Dirt & Dust

Hry recenze

3, 2, 1 – START! Váš životní závod rallye právě začal, přišel okamžik, na který jste připravovali celý svůj tým a teď je čas ukázat, jak dobře na tom jste!

Petr Čáslava je jméno, které už asi slyšel každý, kdo se u nás jen trochu zajímá o deskovky. Nejde jen o roky fungující projekt Deskofobie, díky kterému získalo tohle hobby řadu fandů a povědomí o moderních deskovkách se rozšířili i mimo zaryté geeky, ale i o hru Kutná hora, která vyšla před několika málo lety, a kterou třeba já mám stále mezi nejoblíbenějšími hrami. Ne snad jen hrdým národním tématem, ale hra mi opravdu sedla herním systémem založeným na kartách, ale i originálním ekonomickém modelu. A o to víc jsem se velmi těšil, když vydavatelství Albi a Petr oznámili novou spolupráci, a to ve formě hry Dirt & Dust. A ta jak už název napovídá vůbec není historickým exkurzem, ale téma se zde přesunulo do divokého světa automobilových závodů rallye, kdy se hráči ujímají závodních týmů ve snaze optimalizovat své vozy, snažení, závodní um a rychlostí body vedoucí k vítězství. A ano, hned na úvod musím konstatovat, že si mě Petr novým počinem opět získal na plné čáře.

Dirt & Dust se sice tématem tváří jako závodní hra, ale opak je pravdou. Zde se jedná o kombinaci deck buildingu a výběru akčních kostek, kde je kladen důraz na taktiku, strategii a optimalizaci tahů se snahou o vyvarování se chyb. Což ostatně i samotné závodění ve skutečné rallye je. Hra je určena pro 1-4 hráče od 14 let a s herní dobou okolo cca 60-90 min, kdy to je dáno zejména simultánním hraním. Možná překvapí poměrně solidní komplexita na úrovni středně složitějších euro her, žádná rodinkovka, a třeba ve srovnání se zmíněnou Kutnou horou je o fous složitější. Úkolem hráčů je vyladit svůj tým i vůz, optimálně využít všechny možnosti trati i diváků a získat co nejvíce bodů za svou snahu o co nejlepší jízdu.

 

Zpracování

Rychlá auta, profrčené zatáčky, krása přírody okolo a nadšené fanynky skákající okolo vůně spálených pneumatik a rychle vstřikovaného benzinu – kdo by neměl rád rychlé vozy a rallye? A musím říct, že zpracováním se u Dirt & Dust povedlo převést atmosféru závodů na stůl vážně skvěle. Žlutá, výrazné krabice zaujímá na první pohled a pod jejím víkem najde každý hromadu komponent od desky etapy a desky pro hráče simulující palubní desku a výhled z vozu, přes řadu dřevěných potištěných ukazatelů a komponent, jako třeba žetony navigátora, poškození nebo malých vozidel, až po povedené bytelné kostky několika druhů. A nesmím zapomenout na karty, které jsou ve hře zcela stěžejní. Mezi těmi najdete několik sad jako např. asymetrické piloty a jejich základní balíčky, startovní sady, ale i několik různých etap a karty závodního týmu ve dvou očíslovaných sadách. Právě karty nesou jednak skvěle vytvořené dynamické ilustrace tlačící na atmosféru, ze které cítíte živost celé hry, ale hlavně zaručují pro hru obrovskou variabilitu. Jak? Inu každý pilot je trochu jiný a má své karty. A za každého je nutné přistoupit ke hře trochu jinak. Také se liší jednotlivé etapy a lze různě namíchat balíčky závodních týmů. Jednoduše řečeno, variabilita hry je obrovská a nám se nepovedlo za celé testování hru obehrát natolik, abychom měli čas se nudit nebo cítili repetetivnost. Je to ale samozřejmě dáno i tím, že nás hra mechanicky i tematicky chytla.

Osobně se mi hodně líbí zpracování komponent pro hráče, ať už jde o dobře rozlišené barvy a jednotlivé prvky, ale hlavně o skvělou desku hráčů, která v sobě spojuje maximální nabušené téma a herní praktičnost a funkčnost. Máte pocit, že koukáte čelním sklem, kde se po trati skutečně pohybuje vaše auto a otočné ukazatele zdrojů připomínají otáčkoměr a rychloměr.

Nabušená krabice vonící napětím, benzinem a blátem létajícím od kol v tom nejlepším smyslu – to je Dirt & Dust, které nás prostě už při rozbalování a procházení komponent nadchlo. Kromě kvality komponent musím ocenit i pěkně a srozumitelně napsaná pravidla a zejména také použitou ikonografii na všech kartách a deskách, kdy vás sice může na počátku vše trochu zahltit, ale jakmile do hry proniknete, vše parádně a bez zádrhelů běží.

 

Jak na to?

I díky množství komponent, ale hlavně kroků nepatří příprava hry mezi nejrychlejší – vyložíte několik desek, připravíte etapu, nabídku karet, ukazatele bodů rychlosti a každý hráč si musí připravit svůj panel, desku závodního týmu, ale i základní karetní balíček a zásoby žetonů a kostek. Dobrá zpráva je, že do hry můžete jednodušeji naskočit díky kratší variantě hry, obsahující kratší etapu (nehrajte si na hrdiny a zkuste to při první hře). Hra nezabere úplně málo místa, ale po rozložení vypadá prostě skvěle a znovu opakuji, že zpracování téhle hry se vážně povedlo.

Dirt & Dust je hra hraná na kola, jejichž počet se odvíjí od balíčku vybrané etapy, přičemž standard je 10 kol. Během těch musí hráči optimalizovat svou snahu, vůz, tým i průjezd trati a získat na konci a v průběhu co nejvíce bodů rychlosti, protože stejně jako v každých závodech zde platí, že vítězem může být jen jeden.

Zajímavostí hry není ani tak to, že každé kolo se hraje na čtveřici fází, ale spíš to, že v podstatě celá hra se hraje simultánně, a tedy bez nějakého časového natahování na postupné hraní s analytickou paralýzou (ta sice také může nastat, ale nezasekává hru tolik jako jinde).

Čtyři herní fáze začínají hodem kostkami, a to třemi v základu každého hráče, případně kostkou popularity a kostkami rizika. Kostky se následně dle svých hodnot rozloží na desku každého hráče. Během následující fáze jízdy vykonávají hráči v libovolném pořadí a množství akce jako hraní karet z ruky na svou desku a jejich aktivace dle kostek (lze vyhodnocovat karty odpovídající pozici hodnoty kostky hozené v předchozí části), ale mohou i nakupovat nové karty, využívat speciální efekty či pomocí navigátora mapovat kousky etapy nebo měnit jízdní stopu. Možností je dost a v zásadě se jedná o nejdůležitější část kola, kde každý tráví nejvíce času. Ono přeci jen deset kol se může jevit jako dost, ale každé chcete využít na maximum.

V další části kola se vyhodnotí aktuální karta etapy – tedy první karta na desce. Hráči, kteří zde mají svůj žeton navigátora inkasují odměny, ostatní mají smůlu – vyplatí se zkrátka navigátora a pilota dobře koordinovat. Následuje příprava dalšího kola – zahrané karty týmů na deskách hráčů se posunují o pole dál, vrací se akční kostky a dobírají se nové karty.

Jakmile je odehráno poslední kolo, vyhodnocena poslední část etapy, nastává konec hry a počítání závěrečných bodů rychlosti pro určení odvážného vítěze.

Hra obsahuje několik možných variant obtížnosti a nastavení, ale zajímavější je sólo mód. Ten funguje na principu automy, respektive upraveného AI hráče a nejen že pěkně funguje, ale i vzhledem k celkové solitérnosti hry mě tenhle režim dost bavil a bylo pro mě příjemným překvapením, kolik času jsem v něm strávil.

 

Dojmy

Jak v kostce popsat Dirt & Dust? Dost možná je správný výraz „překvapení“. V zásadě se totiž jedná o diametrálně odlišnou hru, než jakou bude mnoho hráčů čekat. Závodní téma rallye je zde sice šikovně a umně implementováno, ale zdaleka se nejedná o závodní hru v tom pravém slova smyslu a naopak je hra optimalizačním, strategickým a plánovacím titulem s důrazem na vyvážení krátkodobé i dlouhodobé strategie a velmi jemné plánování se snahou u minimalizaci chyb.

Osobně se mi hodně líbí zpracování – parádní dynamická a živá grafika, přehledná ikonografie, obrovské množství obsahu a komponent a zároveň zaručená variabilita díky množství balíčků jezdců, tratí i karet závodního týmu a jejich kombinování.

Ve hře nečekejte žádnou interakci. Žádné divoké předjíždění, žádné kličkování po trati, žádné manévry. Každý si zde hraje na své „trati“ a v podstatě optimalizuje „jízdu“ proti chronometru, jak to ostatně u rallye bývá. Za mě to není nutně špatně a užívám si tu výzvu, ale zároveň i já musím uznat, že je vlastně jedno, zda hrajete sólo, ve dvou nebo čtyřech, v podstatě ve hře není rozdíl, a to ani v herní době, která se díky simultánním tahům stále pohybuje mezi deklarovanými 60-90 min.

Hra není vyloženě hutné a přísné euro jako třeba Voidfall, ale zdaleka ani vyloženě rodinou hrou. Vyžaduje dostatečný prostor a čas na plánování a dlouhodobou strategii, která umí nováčkům zamotat hlavu.

I když na jedné straně opěvuji spojení hry a tématu, tak zároveň je dobré přiznat, že místy hra tematičnost ztrácí a stává se čistě mechanickou optimalizační záležitostí, kde víc než přesná jízda vozu vás zajímá optimalizace bodového zisku. Je to prostě euro. Sice tematické, promáčené, funkční, ale pořád euro.

Na druhé straně se mi hra opravdu líbí z hlediska mechanik – líbí se mi nápad s tratí rozdělenou do etap, které hráči mapují pomocí navigátorů, aby za jejich zdolání získali bonusy, líbí se mi systém deck buildingu a hraní/vracení karet na postupně se posouvající stupnici, se kterou musíte během hry neustále pracovat a přemýšlet o pár kroků vpřed. Systém hry není složitý nebo vyloženě komplikovaný a hru lze docela rychle nastudovat i vysvětlit, ale správné zahrání a kombinace vyžadují větší um a zkušenosti. Zatímco na papíře vidíte jen pár akcí, cílem je vše dobře zkombinovat a ze všeho vytěžit maximum, takže akční fáze se roztáhne do několika možností. Právě propojení mechanik a celková promyšlenost všech prvků si mě získala na hře úplně nejvíc a přináší mi doslova radost objevovat spojení a kombinace možností.

Hra vyloženě netrestá v tom smyslu, že by vám jeden špatný tah pokazil partii, ale jakmile hráč udělá zásadní chybu, už je těžké dohnat ostatní, pokud se oni sami chyb vyvarují. Rozhodně nečekejte, že vás hra jako nejslabší článek bude nějakým způsobem odměňovat nebo posouvat kupředu. Hezky každým sám za sebe.

Optimalizační euro postavené na prověřením deck buildingu, ale k tomu nutná zpráva rizika a vyvažování mezi klasickým „zkusím to“ a udělám to na jistotu. Bez nějakého toho rizika a (záměrného) poškození vyhrát nelze.

Několik jezdců, dostatek tratí, spousta karet závodního týmu do nabídky – to vše slibuje dostatek variability a znovuhratelnosti, stejně jako různé možné přístupy ke hře.

Pokud přijmete to, že Dirt & Dust není závodní, ale euro optimalizační hrou s tématem rallye, což jí však jde naprosto skvěle, budete z tohohle titulu nadšení. Zvlášť pokud rádi vyhledáváte chytré optimalizační hry plné možností, strategií a dynamického prožitku plného lámání si hlavy s tím, jak to vše ideálně poskládat, abyste z dostupných možností vykřesali maximum bodů, bonusů a ještě se optimálně připravili na další jízdu. Přesně v tomhle všem hra vyniká a Petr Čáslava i svým dalším titulem ukazuje, že má skutečně dobrou vizi a tah na bránu a jeho hry jsou nejen zajímavé, ale hlavně herně parádně funkční. Palec nahoru? Všechny čtyři!

 

Hru můžete koupit včetně prom u Albi!

 

Dirt & Dust

Autor: Petr Čáslava

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři