Prozkoumejte Vinland, vydejte se do tajemných horských zákoutí Indie a Tibetu nebo si nasaďte široký klobouk, sedněte do sedel a prožeňte koně v Oklahomě. Dobrodružné výpravy jsou otevřeny vašim zážitkům.
Znáte gamebooky? Knihy, které jen nečtete, ale sami si „hraním“ vytváříte svůj příběh a objevujete tajemství, zvraty a tvoříte své vlastní dobrodružství. A právě k nim bych asi ideálně nejlépe přirovnal novinku z dílny Albi, respektive trojici novinek v malých krabičkách, kterou nesou společný název Dobrodružné výpravy.
Lhasa, Vinland, Oklahoma - trojice zdánlivě zcela nesouvisejících míst, na kterých (nebo ve kterých) došlo k významným historickým událostem, které daly pro příběhy her námět. Každá z her je – ač mechanicky v podstatě stejná – zasazené do zcela odlišného prostředí a do zcela jiného příběhu. A každou byste si měli, či můžete, zahrát několikrát, protože obsahuje vícero možných konců.
Nejdřív trochu obecně – Dobrodružné výpravy jsou karetní vyprávěcí hry pro 1-6 hráčů od 10 let s herní dobou okolo 45-60 min na partii. V každé z nich pomocí balíčku karet tvoříte a vyprávíte jedinečný příběh, který ovlivňují vaše rozhodnutí a volby, a který vás provede skutečnými historickými událostmi, zasazenými do jednotlivých míst.
Ač jsem výše napsal, že hra je až pro 6 hráčů, tak pravdou spíše je, že ideální počet je… 1! Ano, nejlepší je zahrát si tyhle hry sólo, maximálně ve dvou. Ve více lidech jsem to upřímně ani nezkoušel, nedovedu si to představit a už vůbec na to nemám chuť.
Po rozbalení na vás v každé z krabiček čekají jen dvě věci – přehled historických informací, vztahujících se k příběhu, které vám mohou trochu napovědět, a k nim balíček 70 čtvercových karet. Nutno podotknout, že karty jejich zpracování se povedly a hlavně ilustrace jsou skvělé u celé trojice. Pokud se snad divíte absentujícím pravidlům, tak ty jsou tak snadná, že je jednak objevíte postupně, ale hlavně jsou umístěna na postupně otáčených kartách.
Ano, hraní – a ano, slovo hraní je zde skoro na pováženou – vás vcucne bez předchozí složité přípravy a je zcela jednoduché. Prostě vezmete karty, otočíte první, a pak už jedete podle zadání a jednoduchých instrukcí. Svět každé z her se před vámi začne postupně pomocí karet rozvíjet a objevovat, tak jak postupujete příběhem a vyprávěním. Postupně se tak pročítáte texty karet, rozhodujete se co udělat a zkrátka si užíváte svou dobrodružnou výpravu.
Zajímavostí možná je, že se nemusíte dobrat žádného konce. Jak to? Inu jako na každé nebezpečné výpravě, i zde můžete svou neopatrností přijít k úhoně. Navíc pozor, protože Oklahoma obsahuje chybu, která vás může zavést do slepé uličky.
Pojďme trochu blíže – bez spoilerů – k jednotlivým hrám.
Vinland – drsný svět severských nájezdníků v kombinaci reálii a mystiky. Ovšem kdo ví, co bylo v dávných dobách skutečné, a co jen legendy? Osobně za mě bohužel nejslabší článek trilogie – řečeno body 3/5 a neviděl jsem moc důvodů, proč objevovat všechny konce.
Lhasa – kontrolní otázka – kdo byla Alexandra David-Neel? Většina asi netuší, že ano? Právě jí ale musíte najít ve vzdálených tajemných zemích Indie a Tibetu v turbulentních dobách první poloviny minulého století. Zde se mi hodně líbilo zasazení a příběh i volby a interakce – bodově 4/5 a chtěl jsem objevit všechno ve hře, ale i tím že jsem tuto historickou etapu neznal a měl jsem vyloženě chuť se do ní ponořit.
Oklahoma – divoký západ je moje slabost už od dětství. Pistolníci, šerifové, banditi, indiáni, drsní týpci s kolty proklatě nízko. Inu kovbojky u nás jeli docela často a já je hltal. Rok 1854 v USA zní jako přesně pro mě. Uprchlý otrok s absolutně volnými možnostmi – co se s Basse stane a kam bude směřovat svůj osud? O tom si každý musí rozhodnout sám. Tady mi prostě sedlo všechno, a kdybych už hru neznal, okamžitě se do ní ponořím znovu – i přes výše uvedenou chybu. Bodově 4/5 (kvůli chybě), přičemž zde jsem opravdu objevil snad všechno možné i nemožné. Už jen ten klobouk mi na hlavě chyběl – sklenku whisky jsem samozřejmě tematicky v ruce měl.
Hodnotit nějak Dobrodružné výpravy není úplně snadné. Podle mě to totiž není klasická hra. Mnohem blíže než ke hrám jako Únikovky nebo Exity a podobně totiž mají k v úvodu zmiňovaným knihám. Je to originálně pojaté vyprávění, po kterém bych sáhnul ve chvíli, kdy chci zažít pocit dobrého příběhu, ale nemám chuť na klasickou, řekněme „statickou“ knihu, a chci si užít možnosti, větvící se příběh a zkrátka něco jiného.
I když ne všechny tři hry mají stejnou kvalitu – subjektivním hlediskem – tak stále se jedná o tři velmi povedené příběhy a vyprávění, které mají co nabídnout. Za sebe bych primárně volil Oklahomu, ale věřím, že někdo jiný bude mít zcela jiné pořadí.
Díky jednoduchosti a absenci klasických pravidel a nějakému učení je hra vhodná takřka pro kohokoliv, respektive trochu starší, aby už uměli číst v případě mladšího publika. Navíc díky tomu, že si hru projdete a nic neničíte, ale zároveň po pár zahráních už nemáte co objevit, můžete jí s klidem darovat dál a udělat někomu radost.
Nádherné ilustrace, přístupnost, zajímavý koncept a originální příběhy pro mě dělají z Dobrodružných výprav velmi zajímavý počin, ve kterém bych se s chutí pustil do dalších dobrodružství.
Dobrodružné výpravy
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-6
Věk: 10+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris