Azul: Letohrádek

Hry recenze

Říká se do třetice všeho dobrého i zlého. Do které kategorie ale spadá třetí verze abstraktní hry Azul, kterou v češtině vydává Mindok?

Manuel I. Portugalský byl jeden z nejvýznamnějších králů pobřežního státu na Pyrenejském poloostrově. Za jeho vlády země vzkvétala, dařilo se obchodu, objevování i kultuře. Manuel měl ovšem rád i umění a architekturu, a proto se v Alhambře nejprve nechal inspirovat barevnými dlaždicemi, které v Portugalsku dostali název „azujelos“ (první hra Azul), poté nechal královský palác vyzdobit skleněnými vitrážemi (druhý Azul: Vitráže Sintry) a po jeho skonu započala na jeho přání stavba královského letohrádku. A právě ten se stal ústředním tématem třetí hry v sérii Michaela Kieslinga, kterou na český trh opět přináší Mindok. Může stejný princip fungovat na hráče i potřetí? Odpověď je velmi snadná - může! A to víc než dobře.

 

Azul: Letohrádek si zachovává základní aspekty svých předchůdců - abstraktní hra pro 2-4 hráče s věkovou hranicí 8 let a herní dobou od 30 do 45 min. Vše se točí okolo rozebírání dílků ze společné nabídky a následného „obkládání“ vzorů na hráčské desce. A samozřejmě snaze získat maximální množství bodů. Pojďme se na hru podívat postupně.

 

 

Dílky, dílky, dílky a to ostatní

 

V tradiční čtvercové krabici na vás po rozbalení jako první čekají krátká pravidla plná názorných ukázek, 4 desky pro hráče a jedna centrální s počítadlem kol a bodů. Nesmí chybět 9 kartonových desek výloh, žeton prvního hráče a dřevěné ukazatele pro hráče a na kola.

To hlavní je ale samozřejmě plátěný pytlík, tentokrát v zelené barvě, a v něm celých 132 pevných kosočtvercových dílků v šesti barvách, kterými budete obkládat svůj letohrádek pro krále.

Komponentově není hře absolutně co vytknout. Pokud jste se již setkali z jednou z předchozích her série, budete jako doma. Vše je krásně udělané a přehledné a dílky pro obkládání jsou víc než kvalitní, tvrdého plastu. Rozhodně potěší plastový insert na všechny komponenty. Naopak zbytečná mi přijde kartónová věž, když odhozené dílky lze mít klidně na hromádce na stole. Ale budiž. Snad jediná věc, která mě upřímně na všech Azulech trochu štve jsou hráčské desky - ty by klidně šly udělat z dvojité vrstvy, tak aby při strčení do stolu nelítali dílky všude okolo. Ostatně v případě původní hry to řeší rozšíření (vyjde letos také u Mindoku), kdy si na desky „nacvaknete“ plastové kryty s výřezy.

 

 

Jednoduchá pravidla nutící přemýšlet

 

Na začátku partie si každý z hráčů vezme jednu desku se vzorem a žeton v příslušné barvě, který umístí na počítadlo bodů. Podle počtu hráčů se doprostřed umístí příslušný počet destiček výloh. Poté se z pytlíku vylosuje náhodně 10 dílků, které se položí do zásoby na pole na centrální desce a na každou z výloh na stole se umístí 4 další dílky. Žeton kol se položí na první pole a hra může začít.

Celý Letohrádek se hraje přesně na 6 kol, která se dělí na dvě fáze:

  1. pořízení dílků
  2. umístění a zisk bodů

V první části si hráči postupně (stejně jako v předchozích hrách) rozebírají všechny dílky z výloh a ze středu stolu. Základní princip zůstává - vezmu všechny dlaždice jedné barvy a zbytek dám doprostřed stolu nebo si vezmu všechny dílky jedné barvy z prostředka a případně k nim přidám žeton prvního hráče. Změny jsou dvě. Tou první je, že pokud si jako první beru z prostředka, ztratím tolik bodů, kolik dílků jsem se rozhodl vzít (žeton 1. hráče se nepočítá). druhou novinkou je tzv. žolíková barva. V každém kole je jedna ze šesti barev žolíková, což znamená, že jí nelze brát běžným způsobem, ale pokud si hráč na tahu bere dílky z výlohy nebo ze středu stolu, pak si musí (je-li k dispozici) kromě zvolené barvy vzít i právě jeden dílek žolíkový. Tedy např. v prvním kole je žolíková barva fialová a pokud si z výlohy vezme dva zelené, musím si k nim vzít i jeden fialový, pokud zde je. Může se to jevit jako negativum, ale opak je pravdou, protože tyto dílky lze využít v druhé části kola. 

Umístění a zisk bodů nastává poté, co jsou rozebrány všechny dílky ze středu stolu. Postupně od prvního hráče může každý hráč použít všechny nabrané v první části kola. Každý vzor je tvořen hvězdicí rozdělenou na 6 polí - 6 barevných a jedna centrální univerzální. Každé pole má v rohu číslo, označující kolik dílků dané barvy potřebujete pro jeho obložení. Tedy např. na pole s 1 potřebujete právě jeden dílek, na 2 dva atd - jeden umístíte a získáte body a zbytek odhodíte. A tady právě přichází na řadu výhoda žolíkových dílků, protože ty lze v daném kole použít jako náhradu za jakoukoliv barvu do potřebného počtu - tedy potřebuje v prvním kole 6 oranžových, ale můžu místo nich použít 2 oranžové a k nim 4 fialové žolíkové. Opět jsou zde dvě novinky. První jsou bonusové prvky na desce - sloup, okno a socha. Pokud se vám je podaří „obestavět“ dokola, získáte další dílky (za sloup 1, za sochu 2 a za okno 3) pro obkládání z 10 dostupných na centrální desce. Druhou novinkou, inspirovanou tak trochu prvním Azulem, je možnost zachovat si až 4 dílky do dalšího kola.

Poté co všichni buď vyloží všechny dílky nebo pasují, nastává příprava dalšího kola. Posune se žeton kol na novou žolíkovou barvu, na výlohy se nalosují nové čtyři dílky a jede se dál. Po odehrání šesti kol nastává závěrečné bodování - bonusy jsou za obsazené hvězdice či vybraná pole. No a kdo má nejvíc bodů, stává se logicky mistrem stavitelem a vítězí. Je to stále v podstatě prosté a přitom opět velmi chytlavé a skvěle hratelné a navíc hra díky novým prvkům a novému způsobu pokládání dílků nabízí mnohem více strategie a možností, než předchozí díly série.

 

 

V jednoduchosti je krása

 

Azul: Letohrádek je jednoduše řečeno opět skvělá abstraktní hra. Pokud máte rádi předchozí hry série, pravděpodobně se vám i třetí pokračování bude líbit. A i pokud jste doteď Azulu nepropadli nebo vás hra nezaujala, Letohrádek minimálně vyzkoušejte.

Velkým plusem hry je samozřejmě už tradičně zpracování. Krásná přehledná grafika, kvalitní zpracování i překlad.

Dalším plusem hry je, že si Letohrádek zachoval jednoduchá pravidla, která vysvětlíte za pár minut, ale zároveň nabízí z mého pohledu nejhráčtější zážitek a nutnost zatím nejvíce přemýšlet a plánovat ze všech her série. Naberete dílky, to je ještě prosté, ale při obkládání musíte vážně plánovat - mám 6 červených a kam je dám? Na šestku za jeden bod? Nebo na 1, 2 a 3 a získám tak bodů šest a ještě budu mít možnost získat bonusy? A co si část červených dílků nechat do dalšího kola, protože rudá bude žolíková barva? Musíte si vybrat, ale přitom to není záležitost, kterou by nemohla hrát celá rodina. V tomhle ohledu podle mě letohrádek vykrystalizoval a vzal si to nejlepší ze svých předchůdců. 

Zajímavou možností jsou bonusové dílky, kdy se často vyplatí obkládat za míň bodů, ale se ziskem bonusu do dalšího zaplnění.

Asi každému vyvstane otázka zda potřebujeme třetí Azul. Podle mě je odpověď ano, protože za mě se jedná o nejlepší hru série, kterou ale budete hrát s trochu jinou skupinou než původní hru. První Azul je stále ideální vstupní hrou do světa deskovek - rychlé, snadné, přístupné, zábavné. Třetí Azul už není tak snadný, ale nabízí ten správný herní zážitek, který zkušenějším hráčům může u původní hry chybět. Nakonec mi asi jako nejslabší vycházejí paradoxně Vitráže Sintry.

Asi je vidět, že mám rád abstraktní hry, a i s ohledem na to jsem z Letohrádku nadšený. Od třetího Azulu jsem toho tolik nečekal - přeci jen mi přišlo, že ten zaběhnutý mechanismus rozdělení dílků a následného obkládání je už trochu vytěžený a další přídavek ve stejném duchu je tak trochu navíc. Opak je však pravdou, protože přidáním a změnou několika herních aspektů máme na stole zase něco jiného a dobře fungujícího. Někoho může odradit zvýšená obtížnost, ale pak není žádný problém a šáhněte po původní hře. Nebudu tvrdit, že musíte mít doma všechny tři hry. Asi ideální rozložení je základní hra a k ní buď Letohrádek nebo Vitráže Sintry, přičemž právě novinka je u mě o pomyslný stupínek výš.

Suma sumárum - Azul Letohrádek je příjemným překvapením a dosavadním králem roku 2020 v abstraktních hrách na našem trhu. Boduje jednoduchostí, přístupností a zpracováním a rozhodně si zaslouží vaší pozornost.

 

Koupit přímo u Mindoku!

 

Azul: Letohrádek

Autor: Michael Kiesling

Vydavateství: Mindok

Rok vydání: 2020

Počet hráčů: 2-4

Věk: 10+

Herní doba: 30-45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři