Balada

Hry recenze

Znáte Zaklínače? Pak prostě víte, že bard je mnohdy důležitější než hrdina na svých dobrodružství. Vždyť kdo by skládal Balady a sprosté písničky, než elegán s loutnou u pasu?

Bardi. Popové hvězdy středověku. Hrdinové, co místo mečem bojovali loutnou a vyprávěli příběhy ostatních. Tak co si takovou roli zkusit ve hře?

Balada je flip and write (v překladu zhruba otoč a zapiš) hra českých autorů Jakuba Muřína a v poslední době hodně plodné dvojice Petr Vojtěch a Jindřich Pavlásek (viz třeba nedávno recenzovaná Terra Futura). Určena je pro 1-6 hráčů (teoreticky i víc) od 8 let a herní doba se pohybuje okolo 15-25 minut, v závislosti na tom, jak máte hru nahranou. Hráči postupně zakreslují cestu rytíře z „domečku“ až na vrchol hory a snaží se prokombinovat co nejvíc bodů. 

Balada má v krabici opravdu jen pár komponent. Dokonce jsem po prvním otevření skoro přemýšlel, jestli tam mám vše. Vše jako by bylo podřízeno minimalismu. Krátká čtyřstránková pravidla na dvou listech, 41 karet, šest tužek a stovka oboustranných listů mapy. A to je naprosto vše. Na druhou stranu je fakt, že to stačí, když hra funguje. Mapa i karty mají hezké ilustrace, celkový grafický kabát působí neotřele a neokoukaně, což se mi líbí. Navíc se grafika pohybuje někde na pomezí skutečného středověku a imaginativní fantasy. Na druhou stranu by ve hře mohla být nějaká menší volitelná rozšíření nebo varianty, třeba jiné balíčky karet, protože hra se k tomu přímo nabízí. Třeba časem.

Hraní hry je velmi, ale velmi jednoduché. Každý hráč si vezme jeden list, přičemž všichni začínají denní stranou nahoře a k tomu jednu tužku. Karty se rozdělí do tří hromádek a v každém z 12 kol se otočí po jedné kartě z každé hromádky. Jedna hromádka určí prostředí, druhé dvě vždy výběr dvou možností, které události mohou hráči zapsat, přičemž možností, co může hrdinu na cestě potkat je hned několik:

 

- překážka, kterou je nutné překonat,

- fontána na léčení životů,

- meč na likvidaci překážek a bossů,

- boss jako pořádná výzva,

- portál pro přemisťování událostí,

- věž, která stěžuje překážky okolo sebe,

- ryba na jídlo a další body,

- klíč - vždyť jak jinak otevřít věž či truhlu,

- princezna - protože kdo by nechtěl odměnu?

 

Jakmile všichni hráči zaplní všech svých 12 polí na jedné straně, vyhodnotí je podle jednoduchého klíče a pokračuje se druhou stranou mapy, tedy druhým kolem. To probíhá v podstatě úplně stejně. Kdo má po obou kolech nejvíc bodů, stává se vítězem.

Celá hra je mechanicky opravdu jednoduchá - otočíte karty, vyberete, zakreslíte a šup dál. Celé to plyne hrozně rychle, bez zádrhelů nebo sebemenších problémů. Tedy v ideálním případě po pár hrách. V počátečních partiích nebo s nováčky totiž hra není zrovna moc intuitivní a bude se vám stávat, že tápete, přemýšlíte a vaříte si mozkové závity. Toho plánování a přemýšlení je víc, než byste možná čekali po přečtení pravidel.

Balada je zajímavým zástupcem svého žánru. O to víc, že se jedná o český počin. Proč?

Líbí se mi minimalistické zpracování, díky kterému si hru klidně vezmete i na cesty.

Díky principu hry nejste v zásadě omezeni počtem hráčů.

Hra je opravdu krátká. Občas si sice zapotíte hlavu, a to hlavně při prvních partiích, ale časem už přesně víte, co kam chcete dál, a které symboly „pospojovat“.

Díky náhodnému rozlosování karet je hra extrémně variabilní a znovuhratelná. Žádná partie není stejná a nikdy nebudete kreslit úplně stejně.

Samozřejmě jako u všech podobných her tady nehledejte interakci mezi hráči. Každý si hraje sám a na konci si všichni jen porovnají vzájemně body.

Balada je zkrátka povedeným zástupcem kreslících her. Hra která na jednoduchých pravidlech přináší svěží koncept a pěknou hratelnost, ať už v sólu nebo ve více hráčích.

 

Koupit se slevou u Albi!

 

Balada

Autoři: Jakub Muřín, Petr Vojtěch a Jindřich Pavlásek

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2021

Počet hráčů: 1-6

Věk: 8+

Herní doba: 15-20 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři