Ecos: První kontinent

Využijete božské energie a vytvořte jedinečný živoucí kontinent plný zvířat a přírody v originální hře Ecos od TTGames.

To že se s hráčou ve hře stanou přírodní síly, skoro až božské entity přetvářející si svět k obrazu svému, to úplně nové není. Novinka, respektive starší hra, ale poprvé u nás vydaná díky vydavatelství TT Games, nesoucí název Ecos na to jde ale jinak, a to hlavně svým originálním herním systémem a celkovou svěží a zajímavou hratelností. Už jen to spojení v zásadě mírumilovného konceptu budování života ve spojení s pořádnou dávkou až škodící interakce rozhodně leckoho překvapí. No tak pojďme hru rozebrat.

Ecos je hra Johna D. Claira postavená v podstatě na sbírání sad a tvorbě krajiny spolu s jejím osidlováním. A také se simultánním hraním a tak trochu klasický „bingem“. Každopádně si jí zahrajete ve 2 až 6 hráčích od doporučeného věku 14 let a s herní dobou okolo 60 min na jednu hru. Cílem hry je pomocí tažení elementů síly ze sáčku plnit své akční karty, využívat jejích schopnosti a vytvářet zcela jedinečný kontinent plný fauny a flóry a hlavně získávat body. Ano, protože on je to ještě navíc trochu závod k dosažení mety 80 bodů. Ale i když to možná zní trochu jako když kočička s pejskem vařili dort, nemusíte se bát, protože výsledek funguje až překvapivě pěkně.

Z čeho se tvoří svět?

Vítejte v krabici božské výbavy a pojďte se podívat, z čeho se takový kontinent tvoří. Musím přiznat, že na první pohled mě hra úplně nezaujala. Pár antilop pod Kilimandžárem. A ani jsem si hru víceméně nedokázal z obrázků moc představit. Pokud byste to měli podobně, tak dobrá zpráva – hra vypadá na stole docela jinak.

Začněme ale pravidly. Ta jsou dobře napsaná, jasná, docela jednoduchá a obsahují potřebné vysvětlení efektů. Což je rozhodně dobře, protože karty obsahující efekty jsou sice docela obsáhlé, ale obsahují několik symbolů/klíčových slov, která prostě nerozluštíte. Jinak ale není po prvním přečtení hru bez problému odehrát.

Pod pravidly už najdete hned několik desek žetonů k vyloupání – zvířata, dílky mapy – ale zároveň zde najdete i papírové krabičky na žetony a bodovací stupnici. K tomu je ve hře hromada 105 hracích karet a dřevěné ukazatel spolu se stromy a horami. Jako poslední najdete v krabici látkový sáček a zásobu pevných kvalitních žetonů elementů.

Z hlediska zpracování se mi hodně líbí dvě věci. Jednak jsou to zásobníky na žetony zvířat, které si složíte a máte vše přehledně rozdělené (včetně víček), druhou pak „africky“ laděná grafika stupnic, karet, ale i symbolů elementů. Drobným příjemným pomrknutím je i rozdílná tloušťka žetonů pevniny a vody, mapa pak má lehký 3D nádech. Jak jsem psal, grafika se mi na první pohled moc nelíbila, ale po rozbalení vypadá vše pěkně a funkčně a i herně mají komponenty a jejich zpracování smysl. No a jakmile začne na stole rozkvétat kontinent, je to fakt příjemně pěkné.

Řekni „Eco“ a stav svět

Na začátku partie vás čeká nejprve příprava základního světa (4 dílky), žetony elementů dáte do sáčku, připravíte zásoby žetonů a kostiček. Každý hráč si vezme speciální žeton posunu, označovací kostičky a k tomu 12 karet, a to buď dle předpřipravené sady (jedné z mnoha) nebo pomocí draftu (doporučuji pro zkušené). Z těchto karet následně tři každý hráč vyloží před sebe do začátku a může se hrát.

Velké specifikum hry je simultánní hraní. V každém kole je jeden z hráčů tzv. „zvěstovatel“, který tahá žetony elementů postupně ze sáčku do doby, než se mu podaří vytáhnout speciální divoký. Žeton vždy vezme, ukáže všem a všichni hráči si mohou na jedné ze svých karet označit příslušný element svou označovací kostičkou. A ano, asi vám rychle došlo, že cílem je zaplnit kartu „všemi symboly“ a tím jí aktivovat. Samozřejmě se může stát i to, že hráč nechce nebo nemůže žádnou kartu označit, pak pootočí svůj žeton posunu, který slouží k zisku a hraní dalších karet a právě označovacích kostek, kterých je omezený počet.

Tak a teď k tomu bingu. Jakmile někdo z hráčů nasbírá všechny elementy na kartu, řekne „Eco“ a aktivuje jí. Odstraní všechny nasbírané kostky, vyhodnotí efekty postupně od shora dolů a kartu buď otočí o 90 stupňů, pokud ještě má další možnost využití, nebo jí odhodí. Karty pak přinášejí elementy na rozvíjející se plán – hory, lesy, zvířata, nebo rozšiřují samotnou krajinu, sbírají body, posunují a přemisťují, zkrátka vytváří svět.

Hra takovým způsobem – samozřejmě se změnou zvěstovatele – probíhá až do konce kola, ve kterém někdo dosáhne 80 bodů. Celé kolo se dohraje, efekty a karty se vyhodnotí a hráč s nejvíce body vítězí. Tak je to prosté.

Změnou je hra ve dvou. Tady se mění počet počátečních karet, ale i lehce průběh, kdy se tahají dva žetony na místo jednoho. To jsou ale v zásadě jen drobnosti, které hře absolutně neubírají a i ve dvou je průběh dobrý.

Od hry Ecos jsem toho, ruku na srdce, moc neočekával. Tím jí nechci shazovat nebo hanět. Věděl jsem, že existuje, věděl jsem, že jí TT Games vydají a věděl jsem, že si jí chci vyzkoušet, protože mám rád přírodní/zvířecí tématiku, ale řekl jsem si, že se nechám překvapit. A víte co? Ve finále přišla zajímavá, interaktivní a přitom strašně přístupná hra, která známé mechaniky jako pokládání hexů, spouštění karet, pokoušení štěstí, opakované spouštění efektů, simultánní hraní, ale i kombinování prvků a řetězení akcí. A to vše spojené s principem binga!

Z hlediska zpracování bych hře víceméně neměl co vytknout. Jediná věc, která nám při hře trochu vadila je otáčení karet. Principiálně je to logické a dobře vymyšlené. Tedy do chvíle, než otáčíte hlavou dokola, abyste si přečetli celý text efektů. Hodí se tak mít třeba sadu šestistěnek a postupně ubírat počat aktivací.

Hra je svižná, rychle ubíhá, dobře funguje. Do hodiny máte většinou odehráno, a to ať už hrajete ve dvou nebo v šesti. I když bych trochu upravil ten princip simultánního hraní. Ono totiž jednak vyhodnocení karty interagující s mapou nelze hrát jen tak, protože mapa je pro všechny společná a rozhodnutí hráčů hodně ovlivňuje i ostatní. Respektive ono ovlivňuje vývoj mapy a tím narušuje/mění plány ostatních. Neustále tak sledujete nejen tahané elementy, ale i akce hráčů, protože v podstatě skoro každé vyhodnocení karty ovlivní situaci ve hře. A aby toho nebylo málo, samozřejmě bylo myšleno i na spuštění více karet více hráčů zároveň, kdy se hra „zmrazí“ a hráči hrají své akce postupně.

Tady se dostáváme k počtu hráčů. Ono totiž v každém počtu je hra jiná. Ve dvou je to v zásadě pohodové stavění bez narušování plánů. Ideální partie je ve třech a čtyřech, kdy se optimálně míchá míra interakce a možností plánování. To v plném počtu už je hra tak trochu chaos. Mapa se mění doslova před očima a rychlostí blesku a šance si něco připravit a rozjet pěknou kombinaci je skoro nemožné.

A ano, to je jeden z velmi příjemný bodů hry a to vytváření komb. Nasbíráte elementy, spustíte jednu kartu, díky ní zaplníte a vyhodnotíte další, nebo si jednou kartou připravíte plán na další kartu a sesbíráte hromadu bodů. To je strašně příjemné a funkční. Zároveň to vytváří příjemný kombinační tlak na hráče a přemýšlení, ale zároveň minimálně lehkou paralýzu. Někdy totiž, zvlášť v menším počtu hráčů, přemýšlíte nejen nad co nejlepším vyhodnocením karty, ale sledujete i soupeře, abyste jim nenahráli. Respektive nenahráli až tolik bodů.

Příjemné je i rozvrstvení hry a její komplexnosti. Ona totiž hra jako taková vůbec není složitá. Troufnu si říct, že věkově jí dostanete o kus níž, než je doporučená hranice (stačí umět číst a kombinačně přemýšlet) a zahrajete jí i s méně zkušenými hráči. To zejména za předpokladu využití dobře vytvořených a vyrovnaných základních balíčků karet. Pro zkušenější je tu pak draft, který funguje naprosto výborně a vede k obrovské variabilitě a zajímavým strategiím.

I když jsou pravidla jednoduchá, neznamená to, že je jednoduchá i hra. Jak jste asi pochopili z řádek výše, tak ve hře je neustále co dělat, co vymýšlet, kombinovat a hrát a i prosté neumístění kostičky nahrazené otočení žetonem může být důležitý strategický prvek.

Jak to shrnout? Ano, Ecos je příjemné překvapení, a to nejen herně, ale i graficky. Hry jsem se skoro trochu bál, ale ve finále se jedná o velmi funkční a herně příjemnou tak trochu jinou „zvířátkovou hru“, kde téma vytváření světa pěkně funguje a ač se to nemusí zdát je zde téma a herní mechanismy vlastně dobře spojeno. Rozhodně se ve výsledku jedná o originální, jednotlivé prvky svěže a dobře kombinující titul, který funguje v jakémkoliv počtu hráčů a můžete ho zahrát s hráči i nehráči a všichni si ho užijí. Jediná otázka tedy zůstává – bude rozšíření?

Hru můžete koupit přímo u vydavatele zde!

Ecos: První kontinent

Autor: John D. Clair