Zase jednou nám tady Fox in the Box naservírovalo zcela originální a jedinečnou hru s ještě jediněčnějším tématem. Takže si vyberte z hmyzu, měkkýšů, obratlovců nebo hub a pojďme ovládnout Zemi.
Spojení jmen herního designéra Phila Eklunda a malého českého vydavatelství Fox in the Box je už tak trochu tradicí. Eklund navrhuje hry, které jsou zcela jedinečné, ať už svým zasazením nebo zpracováním a Fox in the Box je u nás vydává s nebývalou péčí. Po Pax Rennaisance a BIOS: Origins se tentokrát dočkala hra s názvem BIOS: Megafauna. A jak vás asi rychle napadne, BIOS v názvu není náhodou, protože se jedná o druhý díl série.
Po vzniku života na Zemi a jeho buněčné fázi se tentokrát podíváme „pouze“ do období ordoviku, tedy 450 mil. let do historie. Na biologii zaměření čtenáři si asi dokážou představit co se na Zemi v té době dělo, ale pro Vás (respektive nás) ostatní vám nabídku krátké vzdělávací okénko. V ordoviku začala invaze mnohobuněčných organizmů z moře na souš. Klima se pomalu měnilo a vytvářely se příznivé podmínky k životu a jeho dalšímu vývoji. Svět rozhodně nevypadal ani vzdáleně podobně jako dnes a vše teprve začínalo, bujelo a vyvíjelo se. Teda taková je alespoň vědecká představa. Co se dělo skutečně se můžeme tak trochu jen dohadovat, pokud nemáte v kapse stroj času. Každopádně přesně v téhle době se hráči ujmou jednoho z živočišných druhů – měkkýšů, obratlovců, hub nebo hmyzu – a pokusí se ho rozšířit, rozvinout a přežít. Vítejte v Megafauně. Jo, a abych nezapomněl, můžete zkusit život rozvinout i na Marsu nebo Venuši, ale to až dál.
Megafauna je hrou pro 1-4 hráče od 14 let (a to budete mít co dělat hru jim vysvětlit, protože i u starších hráčů to zabere moře času a nervů) s herní dobou zhruba 2-3 hodiny dle počtu hráčů a vývoje podnebí na Zemi. Možná jsem to měl napsat hned na začátku, ale tahle hra není pro každého. Phil Eklund netvoří snadné hry a proniknout do nich vyžaduje čas, soustředění a určitou investici. Odměna je ale více než sladká, protože za to vše dostanete hru, která je zcela originální, jiná, komplexní – zkrátka dobrá. A zpracování od lišky? No nádhera jako vždy. Začněme ale postupně. Nejprve nahlédneme pod víko, poté na hratelnost (snad) a nakonec si dovolím říct, jaká hra podle mě je.
Komponenty
Na rozdíl od malé krabičky s Origins, tentokrát dostanete pořádně těžkou a velkou bednu s hezkou ilustrací nějakých těch tvorů osidlující nový svět. Jako první pod víkem jsou pravidla. Narovinu vám řeknu, že u těch se zapotíte. Četl jsem je jednou, podruhé, pak se podíval na výukové video (tady) a přečetl je ještě potřetí a teprve jsem si troufl na první hru. A ještě do nich pořád koukal. Nakonec se vám dostanou obrazně řečeno „pod kůži“, ale množství symbolů, ukazatelů a různých akcí je obrovské a samozřejmě nikdo nechce dělat zbytečné chyby. Jo a mají 40 stran – klasicky opoznámkovaných vědeckými dodatky.
160 herních karet je rozděleno do několika skupin. Mutace k vylepšování vašich potvor a karty událostí vám simulují vývoj na Zemi. Pro každého hráče (respektive druh) tady máme kartu druhu, mláďat, nástrojů a pomocnou kartičku (ať se o ty pravidla nepřetahujete). Poslední je karta Médea, díky které si můžete tak trochu hrát na Boha.
Ke hraní, jak jinak, potřebuje herní plán. Ten je tvořen jednak deskou pro znázornění složení atmosféry (ne, nedělám si legraci), pruhy pro označení podnebí a tektonickými deskami. Těch je 8. 4 pozemské, 2 zobrazující Mars a 2 Venuši. Nakonec vám ale zbudou teoreticky 4, protože si je slepíte dohromady -vždy jednu zemskou a jednu mimozemskou.
Hromadu komponent dále doplňují žetony pro monstra a zkameněliny, šestistěnné kostky pro označení velikosti vašich potvor a zeměpisných šířek desek, barevné disky klimatu (ty využijete i pro různá označení pohoří, uhlíku aj. na kontinentech) a dřevěné kostky orgánů – ty vám budou důvěrně známé ze zmiňovaného Origins. Na závěr je pro každého hráče nachystáno 35 dřevěných figur potvor (ve čtyřech tvarech pro každou barvu), zobrazující vámi vyvinutá „zvířátka“ na planetě.
Vidíte? Já říkal, že je toho hodně. Navíc všechny komponenty jsou umně zpracovány – grafika je přehledná a ruku v ruce s hratelností, dřevěné komponenty líbivé a doplňkové texty na kartách událostí a mutací zaslouží za překlad všechny palce nahoru, jsou skvělé.
Jak se hraje?
Nechci tady do posledního bodu dávat návod na hraní, protože v jedné recenzi bych asi ani všechno nevypsal (a nikdo by to nečetl). Pro podrobný popis hraní vás odkážu na pravidla nebo skvělé Let’s play/Výukové video (tady), které vytvořil Yedle a David přímo od Foxů.
Základní hra (ano, opět máme několik variant) se hraje na 10 kol (nebo spíš 11, ale nekomplikujme to). Každé kolo se dělí do 4 základních částí.
V první části se táhne jedna z karet „globálních“ událostí a k ní jedna z karet událostí klimatických. Druhá se tedy nebere vždy, někdy zkrátka klima zůstává statické. Každopádně se postupně vyhodnotí všechny symboly na kartách uvedené a provedou se změny na herních deskách nebo u hráčů. Jaké? No sem tam se nějaká ta zemská deska přesune, srazí se s jinou, vzniknou nová pohoří, vyschnou moře, vyrostou lesy nebo se nám třeba uvolní moc oxidu uhličitého a vaše pracně operovávané potvory to pěkně zkrouhne. Zároveň se od této fáze odvíjí i počet akcí hráčů (dále), protože úroveň kyslíku nebo slunečního záření ovlivňuje druhy na Zemi.
V druhé části (nebo fázi) jsou na řadě samotní hráči. Každý z nich se postupně snaží vylepšit svůj druh (měkkýše, hmyz, obratlovce nebo houby) pomocí karet mutací přidáváním nových orgánů, rozšířit ho po Zemi do nových částí či vyvinout novou mateřskou formu a tím v podstatě nový druh. Zajímavou možností je i svůj druh zmenšit o nějakou tu mutaci a předejít tak nepříjemnému překvapení, když vám vaše potvory moc rostou. Naopak ho lze i zvětšit – nic totiž není lepšího, než povyrůst a začít pěkně požírat soupeře!
V další části hráči rozšiřují své nově narozené (vytvořené) potvory po zemském povrchu, přičemž to se samozřejmě řídí mnohými pravidly. Za prvé je nutné určit jednu „matku“, tedy tvora, který už na Zemi je a od něj se šířit. Za druhé každý novorozený má určitý počet bodů pohybu a různá prostředí stojí pro překročení odlišný počet. Za třetí si taky musíte určit, zda je váš příšerák býložravec nebo masožravec a zda se nemusí o své místo na slunci „poprat“ s jiným druhem. Logicky tedy může snadno dojít k vymření, pokud nemá váš druh co jíst nebo ho může protihráč „vystrčit“, když si vyvinul větší a silnější potvoru. Ne, nejedná se o nic přátelského a mírumilovného pro slabé povahy.
V závěru kola se pak vše „uklidí“, resetuje, vymřelé potvory (pokud se jim nepodaří zachránit) se vrátí do zásoby svému majiteli, rozdají se žetony zkamenělin (rozumějte, pro nějaké ty vítězné body) a může se vesele pokračovat v šíření životních forem všeho druhu. V případě posledního kola se sečtou všechny možné i nemožné vítězné body a určí se vítěz. Jak prosté.
Kromě výše popsané varianty, která se v pravidlech jmenuje „horská dráha“ – protože klima na zemi se mění jako doslova jako na téhle oblíbené atrakci – naleznete v pravidlech hned další 3! další varianty hry. První z nich je „zub a dráp“. Jakási basic varianta horské dráhy, kdy je ignorováno klima. Za prvé je tato verze vhodnější pro začátečníky pro oznámení se s hrou a za druhé může vyhovovat věčným soutěživcům, protože absencí změn klimatu je snazší se na vše připravit a více taktizovat. Ze hry se tak stává nemilosrdný strategický souboj hráčů na mapě. Další dvě variace hry se odehrávají ve vesmíru. V případě jednoho hráče na Marsu, v případě více na Venuši. Obě pak mají trochu odlišná pravidla od základu a díky zcela odlišnému rozložení herních hexů se musí hrát zcela jinak. Variabilita je tak dostatečná napříč možnostmi.
Jaká je?
Hodnotit hru jako je Megafauna je hrozně těžké. Na jedné straně na vás čeká komplexní, jedinečný a úžasný area kontrol s kvalitním zpracováním a precizním překladem. Na druhé straně je ale obtížná záležitost, kde cesta k tomu si jí plně užít a zahrát je značně trnitá a komplikovaná a vyžaduje nemalou časovou investici. Vždyť doba na nastudování pravidel je skoro delší než samotné hraní! Na druhou stranu za tohle vás čeká odměna v podobě dobře vybalancované a hodně variabilní hry s velkou možností opakování. Ta je dána jednak kartami událostí, které se tahají náhodně a hry tak nebudou nikdy zcela stejné, ale i kartami mutací, protože těch je velké množství a vaši tvorové budou vždy jiní. Navíc kdo by nechtěl velrybu s hlavou nosorožce a panožkami, že? Takže ano, BIOS: Megafauna je skvělou hrou pro každého nadšeného biologa, ale i pro každého náročného hráče deskových her. Základním mechanismem je area kontrol a souboj, kdy místa na mapě není zase tolik a hlavně ve více hráčích dochází k častému konfliktu. K tomu si přidejte různé varianty hry (viz výše) a za své peníze dostáváte hodiny a hodiny inteligentní zábavy. Navíc jako bonus můžete oba dosud u nás vydané Biosy zkombinovat a navázat v jednu kampaň. Za mě má Megafauna jedině doporučení.
Plusy
- variabilita a komplexnost
- zpracování a český překlad
- a ještě jednou ČESKÝ PŘEKLAD!
- rivalita mezi hráči
- nové informace z doprovodných textů
- biologie ještě nikdy nebyla tak zábavná
- možnost navázat na BIOS: Origins
- různé varianty
- hra jednoho hráče
Mínusy
- obtížnost pravidel
- občas dlouhé a někdy dlouhé čekání na tah
BIOS: Megafauna
Autor: Phil Eklund
Vydavatelství: Fox in the Box
Rok vydání: 2018
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 2-3 hodiny
Autor: Adam Vondra Vondris