Critical: Svatyně

Chcete být rytířem v lesklé zbroji? Udatným nebojácným hraničářem potulujícím se kraje? Nebo snad zlodějem? Nebo zlověstným mágem? Užijte si svou roli hrdiny ve hře Critical: Svatyně.

Když se řekne RPG na stole, okamžitě se mi vrátí vzpomínky na letní tábory a „dračák“. Tedy Dračí doupě, herní systém přinášející možnost vypravit se na vlastní dobrodružství v rolích všemožných hrdinů i nehrdinů, kterým vás provede jeden z hráčů v roli vypravěče v jím vytvořeném příběhu. Obrovskou výhodou, ale i nevýhodou zároveň byla otevřenost celého systému. Hra vás sice nějakým způsobem naučila základy, popsala svět nebo zkrátka pěkně tlustým sešitem uvedla do systému, ale pak už vás nechala v podstatě volně plavat. Respektive vypravěč si musel vytvořit nějaký příběh a tím hráče provést. Critical: Svatyně, novinka od Albi, to je pro mě takový trochu hybrid mezi RPG hrami a deskovkami. Připraveni? Tak seberte meče, luky, kožené brnění a vzhůru do dobrodružství.

Critical: Svatyně je hrou na hrdiny za níž stojí Yohan Lemonnier a Kristoff Valla a v originále nese podtitul „Season 1“, což dává napovědět, že se jedná o základ systému, který pravděpodobně dostane pokračování. Byť ty nejsou nutností a dají se vytvořit i jinak, ale o tom dále. Každopádně je hra připravena pro 2-5 hráčů od 14 let (rovnou upozorňuji, že to je opravdu dosti přehnané a úplně v pohodě si zahrajete i s dětmi polovičního věku). Jedná se o příběhovou kampaň, skládající se z 9 scénářů, kdy jeden vám zabere od nějakých 20 do 60 min. Hráči se musí rozdělit na vypravěče na straně jedné, který funguje jako klasický „pán jeskyně“ provázející hráče celým dobrodružstvím a na hrdiny na straně druhé, kteří celý příběh prožívají.

Vybavení pro hrdiny

Critical zaujme hned na první pohled, a to z prostého důvodu, že za grafickou stránkou stojí Vincent Dutrait, který nesporně patří mezi nejlepší výtvarníky deskových her současnosti, a jeho hry bych nejraději sbíral bez ohledu na jejich kvality, protože se vždy jedná o malé umělecké dílo.

Po otevření krabice na vás čeká pěkná řádka herních komponent, které lze, stejně jako hraní, rozdělit mezi vypravěče a hráčské postavy – hrdiny.

První jmenovaný dostává do ruky hlavně celý herní systém a základní dobrodružství a všechny komponenty k němu. Nemusí tak nic vymýšlet, ale už má připravena nejen pravidla, ale i příběh, scénáře, mapu, nehráčské postavy či nádherně ilustrované karty epizod. V tomto tkví velká síla celé hry, tedy vše je rovnou připraveno, stačí si načíst pravidla a můžete se s hráči vrhnout do hotové, a musím podotknout rozhodně ne slabého, příběhu. Zároveň v tom je trochu nevýhody, které hru limitují na poli RPG her, protože vyprávění není až tak volné a někdy všechny u stolu nutí k určitým rozhodnutím, která nelze obejít nebo změnit. Zkrátka máte dvě koridorové varianty A nebo B a musíte se rozhodnout, respektive vypravěč musí hráče směrovat daným směrem. Je to prostě daň za herní navržený systém, i když vypravěč si (vyzkoušeno) může dovolit si s příběhem, respektive některými prvky trochu hrát. Ostatně jedná se o kooperativní dobrodružství a nevidím důvod jet striktně podle pravidel.

Na druhé straně stojí vybavení pro hráče. Každý si vybere jednoho ze čtyř hrdinů v podobě krásných velkých karet se základními staty a informacemi (vždy je na výběr z obou pohlaví). K němu je pak určena obálka na komponenty, počáteční vybavení, specializace či schopnosti. A samozřejmě i vybavení lepší, různé žetony či dokonce jmenovka, protože no name hrdina se na dobrodružství nevypraví. A samozřejmě nesmím zapomenout na hromadu kostek od šestistěnek až po dvanáctistěnnou.

Z hlediska zpracování hře těžko něco vytknout. Vše nese strašně hezké ilustrace, ale hlavně je vše maximálně připraveno na optimalizace a co největší zábavnost a propracovanost. Hru jednoduše stačí vybalit, rozložit a můžete hrát. Tedy poté co nastudujete základní pravidla, která jsou ovšem poměrně krátká a snadná. Pak už si vás hra chytí a začne provádět od nulté kapitoly postupně hrou. Svět nebo chcete-li příběh je dostatečně zajímavý a pěkně napsaný, aby hráče udržel u hry a motivoval ho objevit a dohrát, byť se nejedná o nic brutálně převratného a zásadě jde o čistou esenci klasické fantasy. Co se mi ale líbí je konečný návod a možnost nejen si stáhnout a vytisknout další komponenty, ale hlavně pomocí komponent vytvořit zcela vlastní dobrodružství, což hře dává obrovské možnosti variability a znovuhratelnosti.

Vypravěč proti hráčům

Kdybych to shrnul v kostce, pak z herní stránky samozřejmě záleží, za kterou stranu hrajete. Vypravěčův úkol je provádět hráče dobrodružstvím, předkládat jim příběh a postavit je proti výzvám a úkolům, které postupné scénáře nabízejí. Právě jeho role je něco, co mě osobně baví asi nejvíc, protože má v podstatě moc nad celou hrou a připravuje hráčům zážitek. K tomuto má svou pevnou zástěnu s nápovědou, za níž si připravuje nejen popisy světa a dobrodružství s patřičnou atmosférou, ale i hraní rolí postav, které se proti hráčům postaví v rolích nepřátel i spojenců a předestírat a vyhodnocovat akční možnosti hráčů.

Proti tomu postavy v podobě ostatních hráčů žijí příběhem. Vybírají si postavy podle svého stylu – čaroděje nebo třeba hraničáře, musí si jí pojmenovat, vžít se do ní a zkrátka v kůži hrdiny si užít předpřipravený příběh a jeho nástrahy. Specifikem RPG her je, že vás uvrhne do příběhu, ale nevede pevně za ruku, ale nechává svět, místa, dění prozkoumávat dle své volby – byť tedy jak jsem psal výše, tady je volba v některých případech o něco zúžena.

Celá hra se pak skládá z vyprávění, pátrání, bojů, plnění testů a akcí, rozhodování – zkrátka prožívání příběhu v roli hrdinů. Každá kapitola/scénář má svůj vlastní leták, který určuje část příběhu, komponenty, střetnutí či úkoly, které musí hrdinové prozkoumat a projit.

Ano, hry na hrdiny mě vždy bavily. Jenže čím je člověk starší, tím méně má času a ztrácí i čas na louskání dlouhých hutných pravidel či vymýšlení příběhů. A už vůbec ne čas následně mnoho hodin hrát jedno obsáhlé dobrodružství. Critical je v tomto ohledu skoro až geniálním převedením klasické RPG do osekané, ale nikoliv nějak výrazně ochuzené, deskoherní podoby.

Zpracování hry, to je jedna velká radost. Dutrait je mistrem svého řemesla, ať už se jedná o postavy v podobě hrdinů nebo nehráčských postav, ale i třeba v podobě nádherných karet epizod, které vtahují do dění a do příběhu. Nejen graficky, ale i herně je hra dobře udělaná. Vypravěč dostává dobře vymyšlenou výbavu zástěnou s nápovědou počínaje a popisem světa a vysvětlení všech kapitol konče. A pozadu nezůstávají ani hráči, kteří si nemusí nic abstraktně psát na papírky, ale vše mají v podobě komponent na stole, což prohlubuje zážitek.

Moc se nám líbila struktura celé hry a pravidel. Ta vůbec nejsou složitá, dobře vysvětlená a přehledná. Stejně jako shrnutí kapitol, které jsou systematicky a logicky rozdělené a přehledné a vše dává hře dobrý spád a napětí bez zadrhávání. Zároveň je celý systém otevřený a variabilní a po dohrání příběhu si můžete tvořit či stáhnout další dobrodružství a výzvy.

Z mého pohledu je hra ideální jako vstupní RPG, a to ať už pro hráče, tak pro děti pod vedením staršího vypravěče. Příběh je pěkně napsaný a vytvořený, a hra není žádným způsobem brutálně zařezávací či eliminační. Podporuje tak představivost a možnosti hráčů kolem stolu.

Na krabici sice najdete možný počet hráčů 2-5, ale rovnou říkám, že bych doporučil minimálně 3. Nesmíte zapomenout na to, že jeden z hráčů bude vždy vypravěčem a hrát Critical jako dvojkovku jí hodně ubírá na herním kouzle a je mnohonásobně lepší, když se hráči u hry mohou domlouvat, společně vymýšlet a užívat si dobrodružství a řešení složitých situací.

Slabší stránkou hry je znovuhratelnost týkající se základu hry. Jasně, můžete si stáhnout, najít či vymyslet další dobrodružství, ale pokud se bavíme o základním příběhu, nevidím moc důvod (nebo spíš možnost) hrát ho se stejnou skupinou opakovaně, neboť jakmile jednou odhalíte celý příběh, ztrácí své kouzlo a napětí.

Hra je sice vstupním RPG a dělá to dobře, ale nese se s tím i jedno negativum. Její jasné nastavení často nedává hráčům dostatek možností postupu a je úkolem vypravěče hráče korigovat a nasměrovat je do možných voleb. Prostě musí hru trochu více držet na uzdě než klasické zcela volné RPG.

Naopak silnou stránkou – možná nejsilnější – je dostupnost hry. Můžete si jí zahrát s hráči RPG hrami nepolíbenými, můžete hrát s rodinou, můžete zapojit děti a jejich kamarády a všichni budou nadšení. Ostatně stačí vám jeden „mentor“ vypravěč, který ostatní správně provede a Critical je pak takovým příjemným skrytým diamantem na poli RPG v jedné všeobsahující krabici.

Nebudu tvrdit, že Critical: Svatyně je čisté plnokrevné RPG pro zkušené hráče podobného žánru her, naopak se jedná o vstupní dobrodružství, které ale umí pěkně pohltit a navnadit na hry na hrdiny. Jeho výhody jsou zcela nesporné a v líbivém vizuálu ukáží pěkně vystavěný (částečně) otevřený příběh plný nejklasičtějšího fantasy dobrodružství. Pokud hledáte něco na společné rodinné večery a chcete všem okolo ukázat možnosti RPG her, je tahle hra trefou do černého.

Hru můžete koupit přímo u Albi zde!

Critical: Svatyně

Autoři: Yohan Lemonnier a Kristoff Valla