Century II.: Zázraky Východu

Dnes je pro nás koření ze všech koutů světa takřka samozřejmostí, ale v dobách dávno minulých byla cesta pro něj dobrodružstvím a vyvažovalo se zlatem. Moře bylo plné pirátů a nebezpečí a v každém přístavu chtěli obchodníci co nejlepší cestu. A nyní si tohle můžete vyzkoušet ve hře Century II.: Zázraky Východu od Piatniku.

První díl trilogie Century, který vyšel v loňském roce, se velmi povedl a překvapil hratelností (recenze zde). Nyní Piatnik přináší díl druhý, s podtitulem Zázraky Východu. A nejen že se přesuneme geograficky ještě dál na východ, ale od karetní hry se dostaneme k workerům v podobě lodí a obchodních stanic a variabilní herní mapě. Dosahuje pokračování kvalit svého předchůdce?

Loď se pomalu a líně pohupovala v mořských vlnách, ale posádka byla jako na trní. Blížili se k přístavu, kde vyloží celý svůj náklad – vzácný kardamom, chilli a pepř a místo nich naloží zlato, diamanty a drahé látky. Po strastiplné cestě z dalekého Východu z nich budou boháči.

Druhá díl série Century je přístupnou rodinou hrou z dílny Emersona Matsuuchiho pro 2-4 hráče od 8 let s herní dobou pohybující se okolo 30-45 min a s prvním dílem má společné téma obchodování s kořením. Namísto karetní hry vás tentokrát čeká variabilní herní plán složený s do sebe zapadajících destiček, simulujících moře, přístavy a ostrovy, po kterém budete zakládat obchodní stanice, obchodovat a plout se svou lodí v honbě za bohatstvím a slávou. Navíc nelze opomenout, že obě hry se dají kombinovat v jedné partii s názvem „Z poště do moře“.

Komponenty

V krabici, jejíž přední obraz přímo navazuje na první díl (a logicky bude navazovat i na třetí) naleznete kromě obligátních pravidel, která nejsou vůbec dlouhá ani složitá a jejich prostudování a vysvětlení zabere jen pár minut, naleznete v první řadě komponenty pro hráče – hráčské desky, dřevěné lodě a obchodní místa, vše ve čtyřech barvách. Dále 105 kostiček koření – chilli, hřebíček, čaj a zázvor – a na ně 4 plastové misky (ve hře je opravdu myšleno na všechno, někteří jiní vydavatelé by se v tomto ohledu mohli učit…), destičky vítězných bodů a bonusové destičky a samozřejmě to takřka nejdůležitější – dílky mapy, které se díky svému zpracování dají pospojovat dle přání hráčů a hra tak v tomhle ohledu nabízí velkou variabilitu.

Už jsem psal výše, že pravidla a hra není nijak složitá. Jedná se o takovou středně těžkou rodinou hru, která je všeobecně přístupná, ale rozhodně neurazí (ale víc až v hodnocení). Po přípravě herní mapy a všech komponentů okolo (vítězných destiček atd.) a rozdělení hráčských komponentů můžete začít a počátečního nákladu koření, který si hráči postupně vyberou od posledního po prvního (kompenzována výhoda prvního hráče). Co se mapy týká, základní rozložení je v pravidlech, kde naleznete i alternativní rozestavení, ale nic vám nebrání, připravit si se spoluhráči co chcete. Hráči se postupně v průběhu herních kol střídají v tazích. Ve svém tahu hráč může pohnout svou lodí (a případně zaplatit nějakým tím kořením ze své zásoby, záleží, o kolik dílků chce plout) a následně udělat jednu z nabízených možností  - obchod (kterým postavíte obchodní stanici nebo vyměníte koření v určeném poměru), přístav (zisk destičky vítězných bodů, opět za koření z nákladu) a sklizeň (tím získáte dvě kostičky zázvoru, tedy nejběžnějšího koření ze své zásoby, ale hráči jsou limitování deseti kostičkami koření ve svém nákladu). Takto hra pokračuje, hráči obchodují, převážejí, plánují s cílem získat 4 destičky Vítězných bodů. Pokud je některý z hráčů získá, hra končí a všichni spočítají své body. Ty nezískáváte jen za destičky VB,ale i za koření, za obchodní stanice a s nimi související odkryté VB na desce hráčů a bonusové body za desky získané v průběhu hry. Kdo má nejvíc, vyhrává. Samozřejmě tohle je jen přehled hraní, ne návod, tak na to pamatujte.

Jaká je?

Century II.: Zázraky Východu pokračují v trendu přístupných rodinných her pro každého, stejně jako jejich předchůdce v sérii. Pravidla jsou skutečně kratičká, snadná a lehce vysvětlitelná za pár minut i nehráčům, což jistě nejedna herní skupina ocení. Pohodě při hraní nahrává i absence jakéhokoliv konfliktu, a i když je dobré ostatní sledovat (asi jako u všech her) – tady si prostě nijak nezaškodíte. Produkční stránka hry je zvládnuta na jedničku. Komponenty jsou kvalitní a krásně zpracované a pomáhají atmosféře cestování s kořením. Kombinace s prvním dílem je příjemným bonusem, ač hra obstojí sama o sobě. Na každý pád v Zázracích Východu se na trh dostalo jedno z překvapení letošního roku, které se příjemně hraje, bude vás bavit a krásně vypadá. Jedinou výtkou je, že pravidelným hráčům bohužel nemá moc co nového nabídnout, protože využívá tradičních mechanismů, ale skutečně vám to vadí?

P.S. Příští rok nás čeká završení celé trilogie Century, doufáme, že opět z dílny Piatniku.

P.P.S. Krabice se hrou je krásně provedená a z boku vypadá jako luxusní kniha, což se krásně vyjímá i v knihovně.

Koupit přímo u Piatniku!