Do oblak

Hry recenze

Zvládnete nelehký úkol a jako vedoucí stavební firmy splníte městské zakázky a postavíte nové mrakodrapy napříč vzkvétající metropolí?

Chytré abstraktní hry plné jednoduchý pravidel a skvělé hratelnosti, jo to máme rádi. Navíc když u toho můžeme něco logického a solidního budovat! V letošním roce nám vydavatelství TLAMA games vydalo v tomhle žánru již třeba Sneferu: Stavitelé pyramid ze své originální tvorby. Nyní ale přichází hra, která si získala řadu kladných hodnocení již na výstavě Essen 2024, a to Do oblak. A řeknu to hned na začátku – osobně se mi tahle hra na první pohled vůbec, ale vůbec nelíbila a musel jsem trochu přemlouvat, abych jí dal šanci. A výsledek? Inu přečtěte si článek, nebo aspoň dojmy na závěr.

Ve hře Do oblak se z hráčů stávají vedoucí stavebních firem, kterým se podařilo vysoutěžit pořádně tučnou zakázku městské rady na vybudování nových mrakodrapů ve městě. Jenže to má několik háčků a plánovací úřad v čele s tvůrci hry Frankem Crittinem, Grégoirem Largayem a Sébastienem Pauchonem je neúprosný a pro nově vznikající zástavbu má pro 2-4 architekty od 8 let jasný plán a tvrdá pravidla, kterými je třeba se řídit. A jen ten kdo je zvládne nejlépe, může svou firmu dostatečně zajistit solidním balíkem peněz.

 

Zpracování aneb stavební materiál

Hra Do oblak už od krabice odkazuje na své „téma“, byť se v zásadě jedná o čistě abstraktní skládačku. Celkem mě překvapila váha krabice, ale herní materiál je vcelku bohatý.

Po odklopení víka tu jsou jako první pravidla. Jasná, stručná, dobře a pochopitelně napsaná a nekomplikovaná, jak se na podobnou hru sluší. Dokonce obsahují krátký souhrn shrnutí a připomínek pro případné nejasnosti.

Dominantou hry je oboustranný herní plán, který je rozdělený na hru pro 2 (menší) a pro 3-4 (větší). Musím rozhodně ocenit plastový insert, který nemá jen ukládací funkci, ale i herně praktickou, kdy polovina slouží jako zásobník čtvercových dílků podlaží ve čtyřech barvách a i jako zásobník a nabídka speciálních karet materiálu (viz fotky dole). Kromě toho najdete ve hře pěkně udělané dvouvrstvé desky hráčů, barevné střechy, ale i žetony vozidel a dopravních kuželů, vše po čtveřici kusů či sad. Poslední jsou pak karty cílů, jako veřejné úkoly, a bonusové žetony, kterými se právě splnění cílů označuje.

Pro mě osobně nemá Do oblak nijak zvlášť výrazné zpracování nebo barvy. Nechci znít špatně, ale prostě na první pohled nás hra nezaujala, i když se jí nedá upřít řemeslně kvalitní zpracování, ať už detailně tvarované střechy, kdy každá barva má jiný profil, ale i bytelné dílky podlaží, které se v rámci hry stohují na sebe. Ve finále samozřejmě hra zpracováním, ale i barevně odpovídá hlavně funkčnosti i budovatelskému zasazení.

 

Jak na to?

Hra se lehce liší v tom, kolik hráčů hraje. V čtyřech použijete celý velký plán a všechny bonusové žetony, při ostatních počtech pak žetony ubíráte nebo dokonce zmenšíte plán. Tím je ovšem skvěle vyvážené škálování hry v různých počtech a zachována parádní hratelnost.

Přípravu začnete rozložením plánu a vytažením pořadače s dílky. Balíček karet materiálu zamícháte a do nabídky vyložíte 3 karty, které zároveň určí počáteční dílky podlaží na plánu. Náhodně vyberete karty cílů a přiřadíte k nim žetony s hodnotami od 3 do 7. Každý hráč si vezme desku, na pole všech stupnic položí žetony vozidel, k tomu dostane 10 střech a kužel ve své barvě a jeden dílek podlaží každé barvy.

Hra probíhá v postupných tazích kolem dokola, dokud není spuštěn konec hry, a to umístěním dílku střechy jednoho z hráčů.

Jakmile je hráč na tahu, má dvě možnosti. První je získání karty z nabídky. Na té jsou zobrazeny dílky či ikony vozidel, a tedy buď na základě takové karty hráč získá díly podlaží, nebo posune příslušný žeton.

Druhou možností je zahájení nové budovy. Hráč si vybere volné staveniště spojené s nějakou dříve umístěnou budovou a položí na něj jeden dílek. Snadné? Ano i ne. Nová budova musí být jiné barvy než všechny sousedící a zároveň na každou sousedící musí hráč vyložit jeden dílek příslušné barvy do výšky! Jakmile všechny dílky řádně umístí, musí umístit přesně jednu střech na jednu z budov, které rozšířil, nebo kterou započal. Za to dostane body posunem žetonu vozidla barvy odpovídající stavbě.

A to je v podstatě vše. Navíc se jen musí hráči naučit, kdy lze získat bonusový tah navíc nebo žeton za splnění karet cílů. Všehovšudy zkrátka pár pravidel, ale té hratelnosti!

Na konci hry vítězí hráč s nejvíce body, a to získaných za bonusové žetony, posuny na stupnicích a umístěné střechy na vrcholcích mrakodrapů

 

Dojmy

Přiznávám, občas nemám dobrý odhad na hry, a tituly, které mě na první pohled tolik nezaujmou mohou být více než dobré. Nebo spíš skvělé. A to je i případ titulu Do oblak, protože tahle hra už od naší první partie dokazuje, že se jedná o nesmírně chytré a promyšlené stavění plné interakce a přemýšlivých tahů.

Hodně se mi líbí, jak je hra ve své podstatě jednoduchá. Každý tah máte na výběr jen dvě akce – vezmu kartu nebo budu stavět. Nic víc. Přesto je třeba nad každým rozhodnutím přemýšlet, sledovat herní plán i ostatní. Plno rozhodnutí v každém tahu. A i přes jasnou strategickou hloubku se jedná o titul, který vysvětlíte za 5 minut i absolutně nezkušeným hráčům nebo dětem, což je další velké plus.

I když jsem z počátku brblal proti zpracování nebo barvám, tak ve finále vypadá hra na stole pěkně, zpracování ke kvalitní a přehledné a tvůrci si dali záležet. Bonusem je naprosto famózně vymyšlený herně funkční insert, který pomáhá s přípravou i organizací na stole. A ano, hra by klidně mohla být menší, jenže kdo by chtěl stavět malé mrakodrapy?

I když se jedná o abstraktní hru, víceméně i to téma hře uvěříte – plánovací úřad je zkrátka moloch, který nelze obcházet. A co nás hodně příjemně překvapilo, to je solidní míra interakce mezi hráči.

Ve hře existuje tak akorát bodovacích podmínek, aby se nikdo v ničem neztratil a všichni si zachovali přehled. Navíc v podobě cílů se jedná tak trochu o bodový závod, protože karty ovlivňují od počátku strategie a není dobré je ignorovat.

Bodování „střech“ hráčů za jejich umístění až na vrcholu mrakodrapu je neskutečně chytrý a chytlavý mechanismus, který ještě více přidává na interakci a škození.

Je úplně jedno, zda si ke hře sednete ve dvou nebo čtyřech. Standardně je do 40 min odehráno, a to včetně přípravy a každá partie je skvěle škálovaná na počet hráčů.

O tom, že má hra nekonečnou znovuhratelnost asi není třeba ani mluvit. Díky variabilnímu nastavení je každá partie jiná.

Trochu jsem se bál náhody v podobě náhodně tažených karet materiálu, ale hra spíš motivuje ke změně přístupu a herní strategie, než že by tím penalizovala hráče.

Do oblak se pro mě stalo obrovským překvapením a naprosto skvělou, mozek vystřelující hrou, kterou jsem si už během první partie přes počáteční skepsi okamžitě zamiloval a musím jí všem doporučit, protože takhle chytrá abstraktní hra, která má funkční téma, skvělé zpracování, a až dokonale promyšlenou hratelnost, tady nějakou dobu nebyla. Jasný zásah do černého a povinnost pro všechny milovníky podobných her!

 

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

 

Do oblak

Autoři: Frank Crittin, Grégoire Largay a Sébastien Pauchon

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2-4

Věk: 8+

Herní doba: do 40 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři