Král podmořské říše je mrtev! A jen ten kdo získá největší vliv a přetáhne na svou stranu nejvíce mocných lordů říše, může zaujmout jeho místo. Budete to právě vy?
Než se pustím do samotné recenze, musím zde zmínit, že Abyss není zrovna novou hrou. Jeho původní vydání se datuje už do roku 2014 a bylo dlouho zbožným přáním mnoha hráčů, aby tahle hra vyšla v české lokalizaci. A i když už asi většina přestala doufat, najednou se objevilo nové vydavatelství Tabeltop Games, nebo chcete-li TT Games a ohlásilo jako svou historicky první hru právě soupeření o královský trůn v krásně graficky vyvedené hře Abyss. Zda se čekání vyplatilo a jaká hra po letech je, to jsme si vyzkoušeli sami a přinášíme Vám následující řádky.
Abyss je fantasy karetní deskovou hrou osvědčeného Bruna Cathaly a Charlese Chevalliera určenou pro 2-4 hráče s věkovým doporučením 14+ a herní dobou pohybující se okolo 45 min na partii. Úkolem hráčů je získat co nejvíce vítězných bodů prostřednictvím mocných podmořských lordů, roztodivných lokací a spojenců a získat tak trůn celé říše.
V hlubinách krabice
I přes nějaký ten zub času není věk na téhle hře už od otevření víka vůbec znát. Ilustrace na něm tedy působí trochu děsivě a přísný pohled rybího muže v leckom vyvolá spíš pocit hororu, ale musím říct, že už zpracování designu z venku bez nápisu na horní straně je hodně pěkné.
Po otevření na vás čeká pěkná hromádka komponent, kdy první si musíte nejprve vyloupat. Mezi těmi najdete především žetony nestvůr, klíčů a větších desek lokací, které se ve hře budete snažit ovládnout. Pro hru samotnou je pak připraven velký herní plán rozdělený na tři části a stupnice hrozby. Platidlem ve hře jsou perly, které nejsou zastoupeny kartónovými žetony, ale naopak krásnými plastovými žetony i se stylovými miskami ve tvaru lastur.
Zbytek obsahu tvoří dva balíčky – jeden tvořený menšími kartami průzkumu, druhý sestávající se z karet vůdců. První jmenované jsou tvořeny jednak spojeneckými rasami, které vám jsou nápomocny ve vašem snažení o trůn, ale také nestvůrami z hlubin, se kterými se lze utkat. Balíček vůdců tvoří mocní lordi, jejichž přízeň chcete získat pro příliv bodů a schopností.
Celkově musím naprosto vyzdvihnout grafické zpracování, které je takřka dokonalé. Ano, celkově je hra laděna do tmavších odstínů – a co také čekat od mořských hlubin? – ale to jí absolutně nic neubírá na grafice. Všechny ty jedinečné ilustrace vůdců, grafika klíčů, ale i třeba desky je pastva pro oči a za mě osobně se jedná o jednu z nejhezčích her na trhu s opravdu krásným fantasy artworkem a světem.
Nejen z hlediska grafiky ale hra vyniká a i celkové zpracování komponent je skvělé, a to perlami a miskami počínaje a promyšleným insertem, do kterého rozložíte celou hru, konče.
Král může být jen jeden
Na počátku partie čeká hráče poměrně rychlá příprava. Rozbalený plán se osadí sadami karet, vyloží se prvotní nabídka lordů, bokem pak lokace a stupnice hrozby, zásoby žetonů a perel. Každý hráč si vezme jednu misku, jednu cenou perlu a vzhůru do boje o podmořskou říši.
Cíl hry je snadný – získat nejvíc vítězných bodů a stát se králem. Prostější už by to být nemohlo. Vládci, stoupenci, lokaci, ale i nestvůry, z toho všeho se ve finále dají body vykřesat a záleží jen na zvolené taktice.
Hráči se střídají v tazích, ve kterých mají vždy přesně tři možnosti. Tou první je průzkum hlubin, který přináší hráčům cenné spojence, kteří následně pomáhají v získání lordů. Tahle akce stojí na mechanismu pokoušení štěstí, kdy aktivní hráč postupně otáčí vrchní karty z balíčku a každou takovou kartu musí nejprve nabídnout soupeřům k odkoupení (pokud se jedná o spojence) nebo si jí případně sám vzít (pokud jí nikdo nechce), či jí nechat ležet v řadě a pokračovat v otáčení. Pokud by snad ani jednu kartu nechtěl, musí si poslední aktivní hráč vzít. Druhou možností v tomto procesu je otočení nestvůry. V tomto případě s ní musí hráč buď bojovat a získat odměnu nebo posunout žeton na stupnici hrozby a otáčet dál. Jenže tady si musíte samozřejmě rozmyslet, zda není lepší vzít si menší odměnu, než pomáhat soupeřům tím, že pokud odhalí nestvůru oni v dalších tazích, budou z toho eventuálně profitovat více. Každopádně ať už nastane jedna nebo druhá varianta, akce hráče končí, nestvůry jsou odhozeny a karty spojenců rozloženy lícem dolů do rady.
No a právě vzít si karty z rady je druhá z možných akcí. V tomto případě si zkrátka aktivní hráč vezme celou hromádku karet vybrané barvy z herní desky do ruky.
Jenže k čemu ty spojence vlastně hráči sbírají? Inu k tomu se váže hlavně třetí akce, kterou je zisk lordů. Ti se vážou do šesti frakcí (stejně jako šest barev spojenců), kdy každá podporuje jinou herní oblast a disponuje jinými schopnostmi a zaměřením. V každém případě získat takového zástupce mocného rodu něco stojí, a proto je nutné odhodit z ruky spojence v požadované hodnotě (a také případně v barvě) a počtu druhů ras. Kromě samotných schopností a bodů přinášejí lordi též symboly klíčů, které slouží - ano, tušíte správně – k zisku lokací. Ty jsou velmi důležité, protože mohou přinést pořádný nášup bodů podle jejich splněných podmínek (např. za lordy určitého typu atd.). Jakmile získá hráč tři klíče (a je jedno zda na lordech nebo v podobě žetonů) musí jednu z lokací ovládnout.
Hra končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů získá sedmého lorda, nebo když je třeba doplnit nabídku a mocní zástupci rodů zkrátka dojdou. Pak nastává čas na spočítání bodů za všechny oblasti a vyhlášení nového krále říše.
Zázrak mořských hlubin
Abyss pro mě byla novinka tak napůl. Poprvé jsem měl tuhle hru možnost vyzkoušet asi před 6 lety, a to hned v několika partiích. Už tehdy se mi líbila vizuální stránka i hratelnost, ale jednak byl problém hru sehnat, a také to bylo v době, kdy u nás začalo vycházet opravdu velké množství her a zkrátka šel Abyss trochu stranou. Když ale vydavatelství TT Games hru oznámilo jako svou prvotinu, věděl jsem, že jí musím v češtině přidat do sbírky. Jen jsem si tedy nebyl úplně jistý, zda hra vydrží nezadržitelný postup času a srovnání s novými moderními tituly. A víte co? Narovinu musím říct, že Abyss neztratil ze svého kouzla ani kapku mořské vody.
Předně zpracování. To je zkrátka naprosto famózní a krásné, a to od celkového zpracování insertem počínaje, přes karty pokračuje a třeba perlami konče. Jen je trochu škoda, že horší je to s insertem na hru, pokud karty obalíte. Jakžtakž se do přihrádek vejdou, ale nechce to žádné příliš silné obaly.
Na hře se mi hodně líbí to, jak jsou v podstatě všichni neustále vtaženi do hry. Dvě akce (zisk karet a zisk lordů) jsou poměrně rychlé a nevznikají u nich žádné dlouhé prostoje, no a při otáčení spojenců si zase i ostatní mohou vybírat a kupovat, a tak neustále sledují tahy ostatních. Stejně tak je dobré sledovat, kdo si zvolil jakou taktiku, a na které lordy a lokace se zaměřuje.
Hra vypadá na první pohled možná složitě a jako velký těžký titul, ale opak je pravdou. Pravidla jsou jasná, jednoduchá, všeobjímající a s množstvím příkladů, takže jejich nastudování je otázka jednoho přečtení. Stejné je to i s hratelností a průběhem partie, kdy tři základní akce jsou intuitivní a snadné na naučení a proniknout do hry je bezproblematické i pro méně zkušené hráče. Navíc zde lze krásně ukázat mechanismy jako „push your luck“ nebo sbírání sad. Naopak ale jakmile se hráči hru naučí, je zde velké množství možností a taktizování a vybrušování té nejlepší herní strategie. Ono totiž rozhodnout se co si vzít z nabídky, zda pokračovat nebo už ukončit hledání nebo kterého lorda vybrat není zase tak jednoduché, jak se může zdát.
Pokud snad lze hře něco vytknout, je to pomalejší začátek a ve finále možná až moc rychlý konec. Z počátku zkrátka musíte pomalu sbírat spojence, protože cena lordů není nastavena nízko a nemůžete si myslet, že jejich podporu získáte jednou dvěma kartami.
Herní doba je nastavena tak akorát a do hodinky je dohráno prakticky vždy, a to v jakémkoliv počtu hráčů. I když musím říct, že nejvíc mě přetahování o vládu nad mořským světem baví v plném počtu, když pořádně vyniknou všechny mechanismy a přetahování.
Díky množství lordů, lokacím, ale i náhodě je hra dostatečně variabilní a znovuhratelnost je zde vysoká. Sice je průběh partie podobný, ale ve finále se dostanete vždy někam jinam. Tedy ano, k vládě jednoho hráče, ale jinými prostředky, jinými malými komby a interakcí. No a pokud byste snad měli té znovuhratelnosti málo, už je dnes jisté, že vydavatelství chystá i obě dvě rozšíření, které znovuhratelnost výrazně podporují.
Abyss je zkrátka krásná, přístupná, chytrá a hlavně velmi dobrá hra, která ani po letech neztratila nic ze své krásy a stále se jedná o skvělý titul, u kterého je jen dobře, že jsme se ho dočkali česky a nezbývá než držet vydavatelům palce, aby i jejich další hry byly minimálně stejně podařené.
Více o hře a možnosti koupě na stránkách vydavatele zde!
nebo si hru můžete koupit v Cechu hráčů zde!
Abyss
Autoři: Bruno Cathala a Charles Chevallier
Vydavatelství: TT Games
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 2-4
Věk: 14+ (neoficiálně 10+)
Herní doba: 30-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris