Vytvořte a vybudujte svůj vlastní korálový útes plný života a druhů mořských živočichů, ryb, žraloků, hvězdic či korálů v novince Atol.
Vraťme se o pár let zpět. Právě probíhá první řada reality show vydavatelství Albi s názvem Den deskovek a jejím vítězem se stává Jan Štěpánek se svou hrou Atol, která dokáže přesvědčit odbornou porotu a diváky o svých kvalitách. Skoro by se mohlo zdát, že za pár měsíců bude hotovo a hra na pultech. Jenže plynou týdny, měsíce, dokonce pár let a mořský život korálových útesů nikde. Tedy až do listopadu roku 2024, kdy Atol konečně vychází v české verze a Albi tuhle originální českou hru přináší do obchodů. Byli jste netrpělivý stejně jako my?
Biologické okéno – to že jsou korálové útesy nedílnou součástí moří a oceánů dnes už ví skoro každý. Věděli jste ale, že se v nich nachází ¼ mořského života vůbec? Že dávají životní prostor stovkám druhů ryb, řas, žel, hvězdic nebo chobotnic? Kdo by nechtěl takový kousek fascinující přírody vystavět i na stole, že?
Atol je, jak už bylo zmíněno, hrou Jana Štěpánka, kdy si tenhle titul prošel dlouhým vývojem a testováním do své finální podoby, až jsme dostali středně náročný na kartách založený engine building, kde každý z 1-4 hráčů od 12 let, začíná s jedním malým korálem a pár žetony, aby během takových 60-120 min vybudoval postupně velkolepý ekosystém plný života, druhů a hlavně vítězných bodů.
Herní výbava
Hra Atol přichází v poměrně velké čtvercové krabici, kde si musím na začátek trochu povzdechnout, že po vyloupání všech žetonů a „napytlíčkování“ komponent je spíš poloplná. Co ale naopak chválím, to jsou ilustrace, za kterými stojí Martina Lásková, Anežka Bělohoubková, ale hlavně můj oblíbený Michal Peichl, který hře vtiskl jedinečný originální vizuál.
Po otevření tu jako první máme pravidla. Nevím proč, ale čekal jsem poměrně přístupnou hru. Ostatně dočtete se věty typu „snadná pravidla, velká komplexita“. Je i není to pravda. Pravidla jako taková nejsou vyloženě složitá, ale ani vyloženě přístupná a hra je o chlup těžší, než by možná musela být. Obsahují spoustu možností, doplňkových akcí a fází a při první hře nám průběh trochu dřel a něco jsme dohledávali. Jakmile jsme ale do hry pronikli, vystačili jsme si s přiloženými lama kartami. Co ale chválím, to je zařazení dvou verzí – základní a pokročilé pro zkušenější hráče zařazením náhodných událostí.
Herní materiál je celkově více než příjemný. Hodně se nám líbí vizuální stránka karet, rozdělených mezi korály a živočichy několika druhů a velikostí. A také karty událostí. Upozorňuji, pokud byste plánovali obalovat, že karty jsou čtvercové, což má své opodstatnění hlavně z herního hlediska, kdy každý hráč staví svůj korálový útes šachovnicovým způsobem střídavě korály a živočichy. Kromě ilustrací obsahují karty i název, přehlednou symboliku a zkrátka všechny herní údaje pěkně a přehledně vytvořené. Tady jsme neměli problém. Byť musím upozornit na fakt, že symbolů je dost a pravidla si nechte z počátku při sobě.
Hodně si užijí nadšenci vylupování žetonů, kterých jsou doslova desítky. Hodně zajímavé nám přišly žetony symbiózy, které jsou herně skvělým a tematickým prvkem, kdy dvě karty pomyslně spojíte ke snadnějšímu vykonávání akcí. Kromě toho najdete ve hře i desku přehledu kol, žetony penízků a únavy či stylový žeton prvního hráče ve tvaru žraloka.
Zpracování hry je velmi pěkné a na dostatečně vysoké úrovni – hezké tvrdé karty se skvělými ilustracemi, kvalitní a pevné žetony a, tedy pokud si zvyknete, ve finále i přehledná symbolika.
Jak na to?
Cílem hry Atol je vytvoření nejlepšího a nejhezčího korálového útesu s fungujícím ekosystémem, a to pro zisk žetonů popularity – vítězných bodů.
Příprava hry je docela jednoduchá. Vytvoříte nabídky karet ryb a mořských živočichů a také korálů. Bokem připravíte všechny zásoby žetonů a na herní desku připravíte bonusové suroviny a žetony. Každý hráč si vezme jeden počáteční korál s žetonem znečištění, pět mincí, 3 kousky planktonu, žeton lovu a šupinu. A také přehledovou kartu.
Hra funguje primárně na principu výběru karet z nabídky, jejich umisťování do útesu a využíváním takto budovaného enginu.
Celá hra se hraje na čtveřici kol, která se skládají z akční fáze a fáze obnovy. V té první se hráči postupně střídají, dokud chtějí nebo mohou, kdy jinak musí pasovat a z kola tak vystoupit. Během téhle části mohou hráči nakupovat korály, živočichy, krmit své umístěné živočichy a tím vykonávat jejich bonusy a zvyšovat úroveň hojnosti karty (pomyslně se živočichové množí a i když máte jen jednu kartu, můžete jich mít na korálu stále více, což je velmi důležité), vykonávat akce korálů či rozrůstat svou kolonii. Kromě toho jsou zde tři pomocné akce, které se nepočítají mezi hlavní, a to e čištění vody a zbavování se žetonů znečištění, které jinak brání akcím korálů, prodej řas, což je výměna planktonu na peníze a nebo naopak získat plankton za přidání znečištění. Ještě se zastavím lehce u živočichů nebo karet obecně – kromě růstu mají totiž i speciální schopnosti, jako lov na cizím atolu (který ale protihráče neovlivní), či symbióza, která funguje tematicky naprosto skvěle – dva živočichové označení žetony symbiózy, nakrmíte jednoho a povyroste i druhý! Tady se tedy dostavuje celkově velmi pěkná provázanost karet a právě zmíněný engine, kdy hra zdaleka není jen o nějakém sbírání a vykládání karet, ale právě o jejich efektivním a správném využívání.
Jakmile všichni pasují, nastane fáze obnovy. Hráči získají příjem, odeberou některé žetony, získají plankton a obnoví se nabídka karet. Zajímavý byl pro nás příjem, kdy se každý musí rozhodnout mezi turisty nebo vědce. První přinášejí více peněz, ale také znečištění, které ve hře moc vidět nechcete.
Po čtvrtém kole hra končí a sečtou se body za korály, efekty na konci hry, žetony popularity či šupin, ale naopak tratí za znečištění. Hráč s nejvíce body je logicky vítězem.
Základní varianta sama o sobě funguje podle mě dobře, ale pokud chcete větší výzvu, není nic jednoduššího, než se vrhnout do pokročilé verze s událostmi, či přidat bodování biodiverzity, kdy záleží, jaké karty, respektive druhy v zachování rozmanitosti přidáváte na korál.
Pro mě osobně je ve hře hodně pěkně udělaný sólo mód. Hlavně z toho důvodu, že je absolutně jednoduchý, v podstatě bezúdržbový a můžete ve hře šikovně trénovat všechny mechaniky.
Dojmy
Osobně jsem se na Atol hodně těšil. Přiznávám, že mám rád přírodní téma deskovek plné rostlin, živočichů či zkrátka přírody a v tomhle ohledu si Atol získal spoustu bodů ještě před vydáním. Zároveň jsem věřil, že Albi dá hře potřebnou dávku vývoje a času. Ostatně to se také stalo, protože během pár let jistě hra prošla mnoha změnami. Pojďme postupně.
Co se mi hodně líbí, to je zpracování v čele s nádhernými realistickými ilustracemi a vzdělávacím přesahem. Jasně, krabice by mohla být o něco menší a když vyhodíte jednoduchou papírovou vložku, tak i o dost menší, ale to je spíš povzdech z prostorové hlediska. Na pochopení a vstřebání toho ve hře není málo, a i když je ikonografie ve finále přehledná, chvíli nám její uchopení trvalo.
Co bude mnohým vadit, to je solitérnost hry. Žádná soutěž v průběhu kol třeba o výhodnější postavení nebo nějaký škodící přesah. Jediné, kde se hráči střetnou je nabídka karet. Však ani ten lov nikoho neovlivní. Každý si tak trochu sedí a přemýšlí nad svým korálem, maximálně se podívá k ostatním, kde by si tak mohl něco ukousnout. Což ale ostatním bude jedno. To je za mě trochu škoda, i ve spojení s tím, že jakmile se u stolu sejde plný počet hráčů hra se docela natahuje a zvlášť třetí nebo hlavně čtvrté kolo už jsou celkově dosti dlouhé. A stejně tak tahy hráčů, protože když si engine správně rozjedete, ovlivní vám jedna akce velkou část korálu postupným řetězením. Jasně, přesně takhle by tahle mechanika měla fungovat, to chválím, ale čekat než si hráč před vámi během jednoho tahu vše vyhodnotí je skoro na přečtení si kusu encyklopedie o korálech. Byť ano, uznávám, tím že každý hraje tak trochu sám, lze hrát víceméně simultánně nebo celý tah dopředu vymyslet.
Hra se tváří jako pravidlově přístupná, ale osobně si myslím, že je o kus výš. O komplexitě v rámci sestavení korálu a vyhodnocování nemám absolutně pochyb, ale pravidel samotných také není zrovna málo a hru z tohoto hlediska stavím možná o kousek výš, než třeba Divukraj. Jasně, máte lama karty, během pár tahů se akce naučíte, ale to neznamená, že hru nebudete vysvětlovat takových 20 minut a všichni se hned chytí. Rozhodně počítejte, že s nováčky nebo méně zkušenými hráči se příprava, vysvětlování i samotná partie protáhne.
Ideální je pro mě osobně Atol jako dvojkovka. Tady ani v závěru dlouho nečekáte na tah, vše pěkně funguje, máte dostatek prostoru.
Důležité je v Atolu se zpočátku rozhodně zaměřit na ekonomiku, protože zdroje jsou omezené a musíte ten motor rozjet. Naopak na konci se vám lehce stane, že se ve svých zdrojích skoro topíte. Co se mi ale z hlediska ekonomiky a jejího fungování ve hře líbí, to je krmení velkých ryb s pomocí malých a jejich nutnost množení. Ostatně stejně tak se mi prostě hodně líbí fungování symbiózy a jejího nastavení.
Jednotlivé schopnosti karet prohlubují herní zážitek, strategii a plánování a dokáží slušně zavařit hlavu jejich optimálním využíváním a časováním.
Téma hře nejen sluší, ale hlavně mám za to, že je dobře implementováno do jednotlivých mechanik a herních prvků. Jasně, něco je podřízeno mechanikám, jako třeba šachovnicové uspořádání nebo některé efekty, ale jako celek? Zkrátka bomba.
Budování enginu jako takového je typické v tom smyslu, že na počátku vykonáte skutečně jen pár akcí, na konci už spíš nižší desítky. Ostatně jak jsem výše upozorňoval, poslední kola jsou dlouhá.
Atol není vyloženě inovativní hra ve svém jádru, byť obsahuje velmi hezké a i svěží mechaniky jako symbiózu, volbu druhu příjmu či zkrátka jen celkové fungování budovaných enginů. Tematicky se ze hry povedlo podle mě vykřesat maximum a Jan Štěpánek spolu s celým týmem vytvořili pěkný, středně náročný variabilní s také skvěle znovuhratelný titul pro spoustu hráčů, kteří mají rádi nejen zvířátkové hry. Osobně si Atol při každé partii užívám čím dál více, a to zejména objevováním jeho možností a zdokonalováním svých strategií, a to ať už sám nebo ve více hráčích. Rozhodně se jedná o hru, která by neměla zmizet z hledáčků všech nadšených deskovkářů.
Hru můžete koupit přímo u Albi zde!
Atol
Autor: Jan Štěpánek
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 12+
Herní doba: 60-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris