Velevážené zvířecí rody po letech bojů spojily své síly a rozhodly se vytvořit společné království. Jenže teď nastává nesmiřitelný Boj o korunu.
Spolupráce Asmodee a Reposu přináší na trh naprosto perfektní hry – 7 divů světa a jeho varianty nebo loňský Duel o Středozem. A zrovna všechny jmenované, ať už jde o 7 divů světa, Architekty, duelovou verzi nebo zasazení v Tolkienově Středozemi jsou u nás velmi oblíbené tituly, ať už se sejdeme ve dvou nebo naopak ve více hráčích. Právě do druhé kategorie her pro více hráčů patří novinka spojení dvou vydavatelů, a to Boj o korunu – hra plná soubojů, lstí, podrazů a tahanic o korunu krále nového spojeného zvířecího království.
Ono totiž, když spojíte rody Krokodýlů, Králíků, Tučňáků, Plameňáků a Opičáků, nemůže to nikdy dopadnout úplně jednoduše a bez hádek. Jste připraveni na bratrovražedný souboj?
Boj o korunu je karetně škodící a draftovací hrou s otevřenou nabídkou Maxime Rambourga určená pro 3-5 hráčů od 8 let s herní dobou okolo 30 min. Každý z hráčů se ujímá jednoho z pětice zvířecích rodů a během partie se snaží získáváním nových žoldnéřů a využitím jejich schopností dosáhnout na co největší bohatství v podobě rubínů a tím se dobrat vítězství a vytoužené královské koruny.
Produkční stránka? Pecka!
Boj o korunu ctí jednu velkou silnou stránku Reposu, a tou je produkce. Tahle hra nám graficky i produkčně neskutečně sedla a je to jednoduše pecka.
Po rozbalení modré barevné krabice se skvělými ilustracemi Paula Mafayona jako první nastudujete pravidla. Jejich velkou předností je nenáročnost, přístupnost a velká jednoduchost, takže i méně zkušení hráči vše okamžitě pochopí, a to včetně pár ikon a efektů. Jedno přečtení a neměli jsme během hry absolutně žádný problém.
Hra obsahuje řadu žetonů k vyloupání – mince, rubíny, mývalové zloděje nebo zvláštní rodinné klenoty. Musím pochválit kvalitu žetonů, protože karton je pořádně silný a příjemný na hraní. Kromě toho obsahuje hra i jednu kostku (trocha náhody nikoho nezabije) a pěkně dřevěné desky rodinných portrétů na stupnici a dvouvrstvou herní desku.
Celá hra je pak rozložena do boxů – jeden centrální na žetony, jeden na karty a po pěti pro každého hráče. Nefungují jen jako insert a uložení, ale i jako herní prvek, kdy hráči mají skryté informace ohledně svého bohatství a ukládají ho do truhel. Centrální krabička pak jako zásobník žetonů.
Hlavní komponentou jsou karty – žoldnéři a události, ale také obaly na ně. Ty plní funkci nejen klasické ochrany karet, ale hlavně herní prvek, kdy hráčské obsahují symbol frakce a jakmile hráč získá novou kartu, vloží jí do obalu a využívá jí ve hře. Zkrátka naverbuje svého poddaného a pěkně mu navlíkne slušivý rodový kabátek.
Produkčně je zkrátka hra zvládnutá skvěle – hodně kvalitní pevné žetony, skvělé a vtipně ilustrované antropomorfní karty žoldnéřů a obaly na karty k tomu. Ano, barevných obalů jsme se po mnoha zkušenostech docela báli co do jejich kvality, ale naštěstí ani po několika partiích nejeví známky poškození (navíc hra obsahuje pár obalů navíc) – a to s obaly manipuleje fakt hodně v podobě zasouvání a vyndavání karet a jejich míchání. Pochvalu zaslouží směrem k hernímu prožitku a plynulosti už tak nenáročné hry ještě pomáhá povedená ikonografie.
Jak na to?
Boj o korunu je v podstatě velmi jednoduchá hra. Na začátku připravíte herní desku a zásoby žetonů, nabídku karet žoldnéřů a zásobu událostí. Každý hráč si vezme jednu truhlu rodu, rodový klenot, 5 obalů a 10 rubínů. Žetony rodů – portréty se zamíchají a náhodně vyloží na stupnici vlivu a podle jejich pořadí dostanou hráči mince. A vzhůru do hry.
Partie se hraje na 4 kola, během kterých hráči získávají nové karty, snaží se nahromadit bohatství a podrazit a uškodit ostatním.
Každé kolo se dělí na tři fáze – verbování, odhalení a konec kola.
Během verbování si hráči podle vlivu nakoupí po jedné kartě žoldáka z nabídka (v prvním kole 2), zaplatí za něj mince/rubíny dle jeho umístění, vloží kartu do obalu a následně na společnou hromádku lícem dolů. Právě obal s rodovým erbem zajišťuje, že následně každý ví, komu která karta patří.
V druhé části se všechny karty, tedy naverbované v průběhu kola, kol předchozích a události, zamíchají a postupně jedna po druhé odhalují a vyhodnocují. Jakmile je odhalen žoldnéř, vyhodnotí se jeho efekt, jakmile událost, musí její efekt aktivovat všichni hráči, na které dopadá. A co že vás tak čeká? Inu v tom lepším případě hráč něco získá. V tom horším o něco přijde, musí odhodit rubíny nebo mince, rozdávají se žetony lupičů nebo se manipuluje s deskou vlivu a pořadím. Zkrátka ne, tady na kamaráda nenarazíte a efekty a hra jsou plné vzájemného škození. Ale jde přece o korunu, ne?
Na konci kola se ze všech karet opět vytvoří balíček, přidá nová událost a následuje kolo další či konec hry. V něm hráči ještě mohou získat (nebo ztratit) nějaké cenné rubíny, následně si je každý spočítá a určí se vítěz.
Dojmy
Boj o korunu možná může v zásobě nových her působit trochu nevýrazně, ale tohle je naprosto skvělá hra podobně škodícího ražení jako blížící se Šerif z Notinghamu. Samozřejmě se jedná mechanicky o rozdílné hry, ale u obou zažijete přemíru škodící zábavy nejen pro celou rodinu.
Produkčně je Boj o korunu absolutní špička nejen své kategorie. Tady se povedlo snad úplně vše – povedené líbivé barevné ilustrace, krabička plnící funkci insertu i herního prvku, famózně kvalitní karton a skvělé obaly.
Pravidlovou náročností i herním průběhem není Boj o korunu vůbec složitou hrou a zvládne ho celá rodina včetně mladších hráčů. Ostatně jde v prvé řadě jen o výběr vhodné karty a výběr dopadu efektu, zbytek jede trochu automaticky. Musíte ale počítat, že míra škození a interakce je v průběhu partie velká. Hráči tady neznají bratra a nemůžete se ohlížet na ostatní – tady někomu zničíte plány, tady ho připravíte o rubíny. K tomu ale ve hře neustále pracujete se skrytými informacemi – nevíte kdo má jaké bohatství, nevíte, kdo jakou kartu přidává do balíčku a ani kdy která karta přijde. Takže ano, k míře škození si přidejte ještě nemalý vliv náhody.
I když se může zdát, že skrze náhodu zejména v podobě míchání karet toho nejde ve hře tolik ovlivnit, opak je pravdou. Ve hře platí že jakmile jeden hráč (byť jen pomyslně) uniká, všichni se něj vrhnou. A to může vést i ke konci hry, protože jakmile hráč nemá mince/rubíny na zaplacení, je vyřazen a na konci kola končí celá hra.
Je úplně jedno, zda hrajete hru ve 3 nebo v pěti, ale platí, že čím více hráčů, tím větší je chaos během partie a snadněji (pocitově) dojde k vyřazení hráčů. Partii si užijete s rodinou (jen pozor na rodinné vztahy a dětské slzy), ale i s pozitivně naladěnou partou přátel.
Mechanicky je hra jednoduchá – otevřený draft, ale s pěknými nápady jako je posouvání ceny karet, stupnice vlivu, kde se vám vyplatí manipulovat se svými portrétem i s podobiznami ostatních, ale i kombinace karet a jejich obalování nebo žetony lupičů. A velmi pěkně funguje i dilema mezi utrácením mincí a rubínů. Mince nahradíte drahými kameny, opačně ne, ale zase pokud máte na konci hry nejvíc mincí, dostanete rubín. A i když se to nemusí zdát, partie umí skončit velmi těsně.
Průběh partie je velmi svižný a plynulý, žádné zasekávání, žádné dlouhé prostoje, čímž se zachovává spád. A zároveň pěkné napětí při otáčení karet.
Boj o korunu je velmi povedený titul plný intrik, škození a vzájemného svinění, který si užije každý, kdo se nebojí ušpinit si chlupaté pracky a ťapky a rád se vrhne do nesmiřitelného souboje o královskou korunu. Zároveň to není nic pro ty, kterým se z pouhého pomyšlení na trochu intrikaření ježí chloupky na uších a ocáscích. Za nás ale pěkné překvapení a doporučení.
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Boj o korunu
Autor: Maxime Rambourg
Vydavatelství: Asmodee CZ
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 3-5
Věk: 8+
Herní doba: 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris