Využijte moci starověkých řeckých bohů, veďte své hrdinné hoplíty a námořníky k vítězství a ovládnutí legendárního souostroví Kyklady v nesmiřitelném souboji s ostatními!
Hra Cyclades si od svého vzniku v roce 2009 vybudovala pořádnou základnu fanoušků, ale i takřka legendární status. Kombinace přístupných pravidel, spolu s několika rozšířeními i skvělé hratelnosti, svižných přetahovaných soubojů a tahanic o přízeň bohů na ostří kopí a v záři štítů se i po více než 15 letech těší velké oblibě. Tvůrčí dvojici Bruno Cathala a Ludovic Maublanc se povedlo se základním titulem a jeho expanzemi vybudovat stálici deskoherních stolů, která jen čekala na nějaké moderní, učesané a upravené vydání, protože i když byly „kyklády“ oblíbené, ruku na srdce, měly pár neduhů a ne zcela dořešených prvků.
Poslední roky ale přejí starším titulům v novém světle a v různých vylepšených, výročních a legendárních edicích, a tak světla světa spatřila před pár lety kickstaterová kampaň i na Cyclades s podtitulem Legendární edice. Původní hra sice nevyšla v české distribuci (byť hra byla dostupná a pravidla přeložená), ale nebylo otázkou zda, ale spíš kdo se téhle hry z našich vydavatelů ujme. Nakonec v souboji pomyslných bohů vyhrála pražská TLAMA a ta nedávno přišla s hrou na trh. Tak se pojďme společně ponořit do epického střetu bájných řeckých států za dohledu mocných bohů, hrdinů i nestvůr z pověstí.
Cyclades (dále už bez dovětku Legendární edice) jsou dynamickou, strategickou, area control, soubojovou a dražební hrou určenou pro 2-6 hráčů od 13 let s herní dobou od 90 a více min. Každý z hráč se ujme jedné z frakcí řeckých městských států a snaží se ovládnout krásné, bohaté a legendární souostroví Kyklád, a to ziskem přízně bohů, stavbou mocných metropolí a důmyslným válečným uměním v neustálých soubojích a přetahování se soupeři.
Herní vybavení
Velkým progresem, kterým hra prošla, to je zpracování a grafická stránka. Ve velké těžké a pořádně plné čtvercové krabici s hydrou a hrdiny vedoucími své legie do bitvy najdete spousty kvalitních komponent.
Jako první najdete v boxu tradičně pravidla. Ta jsou velmi pěkně a srozumitelně napsána a vše vysvětlují, ať už všechny principy, schopnosti či možnosti. Kvituji, že hra jako taková vlastně není těžká a základ je dobře vysvětlitelný i méně zkušeným hráčům. Ano, být ve hře mistrem a správně se rozhodovat – i s ohledem na dynamické dění okolo – je výzva, ale jinak je vše otázka pár minut. Ostatně stačí se naučit šest fází, schopnosti bohů a navíc má každý hráč ke hře přehlednou „lama“ kartu na speciální zástěně.
Pod pravidly už najdete chytře a šikovně udělaný papírový insert a v něm k vyloupání desítky žetonů – mince, žetony rohů hojnosti, budovy či metropole, ale i standees v podobě hrdinů a vybraných monster. Dále také kostky pro souboje nebo dřevěné figurky námezdních vojáků a sady karet pro mýtické tvory, hrdiny, kněžky a filozofy.
Dominantou hry je jednak deska aukce, která slouží pro nabídku jednotlivých bohů během partie a nabídku karet, ale i variabilní herní plán, skládající se podle počtu hráčů až z 10 desek souostroví, které se před hrou seskládají a přidávají hře velkou variabilitu.
Pro každého z hráčů je připravena speciální zástěna s lama kartou, sloup daru pro aukční část, barevné žetony kontroly a také dřevěné figurky lodí a vojáků. Ano, oproti předchozí verzi hry najdete v základní variantě „pouze“ dřevěné figurky a plastové si můžete dokoupit jako bonus. Za sebe musím říct, že mi během partií plast ve hře absolutně nechyběl a dřevění meeplové jsou zcela funkční a i praktické. Stejně jako standees tvorů a hrdinů, byť i ty lze nahradit figurkami.
Co se mi hodně líbí z hlediska zpracování, to je zcela nová a hlavně moderní barevná grafika, která dává hře úplně nový svěží design. Skvělá je i použitá ikonografie a všechny detaily, které hře pomáhají z herního hlediska k plynulé hratelnosti a dobrému spádu od začátku do konce, ať už se jedná o dobře vyřešenou lama kartu, pěkné kostky, jasně a přehledně vytvořenou herní mapu nebo karty s popisky schopností. Celkově už v základní verzi (bez figurek) dostanete na stůl krásně zpracovanou, kvalitní, hodnotnou a plnou hru, která si zaslouží každou korunu. Zda potřebujete figurky? To už je na každém. Za nás funguje hra i bez nich bez problému.
Jak na to?
Z herní stránky není co do základních mechanik naučení hry Cyclades vyloženě věda. Na herní stůl rozložíte desky souostroví ve dvojnásobku počtu hráčů, připravíte zásoby mince, měst a metropolí a bokem desku nabídky. Na tu vyložíte náhodně karty mytických tvorů a hrdinů a zamíchané všechny bohy, kdy dle počtu hráčů některé odhalíte, některé ne. Každý hráč si vezme jednu zástěnu a všechny komponenty a žetony vybrané barvy, k tomu pět mincí a v podstatě se můžete vrhnout do hry. Tedy ještě musíte rozmístit své základní síly v podobě figurek, ať už pozemní či námořní, na herní plán.
Cyclades se hrají na předem neurčený počet kol, kdy cílem hry je ovládnout 3 nebo více metropolí nebo dokud není jeden z hráčů zcela eliminován ze hry. Jakmile nastane na konci kola (epochy) jedna těchto podmínek, hráč, který ovládá nejvíce metropolí, vítězí.
Z herní stránky je třeba pochopit aukční systém, bohy, stavbu měst a metropolí, ale také pohyby vojsk a souboje. Vše je ale ve své podstatě strašně čisté a jednoduché, jak už to u her Bruna Cathaly bývá.
Hra se skládá z jednotlivých kol – epoch, rozdělených do šestice fází. Kromě prvního kola dochází na začátku každého dalšího k obměně nabídky. Jednak se resetují tvorové a doplňují hrdinové, ale hlavně se proměňuje nabídka bohů. Vrchní deska jde na konec, ostatní se posouvají vzhůru. Případně se některé otočené lícem dolů aktivují. Následně hráči obdrží příjem v podobě zlaťáků a ten mohou hned v další části použít pro dary bohům. Což je mimochodem prachsprosté uplácení bohů v nabídce. Každý má u sebe speciální stupnici, kam hráči v pořadí postupně přikládají své sloupy a určují tak, kolik mincí danému bohovi věnují, aby mohli využít jeho sílu a schopnosti. A ano, lze se přehazovat, ale nikdy nesmí dva hráči skončit u jednoho z bohů zároveň. Kdo dá víc, vítězí v boji o přízeň.
Jakmile se rozhodí hráči u bohů, musí si udržet své dříve získané mytické tvory a předhodit jim pár kněžek v podobě karet. No a následuje zásadní část hry, a to akce. Postupně od prvního boha v nabídce hráč, kterému se povedlo jeho přízeň získat, vyhodnotí jeho povinné a případně i volitelné akce. Každý z bohů je jiný a kloní se k jiným specifikům hry. Jedno, tedy až na Apollóna, ale mají společné – nutí vás stavět města. Kromě toho přinášejí další akce, které byste asi u daného zástupce panteonu čekali. Takový Poseidón vás donutí postavit přístav na herní plán a najmout novou loď a následně dovolí s loděmi brázdit mořské vlny či najímat další. Arés je na tom podobně, ale místo lodí pracuje s vojáky. Moudrá Athéna zase ráda vidí akademie a přináší karty filozofů. A prostopášný Zeus krásné kněžky. Právě správné časování, výběr a využívání schopností a akcí je logicky ve hře zcela klíčové.
Jakmile všichni dohrají akce svých bohů, nastane konec epochy. Pokud byla splněna jedna z podmínek konce hry, tradá, partie končí. Pokud nikoliv, pokračuje další epocha.
Ve velmi stručné kostce je to všechno – příprava, aukce, akce a vyhodnocení a znovu.
Co musím zmínit, než se dostaneme dále, to je jednak bitva, protože těch je hra plná a týmová hra. Ano, na plánu se hráči velmi často střetávají se svými hrdinnými jednotkami, hrdiny a tvory. Souboje ve hře jsou velmi dynamické s jistou mírou náhody v podobě kostky. Ale zároveň rychle vyřešené - sečtete síly armád, hodíte kostkou, porovnáte výsledky, odstraníte jednotky a hurá dál.
Druhým zmíněným bodem je týmová hra. Popis nahoře totiž odpovídá režimu 3-5 hráčů. Pokud hrajete ve dvou či šesti nebo v případě volby i ve čtyřech, rozdělí se hráči do dvou týmů, které bojují proti sobě a sdílí nejen taktické prostředky a rozhodování, ale i zásobu mincí. A také nestačí získat 3 metropole, ale musí být 4.
Pokud si chcete přečíst pravidla celá, dovolím si vás odkázat ale přímo na stránky TLAMA games, kde jsou ke stažení a přečtení.
Dojmy
Cyclades jsou plným právem známou a oblíbenou hrou, ale právě v nové Legendární edici podle mě ukazují proč. Redesign, úprava a učesání celé hry a jejích prvků tomuhle dynamickému soupeření strašně sedlo a z dobré hry se stává hra vynikající. Byť ano, stále má v sobě prvky, které budou mnoho hráčů štvát a některé změny zcela jistě nesednou každému. Dovolím si ale jít postupně.
Předně zpracování a grafika. Ta nová je zkrátka líbivá, hezká, přehledná a moderní. Cyclades tenhle posun ocení. Líbí se mi celkové zpracování, ale i nové herní prvky jako variabilní herní plán z dílků, přehlednější karty tvorů a hrdinů, ale i upravení bohové a náhrada některých hůře vybalancovaných. Za sebe osobně nemám absolutní problém hrát hru s dřevěnými meeply a standees, ale pokud si hru vylepšíte, vypadá samozřejmě ještě epičtěji a figurky ocení minimálně zarytí barvíři.
V čem byl u nás problém, a co některým vadilo? Inu pro někoho to byla herní doba. Na krabici sice najdete 90 min, ale ve skutečnosti jsme v plném počtu hráli dvojnásobek. Ne každému byly samozřejmě po chuti kostky a jejich možný dopad na souboje. Prvkem, který došel změny, a který se nesetkal s pochopením u všech hráčů, tedy zejména příznivců původní hry, je povinná stavba. Každý bůh ve hře nutí hráče stavět města a tím posouvá hru směrem kupředu. Za mě tím dostává hra zcela novou a svěží dynamiku a rychlejší posun vpřed. Žádné otálení a dlouhé přípravy.
Zároveň, pokud bych měl srovnávat (a přiznávám, původní hru jsem hrál jen párkrát) si nová edice ponechává ty nejlepší prvky ze základu i rozšíření, ale vše kombinuje do funkčnějšího a hráčsky vyladěnějšího celku, který funguje o pár bodů lépe, než původní hra. Oproti původní hře, kde bych bez expanzí nehrál, tady dostávám do ruky kompletní a vyváženou hru.
U hry Cyclades mě hodně baví kombinace jednoduchých a jasných herních mechanika herní hloubky. Hodně se mi líbí aukční systém a přehazování, které dělá z téhle části hry mnohdy docela divokou jízdu vyšponovanou do nebeských výšin, a to hlavně ve větším počtu hráčů. Zkrátka není nic horšího, než si připravit pečlivě plány a pak o svého vybraného boha přijít.
Stejně tak se mi hodně líbí celková dynamika a proměnlivost hry. Tady se neustále něco děje, žádné kolo není hluché, žádné není stejné, hra se pořád proměňuje, hráči si jdou krku a šponují se mezi sebou. Což ano, právě vysoká míra interakce, ať už v aukci či následně vlivem akcí, je prvek, který musíte přijmout a pokud ho u her nemáte rádi a raději si pečlivě plánujete v tichosti, tohle vám zcela jistě nesedne. U partie téhle hry musíte být neustále ve střehu a sledovat, co se děje a kam který hráč směřuje.
Trochu jsem se bál, aby nedocházelo k šikanování některých hráčů, ve chvíli, kdy se proti nim spřáhne aliance a zadupe jednoho chudáka do země bez možnosti něco udělat. Pěkně podle mě v tomhle funguje vyvažovací mechanismus v podobě konce hry. Vyřazením hráče totiž hra skončí, a tak není výhodné někoho jen tak bezmyšlenkovitě eliminovat. Naopak dochází pravidelně k vyvažování účastníků partie v tom smyslu, že jakmile jeden vede, ostatní se na něj vrhnou. To zároveň dokáže hru solidně prodloužit.
Osobně nejsem úplně příznivcem týmové varianty a zvlášť hry na 4 metropole. To už je ze hry opravdu epická záležitost na řadu hodin. Ideální počet hráčů pro kyklády jsou pro mě 4 – vyvážená, tak akorát dlouhá hra. Co doporučit určitě nemůžu, to je hra ve dvou, kdy každý hraje za dvě frakce stejně jako v týmu. Pocitově se ale ztrácí ta správná dynamika, napětí a přetahovaná. A mytologické šachy z kyklád opravdu nechcete.
Díky velkému množství točících se, náhodně určených a variabilních prvků nabízí Legendární edice velmi vysokou znovuhratelnost, kdy žádné partie nejsou stejné a cest, jak se dobrat vítězství a vypořádat se se umně se soupeři je hned několik. Ostatně i ke stavbě metropolí a jejich získání lze přistupovat různě.
Nová verze hry Cyclades je vpravdě legendární a dělá z dobré hry ještě mnohem lepší. Je vidět, že se tvůrci poučili, využili svých zkušeností, ale i ohlasů hráčů a vyladili množství ne úplně dobrých herních prvků směrem k vyladěnější, vyváženější, hezčí a funkčnější hře. Osobně kvituji nové herní prvky, které hře přidávají ještě větší dynamiku a spád, byť i tak se může hra solidně protáhnout. Ne, stále to samozřejmě není hra pro každého a ve dvou bych sáhnul po jiném titulu, ale pokud jste příznivci interaktivních, dobře vytvořených, fungující a area control soubojových her, pak by měla být tahle hra jedna z jasných voleb, která by vám zcela jistě neměla chybět. Léty prověřených, dobře fungujících a zábavných her s takovou hloubkou a kombinací mnoho nenajdete.
Hru můžete koupit přímo na TLAMA games zde!
Cyclades: Legendární edice
Autoři: Bruno Cathala a Ludovic Maublanc
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-6
Věk: 13+
Herní doba: 90+ min
Autor: Adam Vondra Vondris