Challengers! – Vyzyvatelé

Dámy a pánové, prosím přivítejte Gumovou kachničku a T-Rexe na straně jedné a proti nim slovutnou trojici Siréna, Vizážista a Kostlivec. Vyzyvatelé na svých místech a souboj o vlajku může začít!

Za dobu hraní her a psaní o nich už mi toho pod rukama prošlo opravdu hodně. Měl jsem možnost vybudovat nespočet království, měst a říší, velet menším či větším armádám v desítkách konfliktů, pěstovat kytky, chovat kočky, pozorovat ptáky, putovat po dalekých zemích nebo třeba likvidovat zombíky na 100 a jeden způsob. A ano tohle všechno mě nedokázalo připravit na novinku vydavatelství ADC Blackfire s názvem Challengers! – Vyzyvatelé, která hranice šílenosti a kombinační extravagance posouvá ještě o kus dál. Jak jinak popsat hru, kde se na jedné ploše potkávají gumové kačenky, mořští panáci, dinosauři, roboti, papoušek či členové filmových štábů? Zní to šíleně, že? A ono to šílené je. Šíleně jednoduché a ve správné partě zábavné.

Challengers! je hra o stavění balíčku (deckbuilding) o jednoduchých soubojích založených v podstatě na systému „větší“ bere. Hra je určena pro 1-8 hráčů – a tady si dovolím rovnou tvrzení na krabici poupravit, protože podle mě je to spíš pro 4-8, když čím víc tím lépe a ideálně sudý počet soupeřů. Věková hranice je nastavena na 8+, což je s ohledem na celkovou jednoduchost a přístupnost naprosto v pořádku. No a celá partie vám i v plném počtu zabere maximálně nějakých 45 min, maximálně hodinu. Každý z hráčů má svůj balíček karet, se kterými se prostě v průběhu kol snaží porazit soupeře, získat vlajku a tím fanoušky (body). Po sedmičce kol nastane finální souboj dvou nejlepších. Toť vše.

Zpracování

Hra působí tak trochu šíleně už od prvního pohledu na krabici. Té na víku dominuje středová vlajka a k ní pádící nesourodá parta účastníků souboje. Ilustrace na krabici udává tón celé hře a za nás je komiksové odlehčené ztvárnění přesně to, co ke hře sedí – zkrátka jednoduchá hratelnost, jednouchá grafika. Po otevření vám hra ale rozhodně vykouzlí úsměv na tváři svým zpracováním. Pravidla v první řadě jsou velmi jednoduchá a přístupná, rozepsaná na pouhé 4 strany i s přehledem komponent a všemi příklady. A není v nich jediný zádrhel, který by nás zdržoval od soubojů. V pěkném, přehledném a funkčním plastovém insertu najdete vše potřebné. Protože se jedná o karetní hru, logicky hlavní místo zaujímají právě karty rozdělené do několika tematických balíčků, kde kromě základnách karet a karet automy najdete třeba rytíře či zábavní park. Dále tu máme povedené stojánky, které fungují při hře jako zásobníky, tak i na odkládání vyřazených karet.  Tradičně je tu i hromádka žetonů na vítězné body, ale také velmi hezké žetony vlajek. Co je ale produkční vrchol téhle hry, to jsou čtyři neoprénové herní podložky. Upřímně řečeno jsem zde nic takového nečekal a poměr cena/výkon v tomhle boxu je postavený dost vysoko. Z grafického hlediska musíte přijmout, že se jedná o odlehčenou a docela nenáročnou zábavu a s tím jde ruku v ruce i výše zmíněná komiksová grafika všech komponent.

Vlajka sem, vlajka tam

Z herního hlediska je dobré jedno doporučení – před hrou si sežeňte aspoň pět soupeřů, ideálně sedm, protože tahle hra absolutně vyniká právě ve vyšších počtech, když vznikají šílená komba a kombinace a karty se správně točí.

Každý hráč dostane na úvod startovní balíček a turnajový plán. Podložky (parky) se rozloží dle počtu hráčů s vlajkami a trofejemi uprostřed. Z šestice tematických balíčků vezmete pět, karty se stejnými písmeny zamícháte, rozložíte do držáků a vzhůru do soubojů.

V každém kole se hráči rozsadí dle své karty turnajového plánu. Následně všechna kola probíhají ve dvou fázích. V té první dochází k úpravě balíčků, kdy si hráči podle své karty vyberou karty z vrchu příslušných balíčků a mohou je zařadit do svého decku. Stejně tak lze něco vyházet. Poté následuje část druhá, a to jsou samotné souboje. V každém jednotlivém souboji se určí první hráč. Ten vyloží jednu kartu a uzme si pro sebe vlajku ze středu. Soupeř se následně svými kartami snaží „přebít“ hodnotu vyložené karty. Jakmile se mu to povede, situace se obrací. Poražené postavy jsou odloženy na tzv. lavičku. Souboj pokračuje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nepřeplní lavičku (má jen šest míst, ale stejné karty zabírají jen jedno místo) nebo někomu nedojdou karty. Vítěz obdrží trofej a může se jet další kolo. Tedy až dobojují všichni, což je otázka pár minut.

Každopádně po sedmičce odehraných kol nastává souboj finální mezi dvěma nejlepšími. No a vítěz může být jen jeden!

Sice to takto vypadá hodně jednoduše a přímočaře, ale nebyl by to správný deckbuilding, kdyby v tom nebylo nějaké „ale“. Karty a balíčky jsou totiž založeny na vzájemných propojeních a synergiích, kdy spolu různé karty vytvářejí komba, vzájemně se podporují, podkopávají jiné a zkrátka přinášejí výhody jednomu a nevýhody druhému. Zkrátka účelem je ideálně spárovat své karty k sobě a vytvořit tu nejsilnější a nejlépe prokombinovanou strategii, kdy platí, že nic není ultimátní, a co se zdá šíleně silné, může proti něčemu jinému vypadat naopak extrémně slabé.

Divoké souboje na osmou

Challengers! – Vyzyvatelé se na trh přikradly tak trochu nepozorovaně a skrytě bez nějaké větší hypu či ohlasů. A přitom je to hra, která by se spíš měla přiřítit s pořádným řevem a bordelem nejen do obchodů, ale hlavně na herní stoly. Jedná se totiž o docela nečekaně pěknou, přístupnou a fungující pecku. Byť má svoje specifika.

Co se zpracování týká, tak na jedné straně leží skvělé zvládnuté komponenty jako insert nebo podložky, ale i přehledné karty. Na straně druhé pak grafika, která rozhodně každému nesedne a možná leckoho odradí. Hra ale klame tělem a nejedná se o nějakou dětskou záležitost.

Skvělým bodem téhle hry je její přístupnost. Jednoduchá pravidla vysvětlíte bez nejmenšího problému a zádrhelu takřka komukoliv během pár minut a můžete se vrhnout do soubojů. Díky tomu se jedná i o dobrou vstupní hru pro nováčky, kteří zde velmi jednoduše pochopí princip stavby balíčků, ať už se jedná o jejich vylepšování nebo naopak „čistění“. To ale rozhodně neznamená, že si hru neužijí všichni. Zkušení hráči se naopak od začátku vyřádí v kvantu dostupných kombinací.

Dalším plusem (a velkým mínusem zároveň) je počet hráčů. Na krabici se sice dočtete 1-8, ale cokoliv pod 6 je podle nás spíš testovací hra. 4 hráči ještě relativně fungují, pod tento počet už je prostě hra strašně mdlá, nevyniká a vytrácí se zábavnost a kombinování. Stejně tak je třeba hodně doporučit hrát hru v sudém počtu účastníků. V lichém totiž nastupuje na hrací plochu automatický balíček, proti kterému vždy musí někdo hrát a byť není špatně nastavený, prostě si hru proti automatickému hráči neužijete tak jako proti soupeřům a jejich kombinacím.

To je totiž velké kouzlo téhle hry – neustálé hledání nových kombinací, komb a silných strategií. Neexistuje totiž nic jako zaručeně výherní mix, který vám vyhraje každou hru. Něco se může zdát strašně silné, ale pak vám to nečekaně naruší úplně nová kombinace karet. I když je základní mechanismus celé hry extrémně jednoduchý, tak právě kombinace a propojení karet ho narušují a posouvají celek o kus dál.

Tím že všichni hráči hrají současně a duely probíhají simultálně, nedochází k žádným prostojům nebo čekání. A i když čekáte, než soupeř vyloží své karty, vše ubíhá rychle a každé kolo je do pár minu odehrané. Paradoxně nejvíc času tak ve finále lze strávit stavbou a úpravou balíčků.

Challengers! – Vyzyvatelé přinášejí na jednoduchých pravidle zábavnou deskovou hru, která boduje především svou přístupností, možnostmi, zpracováním a velkým počtem možných hráčů. Jedná se o svižnou hru, která se hodí pro větší počet hráčů, a to ať už v rodině nebo partě hráčů jako nenáročné zpestření večera. Nebo prostě jen tak s partou kamarádů. Zkrátka soubojovka pro všechny.

Hru můžete koupit třeba v Cechu hráčů zde!

Challengers! – Vyzyvatelé

Autoři: Johannes Krenner, Markus Slawitscheck