Hraní za dobráky? To už si užijete všude. Ale co takhle užít si roli pořádného záporáka známých příběhů a pohádek od Disneyho? Vítejte v Disney Villainous!
Herní série Disney Villainous již dnes čítá pěknou řadu dílů přinášející různé ikonické záporáky světa Disney. Hra se sice těšila delší dobu velké oblibě a kladným hodnocením, ale měla jednu drobnou nevýhodu – dosud nevyšla v české překladu. Tomu je ale nyní konec a Ravensburger si mezi mnoha zajímavými novinkami připravil na podzimní sezónu i právě novou sadu záporáků s podtitulem Úvod do zla. Jedná se o pomyslnou novou „základní“ krabici, ke které můžete následně připojit jakékoliv další sady. No není třeba to protahovat, pojďme se vydat spřádat zlovolné plány.
Disney Villainous je asymetrickou karetně deskovou hrou postavenou na principu vybírání a hraní akcí a využívání rozličných schopnosti „hrdinů“. Určená je pro 2-4 hráče – respektive pro až 6, ale dne se bavíme pouze do Úvodu do zla, kde jsou čtyři záporáci – s věkovým doporučením 10+ a herní dobou pohybující se okolo 45-60 min na partii. Každý z hráčů dostane do rukou jednoho z ústředních záporáků pohádek, ať už se jedná o proradného Prince Jana, Uršulu, Zlobu nebo Kapitána Hooka, a během kol se snaží naplnit svůj zlovolný jedinečný plán dřív, než ostatní účastníci partie s jejich temnými srdci. Připraveni konat strašně strašné zlo?
Temné plány pod víkem
Hra přichází v takovém jemně tajemném balení, kterému vévodí stíny v odstínech modrozelené, ze kterých vystupuje obrys čarodějnice Uršuly, která trápila chudáka Malou mořskou vílu.
Po otevření se připravte nejprve na pravidla. Ta jsou krátká a ve finále strašně jednoduchá na přečtení i pochopení a také logicky a dobře napsaná. Ostatně jak už to v asymetrických hrách bývá, ona jsou doplněna ještě brožurami pro jednotlivé postavy, kde je vysvětleno jak je hrát a co je jejich cílem, ale i tak je vše dohromady snadné na nastudování. Průběhu hry navíc pěkně pomáhají dobře udělané přehledové karty.
Pak už na vás čeká plastový insert se spoustou komponent. Z těch společných jmenujme misku na žetony v podobě kotle a mince, které do ní nasypete. Zbytek komponent už je rozdělný rovnoměrně mezi čtveřici obsažených padouchů. Každý má jednu velkou plastovou figurku reprezentující nějaký z jeho předmětů ve své barvě, jednu desku své říše s předtištěnými akcemi a místy na karty, jedinečný balíček 30 karet padouchů a také balíček 15 karet osudu, kde jsou naopak hrdinové, kteří chudákům padouchům kříží jejich plány.
Musím říct, že zpracování hry, byť se možná může zdát, že toho není hodně, nás hodně příjemně překvapilo. Insert je pěkně udělaný a pojme i obalené karty. Každý záporák má své originální komponenty, a to nejen figurku, ale i karty a desku s použitými ilustracemi přímo z filmů a vše graficky a barevně úžasně odlišené. Prostě naprosto jasně víte, co komu patří a co je tematicky a herně ke komu navázané. Kapitán Hook tak vzal za vděk svou červenou, Princ Jan hnědožlutou, Zloba zase zelenou. Jasně, karty by třeba mohli mít všechny stejný rub, ale takhle je atmosféra hry a produkční stránka vytažena na maximum. Navíc je vše pěkně přehledné i dobře čitelné.
Kujme pikle!
Z herní stránky není tahle hra nijak zvláště složitá na pochopení. Jasně, na dobré zahrání a díky asymetrii postav už to nějaké zkušenosti chce, ale naskočit do hry jde i méně zkušeným hráčům.
Na začátku si každý z hráčů vybere jednoho záporáka (nebo je rozlosujete náhodně) a vezme si všechny jeho komponenty. Tedy připraví si desku říše a na počáteční místo figurku, dva rozdělené balíčky karet a přehledovou kartu s brožurou, kterou si může rovnou přečíst, aby zjistil jak vyhrát, čeho se snaží dosáhnout, a také strategické herní tipy pro svou postavu. Doprostřed stolu se vyloží kotel s žetony a může se hrát.
Hráči se postupně střídají v tazích, a to až do chvíle, kdy jeden z nich splní svou vítěznou podmínku. Ten se stává vítězem, příslovečným arcipadouchem a partie končí. Tedy žádné počítaní bodů, žádné dohrávání, ale čistý sprint k vítězství.
Každý hráčských tah, jakmile přijde na řadu, se skládá z trojice částí. V té první si hráč vybere jedno ze čtyř polí na své říši a přesune sem figuku. Nelze se nepohnout! Každá říše je rozdělena do čtveřice jedinečných míst, která obsahují různé akce, které může hráč v druhé části svého tahu vykonat. Může tak získat mince, hrát karty, škodit ostatním, porážet hrdiny nebo třeba měnit umístění karet. Jakmile hráč akce vyhodnotí – v libovolném pořadí a kolik z nich chce – dobere si do čtyř karet v ruce a hraje další hráč. Je to opravdu docela jednoduché. No a zároveň není.
Akce jako takové a jejich zvládnutí je skoro triviální. Je ale třeba si uvědomit, že každý hrdina má jiný cíl a k tomu přizpůsobené karty a efekty, ale také jiné vlastní nepřátele a překážky v kartách osudu. Zatímco svým padoušským balíčkem tak hráči pádí k vítězství, tím osudovým si navzájem hází klacky pod nohy a nejen komplikují využívání akcí překrýváním symbolů na desce, ale i jejich efekty ovlivňují snažení. Třeba takový princ Jan shromažďuje bohatství a snaží se polapit Robina Hooda do žaláře. Jenže karty osudu v podobě Robinovi bandy mu jeho zlato zlotřile kradou! Nebo skrývají Robina samotného. Uršula zase chce trojzubec a korunu, ale to by nešlo, aby se jí v tom Malá mořská víla nebo Sebastián nesnažili zabránit. Zkrátka jste sice záporáci, ale musíte se ve své snaze dokončit zlotřilé plány postavit hrdinům. Takové pohádky trochu naopak, byť přeci jen hrát stále za hrdiny už by byla nuda, no ne?
Dojmy
Než se mi dostala hra Disney Villainous do rukou a hlavně na herní stůl, měl jsem trochu obavu, aby se nejednalo jen o další na licenci postavenou průměrnou deskovku bez nějakého větší nápadu nebo dobré hratelnosti. A že už takových bylo dost. A musím říct, že se jedná o velmi příjemné překvapení, které sice staví na základech Disneyho, ale zároveň se rozhodně nejedná o špatnou hru. Ba právě naopak jde o zábavný konfrontační duel o spřádání ďábelských plánů v super grafice a dobrou hratelností.
Nad zpracováním jsem se už rozplýval nahoře, ale ještě jednou – Disney Villainous je graficky a produkčně moc pěkně udělaná hra, ze které v každém ohledu cítíte téma pohádek a oblíbených příběhů. Graficky se vše povedlo na výbornou, ať už herní přehledností a funkčností, tak i výtvarnou stránkou karet, ale i říší.
Hra nabízí skvělou asymetrii. Všechny čtyři postavy mají své cíle, své plány, svou originální hratelnost a možnosti a všechny tematicky sedí ke svým předlohám. Zároveň jsou ale všechny čtyři postavy herně vyrovnané a neměli jsme pocit, že by někdo vyčníval nebo byl slabší oproti ostatním. Jen to chce zkrátka vyzkoušet, držet se nějakým doporučení a tipů a nemyslet si, že můžete za všechny hrát stejně. Nemůžete. Zloba má svá očarování, princ Jan své pochopy, Uršula zase svá kouzla a rybky pomocníky. Je zábava objevovat možnosti postav a jejich herní styl, kdy každý si najde tu svou oblíbenou možnost, jak tuhle hru hrát. Zároveň se snažíte přijít i na slabiny ostatních, což hře přidává další zajímavou zábavnou vrstvu.
I přes jednoduchost pravidel nabízí hra dostatek hloubky a herních možností, které občas potrápí i zkušenější hráče, byť vás neuvrhne do přílišné paralýzy.
Co se týká počtu hráčů, pro nás bylo ideální užít si soupeření ve dvou, kde neztrácíte přehled nad soupeřem. Ve třech se hra často zvrtla do stádia „když se dva perou, třetí se směje“ nebo naopak „dva proti jednomu“ a ve čtyřech už zase bylo trochu obtížnější vše sledovat. Zvlášť ve chvíli, kdy prostě chcete mít přehled o tom, kdo se o co snaží, a jak blízko může být cíli. Neříkám, že hry jsou ve větším počtu špatné, ale jako duel hra zkrátka exceluje.
Hra je prostě v mnoha ohledech krásně tematická a provázaná s předlohami. Hrdinové mají „filmové“ vlastnosti, cíle jsou logicky dané předlohou a máte subjektivní pocit, že se opravdu vžíváte do záporáka, který se snaží spřádat své temné plány.
Líbí se mi, že před hrou nemusím stavět žádné karetní balíčky a nic vymýšlet. Zkrátka rozbalíte krabici, zamícháte karty a jdete na hru. Přitom je ale hra jednoduše rozšiřitelná a už v jedné krabici hodně variabilní, znovuhratelná a nápaditá. Ostatně jen než vyzkoušíte a zvládnete všechny kombinace, máte o zábavu postaráno na dlouhé hodiny.
Hra sice není složitá, ale je třeba si uvědomit, že obsahuje poměrně dost textu, a tak si jí s dětmi úplně nezahrajete. Ikony sice zvládnout, ale přečíst karty s efekty, bez kterých se neobejdete asi ne.
Líbí se nám, že hra není v žádném případě solitérní záležitostí a o interakci mezi hráči a vzájemné škození není nouze. Tady zkrátka nemůžete hrát jen na svém hřišti a musíte občas konfrontovat soupeře s jeho osudem a ztížit mu snažení.
Co hře může pár bodů ubrat, to je jistá míra náhody v kartách. Sice je to jen 30 karet a můžete se šikovně „prolízat“ k tomu co potřebujete, ale někdy vám ujede vlak a soupeř se špatně dohání.
Disney Villainous – Úvod do zla je rozhodně tematickou, zajímavou, pěkně a čistě designovou a na pohádkovou notu hrající hrou, kterou si užijí nejen příznivci Disney příběhů, ale všichni, kdo hledají přístupnou hru plnou strategických možností, škození a zajímavých voleb. Pokud máte rádi asymetrické hry a hledáte něco třeba vstupnějšího pro své známé nebo rodinu, jasný tip a velké doporučení. Zkrátka velmi povedený titul a pro mě více než milé překvapení.
Hru můžete koupit na Černém rytíři zde!
Disney Villainous – Úvod do zla
Vydavatelství: Ravensburger
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris