Čarostíny

Hry recenze

Vydejte se do světa plného temné magie a kouzel a utkejte se o titul největšího Stínomága v nové hře Čarostíny.

Víte co spojuje Piškorky a novinku Čarostíny? A ne, nejsou to jen jednorožci a draci a barevná grafika – i když ta zrovna u Čarostínů na první pohled moc nevyniká. Je i fakt, který uvedené hry spojuje s Labilními jednorožci či Chlupatými zabijáky. Už víte? Ano! Je to vydavatelství Unstable Games a český Blackfire, který všechny uvedené hry přináší v češtině. A ještě něco mají společné – jsou přístupné, rychlé a zábavné do posledního jednorožčího chlupu.

Čarostíny jsou akční fantasy soubojovkou Ramy Badieho určenou pro 2-4 hráče od 12 let (reálně spíš méně) a s herní dobou okolo 30-60 min na partii. Každý z hráčů se ujme jedné ze čtveřice postav a v nelítostném souboji zubů, chlupů, drápů a kouzel se snaží eliminovat ostatní dřív, než mu samotnému dojdou životy. A pozor, když dostatečně propadnete stínům, tak se z vašeho ňuňatého mazlíka stane krutopřísný temný bijec, takže zatímco vlčík Ňuchal začne jako Trnodřívek, lehce se z něj stane Zuřivec, zatímco z liščího Kita Bouřňáka pořádný Hurikán. Hra je svižná a tak si arénový souboj rychle zopakujete. Připraveni? Jdeme na to.

 

Zabijácky kouzelnická výbava

Pokud jsem na začátku mluvil o barevné, často vtipně odlehčené, kreslené grafice, tak na ní to při pohledu na krabici Čarostínů moc nevypadá. Ta je totiž dosti temná s příměsí tmavě fialové a nevypadá tak zrovna na lehčí, až rodinou hru.

Pod víkem už je to ovšem jiný příběh. V pěkně navrženém a provedeném plastovém insertu najdete v první řadě pravidla. Ta jsou v malém formátu, jasná, stručná, nenašel se při hraní problém, který by nevyřešila. Tedy trochu jsme tápali na pojmem „placení za hraní kouzel“, ale nakonec to bylo logické.

Pod nimi najdete čtveřici oboustranných desek pro hráče a jejich postavy s počítadly na bocích a k nim dřevěné figurky. Na jedné straně desky najdete základní formu postavy, na straně druhé vylepšenou stínovou. Něco jako když vylepšujete pokémona.

Dále ve hře najdete 7 hexových mapových dílků, pěkné kostky zdrojů a balík karet. Ty jsou rozděleny mezi protikouzla (obrana proti soupeřům), společníky (protože ve dvou se to lépe táhne) a hlavní balík plný kouzel k likvidaci soupeřů, zdrojů a kouzla přeměňovací, abyste mohli měnit své zdroje z kostek.

Celkově se grafický styl hry nese přesně v duchu ostatních her od Unstable Games a hodně tak záleží, jak vás tohle ztvárnění bere či ne. Osoběn se mi ta barevná, skoro až komiksová grafika líbí a dává těmhle hrám jedinečný styl. A navíc zaujme jak dospělé, tak i mladší hráče, což je u podobných lehčích her vždy výhoda. Zpracování hry je pěkné, i když třeba desky postav jsou subjektivně zbytečně velké. Ale zase vynikne grafika postav. Hra obsahuje pár symbolů, které si lze rychle a jednoduše zapamatovat, což je také plus. Co je herně špatně  je fakt, že dílky herního plánu mají speciální schopnosti. To je super. Co už super není je fakt, že tyhle nejsou na dílcích rovnou natištěny. Jasně, je jich pár a jdou zapamatovat, ale hexy jsou dost velké a místo by se našlo a místo toho musíte koukat do brožurky. Naopak to kompenzují přehledné a funkčně udělané karty.

 

Jak se to hraje?

Na počátku hry složíte herní plán podle návodu, rozeskládáte kolem něj nabídky karet a zásobu kostek a žetonů a každý hráč si vezme jednu postavu s její deskou a figurkou, kterou umístí na svůj specifický počáteční hex. Životy si všichni nastaví na 18 a vzhůru do nesmiřitelného souboje.

Následně se hráči střídají v tazích, ve kterých nejprve hodí pěticí kostek pro určení dostupných zdrojů na tah a následně mají k dispozici vždy 4 akční body k provádění akcí, jakými jsou pohyb, seslání kouzla, přehození kostek, zisk nových karet, ochrana před prokletými krystaly (postih na konci tahu) či obnovení nabídky. Zapomeňte ale na nějaký rpg styl, tady jsou v soubojové aréně a tak vše směřuje k co nejrychlejší likvidaci soupeřů. Na konci tahu může hráč „absorbovat“ temné úlomky stínů a zvýšit tak svou úroveň stínů, což vede v základní formě k přeměně na brutální lepší formu, v té pak k využití speciální silné akce. A to je v podstatě herně vše.

Hra končí jednoduše ve chvíli, kdy zbývá poslední hrdina. Ten získá titul Největšího stínomága a věčné otroky ve svých protivnících.

 

Dojmy

Jaké jsou naše dojmy z Čarostínů? Inu vlastně všelijaké. Důležité si je hned na úvod říct, že v téhle hře nehledejte žádnou velkou nebo hlubokou strategii ani komplexní hru. Podobně jako ostatní hry studia se totiž jedná o jednoduchou, přímočarou hru, v tomto případě anihilační rubačku do posledního dechu. 

U hry se mi líbí zpracování. Grafika sedí pěkně k hratelnosti, karty i všechny komponenty jsou přehledné a kvalitní. Absence schopností na hexech je ale přeci jen bolestivá a trochu nepochopitelná. Možná by kartám pomohlo, kdyby na nich některé věci – třeba přeměna zdrojů – bylo uvedeno namísto vět jen symboly, urychlilo by to minimálně z počátku hraní.

Dalším plusem je rychlá hratelnost. Dostanu se na tah, provedu až čtyři akce, ideálně co nejvíc zranit soupeře, případně sesbírat nová silnější kouzla a jede další. Funguje to dobře a svižně a hra nemá tendenci se zasekávat. Ostatně dostupných možností není hodně a je tak upozaděna možnost paralýzy. Do avizovaných 30-60 minut tak máte odehráno i s pravidly.

Ve hře najdete pěknou hromádku jak karet kouzel, tak i protikouzel a společníků, kterými se vybavíte po přechodu do „vyšší“ formy a hra má díky tomu pěknou znovuhratelnost. Zdaleko totiž ani po pár hrách neprojdete všechno.

U hry rozhodně platí, že čím více hráčů, tím líp. Ve dvou je to pořád klasická rubačka 1 vs. 1, ale až se zaplněným plánem je to ta pravá ztřeštěná akční jízda.

I když jsem už několikrát zmínil, že se jedná o lehčí hru, zase naopak musím uznat, že schopnostmi míst na plánu do hry přibývá větší strategie a hloubka a je třeba si akce dopředu naplánovat. Aspoň částečně. Jinak je ale hra víceméně přímočará a hlavní prim v ní hraje zábava.

Co mi na ní ale vadí?

Tak primárně a hlavně náhoda. Jasně, berme to jako jednoduchou hru. Berme to skoro až jako párty hru. Ale když se vám stane, že dvě-tři kola po sobě neuděláte pořádně nic efektivního, protože vám napadají brutálně špatné zdroje, je to zkrátka frustrující a soupeři vás vyřídí dřív, než můžete cokoliv udělat.

S čím souvisí druhý neduh, a to je v podstatě absence léčení. Jakmile zůstanete z počátku pozadu a soupeři se na vás sesypou, už je nemáte šanci dohnat a zkrátka sbohem, šáteček, běžte se proběhnout. Jasně, hra je dostatečně rychlá a můžete si dát odvetu, ale i tak. S nějakou tou nevyvážeností jsem měl problém i u některých karet. Třeba takové, které říkají „pokud je nepřítel ve stínové podobě, udělíte 0 zranění“. Což je super. Pro soupeře. Pokud se totiž někdo z hráčů dostane rychle (a jde to) do stínové vylepšené podoby, tahle základní kouzla na něj třeba nepůsobí a z něj je tak taková stínová godzilla. Zároveň jsem u hry neměl pocit, že by byl úplně dokonale vychytaný balanc postav. Což ovšem může klidně být mojí špatnou přizpůsobivostí na nové schopností/styl hraní.

Čarostíny jsou zkrátka jednoduchá rubačka postavená na přístupných mechanismech, kterou ale silně ovlivňuje náhoda a nesmíte se tak vztekat, když vám nepadnou kostky nebo nebude k dispozici zrovna to jedno kouzlo, které jste chtěli nebo když soupeř během dvou tahů naskočí do stínové formy a rozbije vám ciferník. Ideálně to bere prostě jako oddechovku s dětmi/mladšími hráči nebo jako filler, který rychle vysvětlíte i rozchodíte. A ve finále si u toho užijete pěknou porci oddechové zábavy. Osobně mám raději Chlupaté zabijáky, ale pokud máte rádi produkci Unstable Games, s Čarostíny vedle nesáhnete.

 

Hru můžete koupit na Cechu Hráčů zde!

 

Čarostíny

Autor: Ramy Badie

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 2-4

Věk: doporučeno 12+

Herní doba: 30-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři