Asi každý hráč deskovek už slyšel o nové hře Azul. U nás vyšla nedávno díky vydavatelství MindOK. Zaslouží si však tolik chvály a ovací?
Předně je třeba říct, že Azul je abstraktní hrou. Minule jsme dostali pár dotazů, co že je to vlastně to označení „abstraktní“. Abstraktní hry nevyužívají pro hraní a uvedení hráčů žádný příběh nebo kontext, ale staví pouze na svém mechanismu a jednoduchých pravidlech (které ovšem zcela ovládnout zase tak snadné není). Mezi tyto hry patří např. klasické šachy, go, ale i Dominion nebo třeba Hive. A teď už k dnešní novince.
Azul je tedy abstraktní hrou pro 2-4 hráče, kterou u nás vydává společnost MindOK a za níž stojí Michael Kiesling. Hráči se vžijí do rolí obkladačů královského paláce Manuela I., kterému se zalíbili typické barevné mozaiky proslulé Alhambry, složené z malovaných dlaždic. Ostatně z původního názvu těchto dlaždic, tedy „azujelos“, vznikl i název samotné hry.
Historické okénko – Azujelos původně pocházejí z Persie, odkud se díky Arabům a jejich expanzi dostali na Pyrenejský poloostrov. Tam si rychle získali oblibu. Nejčastěji byly jednobarevné nebo modro-bílé, ale postupně se z nich začali vytvářet mnohé motivy i obrazy různého charakteru a témat.
Komponenty
Už krabice se hrou (u které vás možná překvapí její velikost) je ozdobena typickou mozaikou. Po jejím otevření naleznete 4 oboustranné desky pro hráče, 9 kotoučů symbolizující výlohy mistrů dlaždičů, žeton začínajícího hráče v podobě jedné z dlaždic, sáček, pravidla a konečně 100 krásně vypracovaných čtvercových dlaždic v 5 barvách (20 od každého druhu) z tvrdého plastu (pryskyřice).
Jak se hraje?
Příprava hry je jednoduchá. Každý z hráčů obdrží jednu desku a bodovací destičku, kterou umístí na nulu. Deska se skládá z několika částí. Bodovací část, kam budete zaznamenávat vítězné body, část přípravných řad, samotnou stěnu, kterou budete obkládat a podlahu, kam budou vaše nadbytečné dlaždice „odpadávat“ a přinášet vám tak nějaké ty záporné body. Každá deska má z jedné strany jednodušší variantu, kdy je přesně určeno, kam která dlaždice na stěně patří a druhou, více na přemýšlení, kde je celá stěna šedá a záleží tak jen na hráčích jak jí obloží, přičemž ale i tak musí dodržet základní pravidla (tedy stejná barva se nesmí opakovat ani v řadě ani ve sloupci – princip podobný sudoku). Všechny dlaždice se zamíchají do přiloženého sáčku a do středu stolu se vyskládají výlohy podle počtu hráčů (pět – sedm – devět). Na každou z nich první hráč vyskládá náhodně tažené čtyři dlaždice. Hráči se v první části hry postupně střídají v tazích a snaží se získat pro ně nejvhodnější dlaždice a zároveň co nejvíce znepříjemnit snažení jejich protihráčů. Hráč na tahu si může vybrat kameny jedné barvy buď z jedné z továren (a všechny ostatní z dané výlohy položit doprostřed stolu) nebo, pokud už tam nějaké jsou, všechny kameny jedné barvy ze středu stolu. Tak či tak je umístí do jedné z přípravných řad dle svého výběru. Ty mají prostor od 1 do 5 a musíte tak přemýšlet kam váš výběr dáte, protože všechny dlaždice, které už se vám nevejdou „padají“ na podlahu a přinášejí záporné body. Ve chvíli kdy jsou všechny dlaždice z nabídky rozebrány, přichází na řadu obkládání stěny. V této fázi můžete z každé dokončené přípravné řady vzít jednu dlaždici (nejvíce vpravo) a umístit jí na mozaiku a získat tak vítězné body (případně ukončit hru). Všechny ostatní dlaždice z řady se vracejí do krabice. Nedokončené řady pak zůstávají do dalšího kola, jak prosté. Princip hry je tedy skutečně prostý. Důležitým pravidlem je, že do každé přípravné řady můžete dávat jen dlaždice jedné barvy a zároveň, pokud už je v dané řadě mozaika určitá barva, nemůžete jí již znovu dát do ekvivalentní přípravy. Příklad? V první řadě již mám červenou dlaždici, jakmile si tedy z výlohy vezmu novou červenou, můžu jí již dát jen do řad 2-5. Ihned po umístění nové dlaždice na mozaiku si hráči přičítají body. 1 bod za novou a 1 za každou s ní spojenou ve svislé nebo vodorovné řadě. V závěru fáze obkládání si musí každý ještě odečíst v záporné body za popadané dlaždice na podlaze. Kolo je ukončeno, a pokud některý z hráčů zatím nevytvořil jednu kompletní vodorovnou řadu, vše se opakuje. Hra končí na konci obkládání, ve kterém někdo dokončil vodorovnou řadu dlaždic. Poté dochází ještě k závěrečnému bodování, které může zamíchat konečným pořadím. Jak jsem již zmínil výše, existuje i složitější varianta hry, kdy nemáte předem určeno, kam na stěně máte kterou dlaždici umístit a hra vás tak „nevede za ručičku“. Tato verze je ale určena rozhodně zkušenějším harcovníkům a ne rodinám nebo na první hry, každopádně je to ale zajímavá možnost.
Jaká je?
Hra Azul se těšila velkému zájmu a ohlasu již na výstavě v Essenu na podzim loňského roku, a to právem. Kombinuje v sobě totiž jednoduchá pravidla, která vysvětlíte komukoliv za pár minut, a kterou si zahrajete jak s rodinou, tak se zkušenějšími hráči. Připočtěte k tomu nádherný vizuál, který zaujme. Hra vám na jednoduchém principu nabídne komplexní hratelnost a strategickou hloubku, kdy se vaše hlava pěkně zavaří co vzít a nevzít, protože jen kvůli tomu, že se vám něco hodí, ještě neznamená, že si to chcete z nabídky vzít, protože musíte zároveň přemýšlet, abyste tím nepomohli soupeřům. Musíte si však rozmyslet nejen co si vezmete, ale i do které přípravné řady si dlaždice dáte, pro zisk co největšího počtu bodů a zároveň co nejmenší počet bodů záporných. Navíc si hru užijete skvěle v jakémkoliv počtu hráčů, vždy funguje dokonale, za to tvůrci palce nahoru. Za krátkou dobu (do 30 minut) máte odehráno, ale budete si chtít zahrát znovu. Opravdu se jedná o zábavnou, skvělou abstraktní hru, která bude podle mého názoru aspirovat na titul Spiel des Jahres 2018, což ostatně potvrzuje i první místo na známém webu Boardgamegeek v kategorii rodinných i abstraktních her. Přivítejte tedy nového krále.
Máte-li rádi jednoduché hry, které ovšem mají hloubku, je Azul přímo pro vás. V krásném grafickém kabátu dostanete skvělou, takřka dokonalou hru. Až jí vyzkoušíte, věřte mi, že tahle superlativa budete používat i vy. Jedinou nevýhodou může být, že pokud vás nebaví abstraktní hry, ani Azul pro vás není, i když stojí za vyzkoušení.
Azul
Autor: Michale Kiesling
Vydavatelství: MindOK
Počet hráčů: 2-4
Věk: 8+
Herní doba: do 30 min na partii
Pořadí na Boardgamegeek: 1. rodinná, 1. abstraktní, 49. celkově
Autor: Adam Vondra Vondris