Na souši sice vládnou obří dinosauři, ale v mořích a oceánech se odehrává nesmiřitelný druhový souboj o nadvládu a životní prostor – který druh bude tím dominantním?
Nevím jak pro vás, ale pro nás je každé vydání české verze hry tak trochu legendárního vydavatelství GMT Games něčím speciálním. Už jen tím, že jejich hry jsou všechno možné, jen ne zrovna nějak tradiční. Což ostatně platí pro velkou část produkce i děčínského vydavatelství Fox in the Box, které nám hry jako Commanchería, Tankový duel nebo Pád nebes právě od GMT přináší. Někdy sice tvorba z tohoto spojení trochu trvá a fanoušci nedočkavě píší petice a bombardují vydavatelství dotazy, ale u Lišky platí, že co slíbí, to dodá! Dominant Species: Mořská říše sice neměla cestu snadnou a ani rychlou, ale konečně připlula na zpěněných mořských vlnách a ukazuje, jakým způsobem lze pojmout nesmiřitelné soupeření o životní prostor v dávné prehistorii.
Svět před více než šedesáti miliony lety nebyl zrovna příjemné místo. Suchozemskému životu vládli dinosauři, v mořích se proháněli hlavonožci, plazy, korýši i ryby gargantuovských rozměrů a soupeřili o prostor k životu a zachování svých druhů. Dominant Species vrhá hráče do rolí jednotlivých živočišných tříd a ze shodných počátečních podmínek je vrhá do souboje pomocí chytrého umisťování akčních figurek, ovládnutí a prosperitě různorodých biotopů a maximální využití evolučního potenciálu, aby i Darwin měl radost.
Dominant Species: Mořská říše je hrou Chada Jensena pro 2-4 hráče od 14 let a s herní dobou okolo 90-120 min na partii. Každý z hráčů se, jak už bylo řečeno, ujímá živočišné třídy plazů, ryb, korýšů nebo hlavonožců, a v průběhu hry se snaží stát dominantním druhem ziskem maxima bodů, a to vyhodnocováním akcí, ovládnutím území a adaptací pomocí evoluce. Nebojte, v podstatě se jedná o milou hru plnou roztodivných zvířátek, skoro pro celou rodinu!
Herní vybavení
Dominant Species je už od prvního zvážení v ruce docela masivní hra. Produkční stránka je řekněme „klasické GMT“ v kombinací spousty kvalitního a pevného kartonu a desítek dřevěných kostek a válců a i karet. Modrá krabice s prehistorickými tvory na víku zkrátka skrývá mnohé.
Po otevření vezmete první do ruky pravidla. Ta jsou pro mě trochu kontroverzní – nejsou sice krátká, ale ani vyloženě složitá, zároveň ale ani úplně přístupná. Zvláštní paradox, že? Když to vezmu do důsledku, je hra mechanicky mixem area controlu a worker placementu, to obé provázané s herními elementy. Takhle by to neznělo nijak složitě, jenže akcí k výběru je mnoho, jejich názvy až vědecky určité a ve všem se z počátku vyznat žádný med. Zkrátka jsou Mořské říše tím typem hry, který sice zvládnete nastudovat i vysvětlit, ale vstup do hry chce nějaké ty zkušenosti a úsilí.
Dominantou krabice je velký herní plán zobrazující primárně mapu, ale také prostor pro nabídku karet či stěžejní pole pro výběr akcí a bodovací stupnici či stupnici pořadí. Plán je nejen krásně velký, ale i velmi pěkně přehledný a dobře udělaný.
Pro každého hráče, respektive pro každou živočišnou třídu je připravena herní deska fungující jako zásobárna, ale i herní pomůcka a také sada dřevěných válců (workeři) a dřevěných kostek (označovače i zástupci druhů na plánu).
Společnou část komponent tvoří zejména více než padesátka vysoce gramážových karet rozdělených mezi karty evoluce, vlastnosti a přežití, ale i speciální bílé figurky, desítky žetonů (elementů či prostředí nebo vývěrů) a dílků mapy nebo látkové sáčky na náhodné losování.
Celkově je zpracování hry opravdu velmi vysoké kvality, byť chápu, že mu někteří neodpustí jistou abstrakci, kdy zkrátka akční figurky jsou „jen“ válce, jednotlivé druhy zase „jen“ obyčejné barevné kostičky. Osobně mi to nevadí, zvláště u GMT her, které jsou pro mě primárně silné po herní stránce. Zároveň ale kvalita zpracování není malá a zejména třeba ilustrace karet nebo celková přehlednost hry je moc hezká.
Jak na to?
V téhle části si dovolím vzít hru trochu rychleji, protože vysvětlovat všech více než 20 stran pravidel by bylo na samostatný článek.
Na začátku hry je základem všeho rozložit na stůl herní plán, na něj z hexových dílků prostředí podle připravené schématu vyskládat základ planety a základní žetony elementů. Následně se připraví balíček karet a karta přežití, sáčky s žetony, speciální figurky i zbylé díly prostředí. Každý z hráčů si zvolí jeden druh, vezme si jeho desku a komponenty (pozor, figurky se liší od 4 do 7 dle počtu hráčů) a umístí své základní tři kostky druhu na herní plán doprostřed. A může se do hry.
Hráči se postupně střídají v tazích, kdy mají na výběr dvě možnosti – umístění jednoho z akčních válců a vyhodnocení příslušné akce nebo stažení figur zpět do zásoby.
Návrat figurek je jednodušší volbou – pokud nechce nebo nemůže hráč umístit další, vezme si všechny z plánu zpět do zásoby a také posune svou speciální kostičku na stupnici pořadí/řetězce. To slouží k odpočítávání času do události Nový život. Zkrátka se tak v kostce dá říct, že jedno umisťování válců a jejich stažení všech hráčů je sekvencí mezi událostmi a tvoří tak pomyslné herní kolo.
Druhá možnost v podobě umístění figurek je už notně složitější, protože možností co a jak hrát je mnoho. Právě různorodost a pestrost akcí a umění jejich využití je základem hry, a také to, co zvedá její komplexitu. Na výběr máte hojnost, autotrofii, vyčerpání, adaptaci, regresy, speciaci, objevování, migraci, kompetici či tektonický jev, dominanci a evoluci. A ano, v tomhle množství a ve specifiku jednotlivých akcí je více než snadné se rychle ztratit a hra rozhodně nevede hráče za ruku a neradí jim, jak a čím začít a jak hrát. Vřele tedy doporučuji zkusit hrát tak trochu pocitově. Pravděpodobně to nebude úplně dobře, ale kouzlem hry je objevování jejich možností a strategií. Během hry hráči rozšiřují mapu, šíří po ní elementy i své druhy, sbírají body, snaží se získat dominanci a převahu i zlepši své schopnosti a výhody. A zároveň přetlačit a přechytračit soupeře, protože vítězný druh může být jen jeden.
Aby toho nebylo málo, promlouvají do hry ještě postupně vyhodnocované události, a to ať už vyhynutí, které eliminuje slabší druhy, přežití či nový život. A dokonce přiletí i asteroid, který ukončí hru, respektive započne odpočítávání konce.
Ne, herně toho skutečně není málo. Pravidla jsou obsáhlá s typickým GMT řazením a hromadou textu, který si klidně budete muset přečíst vícekrát, případně do pravidel vcelku pravidelně nahlížet, a to minimálně při prvních partiích. A nebojte, není to žádná ostuda, tohle čeká i zkušené hráče. Zkrátka Dominant Species není malá hra a vstup do ní není snadný.
Dojmy
Dominant Species: Mořská říše je podle mě velmi speciální hra. Kombinace euro promyšlených mechanik založených na postupném vyhodnocování akcí a area controlu na variabilním herním plánu v kulisách prehistorického boje o dominanci a přežití mně osobně zatím žádná hra neposkytla. Byť tedy ruku na srdce, tematicky je hra trochu abstraktní a kdyby to byl boj čtyř masožravců v Africe, vyšlo by to asi stejně. Pojďme postupně.
Co se mi líbí, to je zpracování – kvalitní přehledná deska, skvěle udělané žetony a hromada funkčního dřeva a pevných karet. Můžete namítat jistou abstrakci v podobě kostek nebo válců, ale nám nevadila a naopak oceňujeme originalitu, přístupnost a důraz na přehlednost a hratelnost.
Hra má naprosto skvěle postavený systém akcí. Máte základní nebo zvláštní figurky, které lze získat v průběhu hry. Ty základní můžete umístit pouze podle zvláštních pravidel – buď jako další do řady ke své figuře nebo do akce pod ní. Tenhle systém výběru klade důraz na přemýšlení a promýšlení do budoucna, abyste si nevyřadili vlastní úsilí. Musíte zkrátka plánovat, protože úplně nechcete po dvou figurkách zahrát jejich stažení. Do toho máte zvláštní figurky, které sice mají větší možnosti umístění, ale je jich jen šest a hráči o ně chtě nechtě musí soupeřit. Systém akcí je zkrátka vymyšlen chce se mi říct až geniálně a herně skvěle funguje. Na druhou stranu o to víc je pro mě hra méně přístupná na vstup a novým hráčům. Zároveň je skvělý mechanismus „konce kola“ v případě stažení figurek všech hráčů, s čímž se dá účelně zajímavě pracovat.
Před prvními partiemi mi některé akce přišly skoro zbytečné, respektive jejich význam mi trochu unikal. Hra je ale otevřenou nabídkou a plným stolem a dá se toho v ní hodně vymyslet a přizpůsobit styl hraní.
Musíte počítat s tím, že do hry promlouvá poměrně výrazně náhoda. Události, zejména pak vyhynutí, umí solidně zamíchat hraním a při neopatrné přípravě prosviští kosa vymírání napříč mapou. To dokáže hráče solidně zaříznout a omezit ho, protože vyhynulé druhy se nevracejí do jeho zásoby, ale rovnou pryč ze hry. Stejně tak je náhoda zastoupena i v elementech či dílcích mapy. Zároveň však náhoda hře přidává na variabilitě a možnostech a nutí hráče upravovat svou strategii dle aktuální situace, což dává všem účastníkům partie další výzvy a doslova evoluční nutnost adaptace. Hra je silně proměnlivá a je třeba na vzniklou situaci adekvátně reagovat.
I přes nespornou náhodu má ovšem hra velkou strategickou hloubku, která se rozjíždí hned od počátku. Je to i tím, jak všichni hráči „začínají“ uprostřed mapy. Každopádně hra nabízí řadu cest k vítězství a úspěchu a žádná nám nepřišla dominantní, a to ani dominance. Jen takový náš interní vtip.
Mořská říše nám dobře fungovala v jakémkoliv počtu hráčů a je velmi solidně škálována. Zároveň je ale pocitově nejlepší v plném počtu, byť i nejdelší. Plný počet hráčů však přináší maximální využití všech mechanik, potenciálu a nesmiřitelného souboje plného zvratů a změn. Ve dvou nám naopak hra přišla více šachová a mnohdy opatrná, protože větší rozdíly mezi hráči se velmi špatně doháněly.
Připravte se na to, že tahle hra rozhodně není žádné malé milé budování zvířátkových genofondů, ale od počátku do konce silně konfliktní a interaktivní záležitost, kde se doslova bojuje o přežití hned na několika frontových liniích.
Celkově hra nabízí tolik možností, prvků a rozhodování, že zkrátka hrozí analytická paralýza.
Co se mi na hře také hodně líbí, to je krásný vzdělávací přesah celé hry.
Dominant Species: Mořská říše je silně interaktivní, perfektně vytvořený a vybalancovaný mix originálního worker placementu a area controlu plného boje o přežití a snaze se adaptovat a dovést svůj druh k vítězství. Ne, nejedná se o hru pro všechny a určitě ne pro nováčky nebo méně zkušené či příležitostné hráče. Tohle je hutný herní zážitek, který odměňuje svou hloubkou a promyšleností opakovaným hraním a vtáhnutím se do hry a jejích mechanik. Každou partií objevíte nové možnosti, strategie a prvky, které vás ještě více utvrdí ve skryté genialitě Mořských říší. Tohle je zkrátka povedená, skvěle designovaná, promyšlená a výborně fungující hra, plná možností a více než stylového hraní, která vám ukáže, jak může být život těžký!
Hru můžete koupit přímo u Fox in the Box zde!
Dominant Species: Mořská říše
Autor: Chad Jensen
Vydavatelství: Fox in the Box
Počet hráčů: 2-4
Věk: 14+
Herní doba: 90-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris