Babylon

Hry recenze

Ujměte se rolí slavných architektů starověku a vybudujte pro krále ty nejkrásnější a nejhonosnější zahrady, které budou hodny oslav a zařadí se mezi divy světa.

Dnes to zní takřka jako pohádka. Před více než 2500 lety, kolem roku 600 př. n. l., v době, kdy na našem území žily v podstatě polodivoké kmeny budoucích Slovanů a Germánů, a to ve vesničkách a poměrně jednoduchých architektonických budovách ze dřeva a hlíny, daleko na východ, na území dnešního Iráku, kvetla řada říší ve stínu řek Eufrat a Tigris a město Babylon dosahovalo nebeských výšek a krásy. Pro nás dnes možná nepředstavitelné, ale uprostřed pouštních krajin stála jedna z architektonických perel starověku pod pevnou rukou krále Nebukadnesara II. Právě on se rozhodl potěšit svou manželku Amytis, a proto nechal vybudovat nádherné vysuté zahrady, která dnes známe jako Vysuté zahrady Semiramidiny, a po kterých už dnes zbyla jen řada legend. Ve své době se však musela jednat o něco úžasného. Jen si představte zahrady v několika patrech na pestře modifikovaných a zdobených sloupech, sochách a mostech hemžící se životem. Prostě nádhera.

Ne, nechci vás unudit historií, jen vám chci ukázat, co posloužilo jako předloha nové deskové hry Babylon vydavatelství REXhry, kde není vaším úkolem nic menšího, než vybudovat ty nejkrásnější zahrady. Ve hře, za níž stojí Olivier Grégoire, se role architektů ujmou 2-4 hráči od 8 let a během 40-60 musí splnit králův příkaz, protože jen nejlepší z nich může zvítězit.

 

Zpracování

Možná by se mohlo zdát, že na vás čeká další z řady workerplacementů z řadou akcí či karty nebo skládání tetrisových dílků. Pokaždé byste ale byli vedle. Respektive skládání dílků tady je, ale ve 3D a plné dlaždicových teras a zároveň 3D plastových miniatur sloupů, fontán, soch, lávek či schodišť, kdy pomocí obojího skutečně stavíte své vlastní vysuté zahrady hezky do stran, do prostoru i do výšky. Babylon tak trochu balancuje na hraně dexterity „šikovnostních her“ s důrazem na manipulaci a šikovnost a zároveň umisťování dílků a logického skládání a přikládání pro maximální využití speciálních prvků přinášejících body. Není totiž umění jen stavět zahrady, ale musíte je i umně doplnit o všechny možné i nemožné doplňky, aby se o jejich kráse skutečně hovořilo po staletí. No ale k obsahu krabice – předně musím vyzdvihnout, že veškerý herní materiál se nachází v naprosto perfektním a přehledném insertu, do kterého všechno rozložíte a připravíte, a který neslouží jen na ukládání hry, ale i jako zásobník dílků teras (kartonové čtvercové dílky tvořící základ zahrad) a dekorací mnoha typů, které tvoří povedené miniatury. K tomu najdete v krabici sadu žetonů na odpočet konce hry, ale i pravidla, která vynikají svou přístupností. Celkově není Babylon vůbec složitou hrou, jediným menším zádrhelem, nebo spíš zdlouhavější částí může být bodování, ale i to zvládnete za pár minut. Posledním prvkem hry jsou hráčské desky, které mají průřezy, aby vám vše drželo na místě. Mají jen dvě menší nevýhody – nám se trochu prohnuly, takže jsme je rovnali, a zároveň je nikdy nedoporučuji zvedat a snažit se celou zahradu přesouvat. Desky mají prořezy, ale nejsou dvojité a sloupy rády propadávají skrz. Dobře se tedy rozmyslete, kde začnete na stole stavět. Chápu, jeví se to jako zbytečná zmínka, ale poté, co jsem si při první hře celou zahradu zbořil a začínali jsme znovu, už jsem raději opatrný.

Celkově ale nemám ke zpracování hry výtek. Líbí se mi kombinace úložného insertu a herní funkčnosti a využitelnosti, stejně jako přehledné dílky a zpracování. Rostoucí zahrady na stole jsou prostě paráda a v tomto ohledu jsem dostal přesně to, co jsem čekal.

 

Jak na to?

Příprava hry je, i díky insertu, otázkou okamžiku. Každý hráč si vezme jednu desku a startovní dílek terasy dle květinového vzoru. Bokem se připraví žetony kol odpočítávající konec hry (od 10 do 14) a doprostřed stolu insert s dílky, kdy sloupy a dekorace jsou po stranách, v centru pak zásoba dílů teras ve třech patrech rozdělených na hliněné, žulové a čedičové, kdy čím lepší, tím více prvků dekorací pro umístění obsahují.

Průběh hry je jednoduchý jako samotná příprava – hráči se střídají v tazích, kdy si aktivní hráč vždy musí vzít (vytěžit) díle terasy, dle jeho umístění získá žetony sloupů, na které se terasy umisťují. Poté hráč může provést stavbu, a to vyložením 3-4 dílů sloupů na volná místa na své desce nebo na dříve umístěné terasy a na ně přiloží novou terasu v kaskádovém systému. Po umístění dílku si hráč zkontroluje, zda nezíská nějaké dekorace jako např. schodiště spojující dvě patra, fontánu umísťovanou na rohy dílků vedle sebe nebo třeba most, která impozantně spojuje dva dílky přes „mezeru“. Pokud by hráči dílek terasy zbyl (nechtěl nebo nemohl ho umístit), případně má přebytečné sloupy, může je uskladnit na své desce, pokud zde má místo.

Inu a to je v podstatě vše! Po odehrání daného počtu kol hra končí a přichází na řadu počítání bodů za dekorace sady květiny na terasách, vyhlídky nebo nejvyšší patra. A kdo má bodů nejvíce, stává se hrdým vítězem a nejlepším královým architektem.

 

Dojmy

Pokud hledáte příjemně přemýšlivou, netradiční, zábavnou a prostorové smysly trápící hru, pak byste neměli Babylon minout. Velké body u nás má za svou originalitu, protože i když jde o „další“ budování pomocí dílků, hra na to jde úplně jinak a originální a moc hezky jí to jde. Na jedné straně dostává šikovně přemýšlivou a kombinační budovatelskou hru, na straně druhé hru, která umí prověřit i motoriku a zručnost, a tahle kombinace překvapivě velmi hezky funguje.

Zpracování je na jedničku. Možná to chce opatrnost při loupání dílků, možná by mohly být desky skutečně dvojité, ale ve výsledku hra prostě funguje tak jak je a přednost v podobě herně funkčního insertu je parádní.

Rozhodně u hry nečekejte žádnou interakci. Té se zde nedočkáte, každý si buduje svou zahradu a ostatní vás ve výsledku zajímají až na konci, když se počítají body. Tohle bude asi prvek, který hodně hráčů odradí, ale já osobně ho zažívám u mnoha skládacích her a vůbec mi nevadí. Nemusím se u každé hry v každém tahu masakrovat a snažit ostatní přechytračit či jim něco ukrást.

Hra umí být rychlá, pokud se každý zaměřuje na své budování a krásy, ale umí se i solidně protáhnout analytickým posuzováním každého tahu, možnosti a případného bodového zisku. I přemýšlivý hráči se sklony k paralýze si zde zkrátka užijí dostatek herních možností a rozhodně pro vítězství nepostačí jen volně střádat dílky.

Babylon je rozhodně pravidlově lehčí hrou, kterou si zamilují celé rodiny, i když má co nabídnout i zkušeným hráčům. Celkově je tak škála a paleta hráčů hodně široká a hra nabízí pro každého něco.

Hodně se mi líbí prostorý přesah budování a přemýšlení v několika vrstvách, i když jsem se naopak i setkal s názorem, kterému přesně tohle na hře vadilo. Podle mě se jedná o originální prvek, který mi na trhu víceméně chyběl, ale na každý ocení nutnost přemýšlet v mnoha vrstvách. Ano, právě na vícevrstvost a vizuál hra silně sází, i když herně se nejedná o kdovíjak jedinečný titul a jeho herní jádro draftu dílků a skládání není nic přelomového. Jenže to prostě celé dělá jinak a výsledek na stole je originální a moc hezký.

Těšil jsem se na hru, u které zažiju pocit odpočinku a satisfakčního skládání nádherných zahrad, a tu v Babylonu bezezbytku dostávám v plné její kráse.

Celkově vzato je podle mě Babylon jednoduše řečeno super – rodinná, přístupná, pravidlově nenáročná, ale vizuálně originální a povedená hra s nádherně se rozvíjejícími zahradami, která sází na pěkné téma, které do své hratelnosti výborně implementuje a vy tak máte pocit skutečně budovaných zahrad pro královnu postupně se vám rozvíjejících pod konečky prstů. Pokud máte rádi přemýšlivé, hezké a originální hry plné skládání a budování, pak bude Babylon rozhodně pro vás.

 

Hru můžete koupit na Planatě her zde!

 

Babylon

Autor: Olivier Grégoire

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2-4

Věk: 8+

Herní doba: 40-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři