Posbírejte suroviny, vysílejte dělníky, najímejte pomocníky, stavte budovy a velkolepou katedrálu, ale hlavně se staňte nejúspěšnějším Architektem Západního království v novince od Tlama Games.
Rok 850. Raný středověk, Doba temna. Život v západní Evropě rozhodně není žádná pohádka. Ze severu se hnali drzí a krvežíznivý Vikingové na svých drakarech, z jihu se nahoru tlačili Arabové a z východu zase kočovní nájezdníci. A do toho vás kdykoliv mohl dostat mor, úplavice nebo prachobyčejná chřipka. Zkrátka úžasná vyhlídka na život, ne? A přesně v této době si z vás autoři hry – Shem Phillips a S. J. Macdonald – dovolí udělat královské architekty, kteří mají nelehký úkol získat si a udržet přízeň krále Karolínské říše. Ostatně první jmenovaný není rozhodně v českém prostředí neznámým autorem, vždyť stojí za hrami jako Nájezdníci ze Severu (Rexhry) nebo Noctiluca (Blackfire). Jak možná víte, tak právě zmiňovaní Nájezdníci patří do tzv. Severské trilogie her, která u nás ale bohužel skončila pouze tímto prvním dílem. Ve světě ovšem měla tato série poměrně úspěch, a proto autor navázal další trilogií, a to tentokrát právě „Západním královstvím“, do které patří i dnešní hra. K Architektům letos již dokonce vyšlo první volné pokračování s názvem Paladinové Západního království, které si také můžete díky Tlama Games pořídit v češtině (ale o tom jindy). Příští rok by se série měla dočkat závěrečného dílu, přičemž pevně věřím, že i v češtině. Pojďme už ale na Architekty.
Historické okénko – Karolínská říše byl státní útvar na území dnešní Francie, Beneluxu a části Německa, mezi lety 800 – 888 (respektive spíš 843 kdy došlo k jejímu rozdělení na 3 samostatné státní útvary – Západofranskou, Středofranskou a Východofranskou říši). Vládnoucí dynastií byli Karlovci, bývalí majordomové krále, kteří se díky svému vlivu, úspěchům a také nemalého pletichaření stali králi. Právě na troskách této říše a z ní rozdělených zemí postupně vznikla Francie, Německo – Svatá říše římská a další státy. Název „Karolínská“ se pojí s názvem dynastie a jménem jejího zakladatele Karla Martela.
Architekti Západního království jsou v jádru klasickým workerplacementem, tedy hra spočívající v umisťování dělníků na herní plán a vykonávání příslušných akcí. Určena je pro 1-5 hráčů od 12 let a herní doba se pohybuje v rozmezí 60 až 80 min dle počtu hráčů. Každý z hráčů, jak jsem již psal výše, představuje jednoho z architektů, jejichž úkolem je postavit budovy, budovat katedrálu a hlavně získat co nejvíce vítězných bodů a zvítězit. Hned na úvod řeknu, že hra boduje rychlou hratelností, na tento typ netypickou interakcí mezi hráči, vizuálem a zpracováním a hlavně originální kombinací mechanismů – o všem už ale dále.
Skvělá grafika a plná krabice
Poměrně nevelká čtvercová krabice, kterou zdobí stejně jakou celou hru stylová ilustrace Mihajla Dimitrievskiho, je doslova nabitá komponenty. Ty lze rozdělit do několika kategorií. Jako první jsou samozřejmě klasická pravidla, která sice mají zhruba 20 stran, ale nemusíte se bát, protože je v nich podrobně popsáno každé políčko na herním plánu a různé akce s příklady. Navíc je v krabici i druhá přehledová knížka, které obsahuje jednak pravidla pro sólo variantu, a pak taky vysvětlení jednotlivých karet a jejich efektů. Třetí do základní hromádky je herní plán znázorňující středověké městečko plné různých dostupných akcí – těžební pro zisk surovin, rozestavěná katedrála, vězení atd. a 6 (jedna primárně pro sólo) desek hráčů. Ty jsou navíc oboustranné, kdy druhá strana je variabilní a pokaždé jiná a upravuje za prvé setup jednotlivých hráčů a také každému přináší nějakou zvláštní schopnost.
Ano, tady se dostáváme k první velké hromádce herního materiálu, kterým jsou karty. Kromě zvláštních karet odměn při stavbě katedrály, dluhů postihujících vaše snažení, černého trhu a násobičů pro suroviny (ve hře je neomezené množství společné zásoby surovin, a pokud by vám měli dojít, použijete právě násobiče), jsou zde hlavně karty učedníků, kteří oplývají zvláštními schopnostmi a karty budov, kterými chcete rozšířit své impérium a hlavně za ně získat body na konci hry. U karet, stejně jako u desek hráčů a plánu, je potřeba vyzdvihnout za prvé ikonografii, která je naprosto přehledná, smysluplná a napomáhající a za druhé grafickou stránku, která mě osobně dostala už u Nájezdníků, a tady je minimálně stejně dobrá.
Poslední hromádku komponent zastupují jednak opět hezky zpracované dřevěné žetony surovin (dřevo, hlína, kámen, zlato a mramor) a kartonové mince – tady je dokonce možnost si hru „vytunit“ a koupit si kovové, což mohu po vyzkušení jen doporučit. Poslední věcí je pět barevných sad 20 workerů, které budete vysílat na hrací plán a dvou žetonů ukazatelů.
Produkčně je hra zvládnutá tak akorát. Nemáte pocit žádné zbytečné nadměrné přeprodukovanosti, jak to poslední dobou často bývá, ale zároveň nejste nijak ochuzeni. Grafika je skvělá, dřevěné komponenty hezky udělané. Snad jedinou menší výtku lze spatřit na deskách hráčů, které by přeci jen mohly být z tvrdšího kartonu. To je ale spíš detail a na hru to nemá vliv.
Jednoduché hraní
Ač Architekti spadají do klasického ranku euro workerplacementů, rozhodně patří mezi ty přístupnější, které si zahrajete nejen s celou rodinou a příležitostnými hráči, ale také si u nich neuvaříte mozek, neustálým počítám a promýšlením několika tahů dopředu. V základním principu je vše až prostě jednoduché – hráč na tahu vezme jednoho svého dělníka ze zásoby a umístí ho na herní plán, aby následně vyhodnotil příslušný efekt. A tohle prostě vysvětlíte každému za pár minut. Navíc všemu pomáhá přehledná a jasná ikonografie.
Dobře, zase tak triviální to není. Tak za prvé, začínáte sice s 20 dělníky (bereme-li v potaz základní hru), ale ti vám postupně mizí na desce a vy si jich část musíte ve vhodný čas vrátit do zásoby, protože v opačném případě, tedy když žádného nemáte k dispozici, musíte vynechat celé jedno kolo – a to sakra bolí. Zpět ale k umisťování. Na mapě středověkého městečka jsou různá akční místa – od dolů a lomů přes lesy, až po kováře či stříbrotepce, rynek či radnici (viz níže). Z počátku budete hlavně hromadit suroviny, v pozdějších fázích hry pak naopak suroviny utrácet a budovat stavby a katedrálu, tedy primární zdroje vítězných bodů ve hře. Každá lokace má jedno ze tří druhů „polí“ pro umístění workerů:
Druhy dostupných lokací:
Kamenolom, les, doly a stříbrotepec – lokace pro sběr potřebných surovin od dřeva až po mince, jež potřebujete pro budování, ale i získávání nových učedníků/pomocníků
Královský sklad – umožňuje výměnu surovin za počestnost nebo slouží pro zisk cenného mramoru, který vyžaduje katedrála nebo bodově hodnotnější stavby
Dílna – tato lokace slouží jako zásobovač karet, ať už se jedná o nové budovy do ruky či najímání učedníků
Rynek – tato lokace slouží k zajímání cizích a navrácení vlastních Wolkerů z plánu
Výběrčí daní – máte problém s penězi? Tak proč neokrást výběrčího daní? Hrozí vám maximálně ztráta cti
Černý trh – ne každý se chová jako rytíř v lesklé zbroji, tak proč nezískat nějaká vzácnější suroviny trochu ilegální cestou?
Strážnice – uvězněte cizí dělníky, osvoboďte svoje nebo splaťte dluhy králi
Radnice – hlavní budova města slouží ke stavbě budov a k práci na katedrále. Ale pozor, protože ve chvíli kdy se zaplní, hra končí. Při stavbě katedrály jste omezeni příliš nízkou počestností. Budovy mají různé podmínky pro postavení – určité suroviny, či případně i určití pomocníci.
Takto se hráči střídají ve hře – položí dělníka, vykonají akci – až do chvíle, dokud nejsou zaplněna všechna pole na radnici v závislosti na počtu hráčů (hra se liší ve dvou, třech, čtyřech i pěti). Po vyslání posledního stavitele odehraje každý hráč u stolu jedno poslední kolo a jde se na závěrečné bodování.
Vítězné body lze získat mnoha způsoby – za stavby, za práci na katedrále, za některé suroviny, za mince nebo za počestnost. Zároveň je lze ale i snadno ztratit, pokud jste se během hry zadlužili nebo jste nebyli tak úplně čestní.
Skvělý workerplacement
Nebudeme si nic nalhávat, ale euro hry nemají v poslední době zrovna na růžích ustláno a do popředí se spíš tlačí atmosférické pecky jako Nemesis, ale i přesto lze s čistým srdcem říct, že Architekti Západního království jsou zkrátka a jednoduše skvělou hrou, a to hned z několika důvodů.
V první řadě je to vizuál. Většina euro her je takových suchých, nijakých, zkrátka primárně zaměřených spíš na hratelnost než vizuál. Architekti jdou proti tomuto proudu. Dimitrievskiho styl je osobitý, originální, velmi barevný a až absurdně pitoreskní, ale hře to dodává svěží vánek a zpřístupňuje jí to širšímu publiku. Kromě grafiky boduje i celkové kvalitní zpracování – hezky vymodelované žetony surovin a dělníků či reálně vypadající mince.
Dalším zajímavým prvkem je interakce mezi hráči. Jistě si každý vybaví nějakou tu budovatelskou hru, kde si každý hraje na svém písečku a ostatní ho zajímají maximálně z pohledu vítězných bodů. Architekti jdou trochu odlišným směrem a k interakci přímo vyzývají. Pomocí jednoho z polí můžete zverbovat místní obyvatelstvo, zajmout soupeřovy dělníky a vsadit je do vězení – vám to přinese peníze, soupeři těžkou hlavu s osvobozováním. Stejně tak se některé poplatky ve hře neplatí do klasického banku, ale výběrčímu daní, což znamená, že zůstávají na desce. Hráč na tahu si je může ukrást pro sebe (za ztrátu cti) a i tady tedy stojí za zvážení, či mu nahrát dalším obnosem nebo ještě počkat.
Pořád tady píšu o cti a její stupnici. Ta je dalším originálním prvkem hry. Podle svých rozhodnutí totiž hráči buď čest získávají, což jim umožňuje nejen budovat katedrálu, ale hlavně jim to přinese body na konci hry nebo čest ztrácí, což jim naopak může přinést body záporné, ale zase jim to dovolí „šmelit“ na černém trhu, který obsahuje hodně (a hodně drahých) suroviny za málo peněz. Volba strategie je na každém.
Díky náhodnému dobírání karet budov a obměňovací nabídce pomocníků je hra variabilní. Navíc všechny desky hráčů, jak jsem již zmiňoval, mají dvě strany, přičemž jedna je jedinečná a nastavuje zvláštní startovní podmínky a jedinečné schopnosti pro svého majitele.
Všechny tyhle aspekty tvoří dohromady povedenou kombinaci mechanismů a hratelnosti a prostě nelze než Architekty doporučit všem, kteří hledají přístupný a přesto dostatečně strategický a přemýšlivý euro workerplacement. Je jen dobře, že autoři nijak nekopírovali své předchozí hry a naopak přišli s něčím novým, a hra je tedy dostatečně odlišná od předchozích Nájezdníků (kdyby se někdo třeba bál). Vydavatelství Tlama Games se hned na úvod povedla trefa do černého.
P.S. Ke každé objednané hře přímo u „Tlamy“ dostanete speciální balíček promo karet, který osahuje 3 zvláštní budovy, 3 pomocníky, 5 desek hráčů pro větší variabilitu, a také 3 promo karty posádky pro Nájezdníky.
Architekti Západního království
Autor: Shem Phillips
Grafika: Mihajlo Dimitrievski
Vydavatelství: Tlama Games
Počet hráčů: 1-5
Věk: 12+
Herní doba: 60-80 min
Umístění na Boardgamegeek: 82. celkově, 67. strategická
Autor: Adam Vondra Vondris