Blitzkrieg - Blesková válka. Válečná doktrína spočívající v rychlém postupu a nečekaném útoku. A taky název asi nejrychlejší hry o druhé světové na stolech.
Ať začneme trochu historickým okénkem, tak teorie Blitzkriegu a její realizaci započala armáda Třetí říše na počátku 2. světové války a několikrát jí velmi úspěšně aplikovala. Překvapivý útok a až úžasně rychlý postup do území nepřítele, to byl následek pádů Polska, Francie a i krachu obraných snah SSSR. V současné době jde o využívanou taktiku např. vojsky Izraele za šestidenní války nebo při válce v Perském zálivu spojeneckými silami NATO. A teď zpět ke hře.
Paulo Mori není žádným designérským nováčkem, ale naopak má za sebou už řadu her jako např. česky vydaný Ethnos nebo Libertalia či variaci Pandemic: Fall of Rome (mimochodem jeden z nejlepších pandemiců, pokud máte rádi starý Řím). Zároveň je i jedním z autorů série Pocket Battles a možná i to ho vedlo k návrhu dnešní novinky.
Blitzkrieg! je menší válečná, nebo možná skoro až abstraktní, hra určená primárně pro 2 hráče s věkovým doporučením 14+ a herní dobou okolo 20-30 minut. Když píšu primárně dva, tak protože jí lze hrát i v dnes už skoro povinném sólo módu. A když píšu tak krátký čas, tak hra to ostatně nese i ve svém podtitulu „2. světová válka ve dvaceti minutách“. Každý z hráčů se ujme jedné strany tragického zničujícího konfliktu a snaží se získat 25 bodů vítězstvím na jednotlivých frontách a válčištích dřív než soupeř. A musím říct, že je to přesně tak prosté, jak to zní.
Krabice vojáčků
Co asi čekat od druhoválečné hry jiného, než vojáka na krabici? Ten na Blitzkriegu! drží odhodlaně granát a doprovází ho řady letadel a tanků, přičemž celý výjev připomíná dobové náborové plakáty.
Po otevření na vás čekají primárně pravidla - dobře napsaná, lehce pochopitelná a v podstatě v nich najdete odpověď na všechny otázky, které u hry vyvstanou. Pokud byste hledali pravidla k sólo módu, tak ta se ztratila při balení a je možné stáhnout je zde.
Další v pořadí je oboustranný herní plán. Na jedné straně je klasická verze hry, kde se proti sobě staví Osa a Spojenci. Na té druhé rozšíření Nippon, které vás vrhne do alternativní historie, kde si Německo a Japonsko porcuje USA.
Hlavní zbraní hry je hromádka 84 žetonů rozdělených do 5 skupin - Spojenci, Němci, Japonsko, speciální zbraně a žetony pro sólo hru. Jednotlivé armády jsou si poměrně podobné a obsahují primárně tanky (pozemní vojsko), lodě (námořní jednotky) a letadla (obojživelné). Ty pak doplňují generálové, admirálové a trochu nečekaně japonská Godzilla. Zajímavější jsou speciální zbraně, které obsahují jednak vylepšenou předchozí „klasiku“, jako silnější tanky nebo letadlové lodě, ale též třeba obávanou atomovku nebo partyzány.
Poslední věcí je sáček dřevěných ukazatelů, dvojice zástěn pro skrytí žetonů před soupeřem a dvojice povedený látkových sáčků, ze kterých se žetony tajně losují.
Graficky je hra povedená. Stále ve mně evokuje náborové letáky, dobovou atmosféru nebo taktické mapy ve válečných filmech, po kterých jsou posouvány ukazatele armád. Trochu mi vadilo, že kostičky ukazatelů lze nechtěně velmi snadno posunout na špatné pole. Jinak má ale hra poměrně minimalistický design a zpracování, což mi nevadí, ba naopak to vůbec není na škodu a ve hře to perfektně funguje a sedí k tématu. Dost se mi líbí i fakt, že jednotlivé žetony stejných jednotek jsou odlišeny pouze čísly a není třeba se hrabat v milionu ilustrací - zkrátka tanková armáda je tanková armáda a zajímá mě jen její velikost, ne která přesně historická jednotka je na bojišti. Od toho jsou zkrátka jiné válečné hry.
Rychlost nadevše
Jakmile si rychlostí blesku nastudujete pravidla, můžete se okamžitě vrhnout do bleskové partie.
Ostatně i příprava je blesková. Každý hráč obdrží jeden sáček a sadu žetonů své strany a k tomu jednu zástěnu. Doprostřed stolu se umístí hrací plán správnou stranou nahoru a ukazatele na příslušná pole. Vedle se lícem dolů položí všechny žetony speciálních zbraní. Každý hráč si nalosuje tři startovní žetony ze svého sáčku. A hádejte kdo začne hru? No jasně, že Německo!
Hráči se střídají v tazích, které mají velmi jasně daný průběh:
1. Hráč vezme jeden žeton a umístí ho na jednu z válčišť na aktivní kampaň. To je vždy ta nejvýše umístěná, která zatím nebyla dobojována a vyhodnocena. Limit pro umístění je barevné podbarvení pole, rozlišující území na pozemní, námořní nebo univerzální.
2. Hráč vyhodnotí případný efekt na zabraném políčku. Zde se jedná o jednorázové efekty, které umožňují dobrání žetonu navíc, odhození soupeřova, bonusové body nebo třeba zisk speciálních zbraní.
3. Hráč posune ukazatel válčiště vybrané kampaně na svojí stranu o sílu položené jednotky. Případně o bonus na políčku. Pokud bylo zabráno poslední pole kampaně, ta je vyhodnocena a hráč, který má převahu na válčišti získá vítězné body. Pokud by navíc došlo k posunu žetonu ukazatele válčiště až na jeden z konců stupnice, je uzavřeno celé válčiště a vítězný hráč získá nejen všechny body neuzavřených kampaní, ale též může vyhodnotit všechna nevyužitá bonusová pole. A to je pořádný bonus v této hře.
4. Posledním krokem je dobrání nového žetonu ze sáčku. Následně dojde k výměně rolí a hraje druhý hráč úplně stejně.
Takto hra pokračuje až do doby, dokud jeden z hráčů nezíská 25 bodů. Následně se dohraje kolo, tak aby končil hráč za Spojence a hráč, který má po tomto kroku nejvíc bodů se stává vítězem hry.
Hra může skončit i tak, že jeden hráčů nemůže umístit legálně žeton. V tom případě tento hráč okamžitě prohrává hru.
Výše zmíněná varianta hry „Nippon“ proti sobě staví Německo a Japonsko v alternativní historii. Průběh hry je velmi podobný, ale přesto je prožitek poměrně zásadně jiný. A nejen díky obsažené Godzille s vycházejícím sluncem na hrudi. Každé válčiště zde má jen jednu kampaň a vítěz vždy rozhoduje o tom, kde se bude válčit dál, přičemž má na výběr z několika možností. Zatímco v této variantě dochází k posílení strategického a taktického prvku hry a nutí hráče více přemýšlet jak hrát, co uzavřít a kam se příště posunout, naopak zase snižuje power level jiných prvků hry v podobě generálů a admirálů, kteří dostávají bonus za ostatní jednotky daného typu na válčišti. Osobně musím říct, že tato varianta hry mě zaujala o stupeň výše, ale i tím, že mám rád alternativní historii.
Ano, hra obsahuje i sólo variantu a ano, vyzkoušel jsem jí. Ale narovinu říkám, že spíš z povinnosti, než ze zájmu. Blitzkrieg! zkrátka perfektně funguje jako přístupná dvojkovka a nemám potřebu ho hrát sám, ač mě baví. Tahat žetony proti virtuálním hráči nepřináší ten správný zážitek a pocit vítězství a z celé hry se stává spíš mechanické hraní podle dané struktury.
Dvojkovková trefa do černého
Her pro dva z prostředí Druhé světové války není zrovna málo. Většinou se ovšem jedná o těžkotonážní tituly s dlouhými pravidly, hromadou komponenty a časovou potřebou rovnající se několika hodinám u stolu. Blitzkrieg! tak na deskoherním poli působí trochu jako zjevení - hra pro dva s tématem velké války, ale přitom jí nastudujete i zahrajete za pár minut a vystačí si s pár hromádkami žetonů. A přitom přináší obrovskou hromadu zábavy, napětí, taktiky a hlavně parádní hratelnosti.
Hra má poměrně jednoduché, ale o to účelnější a funkčnější zpracování, kterému nic nechybí a herně funguje. Drobnosti k výtkám by se našly - chybějící pytlík na Japonsko, chybějící sólo pravidla, trochu nepřehledné žetony generálů/admirálů - ale není to nic, to by bylo až tak zásadní pro hru samotnou.
U hry musíte počítat s poměrně velkou porcí náhody. Zkrátka žetony jednotek taháte a losujete náhodně, soupeř vám odhazuje žetony náhodně, speciální zbraně vybíráte náhodně. Tento aspekt je sice kompenzován možností bojovat na různých válčištích a různě účelně využívat bonusy a nutit soupeře reagovat, ale ve chvíli kdy vás tlačí východní fronta a vy si taháte jednu námořní jednotku za druhou, můžete jen smutně koukat, jak se vám Německo valí na východ. Na druhou stranu, pokud vás jedna hra bude frustrovat, není nic snazšího, než se vrhnout na další partii, protože geniálně krátká herní doba k tomu úplně vybízí.
Pochvala do Mindoku míří za zařazení rozšíření Nippon rovnou do základu, protože se jedná o velmi povedenou variaci na základní hru, která sice nemění herní mechanismus, ale přesto přináší odlišný herní zážitek a nutí přemýšlet jinak.
Velkou výhodou a plusem, kromě rychlé herní doby, jsou i jednoduchá pravidla. Ty nastudujete během pár minut a stejně rychle takřka komukoliv vysvětlíte. Hra je následně řízena symboly, které si ale nemusíte pamatovat, protože každá ze zástěn obsahuje jejich kompletní přehled s vysvětlením, včetně speciální zbraní.
Během pár her při pravidelném hraní se dostaví jistá repetitivnost. Zvlášť pokud hrajete se stále stejným soupeřem. Samozřejmě nikdy nevylosujete stejné žetony, ale jednotlivá válčiště a jejich bonusy jsou různě výhodná nejen sama o sobě, ale i v rozdílných fázích hry. Jakmile si najdete svůj herní styl, máte pak tendenci svůj vítězný postup opakovat.
Blitzkrieg! funguje přesně jak má - dvacetiminutová rychlovka, která i přes svou přístupnost, rychlost a zdánlivou jednoduchost přináší množství přemýšlení a nutnosti taktizování. Jde o striktní převahovku, ve které se zkrátka na stupnicích přetahujete o vliv a snažíte se překombinovat soupeře. Někdy o výsledku rozhodne náhoda, ale taková už válka zkrátka někdy je.
Blitzkrieg!
Autor: Paolo Mori
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2021
Počet hráčů: 1-2
Věk: 14+
Herní doba: 20-30 min
Autor: Adam Vondra Vondris