Azul: Zahrady pro královnu

Hry recenze

Vydejte se v roli zahradních architektů do Portugalska za vlády Manuela I. a vytvořte tu nejkrásnější a nejhodnotnější zahradu pro královnu Marii Aragonskou.

Už je tomu pěkný pár let, co světlo světa spatřila skvělá abstraktní hra Azul, která na geniálně jednoduchém principu dokázala přinést svěží hratelnost a plno zábavy pro opravdu velmi širokou škálu hráčů. Nebo spíš prostě pro každého. Postupně designér Michael Kiesling svůj koncept využil v navazujících pokračováních Vitráže Sintry a Letohrádek, která vždy zachovaly základní jednoduché koncept výběru dílků, ale přinesly k němu něco dalšího a hru dělaly komplexnější. No a nyní se vydáváme do Portugalska znovu s pořadovým číslem čtyři a čekají nás barevné zahrady, které král objednal pro svou královnu. Připraveni?

Zahrady pro královnu jsou, stejně jako všechny hry série, z dílny Michale Kieslinga. Jedná se o abstraktní rodině-hráčskou hru určenou pro 2-4 hráče od 10 let s herní dobou pohybující se v závislosti na počtu a taktické paralýze hráčů mezi 45-60 minutami. Úkolem hráčů je z šestiúhelníkových dílků a desek vybudovat co možná nejlepší zahradu a získat za ní maximum bodů.

 

Šestiúhelníkové záhony – aneb v krabici

Ani nový Azul nevybočuje z řady a přichází v tak akorát velké čtvercové krabici, která je na vnější straně opatřena grafickou s převahou zelené a jednotlivými typy symbolů a barev a uvnitř šikovným insertem na všechny komponenty.

Pravidla už tradičně mají jen pár stran. A to ještě obsahují ke všemu řadu příkladů, vysvětlení a obrazového doplnění. Jejich přečtení zabere okamžik, stejně jako pochopení.

Po odklopení pravidel na vás čeká hromada desek a destiček. Těch je trochu víc, než jsme u Azulu zvyklí, protože kromě hlavní desky je pro každého hráče připravena ještě deska skladiště. K tomu se připravte na hromádku desek záhonů, kterými nejprve musíte vybavit svou desku a až na ně následně přikládat žetony. Věž na žetony, pár žetonů na body a hraní a nějaké ty ukazatele. Znalci série tady jsou jako doma. Tedy až třeba na absenci tradičních výloh na dílky.

Opět došlo i na pořádnou hromadu akrylátových herních žetonů. Akorát nejsou čtvercové, ale šestiúhelníkové. V hezkém látkovém pytlíku ve žluté barvě jich na vás čeká přes sto v šesti barvách se šesti vzory. A právě primárně z nich se bude samozřejmě skládat. Novinkou jsou žolíkovi (šedé) žetony, které pomáhají při hraní.

Hra jako celek vypadá hezky. Trochu na škodu je možná až přílišné použité zelené. Ono to sice vypadá logicky, ale když máte zelené dílky, na které stavíte a pak ještě i dva různě zelené dílky ze kterých skládáte a zelenou i na dalších komponentech, už to pro lehce barvoslepé začíná být trochu problém a při horším světle se mi občas stalo, že jsem chvíli tápal. Podobně je tomu i s fialovou – tmavou a světlou. Celkově jde ale i čtvrtý Azul ve stopách svých předchůdců a stále je produkčně na vysoké úrovni – od desek, přes žetony, až po uložení v krabici.

 

Bolavá hlava v zelené zahradě

Ač jsou pravidla Zahrad pro královnu jen na pár stránkách a ve výsledku jsou jednoduchá, stejně jako u předchozích her, tak herně už to tak snadné není.

Na začátku si každý hráč vezme své dvě desky, připraví se centrální s počítadlem a otočným kolem a připraví se zásoby destiček záhonů (čtyři hromádky pro 4 kola a jedna univerzální) a na první z nich se nalosují čtyři žetony náhodně ze sáčku. To je první z velkých změn v této verzi hry – od počátku kole nevíte, jaké všechny žetony budou dostupné.

Další velkou změnou je, že hráč na tahu nemá jen jednu možnost – tedy vzít si žetony – ale hned 3, respektive 4.

Jako první přichází v úvahu klasické braní dílků. Šestíúhelníkové destičky jsou v šesti barvách a nově na sobě mají šest možných symbolů. Z nabídky si vždy můžete vzít buď všechny jedné barvy nebo všechny jednoho symbolu (např. motýly). Tedy v případě, že se neopakují, pak jen jeden. Zbylé dílky se i s vrchní destičkou odloží vedle a nalosuje se nová čtveřice žetonů. Další hráč si už vybírá ze všech. Navíc pokud by někdo vzal žetony z destičky položené bokem a ta by byla prázdná, otočí se a lze získat i jí. Žetony nepokládáte rovnou na svou hlavní desku, ale na „přípravnou“.

Další možností je umístit žetony/destičky na svou desku. To se řídí specifickými pravidly (žádné shody vedle sebe atd.), ale hlavně musíte za umístěný žeton „zaplatit“ dalšími podle hodnoty symbolu na něm podobně jako např. v Letohrádku. A jak vás asi napadlo, tak tady nastává poměrně mozek vařící část hry v rozhodování a plánování, co umístit, co odhodit a jak své nabrané žetony umístit. Specifikem je umístění destičky z univerzální zásoby, která je sice zadarmo co se týká odhozených kamenů, ale stojí šest záporných bodů.

Poslední možností tahu je pasování, kdy hráči již nemůže nebo nechce nic hrát a kolo pro něj končí.

Jakmile pasují všichni, dojde k vyhodnocení dle aktuálního ukazatele a pokračuje se dalším kolem, až do odehrání přesně čtyř. Po posledním pak následuje závěrečné vyhodnocení. Hodnotí se každá skupina o aspoň třech žetonech stejné barvy/symbolu a body se udělují dle hodnoty dílků (strom je za bod, pták za dva atd.). Navíc pokud vaši skupinu tvoří šest žetonů, dostanete 6 bodů navíc. No a kdo má bodů nejvíc, stává se vítězem.

Samozřejmě tohle jsou pravidla v kostce a ne žádný návod, na ten si můžete přečíst elektronická pravidla u Mindoku třeba zde.

 

Vývoj nezastavíš

Zahrady pro královnu jsou už čtvrtou hrou série Azul a já si nemohu pomoci, stále mám všechny díly rád. Každý přináší něco jiného a nového a každý je svým způsobem odlišná hra. U čtyřka mám navíc pocit, že už úplně nehraju Azul, ale zcela samostatnou hru, která jen dostala nápis na krabici. Proč? Tak postupně.

Zpracování hry je skvělé. Jde ruku v ruce se svými předchůdci a i přes výše uvedené výtky se stále jedná o velmi pěkně produkčně zvládnutou hru.

Hra možná trochu klame tělem. Podle zkušeností a názvu bude asi většina hráčů čekat přístupnou logickou abstraktní hru. Jenže to Zahrady jsou i nejsou. Rozhodně bych neřekl, že se jedná o podobně přístupnou hru jako první díl. Naopak tady už se pohybujeme v ranku mnohem hráčtějších her, které s nováčky hrát nebude a s rodinou jen pokud jsou na hry zvyklí. Není problém v pravidlech, ty jsou krátká a jasná, ale možností je až až a u hry musíte dost přemýšlet a taktizovat a z partie se stává analyticky paralytická partie zavařených mozkových závitů. Zkrátka se u hry docela podstatně zvýšila obtížnost, což je ale na druhou stranu docela logické, protože se to v sérii děje konstantně.

Dalším specifikem hry je poměrně nulová interakce, kdy zde v podstatě absentuje škození a každý si tak nějak sbírá a hraje na své desce. Ostatně problém má každý už se svým přemýšlením, natož sledovat ostatní.

Prodloužila se herní doba. Zatímco „jedničku“ odehrajete do 20-25 minut, tady je herní doba okolo 45-60 min. Spíš více, pokud zařadíte plný počet hráčů a upřímně řečeno, pro nás se Zahrady staly rychle spíše záležitostí pro dva.

Osobně musím říct, že spíš než hry ze série Azul mi Zahrady připomínaly hru také vydanou Mindokem, a to Pelíšek. Podobně zde sledujete šest barev a šest symbolů a podobně se vám u hry vaří hlava. V dobrém, samozřejmě.

Zahrady pro královnu jsou zkrátka takovou herní evolucí, která z příjemné logické skládačky pomalu ale jistě přechází ke komplexním abstraktním hrám plných možností.

Zahrady nejsou žádným fillerem nebo menší přístupnou hrou, ale regulérní těžkotonážní abstraktkou, která vás vsadí do křesla a donutí promyslet každý jednotlivý tah od začátku do konce.

Jak to budou mít milovníci série? Inu ti už jí asi mají doma. Ale vyplatí se to, pokud už nějaké „Azul“ hry máte v knihovně? Za nás rozhodně. Osobně mám rád přemýšlivé hry, u který se může moje hlava vyřádit a kde mám radost a zadostiučinění, když vymyslím optimální kombinace. A to přesně zahrady nabízejí.

Výhodou je samozřejmě též až nekonečná variabilita a znovuhratelnost.

Zkrátka i nejnovější výlet M. Kieslinga do Portugalska se povedl a jedná se o další zajímavé využití zažité značky, kdy hra funguje zase odlišně, respektive prakticky úplně jinak a přináší spoustu nových možností, zábavy a hratelnosti.

 

Zahrady pro královnu můžete koupit na našem partnerském eshopu Cech Hráčů zde!

 

Azul: Zahrady pro královnu

Autor: Michael Kiesling

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2022

Počet hráčů: 2-4

Věk: 10+

Herní doba: 45-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři