Advance Wars

Hry recenze

Na handheldový Game Boy Advance vyšlo pár povedených kousků, které by neměli uniknout pozornosti tahového playboye. Final Fantasy Tactics Advance, Fire Emblem, Advance Wars 1 & 2 ,Tactics Ogre: Knight of Lodis - Magická pětka představující tahovkový vrchol pro konzoli z roku 2001. Na diskuzních fórech se o první místo perou - celoherní levelovka Fire Emblem a vojenská Advance Wars, obojí od Inteligent Systems. 

 

"Skvělou tahovou strategii aby člověk pohledal" posteskla si paní Bachratá na kafíčku s kamarádkami.
Ano, o tomhle se baví ženy v nestřežené chvilce. "To máte HOMAM, u kterejch nemůžu vařit,  a Panzer Generala u kterýho abych počítala i s tim kolik měl Hitler chlupů na kulích. "Můj František rád hraje šachy." přidala k tahovým strategiím svou trošku do mlýna paní Štrůdlová. Osmdesátiletá babka Ignácová začala vzpomínat jak s F.X. Šaldou pařili po kabelu na 486 Jagged Aliance 2 a starý X-comy. A postarší slečně Jahodové skápla na punčový dortík slzička při vzpomínce na Battle Isle 4 - Incubation, kterou votočila týden před maturitou. "Dneska je to samá grafika a výbuchy, ale kde je hratelnost ?"  Bouchla stará Ignácová do stolu, až se jí rozklepal sulc (na talířku).

Pokud chcete dobít svět, je nejprve třeba obléknout rajtky a zastřihnout knír.

Třináct výukových misí přeskočíte dohráním poslední, leč nováček se rád seznámí s přibývajícími pravidly: Pohyb po mapě, boje s nepřáteli, zabírání budov, nákup nových jednotek, fog of war, vzdušné a námořní jednotky. Pravidla jsou okleštěna na samotnou dřeň,ale chvilku trvá než přejdou do krve. 

Nejdůležitější roli hraje terén, nejen kvůli ceně pohybu (silnice 1, les 3..) ale i kvůli samotným bojům. Pro náhodu zde není místo. 

10 vojáků na pláni zaútočí na 10 vojáků na pláni.. výsledek přežití 6:4, kvůli překvapení.
10 vojáků na pláni zaútočí na 10 vojáků ve městě.. výsledek 6:6 kvůli krytí ve městě.
10 tanků zaútočí na 10 vojáků.. výsledek 10:0 kdekoliv.
10 vojáků v lese zaútočí na 10 tanků na pláni .. výsledek 3:9. 

Počty jak na přijmačky do wermachtu. Chce to jen trochu cviku, než vám to přejde do krve.

Každá jednotka má své nepřátele, kteří ji mohou sundat jedním útokem a naopak. Po útoku jednotkám zůstávají jejich poškození + klesá síla. Léčit se mohou buď ve městě, nebo sloučením s jinou jednotkou. Maximální počet životů ale nikdy nepřesáhne 10. Mise končí - kromě vyjímek - buď vaším koncem či v lepším případě zničením všech jednotek soupeře, zabráním nepřítelova HQ. 

Po instruktážních mapách, seznámení se s funkcí jednotek a zvláštními schopnostmi generálů, kteří navíc plní funkci vypravěčů příběhové vaty, následuje 16ti mapová kampaň, kterou lze projít několika způsoby a s několika (14) odbočkami, což zajišťuje repleyabilitu.

Dohrané mapy lze hrát samostatně ať už proti AI nebo přátelům.
Po každé misi následuje hodnocení S jako Superman přes A až po E jako Ebil, příděl peněz na nákup bonusů a postup v rankingu. 

Opravdovým Hardcorovým stratégům mohou mise přijít jednoduché, pro ně je po dohrání nachystaná Advance Campaign, která je pro sváteční hráče to samé co pro vegetariána kuře.

O umělé inteligenci nepřítele se nedá moc hovořit. AI útočí na jednotky co nejefektivněji z hlediska poškození.
Občas "špatně" vyhodnotí pozici a místo aby zabil jednotku která mu právě zabírá HQ, vymasí raději dělostřelectvem Tank.
Tato "vada" je ale nedílnou součástí scénáře a vy s ní musíte kalkulovat při vašich manévrech. Pro AI existuje vždy jen jedna jasná cesta pro danou pozici jednotek. Kostky si židi zapomněli ve vlaku. 

"Tak mi ten můj kluk koupil na GBA Advance Wars" řekla paní Bachratá s vočima jak lampy. Ignácová bouchla do stolu "Doufám, že se s tou grafikou moc nesrali, dneska je to samý 3D a výbuchy.. " "Holky dám tam mapu pro čtyry a zahrajem si. Jde to i na jednom Gameboyi." "Můj František hraje šachy na počítači." Řekla paní Štrůdlová s kterou nikdo nechtěl bejt v týmu. a Tak si dali mapu ve třech. "vypni ty bitevní animace, na to neni nikdo zvědavej" zahalekala Ignácová když v osmym tahu vymasila svoje protivnice, přeci jenom si z války pamatovala najvíc.

Autor: Jan Gončarov Goncis

Galerie:

Partneři