Gizmos

Vědecká soutěž se blíží, tak pojďte předvést své šílené vynálezy v nové lehce abstraktní hře Gizmos od Blackfire.

Gizmos je nová rodinná desková hra pro 2-4 hráče s herní dobou 45-60 min a jejíž věková doporučená hranice je nastavená na 14+. Ono to u rodinné hry může působit dost divně, ale jak si povíme dále, jádro hry tkví v kombinování a přemýšlení a to menší ratolesti nemusí úplně zvládat. Zajímavostí určitě je, že ač ha původně vyšla pod hlavičkou vydavatelství CMON, nenaleznete v ní tunu plastu v podobě figurek. Ač je tím firma proslulá, neplatí už ta stará rovnice CMON = figurky. Plastu je zde sice taky dost, ale ve formě kuliček energií, sloužících jako platidlo.

Komponenty a zpracování

Leckoho možná na první dojem překvapí relativně velká krabice na hru. To je způsobeno speciálním zásobníkem nebo chcete-li dávkovačem energií, který se před první hrou musí složit, ale poté už se celý nerozkládá, ale je na něj v insertu přesně vyměřené místo. Zkrátka místo trailu na figurky máte výřez na zásobník. Tady je určitě třeba designéry pochválit, jiní by se mohli učit. 4 zásobníky energií a 4 panely pro hráče obsahují přehledně všechny možné akce a funkce a působí tak dojmem skutečného vývojářského pultu. S těmi jsou spojeny karty vynálezů (dohromady 112, rozdělných do několika úrovní) - gizmos, které se hráči snaží postupně vyrobit a jejich vzájemnou kombinací maximálně využít jejich potenciál, vše dobře pospojovat a získat maximum vítězných bodů. Posledním komponentem pak jsou plastové kuličky energií, ve čtyřech barvách, reprezentujících jednotlivé druhy – atomovou, elektrickou, tepelnou a baterie. A samozřejmě nesmím zapomenout na obligátní pravidla, návod a přehled funkcí.

Hraní

Každý z hráčů si vezme jeden ze základních panelů, zásobník energií, připraví se společná zásoba kuliček energií v zásobníku a karty vynálezů a hra může začít. Základ není vůbec složitý. Hráči se zkrátka střídají v tazích, kdy aktivní hráč má vždy na výběr mezi těmito možnostmi:

- Ulož: výběr jedné z karet vynálezů a její uschování na pozdější dobu, až bude mít hráč potřebnou energii

- Vyber: hráč si vezme jednu z šesti energií v řadě

- Postav: hráč vynalezne jeden ze svých uložených vynálezů nebo z těch ze společné nabídky

- Zkoumej: Hráč vezme určitý počet karet z libovolného balíčku vynálezů a jeden z nich postaví nebo uloží

Hlavní podstata hry však není v těchto 4 akcích, ale v jedinečných funkcích vynálezů, které se spustí za splnění určitých podmínek a v jejich kombinacích a řetězení. Zkrátka akce spustí reakce –aneb engine building, chcete-li. Jak vám totiž přibývají vaše postavené vynálezy v jednotlivých sloupcích na vaší liště, každý dělá něco jiného a při postavení nového se spustí za splnění podmínek i ty předešlé ze stejného sloupce, a to v pořadí dle vaší volby. Hra vás tak nutí přemýšlet nad postupem, tak abyste získaly maximální užitek ze všeho, co máte.

Jeden příklad za všechny: Hráč na tahu postaví nový atomový vynález zaplacením jeho ceny v energiích ze své zásoby. Tato akce aktivuje tři jeho předešlé vynálezy z řady „Postav“. Jeden přidá hráči vítězný bod, druhý mu povolí vybrat libovolnou energii ze společného zásobníku, poslední pak dovolí vyměnit jednu z jeho kuliček elektrické energie za dvě jakékoliv jiné z nabídky. A takto probíhá řetězení akcí a jejich návaznost. Pořadí v jakém akce provede, si každý hráč určí sám.

Partie může skončit dvěma způsoby. Buď jeden z hráčů postaví 16 gizmos nebo 4. vynález 3. A tedy nejvyšší úrovně. Dojede se celé rozverné herní kolo, tak aby všichni hráči odehráli stejně, a jde se bodovat. Některé vynálezy dávají hráčům vítězné body již v průběhu hry, jiné na konci. Po sečtení všech vítězí, jak jinak, hráč s nejvyšším počtem bodů.

Hodnocení

Hra Gizmos se v zárodku tváří jako naprosto jednoduchá a přístupná zábava pro rodiny ve stylu např. takového Azulu, ale skutečnost je trochu někde jinde. Každý hráčův tah vyžaduje jistou dávku soustředění a přemýšlení. Z počátku to tak složité není, ale postupem hry, jak se hromadí vaše vynálezy a možnosti, přibývá dostupných kombinací a nárok na vaši šedou kůru mozkovou se zvyšuje. Váš engine se začíná roztáčet raketovým tempem a vy musíte všechno využít s maximálním možným ziskem. Je lepší nejdřív nabrat a vyměnit energie nebo vyměnit a postavit a pak teprve vzít nové? To je oč tu běží a co vás bude zajímat primárně při hraní Gizmos.

Překvapivě musím konstatovat, že hra skutečně fungovala ideálně spíš pro starší hráče, kteří se lépe dokázali soustředit a zorientovat, než pro úplné děti. Ne, s věkovým doporučením 14+ nesouhlasím, ale řekněme 10+ by se dalo označit jako ideální. Každopádně hra skvěle funguje v jakémkoliv počtu hráčům, ať už se sejdou 2 nebo 4, ovšem je nutno počítat s delším čekáním na tah, a to hlavně v pozdějších kolech, kde se může stát, že někteří jedinci mohou průběh hry docela dost zdržovat.

Vyzdvihnout musím i zpracování. Na jednu stranu jednoduchý přímočarý ikonografický design karet, bez zbytečného textu, je ale skvěle funkční a přispívá k rychlé orientaci a vysvětlení. Když k tomu přidáte zásobník na energie, ze kterého vám náhodně padají barevné kuličky, musíte být v sedmém nebi. A díky kuličkám si mají ti klasičtí netrpěliví hráči alespoň s čím hrát.

Gizmos zkrátka nelze než doporučit, jako jednoho z nejlepších zástupců engine building her, který zaujme vizuálem i hratelností, a který oproti ostatním hrám podobného typu snadno vysvětlíte i začátečníkům. Zkrátka rychle ho vysvětlíte, (relativně) rychle zahrajete a všichni se budou bavit. Potřebuje snad víc?

Více na hraj.cz

Herní doba: 45-60 min