Belaad – Země učenců a bojovníků

Vypravte se do magické světa dávného Blízkého východu a objevte jeho krásy a nebezpečí v nové deskové hře. Orientální Belaad vstupuje na scénu.

Desková hra Belaad vyšla sice už na jaře roku 2023  a není tedy žhavou novinkou, ale i po roce se jedná o velmi originální počin, který by neměl jen tak zapadnout. A o to spíš, že se v současné době dá v deskoherním a karetním obchodě Černý rytíř koupit skoro za polovinu původní ceny. A co od téhle hry můžete čekat?

Belaad není exotická jen svým názvem a zasazením, ale i tvůrci. Hra totiž původně pochází od iránského studia Islama Games, což rozhodně není žádný tradiční tvůrce deskovek. Svou deskovku zasadili přesně tam, kam byste asi čekali, do arabského světa, který jako by z oka vypadl Pohádkám tisíce a jedné noci. Jen zkrátka v realitě plného úplatků, manipulací, politikaření a vraždění. Jednoduše zlatý věk islámské společnosti.

Belaad je hrou Ehsana Nazarzadeha určenou pro 2-5 hráčů ve věku od 10 let s herní dobou pohybující se okolo 45-60 min na jednu partii. Zajímavostí je, že hra se hraje jinak v každém počtu hráčů Zatímco ve dvou se jedná o souboj 1 vs 1, ve 3 přibude řád asasínů, no a pak se hraje v týmech. A možná až kupodivu, v každém počtu je hra skutečně jiná a jinak zábavná. Na jedné straně stojí Království a jeho moc a bohatství, na straně druhé prostý Lid a jeho podpora učenců, no a na straně třetí řád asasínů, který spřádá své vlastní plány a ambice. Pokud hrajete za Království či Lid, snažíte se získat co nejvíc bodů. Za asasíny pak zlikvidovat určitý počet učenců.

Pod písky Persie

Hra přichází v netradiční krabici. Ta se zkrátka vymyká všem známým rozměrům a svým obdélníkovým tvarem mi nejvíce připomínala truhlu s pokladem, která na víku nese asasína jako vypadlého ze známé počítačové série. Pod víkem najdete kromě klasických pravidel a pěkného přehledu všech učenců přehledný a funkční plastový insert, do kterého šikovně rozdělíte celou hru. Musím říct, že pravidla pro mě nebyla na čtení nejlepší, ale ve skutečnosti nejsou složitá a po prvním zahrání už hra plně přejde do plynulosti a zvládnou jí i méně zkušení hráči.

Co se komponent týká, těm vévodí hlavně 14 desek postav z dvouvrstvého kartonu, které se dělí mezi všechny tři frakce. Kromě těchto postav je ve hře ještě 30 karet učenců, kteří hrají ve hře ústřední roli a většina věcí se kolem nich točí.

Dál tu najdete karty bojové a karty akcí, a také hromadu žetonů, a to hlavně mincí, protože každá sranda něco stojí. Potěší také látkový pytlík na žetony a jeho dřevěný obsah, tedy 70 dřevěných žetonů s potiskem.

Celá hra mě velmi překvapila svým obsahem a hlavně jeho kvalitou a ilustracemi. Hra vypadá opravdu krásně, ilustrace jsou originální a nesou se ve stylu blízkého východu a historického období. Velmi hezká věc je přiložená příručka s historickým popisem jednotlivých postav, která vám vše přiblíží a ještě lépe ukotví do děje. Česká verze se nese v duchu velmi kvalitního zpracování komponent – vše je z tvrdého kartónu, karty jsou pevné a příjemné na hraní.

Souboj o moc

Hraní Belaadu není vůbec složité. Naopak možná až překvapivě jednoduché. Na počátku si hráči rozdělí role v závislosti na počtu účastníků. V sudém jde o Lid a Království, v lichém přibude Řád nájemných vrahů. Každý tým pak dostane desky postav s jedinečnými schopnostmi a výsadami a připraví se obecné zásoby peněz, žetonů a karet.

Celá hra by se dala shrnout do jednoduchého hraní karet a využívání jejich akce či akcí. Horní je vždy zdarma a je spjata s postavami, spodní za poplatek. Využít lze jednu nebo obě dle volby hráče a zároveň v libovolném pořadí, což dává možnosti kombinací a časování. Pomocí karet pak můžete získávat mince, krást je soupeřům, najímat učence nebo je vraždit, ale i využívat zvláštních schopností a najímat pomocníky. To vše s cílem získat co nejvíce bodů na konci hry.

Hra se hraje na předem neurčený počet kol, ale hlavně na čtyři věky, které se odpočítávají pomocí nabídky učenců. Jakmile jsou odebráni tři z aktuální, doplní se nová.

Kromě akčních karet je stěžejním prvkem hry boj, který probíhá na základě push you luck mechanismu otáčením karet ze speciálního balíčku. Nikdy nevíte, co přijde, a tak je boj vlastně dosti náhodným prvkem.

Pokud hraje i Řád, může zvítězit ne na body jako ostatní, ale zabitím určitého počtu učenců, neboť jeho cílem je hlavně zastavit či zpomalit pokrok.

Belaad je zajímavá hra, ale dosti jiná, než jsem čekal. Nevím proč, ale z původního popisu jsem spíš čekal nějakou větší těžkou hráčskou záležitost, ale ve výsledku se jedná o velmi příjemný a zároveň přístupný kartami řízený rychlý souboj o moc a bohatství, kterému navíc přidává asimetričnost nejen mezi třemi rozdílnými frakcemi, ale i mezi hrami v různém počtu hráčů.

Opravdu povedená je pro mě grafická stránka a zpracování. Karty mají kvalitní zpracování a gramáž papíru, kartonové postavy z dvou vrstev, dřevěné žetony, ale i hezký sáček a praktický insert.

Ve hře se musíte připravit na náhodu. Té je dost. Ať už se jedná o souboje nebo tahání žetonů ze sáčku. Nebo vlastně i v nabídce akčních karet. Bohužel se nám stalo, že jsme museli několik tahů čekat na vhodnou kartu, a prostě jinak nešlo nic dělat. Čím víc hráč do hry pronikne, tím více se dá kolem štěstí hrát, ale pravda je, že náhoda je ve hře zastoupena na vysoké úrovni.

Hra je o vzájemné interakci mezi hráči. Jako ano, asi se dá hrát čistě na svém písečku a neškodit, ale pravá výzva, a to k čemu hra směřuje je prostě souboj na ostří nože. Jakmile tedy nemáte rádi žádné škození ve hrách, Belaad vás asi nenadchne.

Hra díky množství komponent a náhodě nabízí dostatečně velkou variabilitu, znovuhratelnost a možnosti. Nestane se vám, že by dvě hry byly stejné, navíc vždy najdete nové prokombinování. V každém počtu hráčů je hra navíc jiná a jinak se hraje. I to zvedá znovuhratelnost.

Každá ze stran se hraje trochu jinak a vyžaduje rozdílný přístup. Budete tedy rádi objevovat možnosti všech tří znepřátelených frakcí a jejich slabé a silné stránky.

Hra není vůbec složitá a ve výsledku jí zvládnou i méně zkušení hráči, tedy pokud se prokousají vcelku obsáhlými a detailními pravidly.

Belaad je hra, která trochu mate tělem. Při pohledu na krabici asi nebudete čekat velmi přístupnou a vcelku nenáročnou hru, ale přesně tohle to podle nás je. Zkoušli jsme mnoho partií a došli k závěru, že Belaad je prostě zábava plná náhody a hrátky se štěstěnou, která ale funguje. Mohla by sice být v některých ohledech hráčtější, ale zase byste si jí neužili se všemi a to by byla škoda.

Hru můžete s pěknou slevou koupit u Černého rytíře zde!

Belaad: Země učenců a bojovníků

Autor: Ehsana Nazarzadeha