Architekti Skalistého hřbetu

Hry recenze

Několikaleté studium, dlouhé plánování a zvažování všech možností. Využití nejmodernějších metod a nástrah. Ale bude to stačit na nejlepší labyrint?

Kdo jiný by mohl být nejlepší v budování prastarých labyrintů a bludišť v celém království, než právě nejmoudřejší a nejmistrnější minotauři. Řemeslo plánování a stavby podzemních bludišť plných nestvůr, záhad a pokladů se mezi nimi předává už po staletí a mnoho generací. Nyní nastává chvíle, kdy mistr Hortgully čeká na to, co jeho žáci předvedou a naplní tak své umění finální zkouškou. A právě nyní mají všichni hráči možnost stát se takovými žáky a vydat se na cestu nejlepších architektů Skalistého hřbetu v nové hře od REXher.

Architekti Skalistého hřbetu jsou hrou, která je dalším dílkem do známého fantasy světa, ve kterém se odehrává už vynikající kostkový Hrdina v kostce nebo oblíbení kreslící Kartografové. V tomto případě se jedná o mix karetního draftování a pečlivého promyšleného budování spolu s plněním zapeklitých úkolů a výzev pro zisk bodů. Za titulem stojí Jordy Adan, který ho vytvořil pro 1-5 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo 45 minut na partii. Každý z hráčů se stává jedním Minotauřím žákem, architektem a budovatelem s jednoduchým úkolem – postavit ten nejlepší podzemní labyrint, který nepřekonají ani ti nejlepší sprostí hrdinové. Dokážete téhle výzvě čelit?

 

Budovatelské vybavení

Architekti přicházejí v příjemně velkém balení s ikonickými minotaury na víku, kde se nemusíte bát zbytečného vzduchu a zabíraného místa v knihovně. 

Hra samotná má velmi povedené vybavení, které korunuje přehledný praktický plastový insert i s plastovým pořadačem na žetony. V něm najdete hlavně více než 100 karet, složených z místností ke stavbě labyrintů, karty plánů (osobní úkoly), trhu, ale i výzev a cílů (veřejné úkoly). Všechny karty bodují svou přehledností a grafickou stránkou, která je třeba u místností doplněna o řadu pěkných detailů. 

Kromě karet najdete v balení i žetony k vyloupání, lišty dávající základ labyrintům, ale i pěkné potištěné dřevěné žetony, desku a bodovací bloček. A nesmím zapomenout ani na sólo vybavení.

Pravidla Architektů mají všeho všudy pár stran a musím říct, že se velmi příjemně čtou, vše přehledně vysvětlují, a to včetně příkladů a po jednom přečtení jsme neměli absolutně žádný problém hru vysvětlit ani rozběhnout. Navíc pokud znáte Kartografy nebo Hrdinu v kostce, bude vám blízká použitá ikonografie.

Celkově nás zpracování velmi příjemně po rozbalení, ale i při hře překvapilo. Hra je hezky udělaná, pěkná fantasy grafika plná podzemních kobek, pokladů, gnómů i slizu a drobných detailů, k tomu kvalitní karty i další komponenty a insert, který pojme i obalené karty. Navíc jakmile vybudujete labyrinty, vypadají na stole jako skutečné pomyslné mapy podzemí. A hodně se nám líbí originální překlad názvů místností od Rexů. Zkrátka zpracování hry na jedničku.

 

Jak na to?

Architekti se hrají na čtveřici let, respektive herních kol, během kterých hráči vybírají (draftují) karty z rotující nabídky, z karet místností staví své podzemní kobky a snaží se propojit místnosti, splnit co nejvíce úkolů a výzev, a tím získat maximum bodů. A samozřejmě zvítězit.

Než se vrhnete do stavby, čeká vás nutná příprava hry. Doprostřed stolu vyložíte desku stupnic, k ní nabídky karet trhu, výzev a zásoby žetonů a ukazatele hráčů dáte na stupnice pořadí a zlaťáků. Každý hráč si vezme jednu lištu labyrintu, jeden vchod a východ ve své barvě a k tomu jednu kartu plánů a dvě karty přehledové. Následně každý dostane 5 karet místnosti a vzhůru do prvního kola.

Každé kolo se dělí na tři části – stavba, vylepšení a úklid. V té první probíhá klasický draft. Každý hráč si zkrátka vybere jednu z dostupných karet a tu vyloží do řady korespondující s hraným rokem na libovolné prázdné místo. Ano, na karty víceméně nemáte ve hře omezení, ale důležitým prvkem je spojení karet pomocí cest se vchodem a východem, protože to přináší nemálo bodů. Zároveň má každý hráč svůj plán, který udává, kde mají některé prvky v podzemí ležet – kde má být poklad, kam dát kostku slizu nebo třeba gnola a kobolda nebo určitý tip místnosti. Jakmile mají všichni vybráno a umístěno, posunou se karty po nebo proti směru hodin a stavba se opakuje. V každém kole takto 4x, dokud nemá každý hráč zaplněnou celou podzemní řadu.

Druhou částí kola je vylepšení. Ve spodní části karet najdete určitý počet mincí. Ty každý hráč spočítá, přidá počet truhel v kobkách a tím si určí počet zlaťáků. Za ty může následně každá nakupovat speciální prvky z trhu, ať už nové pasti, tajné průchody nebo potvory, podle toho, co je dostupné.  Jakmile hráč z nákupu vystoupí a pasuje, vybere si jednu z dostupných úkolech karet výzvy a upraví svůj žeton pořadí. A jakmile ukončí nákup všichni, uklidí a resetuje se herní plocha a můžete se vydat do dalšího kola nebo k závěrečnému bodování.

Bodů na konci můžete získat dost z rozmanitých prvků – pořadí hráčů na konci hry, osobní karty cílů, karty výzev získané v průběhu hry, body z místností či osobních plánů, ale také z cest, kdy se sčítají místnosti propojené se vchodem a následně s východem (nezávisle na sobě).

Kromě toho si lez Architekty zahrát i sólo, kdy se postavíte královninu oblíbenci Jaelovi. Ten funguje na principu karet a jejich vyhodnocování a speciálním bodování, kdy nestaví svůj vlastní labyrint. Sólo je slušná výzva, ale zároveň jednoduché na obsluhu

 

Dojmy

Architekti Skalistého hřbetu jsou pro mě osobně dalším velmi milým překvapením. Ano, mám hodně rád Hrdinu v kostce, a proto jsem doufal, že se i tahle hra povede, ale znáte to – vždy musíte být opatrní. Architekti jsou ovšem veskrze přístupným a hezkým draftovacím budováním s velkou mírou variability a možností. Základní mechanismus sice nepřináší nic extra nového – vyber a vylož – ale zároveň hra obsahuje množství herních prvků a rozhodnutí, které jí posouvají na novou úroveň.

Co se mi hodně líbilo, to je zpracování. Kvalitní herní materiál, hezká tematická grafika, dobrý insert a přehlednost celé hry. Navíc pěkně napsaná pravidla a mnohdy vtipný překlad.

Jasně, nebudu tvrdit, že je hra dokonalá, protože má prvky, které budou někomu vadit. Jako asi každý titul. Jednak je to náhoda. Karet místností i výzev je hodně, a někdy to prostě někomu nechodí. Klidně můžete zažít okamžik, kdy si někdo vezme výzvu, kterou už zcela náhodou splnil v předchozím kole a má tak instantně zaručené body a vám se za celou hru nic moc nehodí. Hlavu vzhůru a sbírejte body jinde. Přeci jen bodovacích podmínek je ve hře hodně. 

Druhou věcí, která asi každému nesedne, je abstraktnost. Můžeme se bavit o hezkém příběhu na pozadí a stavbě labyrintu, ale ruku na srdce, podobně jako třeba Hrdina v kostce, je hra do jisté míry abstraktní a téma z ní vyloženě necítíte. Je to i některými herními prvky, jako třeba nulová nutnost navazovat místnosti. Zároveň ale beru téma i jako velké pozitivum, protože budování podzemního labyrintu pro hrdiny je zkrátka zábavné a pěkné.

Architekti nabízí kromě draftu, který mám osobně rád, řadu dalších pěkně vymyšlených herních prvků. Hodně se mi líbí absence mincí a nějakých zbytečných žetonů v průběhu hry, když si prostě jen na konci kola spočítáte mince a tím určíte hodnotu nákupu. A následně nakupujete v pořadí podle toho, kdo nastřádal mincí nejvíc, respektive kdo je na stupnici první. To je velmi praktické a hezké a funguje to i v kombinaci s určováním pořadí – kdo dřív odstoupí, bude mít výhodu v lepším výběru z výzev, ale zároveň nemusí nakoupit všechny potřebné a chtěné prvky, ale zároveň tím může na konci získat další body. S nákupem pak souvisí i originálně vymyšlený trh, který určují karty a náhodně vylosované žetony.

Zajímavým herním prvkem je i stavba postupných pater – každé kolo odpovídá jednomu a tedy nemůžete karty různě navazovat a čekat, zda nepřijde něco vhodnějšího v průběhu hry. Tedy můžete v rámci kola, ale maximálně v rámci kola. Posledním bodem, který mě hodně baví je propojování místností s vchodem a východem, ideálně když třeba předposlední nebo dokonce poslední kartou spojíte ideální linky. Pocit úspěšného propojení je k nezaplacení.

Hra nabízí vysokou variabilitu a znovuhratelnost díky množství bodovacích podmínek, herních prvků a proměnlivým nabídkám a přímo motivuje ke zkoušení různých situačních strategií.

Architekti v sobě kombinují přístupnost a nenáročnost, ale zároveň více než slušné množství strategických prvků a rozhodnutí – propojit místnosti nebo raději plnit plán? Nakoupit nebo pasovat a vzít si kartu výzev? Hrát na hlavní úkol si vyhrát s podzemím? Kterou kartu si vybrat, a na které prvky se zaměřit? Katakombové puzzle zde dostávají příjemný nádech. Přesto si tuhle hru v pohodě zahrajete i s méně zkušenými hráči a celou rodinou.

Pokud se cítíte jako skrytí minotauři a toužíte si zkusit vybudovat svůj vlastní podzemní labyrint plný nástrah, šance nebyla asi nikdy lepší. Architekti jsou přístupnou, skvěle fungující a promyšlenou hrou, která přináší jednoduchý princip, ale správně okořeněný a dávkovaný, aby dával hráčům pozitivní radost z plánování, stavění a hraní. Základní draft je doplněný funkčními prvky, které celou hru posouvají o pěkný kus výš, a z Architektů se rychle stala naše oblíbená hra. Navíc žádná partie není stejná a pokaždé budete svůj labyrint budovat jinak. Doporučení? To je snad jasné, ne?

 

Hru můžete koupit na Planetě her zde!

 

Architekti Skalistého hřbetu

Autor: Jordy Adan

Vydavatelství: REXher

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-5

Věk: 10+

Herní doba: 45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři