Něco temného se plíží pod rouškou noci ulicemi Arkhamu. Psi se s kňučením schovávají, lidé zavírají okenice. Děs a hrůza starých mýtů je tady!
Svět mýtu Cthulhu je dnes stále velkým fenoménem. Pro mnohé možná daleko větší v různých deskoherních a karetních podobách, než v knižním díle H. P. Lovecrafta. Fascinující alternativní brakový svět 20. a 30. let 20. století v Americe unáší představivost hráčů do temných zákoutí děsivých mýtů z jiných dimenzí a nedá jim spát již řadu let. Hrátky s příčetností a nepříčetností, vyšetřováním tajemných kultů a hrůz a chapadla linoucí se nejen městskými ulicemi. Strhující bitva vynalézavosti, důvtipu a vyšetřovatelského umu se nyní díky vydavatelství Asmodee přesouvá z velkých her jako Arkham Horror: Deskový hra nebo karetní LCG do mnohem menší, kondenzovanější podoby, protože zde se potkal Lovecraftův svět se Stanem Sakaiem a jeho dnes již legendární kapesní hrou nesoucí název Milostný dopis. Jak dopadlo spojení světa mýtů a donášení listovních tajemství princeznám?
Nejprve mi dovolte se ještě rychle zastavit u názvu. Ten je totiž naprosto výborný. Jasně, odkazuje na „Milostný dopis“, ale pokud to nevíte, tak H. P. Lovecraft za svého života napsal stovky dopisů, kdy si korespondenci vyměňoval hojně třeba s autorem barbara Conana R. E. Howardem. Takže Lovecraftův dopis? Super!
Arkham Horror: Lovecraftův dopis je „kapesní“ karetní hra pro 2-6 hráčů od 14 let s herní dobou okolo 15-20 min na jednu partii, za níž stojí otec celého konceptu Stan Sakai. Her navazující na původní Milostný dopis jsme dostali již celou řadu, ať už v kulisách Marvelu a Rukavice nekonečna, tak i Star Wars a Jabbův palác. Základní koncept hraní karet a vyhodnocování zůstává, ale mění se nejen téma, ale vždy se přidává další herní twist. U Arkhamu je takovým twistem dvojí druh karet – vyšetřovatelů (tedy arkhamských karet) a karet z jiného světa (typických hrůz jako Cthulhu), využívání případných dvojích efektů a hrátky s příčetností. Úkol hráčů je snadný, tedy získat co nejrychleji určitý počet vítězných bodů napříč několika koly.
Zpracování
Mám rád svět Arkhamu a na nový milostný dopis jsem se těšil. Už když dostanete do ruky krabičku, která imituje uzavřenou knihu, potěší to každého milovníka mýtů. A přitom je v podstatě krabička úplně zbytečná, protože celá hra je zabalená v přenosném sáčku, do kterého sbalíte úplně vše, včetně obalených karet.
Pravidla hry jsou naprosto triviální. Pokud Milostný dopis znáte, základní koncept zůstává stejný – doberu a zahraju kartu – mění se ale množství efektů, kdy karty z Jiného světa mají dvojí možný herní efekt, ale jsou zde i hrátky s příčetností a vyhrát hru lze několika způsoby. Vše je ale velmi jasné a pěkně vysvětlené, včetně vysvětlení všech karet.
Herní materiál se skládá z 27 tematicky ilustrovaných karet, které vychází ze známých „arkham files“ her, jako třeba LCG Arkham Horror, ale oproti dřívějším hrám se jedná o velké tarotové karty. Každé dominuje velká ilustrace, hodnota v rohu a pole buď s jednou, nebo dvěma schopnostmi, vždy má kartu schopnost příčetnou, případně jednu nepříčetnou. K tomu najdete v sáčku 6 přehledových karet a 18 akrylových oboustranných žetonů mýtů.
Celkově je tahle hra lahodou pro oko i pro hraní. Povedené ilustrace, kvalitní zpracování, karty udělané jako dopisové obálky. Zkrátka super. Trochu jsme měli místy problém se čtením textu nepříčetných schopností na kartách, ale zase tematicky je funkční detail.
Jak na to?
Hraní hry je naprosto jednoduché. Zamíchá se herní balíček karet, každý dostane jednu kartu a jednu přehledovku a jedna karta se lícem dolů odhodí. A může se hrát!
Hráči se postupně v rámci kola střídají v tazích, a to až do doby, kdy se dobere balíček karet nebo nezůstane ve hře jen jeden hráč.
Jakmile se hráč dostane na tah, dobere si jednu kartu z balíčku do ruky, kdy karty představují stopy, po kterých hráči coby vyšetřovatelé pátrají, následně si vybere přesně 1 kartu v ruce, zahraje jí před sebe a vyhodnotí její efekt. Standardně se vyhodnotí „příčetný efekt“, který mají všechny karty. Jakmile ale hráč hraje kartu z Jiného světa a již dříve zahrál jinou kartu mýtů, může si vyhodnotit efekt příčetný, ale i „nepříčetný“, který má jiný dopad na hru. Má to ale svou zásadní nevýhodu, protože jakmile je hráč nepříčetný, musí své šílenství kontrolovat a v neblahém případě se může sám vyřadit ze hry. Ale risk je zisk, že?
Hráči v průběhu kol získávají příčetné i nepříčetné žetony mýtů, které je směřují k vítězství. Stačí získat 2 příčetné nebo 3 nepříčetné a stanete se vítězem. Je tu ale i jedna alternativní možnost, a to zahrát nepříčetný efekt samotného Cthulhu! Tím se dá vyhrát doslova okamžitě a ultimátně.
Dojmy
Milostný dopis považuji za jednu z nejlepších „deskových“ her, kterou kdo kdy vymyslel. A to myslím zcela vážně. V naprostém minimu se tady skrývá nebývalý potenciál a herní zážitek pro kohokoliv a kamkoliv, ale přitom je hra nesmírně chytrá a dobře udělaná. Ani nedokážu spočítat, kolik partií jsem v téhle hře strávil, ať už se jedná o její základní variantu či další variace. A přidání mýtu Cthulhu? Tohle jsem prostě musel mít. A výsledek je pro mě osobně více než pozitivní.
Hodně se mi líbí, jakým způsobem autor přistupuje k základnímu konceptu hry a přidání nových prvků, které tematicky skvěle odrážejí zasazení hry. S čím jiným totiž pracovat než s příčetností a šílenstvím. Hra nabízí možnost riskovat, hrát si se šílenstvím výměnou za silnější efekty, ale hrozbou vlastního vyřazení. Hře to přidává nejen téma, ale i další vrstvu přemýšlení a taktizování napříč koly.
A své nesporné místo má i Cthulhu a jeho možnost výhry. Ta je sice silně riskantní, ale pokud se vám podaří zrealizovat, je to skvělý pocit.
Zpracování hry je velkým kladem – skvělé pěkně udělané žetony, krásné velké a přehledné karty s perfektními ilustracemi a k tomu přenosné balení. Až je mi líto původní krabičky, kterou jsem si prostě musel doma schovat.
Nemám problém si hru zahrát v jakémkoliv počtu hráčů, kdy ve dvou dostává hra lehkou úpravu přípravy kola, ale nejlepší je pro mě ve 3 a 4, kdy dostává ideální dynamiku, průběh a blufování. Mnoho hráčů nemá rádo Milostné dopisy ve dvou hráčích, ale pro mě se jedná o skvělý, rychlý, přenosný filler, i když s jiným pocitem u hry. A ano, zvládnou ho i mladší hráči, pokud jim nebude vadit téma.
Právě přenosnost, skladnost, ale i rychlost a nenáročnost hry jsou její velkou devízou, protože tohle je hra, kterou se mnou bude neustále putovat na dovolené, na oslavy i jiné akce, kde se vždy najde čas na jednu partii, protože do 20 min máte odehráno.
Arkham Horror: Lovecraftův dopis je skvělou tematickou variací na karetní klasiku, která ve všech ohledech pěkně funguje a přináší zajímavý twist v podobě šílenství a hrátek s příčetností, které můžete využít ve svůj prospěch, ale i jejich dopad se může rychle obrátit proti vám. Za mě se jedná o vynikající mikrohru, kterou by měl každý mít doma – pokud máte rádi Arkham a Lovecraftův svět, pak je jasně rozhodnuto, která verze je pro vás nejlepší!
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Arkham Horror: Lovecraftův dopis
Autor: Stan Sakai
Vydavatelství: Asmodee CZ
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-6
Věk: 14+
Herní doba: cca 20 min
Autor: Adam Vondra Vondris