Zlotřile se vetřít do hotelu a přeházet vybavení může být pořádná psina! Ale jen do doby, než místní duchy objeví hosté!
Vítejte v Hotelu moji milí duchové a duši! Duchařina to může být pořádná psina, hlavně když hlukem a přehazováním nábytku vystrašíte všechny hosty v jejich zamčených pokojích. Jenže pozor na to, nikdo vás nesmí spatřit, když před rozedněním utíkáte pryč, abyste mohli další den pokračovat ve svém řádění.
Duchařina je rodinná přístupná a trochu netradiční hra Phila Vizcarra a Amine Mohameda Rahmaniho určená pro 2-4 hráče od doporučených 8 let a s herní dobou okolo 30-45 min. Každý z hráčů se v ní ujímá party barevných duchů a snaží se je za využití nábytku, vybavení a všech možných skrýší a schovek provést přes herní plán z jedné strany na druhou a tím jim umožnit únik a pro sebe získat nějaké ty vítězné body.
Tahle hra už na první pohled upoutá vaši pozornost. A není to jen líbivou ilustrací, u které se mi vybavil oblíbený duchařský dětský snímek Casper, ale i výřezem ve tvaru klíčové dírky. Ostatně ta hraje ve hře podstatnou roli, jak uvidíte dále. Po rozbalení najdete v boxu čtvercový herní plán zobrazující hotel a jeho políčka a místa, šestici kusů masivního plastového nábytku, ale také sadu karet, kostku a hlavně 28 pěkných poloprůhledných figurek duchů ve třech velikostech a čtveřici barev, po jedné sadě pro každého hráče. A nesmím zapomenout ani na jednu skládací 3D klíčovou dírku. Duchařina je svým zpracováním pěkně barevná, ale hlavně hezky jak tematicky, tak i řemeslně provedené hra. Figurky duchů jsou skvělé a všem se líbí, nábytek masivní a velký (zrcadlo dokonce s odrazem), stejně jako dostatečný herní plán. Snad nejvíc jsme se ale nazlobili s klíčovou dírkou a jejím skládáním. Není to sice složité, ale chce to dostatek opatrnosti, abyste si nepoškodili její barevný potisk.
Jak na útěk duchů? Inu na začátku připravíte herní plán zobrazující vstupní halu s hotelovými dveřmi po bocích, podle počtu hráčů zásobu karet a na plán vyskládáte libovolně nábytek (nám se osvědčilo, že jsme se postupně střídali v jeho pokládání na plán, vždy po jednom kousku). Každý hráč si zvolí jednu barvu a vezme si všechny její duchy a položí je k jednomu okraji, který značí jeho startovní pozici, přičemž cílem je přejít na druhou stranu.
Celá hra se hraje na pětici kol, během nichž se hráči snaží přesunout své duchy přes plán do bezpečí, tak aby během cesty nebyly odhaleni skrze klíčovou dírku některým z hostů.
Během kola si nejprve každý táhne kartu pohybu. Ta určuje jednak počet bodů pohybu, které může hráč rozdělit mezi své duchy po plánu, případně možnost manipulovat s některým z kusů nábytku na plánu. Následně mohou hráči libovolně posouvat své duchy podle hodnoty pohybu po plánu. Pak hráči postupně hodí kostkou a nejvyšší hod vyhrává možnost umístit klíčovou dírku a podívat se skrze ní. A tady pozor, protože každý duch, který bude takhle vidět a neschová se mimo zorné pole nebo za nábytek je okamžitě vrácen na začátek své cesty a svou snahu k cíli musí začít znovu.
A to je v podstatě vše! Hra je zkrátka velmi jednoduchá na vysvětlení i pochopení, ale i hraní. Na konci hry si všichni hráči sečtou body za duchy, které se jim povedlo převést (malý je za bod, střední za tři, velký za pět) a případně snížené za ty, co zůstali na plánu. Nejvíc bodů pak určí vítěze.
Zajímavým prvkem jsou dva moduly – slučování duchů a karty za minutu dvanáct. První z nich funguje tak, že na plán dáváte z počátku jen malé duchy, kteří se ale mohou na stejné poli spojit a vytvořit svou větší společnou variantu – zajímavý taktický prvek a zpestření do jinak snadné hry. Druhou možností jsou karty, které jsou takové speciální události, které vždy ovlivní probíhající kolo. Třeba se nahlíží dírkou z obou stran plánu, všichni duchové se položí a plazí nebo popadá nábytek. To už udělá ze hry skutečně pořádnou zábavu, kterou si užijí i starší hráči, než je doporučeno jako více než vtipnou oddechovku.
Dojmy
Duchařina je překvapivě velmi hezká a netradiční rodinná deskovka, která přináší minimální pravidla, ale hezkou hratelnost a hodně hezké zpracování v minimalistickém deskoherním designu.
Hra sice nese označení 8+, ale rozhodně si jí užijete i s mladšími hráči. Stačí jen umět trochu počítat, ale jinak pravidla (ta základní) zvládnou určitě. Navíc je na stránkách Albi ke stažení pravidlový přehled pro variantu 6+ let, která je ještě o něco lehčí a přístupnější.
Duchařinu ocení celá rodina, ať už se jedná o děti nebo unavené rodiče. Výhodou jsou nejen snadná a přístupná pravidla a svižná hratelnost, ale i fakt, že hru zvládnete do deklarovaných 45 minut i s rozložením a sbalením do krabice. Tahy mohou probíhat až na umístění a koukání dírkou takřka simultánně, takže čekání je minimální. Díky tomu jsou všichni neustále udrženi očima u hry a pocitově stále na tahu a ve hře se neustále něco děje.
Co nemusí každému vyhovovat je jistý škodící prvek. Přeci jen můžete si pěkně zvolit cestu, ale někdo jiný vám může schválně přehodit široké křeslo, za kterým jste ducha schovali úplně jinam. Byť to pořád nemusí znamenat odhalení, protože umístění klíčové dírky je dílem náhody a hodů kostkou, je to občas přetahovaná o každý kousek schovky.
Hra díky svému 3D ztvárnění a herním prvkům pěkně podporuje představivost mladších hráčů a jejich orientaci na plánu a v prostoru.
Duchařina je moc pěkná, a to jak vizuálně tak i herně, deskovka pro celou rodinu, kterou si minimálně u nás užili všichni bez ohledu na deskoherní zkušenosti nebo věk. Dokonce ani u party dospělých vůbec nepokulhávala a poskytla pěkný, rychlý fillerový zážitek, který přináší originální princip odhalování (ne)skrývajících se duchů na herním plánu. A v kombinaci s rozšiřujícími moduly je o pěknou znovuhratelnost a nové možnosti zaděláno na slušně dlouho dobu. Přesně takhle by měla vypadat úspěšná rodinná hra!
Duchařina
Autor: Phila Vizcarra a Amine Mohameda Rahmaniho
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 8+
Herní doba: 30-45 min
Autor: Adam Vondra Vondris