Povolejte mocné spojence napříč ságou Pána prstenů a rozšiřte své možnosti v epickém Duelu o Středozem.
Obecně se o mě ví, že jsem obrovský fanoušek Středozemě a Pána prstenů. Ano, možná tato fantasy sága v dnešní době působí trochu archaicky, možná není dokonalá a možná jí překonala nebo nastavila zrcadlo řada dalších velkých literárních děl, ale pro mě se stále jedná o stejnou „lásku“ jakou jsem prožíval u první čtení Společenstva prstenu v jednoduchém vydání Mladé fronty před více než 20 lety v dobách základní školní docházky. Právě zde se formovala nejen můj zájem o Pána prstenů, ale i fantasy jako takové a bez tohohle bych nikdy neobjevil Zaklínače, Ságu písně ledu a ohně nebo třeba Malazské knihy padlých. No ale dost vzpomínání. Tedy až na jedno – relativně nedávno vyšla hra Pán prstenů: Duel o Středozem z dílky asmodee, která navazovala na už samu o sobě vynikající duelovou verzi hry 7 Divů světa. A jednalo se, respektive se jedná, o naprosto skvělou hru pro dva, kde na jedné straně stojí Sauron a jeho temné síly, na straně druhé Společenstvo světlých sil dobra. Hra si ze své předlohy vzala jen to nejlepší a celek posunula ještě o kus dál, ať už hratelností, kdy celý koncept rozebírání karet byl doplněn o mapu a vojska obou stran s regiony, nebo ilustracemi Vincenta Dutraita. Celé dojmy ze základní hry máte od nás zde.
Proč se ale vracíme k Duelu o Středozem? Protože nyní došlo na první menší rozšíření, které nese podtitul Spojenci, a které přináší další porci svěžích strategií a hratelnosti v kapesním balení. Jdeme na něj?
Spojenci přicházejí v podobné verzi jako rozšíření třeba pro Sky team – v papírovém balíčku nebo-li boosteru, který zdobí Arwen a Balrog stojící proti sobě. Expanze nemění původní základní atributy – stále je hra pro dva hráče od 10 let s herní dobou okolo 30 min. A také zde stále proti sobě stojí síly Stínů a Společenstva v nesmiřitelné bitvě. A abych nezapomněl, také se zde o ilustrace opět postaral Vincent Dutrait a už jen tím si mě tenhle balíček naprosto získal.
Obsahově se jedná o menší příspěvek, který se skládá z krátkých pravidel, dvou přehledových karet efektů, osmičky žetonů a 7 karet pro každou ze stran, na nichž najdete významné postavy Středozemě, ať už se jedná o Elronda a jeho dceru Arwen, Galadriel či Toma Bombadila na straně jedné nebo Balroga, Černokněžného krále či Uglúka na té druhé. Karty mají větší formát, než v původní hře, ale samozřejmě také fungují zcela jinak.
Herně mi Spojenci připomněli tak trochu původní rozšíření Panteon a částečně Agoru pro klasických 7 divů světa. Kromě standardní přípravy hry dostane každý hráč do začátku náhodně tažené tři karty Spojenců a jeden speciální žeton, který slouží jako pomyslné platidlo za využití nových karet. Další žetony pak lze získat během hry, protože se vždy rozloží na určitá místa karetní pyramidy. Každý Spojenec má dva efekty – jeden využitelný při vyložení a příchodu do hry, což stojí 1 žeton a jeden využitelný naopak při odhození, což však stojí žetony 2. Ale zase je efekt silnější. Kupříkladu jednou můžete buď posunout Nazgúla nebo přidat jednotku do oblasti, naopak v silnější verzi provedete efekty oba. Jiným efektem zase zabráníte soupeři v dobírání žetonů aliance nebo mu jeden rovnou odhodíte. Jindy zase získáte mince a donutíte soupeře některé ztratit. A co teprve zahazování karet přímo z pyramidy? Efekty jsou různorodé, ale nevybočují z herních principů. Jen dávají hráčům nové, širší možnosti, překvapivé strategie a herní průběh.
Co vám tedy přinesou Spojenci subjektivně i objektivně herně?
V prvé řadě větší variabilitu. Tím, že je karet pro každou stranu 7 a s rozdílnými efekty a strategiemi a vždy se použijí jen tři, je každá hra jiná, svěží, originální.
Rozhodně se nejedná o žádné komplikované rozšíření, ba naopak bych se vůbec nebál pořizovat a hrát hru od počátku právě se Spojenci. Ostatně přináší do hry v malém balení velké rozšíření, které variuje hratelnost.
Není to jen o samotných Spojencích, ale i o žetonech moci, protože ty najednou dost mění to, kam se hráči ve výběru karet vydají. Ani nemusíte chtít žetony využít, ale ani je nechcete nechat soupeři. Co kdyby pak vyrukoval se Spojencem, který naruší vaší strategii?
Líbí se mi, jaké napětí karty spojenců do hry přinášejí, protože hráči navzájem neví, jaké karty má druhá strana k dispozici až do jejich zahrání. Neustále tak musíte počítat se všemi možnostmi.
Celkově také do hry přibývá více interakce, protože karty přímo cílí nejen herní prostor, ale i hráče, jako třeba zmíněné zahazování peněz. Inu správně načasovaný spojenec má cenu zlata a může zvrátit situaci.
Celkově se jedná o rozšíření, které prostě musím všem doporučit. Pokud máte základní hru, tohle je typ expanze, která vám nesmí chybět. A pokud hru ještě nemáte, pak se jedná o rozšíření, které bych koupil rovnou se základní krabicí. Za pár korun zde dostanete maximum herního potenciálu a ještě větší zvýšení potenciálu už tak naprosto skvělé hry.
P.S. Jedna výtka? Rozšíření se bohužel nevejde do insertu základní hry, což je za mě prostě škoda, vzhledem k tomu, že se jedná skutečně jen o „pár“ karet.
Rozšíření i základní hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Pán prstenů: Duel o Středozem – Spojenci
Vydavatelství: asmodee
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2
Věk: 10+
Herní doba: okolo 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris