Po dlouhé roky spočíval drak Šmak na trpasličím pokladu v nitru Osamělé hory a chránil své zlato. Nyní, když je pryč, smráká se nad epickou bitvou o osud samotné Středozemě.
Hobit Bilbo Pytlík si mohl v poklidu sedět ve své noře na Dně pytle, jen kdyby nepřišel jeden prošedivělý čaroděj a nevzal ho na největší dobrodružství jeho života přes hory a doly, lesy a louky, až na úpatí a do nitra Osamělé hory, kde trpasličí město pod horou a jeho nezměrné poklady obsadil mocný drak Šmak, který se neštítil zničit město Dol a zabít mnoho jeho obyvatel, stejně jako trpaslíků. Jenže nyní přichází Thorin, dědic království, se smělým plánem na získání trpasličího domova zpět. Jenže kde jsou poklady, tam je i závist. A také hordy nepřátel od vrků, orků, goblinů, obřích netopýrů i nechvalně slavného Bolga, skřetího vůdce v jejich čele. A tak se prosím přemístěte sem, do místa vyvrcholení románu Hobit, kdy se v dolském údolí, v ruinách města Dol i na místních svazích a loukách udává slavná Bitva pěti armád, která proti sobě staví lidi, elfy, trpaslíky, orli či Medděda na straně jedné, ale i vrků, orků, skřetů, goblinů či obřích netopýrů na straně druhé. Kdo zvítězí? Kdo ovládne město pod horou? A kdo bude určovat osud Středozemě?
Bitva pěti armád je velká taktická válečná hra na motivy závěru románu Hobit, kterou u nás vydávají REXhry, před kterými musím chtě nechtě smeknout, protože pustit se do takového titulu, stejně jako do ještě epičtější Války o prsten, musí být obrovský risk.
Hra přináší na jedné straně Svobodné národy, na straně druhé síly Stínů, které si rozdělí přesně dva hráči s věkovou hranicí 13 a více let, kteří v originálním herním systému kombinujícímu speciální kostky a karty a v taktické bitvě se utkají o opakovaní nebo naopak přepsání historie Středozemě v pohádkovém příběhu.
Zpracování
O ilustrace ve hře se postarala trojice Lucas Graciano, Jon Hodgson a Ben Wootten, kteří odvedli skvělou práci. Ostatně je to vidět už z artu na víku krabice, zobrazující třeskutou fázi bitvy ve stínu Osamělé hory. A jinak tomu není ani po otevření veliké krabice.
Ano, krabice se hrou je stejně velká jako třeba u zmíněné Války o prsten a možná by mohla být o kus nižší, ale hře to přidává na epičnosti. Pod víkem na vás čeká velký herní plán zobrazující Osamělou hory a její blízké okolí, ve kterém se odehrávala knižní bitva, a k němu pak desítky žetonů mnoha typů, desítky karet mnoha typů, ale i kostek, ať už speciálních či klasických šestistěnných a hlavně více než 100 herních figurek. Mezi nimi najdete jak hlavní postavy příběhu a bitvy, jakými jsou Gandald, Medděd, Bilbo nebo Dáin, ale i Bolg a k nim řady běžných vojenských sil obou stran zobrazující všechny národy účastníci se střetu. Za mě osobně je kvalita figurek pěkná – plast je dostatečně pevný, jednotlivé modely pěkně vytvořené. Některé vycházejí z původní Války o prsten (skřeti, elfští lučištníci nebo orli), ale některé jsou úplně nové jako skřetí průzkumníci s kuší, vrrci či elfí kopiníci. Za mě je, s ohledem na množství, kvalitu figurek opravdu pěkná a osobně přemýšlím, že vytvořím pomocí základních barev nějaké rozlišení v kombinaci s žetony posil, které mj. určují, jaké jednotky se dostanou na plán.
Osobně se mi líbí, že hra zachovává grafický styl původní Války o prsten, takže pokud už jste většího a staršího příbuzného hráli, bude vám vše povědomé. Ostatně ona i pravidlově je hra částečně podobná, i když spíš z jádra mechanického systému, ale jinak se jedná o rozdílné tituly ve stejném světě, kdy jeden sází na větší strategické hledisko a kombinaci střetu armád a putování skrytého Společenstva, druhý přináší originální řešení střetu, dynamičtější průběh a menší taktický náhled na věc. A tady se rovnou dostanu k tomu, že pokud máte rádi svět Pána prstenů, Středozem, tak se rozhodně vyplatí mít hry doma obě a nic tomu nebrání. Bitva pěti armád zdaleka není jen menší verzí předchozí hry, ale svébytným zážitkem s odlišnými prvky a možnostmi.
Na co je třeba se připravit, to jsou dlouhá pravidla a ne úplně lehká. Bitva pěti armád je komplexní velkou hrou, která toho obsahuje hodně na nastudování i pochopení, a i když obsahuje šikovné lama karty (velikosti A4), tak se u prvních partií asi nevyhnete občasnému nahlížení do pravidel. A je snadné občas něco zapomenout. Zkrátka zde platí, že hře je třeba věnovat čas a první partie bývají pomalejší. Odměnou za to je až filmový zážitek, ale ne každý bude ochotný ho do hry investovat, což naprosto chápu.
Celkově je Bitva pěti armád už z hlediska zpracování krásným zážitkem, který vás už při rozbalování uvrhne zpět do Středozemě a rukou sil Svobodných národů i Stínů. Ano, možná je na hře vidět jistý zub času a dnes už mají hry trochu jiné zpracování, ale mě se prostě styl této hry moc líbí od ilustrací, přes kostky či karty, které navíc nemají zbytečně tarotový rozměr, až po zástupy figurek, které obsazují detailní mapu údolí kolem Osamělé hory.
Jak na to?
Pokud jsem psal, že Bitva pěti armád má komplexní a ne úplně krátká nebo jednoduchá pravidla, tak vězte, že pravidlový sešit má přes 30 hojně popsaných stran, kde se vysvětlují jednotlivé prvky mapy, různé žetony a žetonky, karetní balíčky, figurky armád i hrdinů a všechny systémy. Hru nejen nastudovat, ale i vysvětlit všechny její prvky je vcelku nelehká záležitost. Proto pojďme jen velmi zhruba a v kostce.
Ostatně už na přípravu si vyhraďte pár minut a také si sežeňte pár látkových sáčků č í hrnků na losování žetonů několika druhů. Tady je za mě opravdu škoda, že zrovna tohle už není v krabici, byť se vše dá řešit prostými hromádkami otočenými lícem dolů. Každý hráč si také musí vybrat jednu stranu (nehádejte se o Svobodné národy) a dle toho si rozdělit karty, figurky, ale i kostky.
Celá hra se odehrává na herním plánu, rozděleném na různé regiony a známá místa v okolí hory. Strany jsou asymetrické nejen ve svém obsahu a rozsahu, ale i v podmínkách vítězství. Stíny se snaží získat vítězné body na obsazen opevnění a sídel, Svobodné národy naopak vyřadit ze hry Bolga, dostat do partie Medděda a „ovládnout“ stupnici osudu, respektive dostat ukazatel až na její konec.
Hra je hrána v sérii kol, během nichž se střídá šest fází – obnovení, které slouží k reaktivaci kostek a dobírání karet, dále aktivace generálů, tedy využití mocných postav Svobodných národů, následuje osud s posunem stupnice osudu, velení stínů a pak to nejzásadnější, tedy fáze akcí, během které hráči využívají padlé symboly akčních kostek, hrají speciální karty a využívají schopnosti a sílu vůdců a generálů. Akce se soustřeďují zejména kolem pohybu a manévrování vojsk, získávání posil, postav, hraní událostí navazujících na knižní předlohu, ale i vyvolání bitev a střetů mezi jednotlivými armádami a jednotkami, které spolu soupeří o ovládnutí nejen důležitých míst plánu. Jakmile se vyhodnotí akce, zkontrolují se případné podmínky vítězství a jejich (ne)splnění a pokračuje se dalším kolem. Jen po mě nechtějte na řádcích článku vysvětlovat celá komplexní pravidla.
Co ale musím zmínit, to je nejen stupnice osudu, která se posouvá na základě stínem tažených žetonů, ale i boj, který má pro mě velmi hezké řešení v pětici kroků, které hře dávají pro mě osobně lepší a hlubší taktický aspekt, než u Války o prsten.
Největší problém, kterým mám z hlediska pravidel Bitvy pěti armád? Spousta a spousta drobnějších pravidel, která je třeba hlídat, myslet na ně a správně je využívat, kdy není vůbec těžké na něco zapomenout.
Dojmy
Velká, komplexní, epická, krásná a rozhodně ne pro každý stůl a pro každého hráče. A také poměrně hutná, plná pravidel a možnosti, s dlouhou herní dobou a nutností časové investice. A také možná hra, která v současné době bude nejvíc těžit ze svého tématu, kdy se sem tam nějaká mechanika už trochu třepotá ve víru času. A přesto, zcela subjektivně, nenechám na Bitvu pěti armád dopustit!
Líbí se mi zpracování hry. Je toho hodně, ale vše si nese ten správný duch Pána prstenů, správného ducha Středozemě, a protože se mi líbila Válka o prsten, jsem zde jako doma. Spousta figurek (s kvalitním, pevným a dostatečným zpracováním), žetonů i karet. Jen tedy ano, mohla být v krabici sada sáčků k losování žetonů i s ohledem na nemalou cenovku. Jasně, chápu, že je to detail, ale proč ne?
Obrovské plus? Téma. Tohle je Středozemě, tohle je finále hobita, tohle je epický střet ve stínu svahů a vrchu Osamělé hory. Téma a příběh zde nejen kape, ale spíš stříká už z rozmístění počátečních figurek na plán, pokračuje všemi těmi hrdiny, síly vojáků, rozložení sil, ale i průběhem, jednotlivými kartami a událostmi. Jakmile znáte knižní (ne filmový) příběh, budete naprosto nadšení z tematičnosti všech prvků, vojáků a hrdinů a celého průběhu hry.
Líbí se mi, jak hra přináší osvědčený a funkční systém Války o prsten (a i třeba pozdější Války o Arrakis) a přenáší ho do menšího, taktického skirmishové hlediska soupeřících armád na mnohem menší a soustředěnější mapě. Pořád máte zachovaný základ herního systému, ale v odlišném provedení.
Na Válce o prsten mám rád její příběhovost. Tam zkrátka máte pocit, že si užíváte příběh celé velké trilogie a zásadní součástí je pohyb Společenstva. Tady se hra zaměřuje mnohem více ne bitvy, střety a boj a vůbec to není na škodu, respektive hráči tak dostávají větší prostor soustředit se na toto herní hledisko bez většího rozptylování. To do hry přináší větší manévrovací prostor na bitevním poli. Ostatně také je to „bitva“ a nikoliv „válka“.
Celkově se mi i vyhodnocování soubojů s originálním systémem poškození líbí více, což je ale dáno právě i menším měřítkem hry. A zároveň je pocitově ve hře méně náhody a menší míra vlivu štěstí.
Hra nabízí poměrně přístupnou herní dobu. Dvě hodiny jsou (po naučení) tak akorát, čímž je i u nás zcela upřímně větší šance hru rozehrát a dohrát i během jednoho večera. Byť počítejte s tím, že první partie tak rychlé nebo dynamické nejsou a budete sem tam něco dohledávat.
Subjektivně je hra po řadě partií příjemně vybalancovaná a poměr šancí na vítězství (a prohru) v podstatě stejný, byť záleží na mnoha faktorech a nejen rozhodování hráčů. Rozhodně se nejedná o pevně dopočitatelné euro.
Bitva pěti armád je úžasná hra. Ve správných rukách, pro určité hráče, zejména pro milovníky Středozemě, ale nejen pro hráče Války o prsten. Ba právě naopak, se starší a větší hrou bych jí nejspíš ani nesrovnával. Jedná se totiž o odlišné hry s podobným herním systém kostek a karet, které však různě variují, upravují a doplňují. Bitva pěti armád je hluboký, atmosférický a povedený zážitek, který vás vrhne do epického finále Hobita a ukáže vám, jak tento střet vypadal nebo jak vypadat mohl. A ať už se ujmete Svobodných národů nebo Stínů, vždy si tuhle partii užijete.
P.S. Podle výsledku Bitvy pěti armád si můžete pomocí expanze „Osud Ereboru“ nastavit počátek Války o prsten v jedné mocné, epické hře.
Hru můžete koupit na Planetě her zde!
Bitva pěti armád
Autoři: Francesco Nepitello, Marco Maggi, Roberto Di Meglio
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2
Věk: 13+
Herní doba: 120 min a více
Autor: Adam Vondra Vondris