Archa Nova: Vodní světy

Že už máte Archu Novu, jednu z nejlepších her posledních let, ohranou? Pak přivítejte nálož nového obsahu v prvním rozšíření Vodní světy.

Archa Nova je jednou z nejlepších her nejen roku 2021 (u nás 2022), ale i celkově, když se pevně uhnízdila v žebříčku Board game geek na 4. místě celkově. Tahle na kartách založená hra o budování, managmentu a správě zoo si zkrátka rychle získala velkou popularitu a srdce mnoha hráčů napříč světem a nebylo pochyb o tom, že se dříve či později dočkáme nějaké té expanze. A jakmile pronikly do světa první informace, spustil se očekáváný hype a velké očekávání. Jak ale rozšíření s příznačným názvem Vodní světy dopadlo?

Ještě než se do expanze pustím, tak rychlý základ – Archa Nova zůstává komplexní hrou o zoo a zvířatech pro 1-4 s věkovým doporučením 14+ a herní dobou pohybující se okolo 120 a více minut. Každý z hráčů pomocí karet zvířat, projektů, ochrany přírody, ale i výběhu a akcí buduje svou zoo, plní jí, spravuje a sbírá body, protože jak už to u her bývá, o bodech je to především. Hra je jednoduše řečeno skvělá, i když nějaké ty menší či větší neduhy jí vyčítány byly, ať už se jedná o poměrně statickou nabídku nebo malou variabilitu akčních karet (zkrátka všichni mají stejnou pětici). Rozeberme to postupně.

Co přinesl příliv?

Už základní hra přišla v poměrně nestandardní obdélníkové krabici a jako by chtěli tvůrci tenhle výběr jen potvrdit s rozšířením. V podlouhlé, nevysoké krabičce najdete po otevření tak akorát herního materiálu, aby oživilo hru, ale ne ji nějak zásadně změnilo. Kosmetické jsou dřevěné ukazatele a doplňky, které nahrazují kostičky ze základu. Inu nepotřebujete je, ale vypadají na stole hezky. Zkrátka je fajn, když místo černých kostiček po plánu a kartách běhají tučňáci a místo žlutých zase opice.

Dalším přídavkem je nová deska asociací, kterou nahradíte tu původní, a také sada karet (38), které slouží jako náhrady za ty v původní hře a lehce mění hratelnost či doplňují symboliku (např. kvůli nové třídě vodních zvířat). Rejstřík ani pravidla pak snad ani zmiňovat nemusím.

Většího a hlavního rozšíření se dostalo zásobě herních karet. Těch přistálo v boxu celých 81, rozdělených do všech kategorií. Už základní hra obsahovala pořádnou nálož karet do hlavního balíčku, ale zde si ho obohatíte o více než 50 dalších, kdy nejvíc se rozrostla zvířata, a to zejména o hromadu vodních tvorů, ať už různých ryb a rybek, želv nebo hlavonožců, ale svou část dostaly i karty sponzorů a nových ochranářských projektů. Velká změna u karet je pak u „akcí“, protože ty všechny dostaly svou alternativní (a silnější) variantu, která vždy nahradí základní mezi klasickou pěticí.

No a s novými kartami samozřejmě souvisí i hromádka žetonů, ať už další zvláštní budovy, univerzity, bonusy, ale také akvária dvou velikostí pro umístění vašich vodních mazlíků.

Z pohledu obsahu jsem osobně spokojen. Jasně, zcela upřímně bych klidně oželel dřevěné figurky a základ mi plně stačil, ale vypadají hezky. A všichni přece chceme hrát i „hezké“ hry. Nová nálož karet je prostě příjemná a zpracováním zapadá do původní hry ve všech směrech. Tady jsem opravdu rád, že je hra graficky sloučená a ne jako třeba, jinak skvělý, Mars Teraformace.

Herní novinky

Že vám nestačí prostě jen rozšíření balíku karet o pár desítek kousků a chcete toho herně víc? Pak vám udělá rozšíření radost. Není to totiž jen o „stejném“ obsahu, byť se to tak může zdát.

Předně tu máme variabilní karty akcí. Hráči už nemusí začínat se stejnou jednotnou sadou, ale pomocí jednoduchého draftu se dají rozdistribuovat karty nové, které mění možnosti hráčů – nová karta Zvířat tak dovolí ignorovat jednu z podmínek karet, budování je silnější apod. Změny nejsou tak zásadní, aby karty byly výrazně nevyvážené, ale hru posunují pěkným směrem vpřed a už od začátku ukazují, kam hráči chtějí směřovat.

Velkou změnou, a pro mnohé asi zásadní, je možnost rychlejší změny nabídky karet díky symbolu vln. Ve chvíli kdy taková karta přijde z balíku do nabídky, dojde k odhození posledních karet a novému doplnění. Celkově se tak karty v menším počtu hráčů rychleji mění a dávají možnost získat to, co skutečně potřebujete.

Dále do hry přibývá nový univerzální žeton univerzity, který se vždy váže na třídu dle výběru hráče a je tedy jednodušší ho získat.

Další novinkou jsou akvária. Do těch umisťujete nové vodní tvory, podobně jako např. plazy či ptáky do voliéry. Zkrátka potřebuje vodu, abyste mohli nové tvory chovat.

Příjemnou novinkou je i kategorie „korálový útes“, která spouští opakovaně akce karet takto označených ve vaší zoo.

Archu Novu mám hodně rád – trefila se mi do vkusu tématem, mechanikami, herním zážitkem, možnostmi i zpracováním. Zkrátka vším. Na Vodní světy jsem se tedy docela logicky už od jejich oznámení hodně těšil a byl zvědavý, co přinesou do hry a jaký budou mít dopad na hratelnost.

Více karet. Jasně, to bude asi hlavní důvod, proč po rozšíření pokukovat. I když základní krabice obsahuje více než 200 herní karet, vždy chcete mít zajištěnou ještě větší variabilitu a možnosti. A to je tady splněno maximálně. Nové karty jsou zajímavé, některé více, některé méně navázané na nové prvky (vlny, útes, vodní výběhy), ale nastává trochu problém s tím, že karet je zkrátka hodně a při hře se vám jich z rozšíření může dostat do hry minimum. A pak je to deklarované lepší protočení balíku trochu k ničemu. Ale ne, nechci brblat, protože mě nové karty a jejich efekty baví a hru pěkně doplňují.

Během hraní jsme rychle zjistili, že jeden z nejlepších (a nenápadných) prvků expanze je nová variabilní univerzita, která dává hráčům mnohem větší škálu možností a volnosti v rozhodování.

Variabilita a asymetrie, to jsou znaky nových karet akcí. A i ty se velmi povedli. Hru nekomplikují, nezdržují i přes draft zásadně přípravu, ale dávají hráčům další nové možnosti a odlišení a rozhodování na co se více zaměřit. Byť stále nejsou tak zásadní, aby vaši strategii definovali, a vy jste nemohli hrát jinak.

Kosmetické prvky jsou příjemným potěšením a dělají hru méně abstraktní, ale upřímně se nejedná o nic, co by bylo nějak zásadní. Zkrátka to lépe vypadá.

Vodní světy nejsou zase tak převratným rozšířením, jak se možná čekalo, ale nejsou ani úplně konzervativně kosmetickou úpravou. Přináší prvky ze všeho, po čem více méně hráči volali – nové karty, upravené akce, ale i možnosti k lepší/rychlejší změně nabídky. Nic z toho hru zásadně nemění a nenabourává její nosnou konstrukci a ty nejlepší prvky, spíš to stávající hratelnost podporuje a rozvíjí. Což je podle mne ta nejpříjemnější možná zpráva, protože Archa Nova je od počátku dobrá hra, do které Vodní světy přidávají větší variabilitu, možnosti a ještě větší znovuhratelnost. Zkrátka velmi příjemné rozšíření a kdo by nechtěl mít v zoo mořské želvy a chobotnice?

Hru můžete koupit třeba na TLAMA games zde!

Archa Nova: Vodní světy

Autor: Mathias Wigge