Poklidná krajina třešňových květů, vinoucích se silniček a řek, malých dřevěných vesniček a rýžových polí vás vítá ke společnému budování.
V roce 2024 se mi do ruky dostala asi nejpohodovější a nejzenovější hra, kterou jsem kdy hrál – Dorfromantik od TLAMA games. Nádherná pohodová skládačka s poklidnou atmosférou, která u mě nejvíc zabodovala při sólo hraní, a také díky postupně otevíranému a dávkovanému obsahu, který můžete během partií objevovat a přidávat. Dorfromantik je takový ten typ hry, ke které si uvaříte čaj nebo kávu, sednete si za špatného počasí za okny a budete si užívat radost z toho, jak vám pod rukama vzkvétá malebná krajina tvořená šestiúhelníkovými dílky plnými cest, řekl, kolejí, vesniček, políček nebo lesa. Zatímco původní hra přináší atmosféru řekněme tradiční střední Evropy, tak nové pokračování s podtitulem Sakura vás katapultuje na druhý konec světa, do magického a jedinečného Japonska. Pojďte se tedy s námi ponořit do skládání a pohody.
Dorfromantik: Sakura je kampaňová kooperativní logická skládací hra s plněním úkolů a sbíráním bodů, za níž stojí dvojice Michael Palm a Lukas Zach, určená pro 1-6 hráčů od doporučených 10 let a s herní dobou okolo 30-60 min na jednu partii dle počtu hráčů, intenzity plánování, ale i postupu hrou. Ve hře hráči skládají malebnou krajinu Japonska plnou vesnic, lesů, řek, rýžových polí, ale i třešňových hájů a snaží se plnit jednoduché úkoly a získat co nejvíc bodů.
Zpracování
Pagoda, rýžová jezírka, třešňové háje – krabice se hrou je už na první pohled nádherná a navazuje atmosféru dalekého východu. A v takovém duchu a grafice se nese i celá hra, která se skládá primárně ze 73 destiček rozložených mezi 43 částí krajiny a 30 destiček úkolů a k nim 30 korespondujících žetonů úkolů. A kromě toho je zde (nejen) 6 krabiček s tajným herním materiálem, který se postupně otevírá během hry, respektive hraním dlouhé kampaně, kdy po každé hře využíváte získané body na postup po speciální stupnici pokroku, která určuje, co a kdy lze do hry přidat. A nového obsahu je požehnaně, ještě více než u původního Dorfromantiku a zároveň přináší do hry podle mě mnohem větší a zajímavější twisty a novinky. Ne, o těch vám cíleně nechci vůbec nic říct, protože nechci nikoho ochudit o překvapení. Lze snad jen zmínit, že hráče čeká skoro 50 karet, více než 70 destiček či speciální dřevěné figurky. A je to bomba.
Kromě herního materiálu najdete v krabici v povedeném plastovém insertu ještě blok archů kampaně a bodovací bloček, který lze mimochodem zakoupit i stíratelný, a samozřejmě pravidla. Ta jsou naprosto jednoduchá, od setupu až po herní princip a věci, na které je třeba dávat pozor. I díky tomu je hra jednoduše řečeno doslova zenovým zážitkem.
Zpracování i grafiky jsou u této hry takovou příjemnou oázou klidu a pohody a jemných detailů na dílcích, jako třeba soupeřících zápasníků sumo, ale i mnohých dalších. Jak z dílků skládáte krajinu, doslova vám prostor ožívá pod rukama. Navíc se komponenty nesou v dostatečně vysoké kvalitě zpracování.
Jak na to?
Je to snadné. Minimálně u prvních partií. Bez ohledu na počet hráčů zamícháte odděleně hromádky destiček krajiny a úkolů a bokem dáte úkolové žetony. A jde se hrát.
Na začátku máte pět různých typů úkolů – třešňové, rýžové, vesnické, cestářské a říční, které vždy na číslech od 4 do 6 určují, jak velké je vytvořit území pomocí destiček pro jejich splnění. Průběh hry je snadný, kdy principem je, že vždy musí být do hry zapojeny 3 úkoly. Ty do hry vstoupí tak, že se ke krajině přiloží destička úkolů a na ní žeton určující podmínku. Ostatně to jsou první tři herní tahy. Následně ve hře probíhají tahy dobráním destičky (krajiny nebo úkolů) a jejím vyložením k mapě, kdy podmínek vyložení není zdaleka mnoho – snad jen že nelze libovolně ukončovat cesty či řeky vinoucí se krajinou a několik podmínek umístění destiček s úkoly či zmaření plnění úkolů. A v zásadě tohle jsou kompletní základní pravidla hry!
Jakmile dojdou destičky krajiny, partie končí a začíná bodování. Sečtete body za splněné úkoly (hodnota na žetonu udává počet bodů), přičtete body za nejdelší řeku a cestu a také speciální vlajky a výsledek zapíšete do tabulky. Dle výsledku se následně posunete na listu kampaně a zaznamenáte případné úspěchy. Opět vše čisté, jednoduché, intuitivní. Mimochodem na bodovacím listu můžete vidět některé z prvků, které postupně přijdou do hry během kampaně.
Dojmy
Shrňme to rychle – Dorfromantik: Sakura je bomba. Už původní Dorfromantik byl skvělou pohodovou hrou, kterou jsem během několika večerů kompletně odehrál a následně se k ní opakovaně vracel pro zenový odpočinek hlavy a myšlenek, ale Sakura je prostě v podstatě ve všech ohledech ještě o pomyslný kus dál. Na začátku se mi hra zdála už o něco komplikovanější a bál jsem se přílišných pravidel či nových prvků, ale tím jak vše hra dávkuje postupně, nabaluje nové věci a zároveň zbytečně nemotá hráčům hlavu, mě tyhle obavy rychle opustily. I když ano, jak kampaň a hra postupují, je čím dál složitější a komplexnější a bodování delší.
Možná trochu kacířská myšlenka, ale přesto že je Dorfromantik kooperativní hra, tak podle mě je nejlepší sólo. Ještě ve dvou řekněme proč ne, ale po celou dobu hraní jsem nenašel žádný logický ani osobní důvod, proč zapojit do partie víc hráčů.
Hodně se mi líbí, že tvůrci zdaleka nešli jen cestou ve stylu „fungovalo to, tak to zopakujeme v japonském hávu“. Vůbec ne. Základ je sice stejný, ale hra nabízí pocitově odlišný a i hlubší herní zážitek s komplexnějšími možnostmi a výzvami. V zásadě se stále jedná o tu pohodově zenovou hru s malebnou krajinou na stole, ale všeho je tak nějak víc. Víc obsahu, víc překvapení, lepší atmosféra a zakomponování tématu. Tedy ano, v zásadě jde o trochu abstraktní skládání, ale pořád máte pocit, že jste se posunuli přes kus světa a tyhle změny se promítají do herních mechanik.
Hra hráče nejen odměňuje, ale hlavně velmi šikovně a umně motivuje k dalšímu hraní a objevování. Takový ten typ, kde si řeknete „tak ještě jednu a ještě jednu“, abyste získali další nový obsah, který na vás netrpělivě čeká k otevření a objevení.
Celkově je hra o něco delší. Samotné partie ne, ale kampaň vám vystačí rozhodně na několik dlouhých zimních večerů. A samozřejmě platí, že jakmile hru celou objevíte, nic nekončí a hrát můžete stále dokola.
Přes působivou a detailní grafiku zůstává celá hra na stole dokonale přehledná a funkční. Ostatně sám jsem se přistihl, jak si z dílků opakovaně skládám kousky krajiny.
Dorfromantik jsem měl za zenovou dokonalost a nejpohodovější skládání krajiny na stole, ale víte co? Sakura tento koncept posunula ještě o kousek dál. Ano, je to i tím, že jednoduše miluju Japonsko, netradiční krajinu a fascinující rozdíly, ale hlavně tím, že se tvůrcům podařilo hru posunout ještě o kus dál, zapojit mnohá nová překvapení, zvětšit herní hloubku, zážitek, a přitom ale zachovat tu pohodu u hry. Stačí si jen pustit orientální melodii a nechat se unášet nádherou rozkvétajících třešňových sadů, rýžových políček ve svazích, dřevěných vesniček a zurčících řek uhánějících kolem. Pokud máte rádi sólo hraní nebo kooperativní tituly a hledáte nekonfliktní a příjemné skládání, u kterého si doslova odpočinete i přesto, že vás čeká spousta plánování a rozhodování, tak je Dorfromantik: Sakura jasným kandidátem na pořízení do sbírky.
Hru můžete koupit se slevou přímo u TLAMA games!
Dorfromantik: Sakura
Autoři: Lukas Zach, Michael Palm
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-6
Věk: 10+
Herní doba: 30-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris