Bílá hrad: Matcha

Hry recenze

Vyšlete členy svého klanu do čajovny, využijte krásu a vliv gejš, ale i zelených kostek v rozšířeném souboji o vliv na hradě Himedži.

Desková hra Bílý hrad patří dle mého názoru mezi to nejlepší, co se podařilo za roky působení vydavatelství TLAMA games vydat. Ostatně o kvalitách téhle euro dice placementové hry nehovoří jen řada recenzí a více než kladných hodnocení, ale i nutnost dotisku, když se první várka rychle vyprodala. Hra vás zavede do Japonska v době poloviny 18. stol. a prostředí slavného hradu Himedži, kde se snaží méně vlivné rody v rukách hráčů získat vliv a přízeň místního vládce a pomocí svých šikovných zahradníků, skvělých samurajských válečníků či byrokratických úředníků zajistit stabilitu, vliv a slávu pro svůj klan. Hra vyniká poměrně jednoduchými pravidly, pouhými 9 akcemi/tahy, ale výrazným mozkolamem co do hratelnosti, kombinací a správného zahrání. Zkrátka perfektní kombinační euro v miniaturním balení a s prémiovým zpracováním.

Osobně jsem měl dlouho pocit, že téhle hře zkrátka nic nechybí. Tedy až do chvíle, kdy se mi do ruky dostalo rozšíření s podtitulem Matcha. To přidává do hry tematicky velmi populární a tematické „pití“ čaje v místní čajovně, které je s obdobím samurajů nedílně spojené, ale i typické gejši a jejich vliv nebo zcela nové zelené kostky. No nebudeme to dále prodlužovat a vrhneme se rovnou do expanze.

Stejně jako v případě základní hry, i s Matchou si Bílý hrad zahraje 1-4 hráči od 12 let a s herní dobou okolo 60-90 min. Zůstává i herní základ, kdy hráči postupně vykonávají výběrem a umisťováním kostek akce na herním plánu či ve svém osobním prostoru a snaží se získat maximum bodů na konci hry.

 

Novinky pod víkem

Než se vrhnu do obsahu boxu, musím zmínit asi jediné negativum celé expanze, které bude štvát množství hráčů – obsah se nevejde do původní krabice. Je to zkrátka daň za minimalismus celého balení, když už základ je narvaný až po víko a pokud tedy hru přenášíte nebo ukládáte, musíte mít dvě krabice. Na druhou stranu to rozšíření kompenzuje povedenou dobovou ilustrací na víku.

Po otevření na vás vypadne rozšíření herního plánu, které se přikládá na spodní část a zobrazuje nová akční pole a časicu – čajovnu s místem po nové figurky. Hezké je, že plán ilustrací pěkně navazuje na ten původní. Kromě toho najdete v krabici i nové figurky gejš ve čtveřici barev, nové hráčské desky rozšířené nejen o novou řadu pro figurky, ale i pro novou surovinu, ale také sadu zelených kostek a k nim nový most či speciální žetony akcí a nové karty kaligrafií a květinových aranžmá, ale i rozšíření stávajících komponent jako nové počáteční karty, více mincí, bodovací žetony pro větší hodnoty, nová cvičiště pro samuraje, karty pro zahradníky či karty pater tematicky spojených právě s čajovnou a novou surovinou.

Celkově si produkční stránka a kvalita expanze zaslouží pochvalu. Vše vychází z původní předlohy a pěkně jí doplňuje skvělým zpracováním a povedenými ilustracemi. Nový herní materiál nepřidává jen řadu nových možností, ale i variabilitu už tak povedené hry.

 

Jak se s ním hraje?

Zařazení expanze do Bílého hradu není v podstatě vůbec náročné. Hru připravíte velmi podobně jako základ, navíc ale s využitím nových komponent, kdy pod desku dáte přídavek spolu se zeleným mostem a novými kostkami, přidáte žetony leknínů na speciální jezírko a karty kaligrafie a květinových aranžmá a každý z hráčů si vezme upravenou desku a k ní všechny potřebné komponenty jako figurky či ukazatele surovin.

Průběh hry je také podobný. Stále se jedná o více než solidní mozkovar skládající se z trojice kol, ve kterém ale nově každý hráč provede přesně 4 tahy. Tedy 4x vybere kostku a 4x jí umístí na vybrané akční pole. Kostek je více právě o zmíněný zelený most a kostky na něm. Platí pro ně ale stejná pravidla jako pro všechny ostatní, tedy lze je využít na místa univerzální či korespondující zelené barvy. Ano, jedna akce navíc za tah může působit skoro nevinně, ale opak je pravdou.

Dalšími novými prvky je řada akčních polí, a to ať už na herním plánu v podobě hranice Himedži, čajových plantáží nebo ne desce hráče, díky kterému můžete aktivovat své gejši obdobně jako předešlé figury. Samotné gejši pak mají vlastní zvláštní místo, pomyslnou stupnici, po které se mohou za úplatek vydat buď pozorovat krásy místního jezírka, nebo naopak směrem po čajové stezce, která je sice delší, ale může poskytnout více odměn. Samozřejmě umístění kostky není jediný způsob, jak své gejši využít obdobně jako dřívější figurky a nové karty a žetony doplňující ty stávající přidávají další možnosti, jak toho docílit.

Důležitým prvkem v rámci bodování je umístění gejši na konci hry. Možností je totiž hned několik podle toho, kam dáma došla, ale nejzásadnější je samozřejmě umístění gejš na konci stezky, tedy v čajovně. Zde jsou tři pole a každé násobí počet gejš zde umístěných s jiným typem figurek (samurajů, zahradníků či úředníků), které se hráči podařilo dostat na plán.

Změnou a doplněním o nové herní prvky prošla i sólo hra, ale pro mě osobně i nadále zůstává nedostižným milníkem, který se mi ani po mnoha zkoušeních nepodařilo pokořit. Stále mi zkrátka vždy něco chybí k úspěchu.

 

Dojmy

Vzhledem k tomu, že Bílý hrad považuji za jednu z nejlepších her posledních let, asi nebude překvapením, že i Matchu musím hodnotit vysoko. Jedná se totiž o velmi povedené rozšíření, které hru nezesložiťuje, ale velmi sympaticky expanduje do šířky a do možností. Ale ne, nemyslím si, že se jedná o povinnou expanzi, kterou musíte mít od začátku. On totiž Bílý hrad je v základu velmi dobrá a skvěle fungující hra a doporučuji ho řádně vyzkoušet a ohrát, než se vrhnete do Matchy. Ale pokud za sebou máte řadu partií a hledáte novou výzvu a kombinace? Pak je tahle krabičky v podstatě „no brainer“ a jasná povinnost.

Zpracování je na velmi vysoké úrovni – kvalitní žetony, krásné ilustrace, povedené figurky, skvělá ikonografie, ale i množství komponent, které do hry dostanete.

Tahle menší krabička v sobě skrývá až nečekané množství nových možností a prvků, které příjemně okoření už tak skvělou hru, ale zároveň přináší vcelku minimum pravidel do funkčního systému a nijak nenarušuje fungující a příjemný průběh partie. Byť ano, pocitově je Matcha o stupínek výš a z už tak přemýšlivé hry dokáže udělat ještě bolestivější mozkovar, protože sice máte o akci navíc, ale i z ní chcete vytřískat maximum možného, ať už body, suroviny či bonusy. Jinak se ale stále jedná o vcelku přísnou hru, kde vše chcete dopočítat do posledního detailu a promyslet dopředu a každá pomyslná „ztráta“ tahu je velmi bolestivá. A tady musíte promýšlet další strategickou vrstvu navíc, protože nelze ignorovat nové gejši a jet na nějakou starší osvědčenou taktiku. A zvláště se zkušenějšími hráči se z účastníků partie stávají pečlivý plánovači promýšlející každou utracenou surovinu, minci či tah.

Zkrátka jedna sada figurek, pár akčních polí a nová surovina posouvá hru o notný kus dál a s ještě se zvětšující náchylností na analytickou paralýzu.

Pokud někomu Bílý hrad nesedl nebo pro něj byl příliš komplexní a přemýšlivý, pak to Matcha zcela jistě nezmění. Naopak.

Dlouho jsem si myslel, že Bílý hrad žádnou expanzi nepotřebuje. Hra pro mě byla zkrátka skvělá, tak jak byla. Zařazením Matchy ale svůj názor přeci jen měním a za expanzi jsem rád, protože nově přidané možnosti zvedají možnosti, variabilitu i znovuhratelnost. Stále ale platí, že se nejedná o úplně must have záležitost a i se základní hrou dostanete vynikající hru.

Zvláštním poznatkem při hře s expanzí pro mě bylo, že pokud mám náhodou v téhle hře hodně surovin, dělám něco špatně. Naopak tady se spíš stává, že jste v tísni a neustále počítáte suroviny s přesností šachového mistra pro optimální tahy.

Zásadním prvkem celé hry, který je s expanzí pocitově ještě silnější, je kombinační potenciál. Ono se může nezkušenému oku zdát, že hra je jen o umístění kostky a vyhodnocení akce, ale naopak tady jedna akce vede k jiné, jedno využití figurky k další a tak dále. Jednou kostkou tak zvládnete i 3-4 potenciální akce. A to přináší naprosto úžasně satisfakční pocit.

Matcha je přesně takovým rozšířením, které chcete ke své oblíbené hře dostat – nemění základní hru, nekazí jí, ale přidává vítané nové prvky a možnosti, novou vrstvu a designéři zde předvedli naprosto famózní práci a přinesli odladěný, fungující kousek, který ocení všichni, u kterých patří Bílý hrad mezi oblíbené tituly, a kteří si k němu chtějí přidat zcela nové možnosti a kombinace. Absolutní zásah!

 

Rozšíření i základní hru můžete koupit přímo na TLAMA games zde!

 

Bílý hrad: Matcha

Autoři: Israel Cendrero a Sheila Santos

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-4

Věk: 12+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři