Nemoci v čele s morem, zima a nedostatek potravin, v lesích nebezpečné bandy budižkničemu – každé království občas musí zažít Temné časy.
V loňském roce jsme rozbírali poměrně letitou hru Dominion, která si i přes zub času rozhodně drží svůj status zábavy a jedné z nejlepších deck buildingových her historie (více zde). A jak už to tak bývá u podobně úspěšných her, většinou nezůstane jen u základní hry, ale postupně se dočkáme minimálně jednoho rozšíření. No a zrovna Dominon nedostal jedno, ani dvě nebo tři ale v současné době jsme někde u desítky menších a větších, více či méně povedených expanzí. Některé díky vydavatelství Albi vyšla i v češtině a na jedno z nich se dnes podíváme. Žádná sluníčková výprava to ale nebude, protože na Dominion padly pořádně Temné časy.
Abyste nemuseli hledat v paměti nebo na internetu uděláme si rychlé opakovací shrnutí. Dominon je deck buildingová hra z roku 2008 autora D. X. Vaccarina, ve které hráči 2-4hráčiz počátečních pár slabých karet měďáků a statků postupně budují své království – dominion pomocí nákupu karet silnějších, dražších a lepších ze společné nabídky. Tím vylepšují svůj základní balíček a lepší se jejich možnosti a pozice ve hře. Kdo má na konci hry nejhodnotnější sbírku karet vítězných bodů logicky vítězí. Hra boduje svou přístupností a rychlostí, a také tím že se jedná v podstatě o první hru tohoto typu na trhu, která ani po letech neztrácí nic ze své slávy a lesku, i když její systém samozřejmě využila (a mnohdy i lépe) celá řada konkurentů. Osobně ale Dominion miluju a hraju ho stále stejně rád. Obrovským plusem je velké množství akčních karet už v základu – celých 25 sad, přičemž v každé partii využijete jen 10 a hra tak má neskutečnou znovuhratelnost. Samozřejmě i to se někdy může ohrát nebo chcete nové výzvy a možnosti. A proto jsou tu rozšíření. Intriky, Prosperita, Pobřeží, Temné časy, Renesance – každé se tematicky zaměřuje na něco jiného, jak název napovídá. A některá jsou také samostatně hratelná a k některým potřebujete základní sadu (nebo jednu se ze samostatně hratelných her). K těm druhým patří právě i Temné časy.
Zase plno karet
V podstatě celé balení Temných časů se nese v duchu původní hry. Podobně laděné jsou ilustrace, nových karet je stejný počet (500) a opět je v krabici skvěle zpracovaný plastový insert, do kterého karty rozdělíte podle sad a příprava hry je tím parádně urychlena – tady by se mohlo mnoho vydavatelů a jejich her učit. Jen se zastavím u grafiky – často jsem se setkal s názorem, že Dominion je, co se ilustrací týká mdlí a „obyčejný“. Osobně mi grafika hry nepřijde jako negativní prvek, ba naopak je akorát funkční a přehledná.
Pravidla nabobtnala do rozsahu, ale hlavně proto že obsahují mnoho příkladů. Ano, nové karty nabízejí nové interakce a komba a ve spojení se základem nebo jinými rozšířeními by mohly vznikat problémy. To řeší jednak detailní popis všech karet a jejich schopností, tak modelová situace popisující průběh hry. Upřímně se ale většinou stačí držet prostého textu karet a nevymýšlet zbytečně překombinovaně.
K hraní rozšíření sice potřebujete základní hru, ale pouze pro „základní karty“ a klidně jinak můžete hrát jen s novými kartami. Které vybrat se můžete buď inspirovat nápovědou v pravidlech, na internetu nebo náhodně dle vaší volby. A když vám nějaká karta přijde hloupě zbytečná, v kombinaci s jinou může fungovat doslova parádně – zkrátka možností kombinací je mnoho.
Nové karty přinášejí nové možnosti. To je asi každému jasné. Vyzdvihnout musím tři sady karet. V první řadě útočiště, což je sada 3 karet – chýše, zpustlý statek, vylidněné město – které nahrazují na začátku partie klasické statky a hned od začátku dávají nové možnosti (a postihy).Ruiny sice dávají určité možnosti, ale kdo by chtěl jen +1 nákup či +1 minci? Tyhle mršky vám plní balík a nejde se jich zbavit. Nejlepší skupinu pak zabírají rytíři. Honosní válečníci ve zbroji, každý v jedné jedinečné kopii rozšiřují mezihráčskou interakci a jsou tak vítaným zpestřením.
Příklad nových akčních karty
Zkrachovalci – tahle partička „budižkničemu“ vám dovolí použít je jako jinou kartu z nabídky, která se vám aktuálně hodí
Žebrák – buď vám dobere měďáky nebo v případě útoky soupeře dokonce stříbrňáky
Pohřební kára – dá vám bonus +5 mincí, ale musíte buď odhodit jí nebo jinou akční kartu z ruky
Krysy – údajně autorova nejoblíbenější karta - +1 dobraná karta a + 1 akce, ale hlavně možnost vzít si další karu krys z nabídky. To vše za zahozené jiné karty z ruky na smetiště. A nebo taky ne, když nemáte nic než krysy.
Všechno má svou cenu
Původní Dominion mám rád. Hodně rád. A píšu to často. Moje první deck buildingová hra a jedna z prvních deskovek, kterou jsem hrál po Carcassonnu a obligátním legendárním Magicu. Uchvátila mě komplexnost, znovuhratelnost a možnosti v té jedné krabici. Ale všechno se jednou ohraje, zvlášť když nakonec točíte hodně podobné sady oblíbených karet. Proto je rozšíření vítanou změnou.
Temné časy toho přinášejí skutečně hodně. 500 nových karet ze všech oblastí hry – akční, bodovací, nové karty peněz, ale i zcela nové kategorie. Ale hlavně rozšíření hodně prohlubuje interakci mezi hráči, a to mě baví. Jsem škodolibý hráč a rád útočím. A stejně tak rád útoky mařím dobře mířeným žebrákem.
Temné časy zdánlivě nevybočují z linie Dominionu a navazují na přednosti základu – jednoduchost, zábava, rychlost. Přitom ale přinášejí řadu nových možností doplňujících a měnících hratelnost.
Pokud lze něco vytknout, určitě je to ne úplná přístupnost pro začátečníky. S těmi si raději nejdřív zahrajte základní hru a Temné časy (a jakékoliv rozšíření) aplikujte postupně. Druhým negativem je pak přeci jen trochu delší příprava v závislosti na tom, které karty používáte – něco musíte vyndat, něco přidat. Ale na druhou stranu je to i plus, protože rozšíření mění počáteční balík a vyžaduje aplikovat jiný přístup od hráčů.
Suma sumárum jsou Temné časy povedeným rozšířením skvělé hry, byť přidávají na složitosti a komplexnosti a potěší tak spíš zkušenější hráče, než nováčky nebo příležitostné hráče. Zkrátka život v Temných časech rozhodně není tak jednoduchý jako ve zlaté vzkvétající době původního Dominionu, ale zároveň je stále stejně dobrý. A pokud bych si měl vybrat jen jedno rozšíření pro Dominion, pak určitě volím právě temnou výpravu.
Dominion: Temné časy
Autor: Donal X. Vaccario
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2016
Počet hráčů: 2-4 hráči
Věk: 13+ (ale ze zkušenosti 10+ je úplně v pořádku)
Herní doba: 45+ (i s přípravou)
Autor: Adam Vondra Vondris