. Základní princip zůstává stejný - hráči postupně budují vzestupné číslované řady a v určité chvíli na jednoho z nich řada „spadne“ a hlavy krav na žetonech v řadě znamenají záporné body. Je to rychlé a jednoduché. A proto kromě základní varianty obsahuje hra rovnou 3 další.

 

Všude samé krávy

Krabice se hrou sice oproti svým předchůdcům nabyla na velikosti a hra získala pevný oboustranný herní plán, ale to není jediná změna. Karty s čísly a kravami nahradily destičky, které mi strašně připomínají staré vlakové jízdenky (mladší odpustí). Ani na karty se ovšem nezapomnělo, ač zastupují „pouze“ nabídku akčních a šťastných karet pro speciální variantu. Kromě toho je pro každého hráče ještě připraven žeton ukazatele bodů a zástěna, za kterou si ukryjete své startovní destičky.

 

23, 36, 57, 78 a bereš celou řadu…

Celý herní mechanismus zůstává stále stejně jednoduchý. Na začátku hry se připraví herní plán, na začátek prvních 4 řad se vyloží náhodně jedna destička, ukazatele bodů se nastaví na nulu a každý hráč obdrží 1 zástěnu a k ní 12 destiček. A vzhůru do hry.

Hraje se na několik kol, kdy každá se skládá ze dvou částí - výběr a položení destiček. V prvním kroku si všichni zároveň vyberou jednu destičku a lícem dolů jí položí před sebe. Následně svůj výběr všichni otočí a postupně od hráče s nejnižší hodnotou je umisťují do řad na herním plánu. Podmínky umístění jsou jen tři - vzestupná hodnota, nejnižší rozdíl a speciální pravidla „nízké hodnoty“ kdy by destička normálně nemohla být umístěna a položí se na konec řady s naopak nejvyšší hodnotou.

Kromě klasických polí pro umístění jsou na herním plánu i pole speciální, které mají zvláštní efekty. Jakmile je na toto pole položena hráčem jeho destička, musí okamžitě vyhodnotit daný efekt, ať už kladný či záporný. Samozřejmě nejhorší variantou je nutnost vzít si celou řadu a tedy podobně jako v původní hře, ztratit tolik bodů, kolik symbolů krav je na destičkách. 

A to je v zásadě vše. Hra končí ve chvíli, kdy hráči umístí všechny destičky za svou zástěnou (tedy po 12 kolech) a kdo má nejvíc bodů, vyhrává. V případě hry 2-3 hráčů se pak místo na 12 hraje na 24 kol.

Kromě výše popsané základní hry obsahuje hra ještě další tři varianty. V té první se k základním pravidlům přidají šťastné karty, které hráči získají jako kompenzaci při ztrátě bodů za překračované čtyřlístky na počítadle.

Mnohem zajímavější je ovšem třetí a čtvrtá varianta hry. Ty pracují jednak s druhou stranou herního plánu, a také s akčními kartami, kterými hráči mohou ovlivnit dění na stole a přikládání kartiček - dobrání nové destičky, vzít si řadu bez ztráty bodů, vyměnit destičky nebo třeba vynechat nevýhodné pole. Hra se stává o poznání divočejší a nepředvídatelnější a míří více do ranku párty her, když nikdy dopředu nevíte, co si na vás ostatní přichystali. Poslední varianta je pak logicky „okořeněna“ opět o šťastné karty. V obou těchto verzích není pevně určen počet kol, ale hraje se do doby, dokud se jeden z hráčů nezbaví všech svých destiček. Ostatní si odečtou záporné body a kdo má nakonec bodů na stupnici nejvíce, vítězí.

 

Takže? Dobrá? Špatná?

6 bere! nám trochu povyrostlo a dospělo. To ovšem nic nemění na tom, že se jedná o stále stejnou poměrně jednoduchou a hlavně přístupnou zábavu, ve které chcete soupeřům „nadělit“ co nejvíce krav. 

Největším mínusem hry je pro mě paradoxně to nabobtnání a zvětšení, protože 6 bere! pro nás byla jedna z her, kterou si můžete vzít takřka kamkoliv sebou a s minimem místa si zahrajete kdekoliv a díky jednoduchosti i s kýmkoliv a vždycky se pobavíte. Desková hra už ale na své skladnosti přeci jen ztratila a do kapsy jí nestrčíte. Což je ale vykompenzováno obsahem - takže všechno má svůj rub i líc.

Co je ovšem třeba ocenit, tak je, že i přes nárůst hry a přidání nových herních režimů se stále jedná o velmi přístupnou zábavu, kterou vysvětlíte a zahrajete za pár minut a můžete se vrhnout na další partii.

6 bere! Desková hra není žádná top velká hra. Není to hra, u které strávíte celý víkend a budete pečlivě plánovat a domýšlet každý svůj tah. Je to zkrátka rychlá zábava na pár minut, jejímž hlavním úkolem je pobavit a užít si příjemně strávené chvíle s rodinou či přáteli se skleničkou vína. A tohle jí jde skvěle.

 

Koupit se slevou u Albi!

 

6 bere! Desková hra

Autor: Wolfgang Kramer

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2020

Počet hráčů: 2-6

Věk: 8+

Herní doba: 25-30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři