K břehům ostrova se blíží nová hrozba v podobě Habsburských kolonistů. Ale my, mocní duchové, jsme připraveni čelit novým výzvám a použít všech našich znalostí a vlastností.
Duchové ostrova jsou jednou z nejlepších, ne-li dokonce vyloženě nejlepší, kooperativní a sólo deskovou hrou, která kdy byla vydána. Eric Reuss v ní vytvořil vtahující a geniálně fungující boj ostrovních duchů a místních obyvatel s nepřátelskými mocnostmi, které chtějí pouze ničit, kolonizovat a ovládat. Promyšlený, skvěle fungující titul, který vám sice nic nedá zadarmo, ale odměňuje výjimečnou hratelností a možnostmi. A až nekonečnou znovuhratelností a variabilitou, která se ještě násobí a zvětšuje dalšími přídavky a rozšířeními.
Dlouho to sice vypadalo, že český trh je na tuhle delikatesu krátký, ale nakonec díky společnému projektu brněnských Rexher a děčínských Fox in the Box došlo k vydání nejen základní hry, ale postupně i jejích 4 rozšíření – nebo spíš 3 a jednoho původně proma rozděleného na dva balíčky. Řeknu to narovinu – Duchové ostrova jsou natolik komplexní, otevřená a variabilní hra, že nejspíš málokomu se podaří jí vytěžit úplně celou a vyzkoušet všechny myslitelné možnosti, ať už desítky duchů reprezentujících hráče, dobyvatelské národy a jejich postupné úrovně nebo scénáře. A ne, ani já nejsem výjimkou, která by se chtěla nějakým způsobem pasovat do role odborníka a tvrdit tady, jak jsem vše vyzkoušel a dokonce vyhrál. A to i přesto, že ve své sbírce mám Duchy ostrova v kompletním vydání a opečovávám je jako pomyslný klenot.
Tak ale už konec delšího úvodu, protože hlavním dnešním tématem je nové, v pořadí již čtvrté, rozšíření nesoucí název Oživlá příroda. A opět se jedná o naditou krabici více než kvalitního obsahu.
Základ zůstává stejný – unikátní kooperativní hra pro 1-6 hráčů od 14 let a s herní dobou okolo 90-120 min na jednu partii poměrně vysokou známkou komplexity přesahující 4 body z 5. každý z hráčů se ujímá role jednoho z tajemných duchů, přírodních aspektů, kteří musí znovu nabýt své plné síly a postavit se společně za pomoci místních obyvatel Dahanů zámořským nájezdníkům, objevitelům a kolonizátorům, ať už těm nepojmenovaným nebo vyslaným jedním z mnoha mocných evropských panovníků.
Nutno podotknout, že se základní krabicí Duchů ostrova si vystačíte dlouhé hodiny a budete mít neustále co objevovat, kombinovat a prožívat jedinečné příběhy. Pokud je vám to málo, začnete se jistě ohlížet po expanzích. Musím upozornit, že na rozdíl od mnoha jiných her, u Duchů platí, že ideální je stav je pořizovat a zařazovat rozšíření jedno po druhé, tedy jako první Trny a drápy, následně Rozervanou zemi a jako poslední Oživlou přírodu. Hra totiž postupně nabírá na obrátkách a komplexitě a třeba právě Oživlá příroda hojně využívá prvky předchozích krabic.
Oživlá příroda přichází v čtvercové krabici, kterou zdobí povedená ilustrace nových duchů, kteří hned od pohled lákají k vyzkoušení. Celkem jich v krabici najdete 8 a po vyzkoušení se mohu jen ztotožnit s jejich hodnocením na škále vyšší střední až vyšší komplexity. Zkrátka nic pro nováčky, kteří s hrou nemají zkušenosti. Zároveň ale musím hned zde ocenit genialitu tvůrce hry, protože noví duchové jsou tematicky skvěle fungující a zapadající do hry a přinášejí nové možnosti a nutnost plánování, třeba řadu kol dopředu (tedy ne že byste jinak nemuseli pečlivě plánovat). Nám třeba nejvíce sednul Dech temnoty v zátylku, lapající odvážné osadníky do svých temných spárů nebo Krvácení poraněných vod či Kolos se žhnoucíma očima. Každý duch má tradičně připravenou přehlednou herní desku i základní jedinečné schopnosti. Ale došlo i na rozšíření sestavy běžných či silných schopností, které lze v průběhu her využít. Samozřejmě napříč partiemi a expanzemi. A musím říct, že nové silné schopnosti jsou opravdu famózní a v mnoha ohledech esenciální pro hru. A strašně zajímavé třeba v podobě uzavření dohody, která vás pak provází po zbytek partie.
Velmi zajímavým novým prvkem jsou žetony vtělení, které fungují trochu podobně jako žetony přítomnosti, ale jsou vázány k jednotlivým duchům a jejich schopnostem/vlastnostem a dále je rozvíjejí. Jejich využití při hraní za určitého ducha je další herní vrstvou a nedílným prvkem, který přináší hodně zajímavá a zábavná rozhodnutí.
Velmi povedeným zpestřením, které by jinak klidně vydalo na samostatný malý rozšiřující balíček, jsou vlastnosti duchů. Hromádka karet, které variují i všechny dosud vydané duchy a dávají jim nové možnosti, strategie a spád. Máte ohrány třeba duchy ze základní hry? Tak tedy máte nový náboj.
Víte, která dynastie u nás vládla od roku 1526 a měla obrovský vliv na formování nejen nás, ale celé Evropy? Pokud je vaše odpověď Habsburkové, pak máte zlatého bludišťáka. A pokud se vydáte třeba do nedalekých rakouských Alp a malebného městečka Hallstadt zjistíte, že nemalou měrou měla vliv na celý rod sůl. Jak se říká, sůl je nad zlato a solné doly byly zdrojem velkého bohatství. A právě Habsburská důlní expedice je v Oživlé přírodě novým nepřítelem, kterému je třeba čelit. Skutečná ložiska soli, nutnost čelit hamižným kolonizátorům vytěžujícím přírodu. Opět tematicky perfektně fungující a velmi zábavný a originální nepřítel. Spolu s ním najdete v boxu i dvojici nových scénářů. Zkrátka ano, dostanete z obou stran – posilu pro síly „dobra“ i „zla“ a to v povedeném provedení.
Kromě výše uvedeného si Oživlou přírodou oživíte i události, spousty nových žetonů, karty strachu nebo pohromy. Je toho opravdu hodně a pokud dnes začnete, máte do dalších Vánoc co dělat, abyste vše vytěžili na maximum.
Dojmy
Líbí se Vám Duchové ostrova? Pak už máte tohle rozšíření na cestě nebo byste aspoň mít měli. Oživlá příroda (stejně jako všechny předchozí expanze) jsou naprosto vynikajícími expanzemi už tak takřka dokonalé hry. Každá krabice přináší nové možnosti, ale zároveň stupňuje komplexitu a obtížnost hry. Což vám na jednu stranu ani nepřijde, pokud hrajete postupně. To že bych začal rovnou třeba Oživlou přírodou si nedokážu úplně představit. Ostatně už naskočení do základu vyžaduje řádnou investici a čas.
Co u Oživlé přírody zamrzí, to je několik překladatelských šotků, které se v rámci hry vyskytli. Raději tedy doporučuji vše zkontrolovat na zatrolených hrách. Ano, lze si hru i tak užít, ale zkrátka je dobré dát si na chyby pozor. Snad budou brzy errata.
Osobně mě hodně baví nový duchové, kteří mají skvělý tematický a funkční přesah a autorům se podařilo spojit jejich vlastnosti a schopnosti s celou hrou. Dokonce se možná jedná o nejzábavnější duchy v celé hře, byť jejich obtížnost je vyšší a je nutné naučit se s nimi pracovat.
Nové herní prvky, ať už vlastnosti, silné události nebo žetony vtělení, či jen rozšíření stávajících zásob přinášejí množství zajímavých prvků a ještě více zvyšují už tak úžasnou variabilitu a znovuhratelnost celé hry. Tady se skoro sluší říct, že pokud mít doma jen jednu hru, za mě by to asi byly Duchové ostrova s rozšířeními a až do důchodu bych měl stále co dělat, zkoušet a objevovat.
Rozhodně potěší variabilita pro starší duchy, zvláště pokud je máte pořádně vyzkoušené, tak nové vlastnosti jim dají odlišný a zábavnější náboj. Asi je to i tím, že autor má už zkrátka dostatek zkušeností a ví, jak si umně s celou hrou pohrát.
Troufnu si říct, že Oživlá příroda je v podstatě bezchybné rozšíření, které přináší hromadu nových možností, zábavy, výzev a objevování. Zda je to nejlepší rozšíření? Upřímně nevím. Konkurence je u Duchů jednak obrovská, zároveň na to, abych s čistým svědomím dokázal objektivně hodnotit, musel bych mát dalších pár let čas pouze na Duchy ostrova. Ano, vyzkoušeli jsme nové duchy, nové vlastnosti, schopnosti a prvky a přesto jako bychom pomyslně z toho úžasného obloženého stolu nakousli a vyzkoušeli jen nepatrnou část a stále nás čekají desítky nebo stovky hodin možností. Duchové ostrova jsou zkrátka krásnou a úžasnou hrou, která si zaslouží vaši pozornost a Oživlá příroda ještě o něco více ukazuje její genialitu a schopnosti jejího tvůrce. Must have? Pro milovníky hry zcela určitě!
Rozšíření můžete koupit na Planetě her zde!
Duchové ostrova: Oživlá příroda
Autor: R. Eric Reuss
Vydavatelství: REXhry a Fox in the Box
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-6
Věk: 14+
Herní doba: 90+ min
Autor: Adam Vondra Vondris