Arkham Horror LCG – Odkaz Dunwiche

Profesor Dr. Armitage z Miskatonicé univerzity se topí v obavách a žádá vás o pomoc se zmizěním svých kolegů v nástrahách děsů a hrůz tajemných sfér. Vyslyšíte jeho výzvu?

Karetní hra Arkham Horror LCG, nebo-li Living Card Game, je asi nejúspěšnějším zástupcem svého žánru a jednou z nejlepších a nejatmosferičtějších her vůbec. A po právě také jednou z nejlepších her postavených na mýtech a díle H. P. Lovecrafta. Dlouho to vypadalo, že v českém vydání se hry nikdy nedočkáme, a to ani po vydání revidovaného vydání v roce 2021. České vydavatelství Blackfire s touhle hrou po minulých zkušenostech dlouho váhalo, ale nakonec jsme se na sklonku roku 2022 dočkali a mohli si užít výpravu do tajemného mýtu hororů Lovecraftovského světa v češtině. Jenže hned po vydání vyvstal jeden menší problém – základ tu sice byl, ale je to zkrátka LCG a nabízí se řada rozšíření, která dělají hru hrou. Takže otázka fanoušků nezněla zda, ale kdy?

No a máme dobrou zprávu, protože nyní jsme se dočkali hned dvou krabic rozšíření, a to Odkazu Dunwiche kampaňového a vyšetřovatelského balíku. Aby bylo jasno, tak i Arkham vycházel tak, jak je u Fantasy Flight Games, původního vydavatele, zvykem. Tedy jeden větší box cyklu jako základ a na něj navazující balíčky, kdy vše dohromady dávalo ucelenou příběhovou kampaň a hromadu nových karet pro hráče/vyšetřovatele. Právě s novým vydáním hry byl ovšem systém změněn a tak nyní vždy vycházejí jen dva velké boxy – celá kampaň o osmičce kapitol a rozšíření pro vyšetřovatele obsahující nové postavy a nové karty. Za mě osobně je tento systém mnohonásobně lepší a jednoduše získáte v jedné/dvou krabicích vše najednou a nemusíte čekat a shánět. Byť se samozřejmě jedná o větší jednorázovou investici.

Na úvod je nutné zmínit, že Arkham Horror: Karetní hra je kooperativní dobrodružství umístěné do světa příběhů mistra hororu H. P. Lovecrafta a stojí za ním dvojice Nate French a MJ Newman. Hra je v určena pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 14+ a herní dobou pohybující se okolo 60-90 min na jednu partii a v případě kampaně, tedy navazujících dobrodružství na několik (desítek) hodin, což u rozšíření platí dvojnásob, protože kampaň je mnohem delší, než v základní hře (3 části proti 8). Hráči se v roli vyšetřovatelů snaží projít příběhem, rozkrýt prastaré zlo a tajemství, překazit zlověstné plány a nepřijít o poslední zbytky příčetnosti a životů.

Zpět už ale k Odkazu Dunwiche. Právě to je historicky první příběhové rozšíření, ať už ve starém či novém formátu a logicky tak po něm sáhl i Blackfire, i když najdete hlasy, že v celé hře existují lepší „cykly“. Jak už jsem zmínil, obě krabice nesou společný název Odkaz Dunwiche, ale rozdílný podtitul. Každá kapitola článku se věnuje jedné z nich a na konci najdete společné shrnutí v dojmech. Ostatně spojení do jednoho článku je více než logické, protože si úplně nedovedu představit pořídit si jen jednu z těchhle dvou beden.

Rozšíření vyšetřovatelů

V menší zelené krabici s parádní ilustrací najdete v zásadě jen dvě věci – kratička přehledová pravidla s novými prvky specifickými pro některé karty a pak více než 200 nových herních karet.

V první řadě tu máme pětici nových vyšetřovatelů, kteří se snaží přijít na kloub záhadám a mýtům tajemného světa okolo a udržet se minimálně naživu. Každá z pětice tříd dostává po jednom zástupci a nutno podotknout, že se jedná o diametrálně odlišné postavy oproti základní hře. Ostatně to je jeden ze silných aspektů celé hry, právě její obrovská variabilita a možnosti, což se zde krásně projevuje. A kdo že se nám dostává do rukou?

Modří strážci dostávají kuchařku Zoye Samarasovou, tvrdou bojovnici, která se vyjímá v likvidaci nepřátel, ale mimo ně je slabší. Zároveň se s ní ale dobře hraje i méně zkušeným hráčům.

To hledač v podobě Rexe Murphyho dělá vše pro odhalování stop a to nejlepší vyšetřování.

Pobuda Pete ve sféře přeživších mi snad přirostl k srdci nejvíce. Jedná se nejen o strašně univerzální postavu, ale hlavně jde do „boje“ se svým věrným parťákem Dukem.

Jenny Barnesová je naopak pocitově nejnáročnější. Nabízí sice vyrovnanou sílu napříč statistikami, ale je třeba s ní dobře pracovat napříč kampaní a vývojem příběhu.

Mystik Jum Culver naopak zazáří svým saxofonem v rytmech temné blues a uměním manipulace s žetony.

Každý z vyšetřovatelů dostává svou vlastní kartu se všemi statistikami a schopnostmi, stejně jako malou kartičku na vytvářející se herní plán a své slabosti.

Kromě vyšetřovatelů dostává každá role/třída nové karty pro stavu balíčku. Nutno podotknout, že nějaké předpřipravené decky byste tu hledali marně a hráči tak jsou odkázáni na vlastní představivost a um nebo internet, aby nové karty využili, a to ať už s novými či dříve vydanými vyšetřovateli. Ano, karty nejsou nijak svázány s novými postavami a můžete je využít i s těmi ze základu. Díky tomu dostává hra konečně pořádný deck constructing (stavba balíčku) dojem a pojem a pokud tuhle část hry máte rádi, pak je pro vás tahle krabice jasná povinnost.

Ne všechny nové karty jsou vyloženě silné a potřebné na první pohled, ale stačí ty správné synergie a i zdánlivou hloupost můžete šikovně využít. Dunwich jakožto první expanze obsahuje řadu poměrně klíčových karet, se které se staly etalonem hry a i po vydání mnoha rozšíření se stále hojně využívají. Stejně tak vyšetřovatelé.

Pokud bych měl vybrat role, které expanze opravdu silně posílila, musím vybrat hledače v čele s Rexem. Možná je to i tím, že tenhle vyšetřovatel je zkrátka sympaťák, ale jeho dopad na hru a herní styl mě osobně hodně sedl. Na paty mu pak šlape Pete a Duke.

Není to ale jen o kartách zařazených k určitým rolím, ale i o neutrálním aspektu krabice. Nebudeme si nic nalhávat, každá třída v něčem exceluje a v něčem je horší. Pokud hrajete ve více lidech, je tenhle aspekt trochu umazaný a postavy se dorovnávají, ale v sólu je to horší. Naštěstí je tu zásoba karet neutrálních, které vyrovnávají a zlepšují neduhy a slabosti jednotlivých vyšetřovatelů.

Nerad používá slova jako „nezbytná“ nebo „must have“, ale v případě téhle krabice pro vyšetřovatele z Dunwiche to rozhodně platí. Je to samozřejmě dáno i principem celého LCG modelu, kde základní sada sice poskytuje hromadu zábavy, ale až s tímhle rozšířením si užijete pořádnou hromadu zábavy ve stavbě balíčků, zkoušení, testování a skládání karet a jejich synergií k sobě pro maximalizaci jejich využití. Pokud vás tak baví základní hra, pak jistě tuhle expanze netrpělivě vyhlížíte.

Rozšíření kampaně

Tak a je to tady. Základní kampaň a její pouhé tři scénáře už jsme asi mnozí prošli tolikrát, že chudák první ghúl bude roztřílený jako starý cedník, a tak je nejvyšší čas vyzkoušet si něco nového. A právě to „něco“ přináší kampaňové rozšíření Odkaz Dunwiche.

Příběh osmičky na sebe navazujících scénářů začíná, když vás osloví profesor Miskatonické univerzity Dr. Armitage, který se pídí a snaží zjistit osud svých ztracených a pohřešovaných kolegů v ospalé vesnici Dunwich koupající se předivech houstnoucí mlhy a hrůz z jiných dimenzí. Profesor a jeho kolegové se v minulosti se zlem zde proudícím utkaly, ale nyní možná hrozí jeho probuzení. Je jen tak na vás, drazí vyšetřovatelé, jak se svému úkolu postavíte.

Druhá krabice s názvem Odkaz Dunwiche se svými rozměry i zpracováním rovná základní hře. Větší, obdelníkový box, kde na vás po otevření čeká v plastovém insertu hromada více než 300 scénářových karet a pravidla kampaně v pěkně udělané kroužkové vazbě.

Celá kampaň přináší v osmičce scénářů tajemné typicky lovecraftovské dobrodružství, které dokonale ukazuje, čeho je tahle hra se svým konceptem schopná. Vyšetřování na zdejší univerzitě, probírání se tajemstvími ospalých farem a celého Dunwiche, temná zákoutí nejen lidské duše a spousty střípků skládačky záhad, které postupně odhalujete a snažíte se nejen splnit úkol, ale i přežít a zachovat si svou morálku a i příčetnost, protože temnota pohltí každého, kdo jí to dovolí.

Na kampaň si rozhodně musíte připravit dostatek času. Každá část není žádnou výplní a musíte počítat tak s 60 – 90 min na její prozkoumání a dohrání, a když si to spočítáte, i jedno „projetí“ vám lehce zabere 8-12 hodin čistého herního času. Je to málo? Není, příběh je totiž více než solidně napsaný a hra, aspoň mě osobně, motivuje k novým průzkumům a bádání a zkoušení dalších a jiných variant a zákoutí, a to i díky nutným rozhodnutím.

Kampaň nabízí syrovou a doslova Lovecrovtovskou atmosféru, která dokáže pohltit a dokonale u hraní zapomenete na čas a svět kolem. Dokonce bych se nebál tvrdit, že svou atmosférou a vyprávěním si kampaň a její příběh nic nezadá s původním dílem H. P. Lovecrafta.

Otazníkem možná bude cena. Ano, není z nejnižších a dokonce lehce převyšuje cenu základní hry. Ano, LCG je drahý koníček. Je nutné si uvědomit, že rozšíření toho přináší z pohledu hraní a kampaně cca 2,5x více a pokud se vám hra líbí, rozhodně nebudete litovat ani koruny, kterou do ní investujete. Troufám si říct, že základ + první expanze nabízí pořádné množství obsahu a desítky hodiny zábavy hraní a objevování.

Už jsem to sice postupně v článku zmiňoval, ale i přes fakt, že celé rozšíření (ano, obě krabice považuji za jakýsi komplet) není nejlevnější záležitostí, jedná se pro fanoušky hry v podstatě o povinnost, kterou rozhodně musí mít doma. Ať už se jedná o pořádnou velkou nálož nových zajímavých karet pro vyšetřovatele, nové hratelné zajímavé postavy, ale hlavně obsáhlou a skvěle napsanou příběhovou kampaň, který si v ničem nezadá s dobře napsanou knihou, a která motivuje ke svému objevování a rozplétání tajných plánů.

Těžko, těžko se hledají nějaká negativa v případě hry, které jste doslova propadly, a kterou chcete mí doma ideálně zcela kompletní – ale to nás čeká ještě dlouhá cesta.

Odkaz Dunwiche je obsáhlé, hutné, zajímavé a potřebné rozšíření pro skvělý karetní Arkham Horror, které skutečně ukazuje maximální potenciál celé hry a dává nejen širokou příběhovou kampaň, ale i dostatečné možnosti, jak si užít stavění balíčků a přizpůsobování svých oblíbených vyšetřovatelů k obrazu svému. A stejně jako osidla tajemného kultu Cthulhu vás vtáhne a nepustí!

Rozšíření kampaně můžete koupit na TLAMA games zde!

Rozšíření vyšetřovatelů zase na TLAMA games zde!

Odkaz Dunwiche