Španělsko v 15. stol. – ujměte se role jednoho z místních lordů a pomocí vlivu a intrik bojujte o moc a postavení v očích krále.
Španělsko se dlouhých více než 700 let zmítalo v neustálých konfliktech a střetech mezi křesťanskými a muslimskými panovníky o nadvládu. Zapomeňte na jednotnou zemi, ale naopak celé území Pyrenejského poloostrova bylo rozdrobeno do mnoha menších částí, provincií, království a emirátů, která se netříštili jen vírou, ale i vlastními zájmy a mocenskými boji. V průběhu 15. stol. se ale tato éra pomalu ale jistě chýlila ke konci, když se sňatkem Isabely Kastilské a Ferdinanda II. Aragonského spojili dva nejmocnější křesťanské státy a zároveň z kdysi mocného spojení muslimů zbýval pouze emirát Granada. Zde vznikl základ v brzké době jednoho z největších impérií historie – Španělského království.
Právě do doby mocenských bojů je ovšem zasazena hra El Grande, která sice vychází poprvé česky díky vydavatelství Mindok, ale ve skutečnosti se zase o takovou novinku nejedná. Spíš o pořádně letitého kmeta, protože původně vyšla již v roce 1995. To jí ovšem minimálně v očích světové komunity na ničem neubírá, protože se stále jedná o jednu z top 100 her žebříčku BGG. Ale i je herně pořád skvělá, nebudeme si nic nalhávat, vizuálně to žádná sláva už nebyla a tak nastal čas na nový modernější háv a také třeba úpravu pro dva hráče. Jak si ale u nás a pro nás hra stojí?
El Grande vytvořila dvojice Wolfgang Kramer (Rivalové, Tikal) a Richard Ulrich a jedná se o převahový area control plný intrik řízený kartami. Hra je určena pro 2-5 hráčů od 12 let (reálně 10+, pravidla nejsou vůbec složitá) a s herní dobou okolo 90 min na jednu partii. Hráči se ujímají role španělských grandů a v průběhu devíti kol se snaží šířit svůj vliv a převahu v jednotlivých regionech Pyrenejského poloostrova a získat víc bodů, než ostatní.
Po španělským sluncem
Už od prvního mrknutí na krabici je jasné, že se hra dočkala moderního a rozhodně i příjemného grafického zpracování v tradičně čtvercové krabici. Po odklopení víka s sluncem ošlehaným španělským hradem a jeho posádkou na vás čeká řada pěkně vyvedených a kvalitně zpracovaných komponent, kterým dominuje na jedné straně oboustranný herní plán (podle počtu hráčů) rozdělený do několika regionů a se stupnicí kol a bodů. K němu tu je pořádně naditá zásoba 162 dřevěných meeplů šesti barev rozdělených vždy do jednoho granda na koni a 30 bojovných rytířů caballeros. Kromě nich je zde ještě velká zlata figurka krále a 7 ukazatelů (šest na body, jeden na kola).
Pro každého hráče nejsou připraveny jen sety figurek, ale též silové karty v příslušné barvě a hlavně stylově udělaná krabička, do které se všechny komponenty dobře vejdou a stačí tak jen před partií každému jednu rozdat a má vše pro hraní.
Dále tu máme karty regionů, akční karty, alternativní bodovací destičky a hlavně speciální věž, která slouží ke speciálnímu pravidlu hry (a také je to jeden z velkých důvodů, proč mám hru rád). A ještě šestice speciálních kotoučů.
I když je hra v moderní barevné grafice, skoro by se dalo napsat, že stále zůstala věrna svému „old school“ stylu. Plán, dřevěné figurky a pár karet a kotoučů, a to je vše, co potřebujete pro hraní. Žádná megalomanská produkce, žádná přeprodukovanost. Hra mi dala vzpomenout na deskoherní začátky, kdy takový Carcassonne pro nás byla nádherně vyprodukovaná hra a nikdo se nehonil za tunami komponent a zpracováním. Každopádně je kvalita zpracování na vysoké úrovni ve všech ohledech, ať už se jedná o jednotlivé komponenty nebo jasná a přehledně napsaná pravidla s absencí nějaký bílých míst a nejasností.
Souboje na ostří nože
Herně je El Grande v zásadě docela jednoduchá, ale hodně strategická, chytrá a promyšlená hra. Před hrou se připraví herní plán dle počtu hráčů, balíčky akčních karet, věž a každý z hráčů obdrží svou krabičku s figurkami, silovými kartami a kotouč. No a v podstatě se může hrát. Tedy ještě se určí region, kde začíná král a kde začínají hráči.
Hra se hraje na 9 kol a cílem je získat co nejvíce bodů. Ideálně více než ostatní. Každé kolo se skládá ze čtveřice, respektive pětice fází:
1. Vyložení/otočení nových akčních karet pro dané kolo,
2. Hraní silových karet – v této části si hráči postupně volí jednu silovou kartu z ruky, aby se určilo jejich pořadí v kole, ale také počet získaných caballeros z banku,
3. Tahy hráčů – jako první hráči povolají caballeros ke dvoru dle své silové karty. Následně si hráč vybere a zahraje jednu z akčních karet, díky které lze jednak umisťovat caballeros na plán a také hrát zvláštní akce,
4. Konec kola – jakmile každý hráč vyhodnotí své karty, kolo končí, udělá se údržba a jde se dál,
5. Výjimku tvoří v klasické hře 3.,6. a 9. kolo, kdy dojde k průběžnému bodování dle vlivu/síly hráčů v jednotlivých regionech na plánu a také z věže, která funguje specifickým způsobem. Během hry do ní hráči mohou přidávat své rytíře a jakmile dojde k vyhodnocení, počítají se body nejen za věž samotnou, ale zároveň si každý hráč tajně zvolí region, kam své věrné pošle a tím zde zvýší vliv.
Po devátém kole hra každopádně končí a hráč s nejvíce body získává titul El Grande španělských grandů.
Kromě klasické hry existuje též zkrácená varianta, kde se hraje na méně kol a úpravy v případě dvou (s virtuálním hráčem) a třech hráčů.
Samostatnou herní kapitolu pak tvoří tři zvláštní verze, a to „Regenství“, kde přicházejí do hry speciální karty spojené s figurkou krále a „Změna poměru sil“, kde hráči mají možnost měnit hodnoty svých silových karet a míchat tak s taktikou. Obě jsou příjemným oživením hry a fungují pěkně, i když hra je podle mě nejlepší v základní a „nejjednodušší“ variantě. Poslední je přidání expertních karet, které zamíchají hlavně škodolibostí hráčů.
Dojmy
El Grande předvádí, že ani takřka třicetiletá hra rozhodně nemusí patřit do starého železa a stále má co nabídnout. Ona je prostě stále skvělá. Obsahuje parádní kombinaci promyšlených a zajímavých mechanik a prvků, které spolu fungují a nabízí mix strategie, přetahování, intrik, napětí a minimum náhody.
Zpracování hry dostalo konečně pěkný moderní barevný a řemeslně udělaný kabát a hru to posunulo mílovými kroky do 21. stol., což je velké pozitivum.
Ve hře se mi strašně líbí jednotlivé mechanismy, ať už se jedná o hraní silových karet a jejich výběr a na ně navázaný výběr akčních karet, tak i věž, která přináší zajímavý prvek napětí a přemýšlení – schválně kolikrát si zapamatujete v pěti počet caballeros v ní? Navíc je to zásadní prvek, se kterým se dá krásně taktizovat. Šikovným prvkem je i král, jenž určuje region, který je nedostupný. Zároveň lze jeho figurku po plánu přemisťovat a kazit tak plány ostatním, respektive limitovat jejich možnosti.
Hra je extrémně variabilní a žádná partie není stejná. Už jen náhodně rozmístění na začátku a zamíchaní karet a různé možnosti přístupu dělají každou hru odlišnou a ohrání nehrozí. Navíc tu máme hned tři další varianty, které ještě více rozšiřují možnosti a taktiku ve hře.
Ačkoliv hra nabízí spoustu zábavy a taktizování, má hned několik výhod – ani v plném počtu hráčů netrvá více než deklarovaných 90 min, vysvětlíte jí i nováčkům, méně zkušeným či mladším hráčům a po jedné partii se už budou skoro perfektně orientovat a taktizovat.
Strašně se mi líbí, jak chytrá je hra s použitím opravdu jen pár pravidel a až geniální přístupností. To je přesně ten případ nebo chcete-li důvod, proč se neustále vracím po letech ke starým hrám. Jsou totiž často jednoduše řečeno geniální. Nemusíte studovat desítky stran pravidel, nepotřebujete 10kg komponent, zkrátka vám stačí krása v uvozovkách kapesním balení.
Hra jako taková představuje v podstatě čistou esenci area controlu a dokáže tak sloužit i jako dobré vstupní záležitost do tohoto mechanismu. Nemusíte totiž řešit žádné věci navíc, při kontrole prostě jen spočítáte počty figurek. Navíc mají všichni neustále pěkný přehled, tedy až na věž, o dění na plánu a síle hráčů. Byť samozřejmě situace se může dynamicky vyvíjet a měnit. Hra je ve své podstatě strašně jednoduchá, ale zároveň plná nutnosti přemýšlení, vyvažování a taktiky.
Hra rozhodně není pro hráče, kteří nemají rádi škození, intriky a souboje. Tady to zkrátka není o pohodě a relaxu, ale o souboji do posledního kola.
Jak už jsem naznačil výše, hra funguje skvěle ve 4 a v pěti. Zkrátka čím více hráčů, tím lépe, ale ani ve dvou a třech se nejedná o špatnou záležitost, byť v minimálním počtu hráčů musíte počítat s automou, která se rozlézá po mapě a hraje roli ve vyhodnocování převahy.
Pokud byste ve hře chtěli najít téma – inu je tam a zároveň není. Můžeme se bavit o tom, že španělské téma je ve hře udělaná pěkně, ale zároveň musíme narovinu přiznat, že by hra šla přenést do jakéhokoliv světa, protože prim zde hrají mechanismy.
El Grande zůstává i po letech takřka geniální hrou, která v sobě kombinuje čisté, šikovné, ale nekomplikované mechanismy, jednoduchou, ale hlubokou hratelnost a hru, ke které se budete i po dalších letech stále rádi vracet. Některé hry prostě nestárnou a fungují stále a jsem velmi rád, že se v Mindoku rozhodli právě El Grande vydat, protože se jedná o hru, která na náš trh nesporně patří a měla by bát součástí deskoherní sbírky.
Hru můžete koupit na Cechu hráčů zde!
El Grande
Autoři: Wolfgang Kramer a Richard Ulrich
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 2-5
Věk: 12+
Herní doba: 90 min
Autor: Adam Vondra Vondris