Výheň a kouř ze sklářských hutí a lomoz a hluk se rozléhají neproniknutelnými hvozdy Schwarwaldu – Černého lesa. Ujměte se svého skromného statku a vybudujte prosperující huť.
Schwarwaldu – Černý les, území na jihozápadě dnešního Německa už po staletí inspiruje nejen vypravěče, autory a pohádkáře mnohými příběhy svou tajuplností a krásou, ale který také skýtá obživu celým generacím sklářů, řemeslníků, obchodníků a statkářů. Už od 13. století zde vznikají první sklářské hutě, kolem kterých se tvoří menší či větší komunity a vesnice, ale které se musí přesouvat pro lepší dosažitelnost přírodního bohatství a zdrojů tolik nutných k obživě a produkci. Zatímco hutě a jejich majitelé časem cestují, na jejich místech vznikají statky a hospodářství plné života. Černý les je specifickým místem k životu, ale nabízí svým obyvatelům vše, co potřebují, výměnou za každodenní práci a dřinu.
A přesně taková je i novinka vydavatelství TLAMA games, která nese stejné jméno – Černý les, a která vás vtáhne do zajímavého prostředí a doby pod taktovkou slavného Uwe Rosenberga a Tido Lorenze. Hra je mechanicky založená na worker placementu/movementu (umisťování/pohybu pracovníků), správě zdrojů pomocí speciálních otočných kol a správě vlastního statku pomocí dílků a stavění budov. Určená je pro 1-4 hráčů od 14 let a s herní dobou okolo řekněme 120 min a více v plném počtu, a to za předpokladu, že hru všichni znají. V opačném případě si pár (desítek) minut přidejte. Každý z hráčů dostává svůj malý počáteční statek a sklářskou huť a během hry spravuje své pečlivě získané zdroje, vyrábí, rozšiřuje svou huť a okolní budovy, navštěvuje vesnice a místní řemeslníky, plní zakázky a stará se o dobytek. Zkrátka klasický Uweho rukopis se nezapře.
Kolem kolem dokola aneb jak hra vypadá?
Černý les má jeden z nejhezčích coverů krabice, jaký jsem kdy u hry viděl. Minimalistický nápis a logo, ale nádherná ilustrace lesa prosvíceného sluncem a živého místní faunou. Tohle je přesně ta krabice, kterou chcete mít v kallaxu pěkně na viditelném místě. O to víc asi ale leckoho překvapí herní materiál hry, protože ten s boxem už asi více kontrastovat nemůže. Skoro jako by obě složky hry dělal jiný autor. Zatímco krabice je krásná, moderní, výjimečná, tak celý herní materiál a jednotlivé komponenty se nesou ve stylu zcela klasických tradičních německých euro her a jakmile hru rozložíte na stůl, aniž byste museli hráčům něco říkat, většinu napadne spojení Německo a Uwe. S tím je spojena i až geniální ikonografie, která je skvěle funkční a celkově přehledná.
Po rozbalení docela dost velké krabice najdete pod víkem jako první pravidla. Ta jsou na takto velkou hru velmi příjemně napsaná, hezky napsaná a kupodivu i přístupná na přečtení a vysvětlení. Dokonce mi stačilo jedno jediné přečtení a byl jsem plně v obraze o celém fungování hry. Pomáhá tomu i řada příkladů a vysvětlení, ale i právě již uvedená přehledná ikonografie.
Černý les je hra bohatá a plná obsahu. Všemu dominuje velký herní plán zobrazující černý les a jednotlivé vesnice, kterými hráči během hry procházejí a navštěvují místní řemeslníky, kteří se však mohou (a budou) během hry měnit. K němu musíte připočítat trojici desek budov tvořících herní nabídku, desky statků, ale i produkční desky pro hráče s kolovým rondelovým systémem, který slouží jak pro produkci, tak i jako počítadlo surovin pro každého hráče.
Kromě mnoha desek je ve hře ještě větší množství žetonů a žetonků k vyloupání a roztřídění, od mnoha budov malých (36) a velkých (14), přes louky, rybníky, pastviny či lesy, až po ukazatele zvířat či sklářské hutě a destičky řemeslníků, díky kterým se ve hře provádějí akce.
Ani žetony to však zdaleka nekončí a pro každého hráče je připravena dřevěná figurka, žetony surovin s připravenými samolepkami, ale i čuníci a kravky – inu bez nich by to nebyl Uwe, že?
Jednoduše řečeno, herního materiálu je opravdu hodně – mnoho desek a destiček, žetonů i žetonků, ale i desek a destiček či figurek. I díky tomu je příprava hry trochu delší, počítejte aspoň 10-15 minut, protože vše vyskládat a seskládat není úplně jednoduché a rychlé. A také hra zabere dost místa.
Z hlediska zpracování, respektive grafiky, musím přiznat, že jsem měl u Černého lesa smíšené pocity. Cover krabice už z fotek působí úžasně, ale herní materiál mě z grafického hlediska na fotkách až tolik neoslovil. Ve finále ale hra po rozbalení a v reálu působí mnohem lépe, dokonale přehledně, na euro více než tematicky a hezky. Grafika je velmi přehledná, stejně jako ikonografie a naskočení do hry je hezky plynulé i pro méně zkušené hráče, byť se jedná o velkou a poctivou hru plnou možností. Osobně se mi hrozně líbí, jakým způsobem hra „prodává“ své téma hráčům a přináší ve svých mechanikách historická základ.
Jak na to?
Černý les je klasickou hrou hranou na vítězné body, které se sčítají na konci partie a vedou k vítězství.
Příprava hry je trochu delší. Asi nejdelší je seskládání nabídky budov, protože musíte vybrat a složit 40 destiček na přesně daná místa a některé ještě otočit na speciální stranu. K tomu vyskládat nabídku žetonů lesů, krajiny, zakázek a řemeslníky na herní plán. Není toho zdaleka málo. A k tomu si musí každý hráč připravit produkční desky s žetony surovin, ale i statek s vyskládáním žetonů hutě, lesů či krajiny. Ano, skutečně počítejte pěkných pár minut na setup celé hry.
Mechanicky je Černý les jedna z nejzajímavějších her, kterou jsem za poslední dobu mohl hrát. Než se dostanu k samotnému základu pravidel (který je mimochodem více méně velmi jednoduchý), musím vypíchnout trojici prvků. Prvním z nich jsou produkční kola. Ta jsou jádrem celé hry a fungují nejen herně funkčně, ale i tematicky. Každý hráč má na své desce dvě kola rozdělaná na základní a zpracované suroviny. Zatímco základní lze bez problémů získávat ve hře, zpracované mají zcela jiný režim doslova je hráčům herní systém „vyprodukuje“. Ve chvíli kdy hráč má více než jeden základní zdroj od každého typu a méně než tři zpracované, automaticky dojde k pootočení kola a zisku lepších zpracovaných a faktickému ztrátě obyčejných základních. Chápu, že to takhle zní dost kostrbatě, ale je to herně nesmírně funkční – trackování, skladování, počítaní, skvěle zpracovaná výroba – ale i tematické, protože jste skláři, a ve chvíli, kdy máte dost uhlí, dřeva, písku a vody, prostě vyprodukujete další sklo nebo naopak z kaše, masa a uhlí zase zboží a proviant. Kola navíc neslouží jen k tomuto, ale určují i konec hry. S celým systém se musí velmi šikovně a takticky pracovat a pro mě osobně se jedná herně o geniální prvek vycházející z Uweho předešlé hry Glass Road.
Druhým výrazným prvkem spojujícím hratelnost i téma je budování statků a hutí. Černý les je plný menších či větších usedlostí a vesniček, které postupně vznikaly kolem sklářských hutí přesouvajících se krajinou. Ve hře je tento prvek reprezentován hutí hráčů, která začíná na první desce statku, ale splněním podmínek se postupně přesouvá a zároveň tak rozšiřuje možnosti a prostor jednotlivých hráčů pro prvky jako budovy či krajinu. To je za mě strašně hezké a dává celkově prostor velké strategii.
Třetím herním prvkem jsou pak řemeslníci, tedy v podstatě dostupné akce, které najdete ve vesnicích, ale které můžete během hry přesouvat a měnit tak dostupnou nabídku. To dodává hře na variabilitě, herních možnostech, ale i dynamice rozhodování a putování krajinou pomocí workerů hráčů. Stejně jako budovy, kterých je opravdu hodně, malé jsou oboustranné a jsou rozděleny do 4 základních typů – bodovací, měnící, trvalé a jednorázové. A vždy sice použijete všech 36 malých, ale deset náhodně otočíte. Tím se opět mění variabilita a znovuhratelnost hry.
Poslední co musím herně zmínit, to je Uweho a Tidova genialita ve vztahu k tomu, že hra na vcelku přístupných a jednoduchých pravidlech s pár akcemi přináší hromadu možností, rozhodování a hluboký herní zážitek.
Základní herní konstrukce v podstatě není složitá. Musíte tedy pochopit fungování produkčních a mechanických kol a pohyb workera – figurky po plánu pro plnění zakázek a provádění akcí. Hra je rozdělena do hráčských tahů, skládajících se z trojice potencionálních částí, respektive kroků. Jako první může aktivní hráč utratit jedno zboží a přesunout řemeslníky, což vede nejen k proměnám herního plánu, ale i přípravě dalších kroků. Další částí je pohyb, kdy hráč přesunuje svou figurku na plánu zaplacením proviantu, a to na tři možná místa – v jedné a té samé vesnici, do jiné vesnice nebo na zakázku. V prvních dvou případech slouží posun k následnému provedení akcí sousedních řemeslníků, a to ať už jednoho či obou, protože pole pro figurky jsou vždy mezi nimi. Pomocí akcí hráči staví budovy, sbírají suroviny, mění a směňují či získávají dobytek. Zkrátka zde je hra typickým worker placementem (movementem) s výběrem akcí. Kromě posunu k řemeslníkům se lze se svým pracovníkem vydat k plnění zakázek, které jsou nedílnou součástí hry.
Jakmile dojde na konec hry posunem výrobních kol na určitý počet proviantu, dojde k počítání bodů, a to za hráčská hospodářství, budovy, ale i sklo č dobytek. Vítězem je pak hráč s nejvíce body.
Hra obsahuje též sólo, které funguje poměrně jinak, než klasická hra, protože hráč neposunuje jednou figurkou po plánu, ale postupně umisťuje pětici v rámci pěti kol a s cílem nahrát co nejvíce vítězných bodů.
Dojmy
Mám osobně hodně rád hry z dílny Uwe Rosenberga. Jeho tituly se vyznačují skvělou produkcí, i když trochu řekněme retro německého stylu a hratelností postavenou na jednoduchých a jasných pravidlech s perfektní hloubkou a mnoha možnostmi. A přesně takový je i Černý les. Ve zkratce řečeno, tohle euro přináší inovativní a originální mechanismy a hlubokou hratelnost a mě osobně tahle kombinace velmi sedla.
I když to z prvotních náhledů tak nevypadalo, hodně se mi líbí grafické, funkční a přehledné zpracování všech herních prvků a využití produkčních kol pro trackování surovin a výrobu. Nehrál jsem Glass Road, takže nemohu srovnávat, ale výsledek v Černém lese se prostě povedl na výbornou.
Líbí se mi kombinace v podstatě velmi přístupné a příjemné hratelnosti a herní hloubky, protože v téhle hře je od začátku do konce, v každém tahu, co vymýšlet a plánovat. Což na druhé straně vede k časté analytické paralýze v rámci plánování, protože to musí každý provádět na několika úrovních – nejen dostupných akcích u řemeslníků a plánování cesty, ale i v rámci využití budov a produkce výrobních kol. Hra každého minimálně z počátku docela zahltí možnostmi, což jde možná trochu v rozporu s tím, když tvrdím, že hra je přístupná. Je, za tím si stojím, ale musíte se zorientovat.
Fungování produkce a zpracování na kolech, respektive celý kolesový systém je za mě opravdu originální a hraničí až z genialitou. Což je samozřejmě subjektivní.
Můžete se setkat s názorem, že hra není dostatečně variabilní. Ano i ne. Hra nabízí hromadu možností a v podstatě jejím jádrem je ideální využití a kombinace budov a možností. Zároveň může někdo postrádat větší variabilitu ve strategiích, protože v podstatě vždy musíte budovat budovy a starat se o dobytek, byť v různé formě a poměru. V tomto ohledu mi hra připomněla stará kvalitní eura jako Agricola nebo Puerto Rico.
Hra je pěkně funkční ve všech počtech hráčů, i když ve dvou musíte zařadit třetího „fiktivního“ hráče v podobě jednoho pracovníka, aby docházelo k větší interakci. Jeho ovládání a správa je však naprosto jednoduchá a Černý les má tak za mě zelenou v jednom, dvou, třech i čtyřech. Zároveň platí, že čím více hráčů, tím se nám hra o něco prodlužovala s náchylností větší paralýzu. Přeci jen v nižším počtu je větší prostor pro vlastní tvořivost a volnost.
Hra nabízí velmi příjemně satisfakční budovatelský nádech, kdy vás odměňuje a netrestá a nikdo vám vaši snahu přímo neboří a nenarušuje. Interakce mezi hráči není mnoho, respektive jen v zabírání polí.
Černý les je za mě osobně jedno z nejpříjemnějších, nejhezčích a nejlépe fungujících budovatelských eur letošního roku. Pokud máte rád poklidné budování, plánování a starání se o vlastní hospodářství, je tohle absolutní trefa do černého, a to navíc okořeněná o skvěle fungující surovinový systém založeny na výrobních kolech. Hra nabízí jednoduchý pravidlový herní systém, ale přitom s úžasnou hloubkou, která vás bude opakovaně vtahovat do hry.
Hru můžete koupit na TLAMA games!
Černý les
Autoři: Uwe Rosenberg a Tido Lorenz
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 90+ min
Autor: Adam Vondra Vondris