Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma

Hry recenze

Ve stínech číhá šílenství a nebezpečí z hororového pera H. P. Lovecrafta a prastaré mocnosti vyzývají vyšetřovatele k novému střetnutí s nepříčetností a smrtí. Strach z neznáma přichází.

Americký spisovatel H. P. Lovecraft si asi ani ve snu nemohl představit, co vše bude jeho obsáhlé dílo, nejen o mýtu Cthulhu a prastarých božstvech a nebezpečí, po desítkách let provázet. Kult postavený na jeho příbězích láká čtenáře a milovníky temnoty i po desetiletích a deskoherní podoba je jedním z nejobsáhlejších médií adaptujících mýtus Ctthulhu, Hastura, Yog Sothotha a další a další prastará temná božstva a s nimi spojená monstra, nestvůry a zlověstné záhady. I přes desítky všemožných adaptací je pro mě osobně na špici dvojice, a to Arkham Horror: The card game, tedy živoucí LCG plná originálních příběhů a také Cthulhu: I smrt může zemřít od brněnských REXher. Právě druhá jmenovaná je nejen mou oblíbenou hrou univerza, ale také pravděpodobně nejoblíbenějším atmosférickým ameritrashem, který u stolu nikdy neodmítnu.

A právě Cthulhu: I smrt může zemřít z dílny CMON dostává po letech samostatně hratelný velký obsáhlý přídavek s podtitulem Strach z neznáma. Tahle krabice, která si prošla kickstarterem, funguje zcela samostatně a tvoří v rámci univerza hry tzv. season 3, kdy první sezóna byl český základ, druhá zatím nevyšla. A stejně tak jako je 1 a 2, existuje i 3 a 4. Potažmo také novinka v podobě 5 a 6, ale do jejich vydání je ještě daleko. A aby toho nebylo úplně málo, tak ještě vycházejí samostatní prastaří v boxech. Tím chci hlavně říct, že Cthulhu v rámci této řady dostává opravdu velkou porci obsahu, a i kdyby zůstalo pouze o doposud česky vydaných věcí, máme tu 20 vyšetřovatelů, 7 prastarých a 12 kapitol na zkombinování. Počty možností už nechám na každém. A že pořád nevíte, o čem tahle hra je? Inu pojďme na ní!

Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma je velká figurková scénářová hra plná kostek a boje s prastarým zlem slavných autorů v čele s Ericem M. Langem, Robem Daviau a Marco Portugalem, určený pro 1-5 hráčů od 14 let a s herní dobou okolo 90-120 min na jednu partii. Každý z hráčů se v ní ujímá role jednoho z vyšetřovatelů, víceméně prostých běžných občanů, a musí čelit tajemnému rituálu, prastarému zlu a ohyzdným obludám z bran pekelných. Úkol jako takový zní, aspoň na papíře, jednoduše – překazit rituál a zabít prastarého. Což se snadněji řekne, než udělá.

 

Zlo v krabici

Jakmile se vám do spárů dostane krabice se Strachem z neznáma, okamžitě víte, že tady toho bude skutečně hodně a na kvalitě se nešetřilo. Ať už to poznáte podle váhy (osobně tuhle hru fakt nerad někam přenáším) nebo podle rozměrů a výšky. Však také na vše dohlíží samotný Cthulhu z povedené ilustrace.

Po rozbalení vás čeká jednak vyloupání řady kartonových komponent, ať už dílků herního plánu či různých žetonů zdraví, bran, ohně či dovedností. Pod tím už najdete velmi pěkně (a stejně jako v původní hře) připravené herní rozložení, kdy karty a figurky mají svůj plastový insert s přihrádkami a jednotlivý prastaří v podobě Azathotha a Tsathoggua své vlastní krabičky s jedinečným herním materiálem. Stejně je vytvořena i šestice kapitol. Pokud hru vůbec neznáte tak Cthulhu: I smrt může zemřít funguje tak, že máte základní pravidla a herní komponenty a na každou partii určíte jednoho prastarého a jednu kapitolu. Vzájemně všechny komponenty zkombinujete a tím vytvoříte podmínky, nastavení a průběh celé hry. Za mě osobně se jedná o skvěle vymyšlený a funkční systém, které nejen že příjemně usnadňuje úklid a přípravu, ale také zajišťuje potřebnou variabilitu a znovuhratelnost, kdy už jen s touto jednou krabici získáte 12 originálních možností, jak hru hrát (2 prastaří krát 6 kapitol). Ale k hodnocení dole.

Cthulhu je opravdu obsáhlá hra, ať už se jedná o hromadu kartonových dílků, desítky skvěle ilustrovaných karet nebo různých desek. Nebyl by to ale CMON, aby tahle hra neobsahovala hlavně hromadu velmi kvalitních plastových miniatur. Nebo ne, velmi kvalitních je slabé hodnocení – spíš perfektních. Ať už se jedná o dva velké prastaré a jejich „osobní“ nestvůry, vyšetřovatele, kultisty nebo řekněme generické nestvůry, hra zkrátka obsahuje nádherně detailní a perfektně vytvořené figurky, které z krabice doslova křičí „namaluj nás“.

Snad jediná trochu výtka směrem ke zpracování jsou pro mě desky pro hráče. Osobně prostě mám hodně rád dvouvrstvé desky či překryvné pláty, aby se zabránilo pohybu žetonů a ukazatelů. A i když v téhle hře má každý hráč na své osobní desce všeho všudy šest barevných ikonických chapadel, nejednou se mi stalo, že jsem si do nich drcnul. A ano, je to trochu rozmazlenost.

Co asi bude zajímat hráče původní hry je, co je tady nového. Inu kromě dvou originálních prastarých a šestice kapitol, stejně jako nových vyšetřovatelů jsou to i karty a deska neznámých nestvůr a neznámé relikvie, které mohou ztěžovat nebo naopak lehce zjednodušovat hru a přinášejí zkrátka nové herní možnosti. A zároveň se dá vše napříč kombinovat, takže klidně můžete zahrát staré kapitoly s novými prastarými či naopak nebo do původní hry přidat neznámo.

Strach z neznáma toho obsahově přináší hodně a zachovává velmi vysokou kvalitu, ať už se jedná o velmi povedené ilustrace, nádherné figurky, povedený překlad či kvalitu karet a žetonů. Už stačí si na stole jen zapálit svíčku a máte dokonale hororovou atmosféru plnou neznámého strachu a napětí, přesně jak to Lovecraft chtěl.

 

Jak zamést s příšerou?

Za mě osobně je jednou z velkých předností téhle hry obecně poměrně velká přístupnost. Cthulhu totiž víceméně není pravidlově složitý, zvláště pokud máte u stolu jednoho zkušenějšího hráče, který pohlídá pár důležitých pravidel. Jednou ho jeden kolega označil jako Zombicide na steroidech a tohle srovnání není úplně mimo.

Na začátku hry vás čeká příprava. Ta se v zásadě skládá nejprve z výběru prastarého a kapitoly. Jednotlivé kapitoly na sebe sice přímo nenavazují a nejedná se o kampaň, ale napoprvé bych je docela doporučil hrát postupně. Jakmile máte vybráno, vytvoříte herní plán, umístíte počáteční figurky a žetony a připravíte desky a prastarého, stejně jako balíčky karet a každý z hráčů si vezme jednoho vyšetřovatele spolu s deskou a plastovými označovači vybrané barvy. Nutno podotknout, že každý vyšetřovatel je odlišná, a i když princip je stejný, dopad na hru a schopnosti rozdílné.

Jakmile máte připraveno, vrhnete se společně do přerušení rituálu pomatených kultistů a směrem k porážce prastarého. Hra se skládá z jednotlivých tahů hráčů, rozdělených do 4 fází.

V té první hráči vykonávají své akce dle volby – k dispozici je na výběr z několika možností, ať už se jedná o klasický pohyb, boj nebo třeba odpočinek, ale také zvláštní akce spjaté se zvláštními podmínkami či přímo kapitolami směřují k přerušení rituálu. Snaha hráčů? Vyhrát hru a nepropadnout šílenství či spárům všudypřítomné smrti.

Následuje fáze mýtů, během které jsou otáčeny a vyhodnocovány speciální karty mýtů, které hráčům silně ztrpčují jejich herní snahu. A ne, nikdy na vás hra nebude hodná.

Následuje část prohledávání nebo boje, záleží na tom, kde se hráč aktuálně nachází a vyhodnocení konce tahu, kdy dopadnou, respektive mohou dopadnout, některé efekty a také může hráči doslova chytnout kabát rudým plamenem. A klidně se může stát, že dosud otočené karty mýtů způsobí vstup samotného prastarého na herní plán!

Cílem hry je nejprve přerušit rituál vyvolání prastarého a následně zlikvidovat i toho, a to v několika jeho fázích, protože prastará božstva se ráda vrací jako bumerang silnější a odhodlanější. Jak prohrát? Inu takových možností je celá řada – vyšetřovatel zemře dřív, než je vůbec prastarý přivolán, zemřou nebo propadnou šílenství všichni vyšetřovatelé, speciální žeton postupu dojde konce hry. Zkrátka dřív než stihnete prastarého ukopat k smrti, tento se vrátí na zemi a začne tyranizovat svět!

 

Dojmy

Cthulhu: Smrt může zemřít je obecně jeden z nejlepších deskoherních a ameritrashových atmosférických zážitků, který si můžete na stole užít. Tedy aspoň subjektivně podle nás. Pokaždé se do té kombinace prastarých a originálních kapitol úplně zapadnu a mám neustále chuť zkoušet další výzvy a kombinace.

Zpracování celé hry je naprosto famózní. Ostatně jedná se o velkotonážní a drahý titul, který si však každou korunu naprosto bez problému obhajuje, ať už se jedná o krásné figurky, kvalitní uspořádání, karty a ilustrace či jen pouhé množství herního materiálu.

Moc se mi líbí, kolik variability a znovuhratelnosti tahle hra nabízí. A nejedná se jen o kombinace kapitol a prastarých, ale nově i neznámá monstra. A samozřejmě možnost hru kombinovat s původním základem je naprosto parádní. Pokud vlastníte veškerý český obsah, máte herní vybavení na dlouhé desítky hodin vypořádávání se s prastarým zlem a tajemnými kulty. Ale i pokud si pořídíte jen jednu krabici – a za mě by to měl být právě Strach z neznáma – dostane pořádnou porci zábavy.

Oproti původní hře je pro mě Strach z neznáma ještě o kousek posunem k lepšímu. Ne, nemyslel jsem si, že dostanu ještě lepší hru. Byl jsem trochu skeptický, aby nedošlo k prostému opakování obsaženého, ale výsledek je opravdu příjemným překvapením. Autorům se povedlo vytvořit nejen originální prastaré, ale i kapitoly, které se dostatečně odlišují od těch původních. K tomu navíc nový prvek neznámých nestvůr a relikvií, který funguje naprosto fantasticky a proměňuje hru natolik, že vyžaduje odlišný přístup a herní postupy. Hra nám s neznámem přišla o něco těžší a mnohdy se stávalo, že jeden hrdinný vyšetřovatel na pokraji šílenství čelil samotnému prastarému v epickém závěrečném střetu a poslednímu hodu kostek.

Hra nejen svými kapitolami, ale hlavně hraním vytváří povedené menší či větší příběhy, které vám utkvějí v paměti a přesně to má podle mě tento typ her dělat. Navíc hra vytváří zcela pohlcující a parádní atmosféru a prostě píše příběhy na stole.

U Cthulhu se mi hrozně líbí, jak hra pracuje s postupně narůstajícím šílenstvím a jeho zapracováním do „zlepšujících“ se vyšetřovatelů. Nechcete být moc šílení, ale ani málo. Tohle balancování šílenosti funguje naprosto parádně a je klíčovým prvkem celé hry.

I když se jedná o velkou a obsáhlou hru, mechanicky nejde o složitý titul a užijete si ho i s méně zkušenými hráči, kteří do hry rychle propadnou. To je za mě příjemné plus. Svůj vliv na to samozřejmě má o kooperativní princip hry.

Co se týká počtu hráčů, osobně mám Cthulhu nejraději ve dvou nebo ve třech. Je to hlavně tím, že chci být neustále v centru dění. Ve čtyřech a pěti už je čekání na tahy o něco delší.

Hra má spád a pořád se něco děje. Od začátku do konce vás Cthulhu vtáhne a nepustí.

Co je třeba u hry přijmout, to je náhoda v podobě kostek, ale i karet. Prostě nespekulujte, náhoda v téhle hře je a buď jí přijmete, nebo jděte o hru dál a tohle nebude pro vás.

Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma je pohlcující, vynikající a atmosférická hra, která si na nic nehraje a dávkuje hráčům hodiny hutné, promyšlené a fungující zábavy na hraně šílenství. Strach z neznáma posunuje kvalitativní laťku ještě o kousek výše, než původní hra a v podstatě se blíží k dokonalosti pro každého, kdo má rád atmosférické hry plné nesmiřitelných soubojů, mnoha vyprávěných příběhů a hlavně světa H. P. Lovecrafta. Milovníci tvrdých euro her tady nepochodí, ale pro všechny ostatní je tohle jasná deskoherní desítka a akčně laděná pecka, která by neměla chybět na herním stole.

 

Hru můžete koupit na Planetě her zde!

 

Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma

Autoř: Eric M. Lang, Rob Daviau a Marco Portugal

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: 2025

Věk: 1-5

Věk: 14+

Herní doba: 90-120 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři